Nancy
08-03-2009 om 00:37
3 mans zeggenschap/voogdijschap
Hallo,
Ik ben voor de 1ste keer op deze forum en weet niet onder welk onderwerp ik mijn vraag zou kunnen stellen vandaar dat ik hem hier plaats.
Voorheen ben ik getrouwd geweest met een man, uit dat huwelijk zijn 2 kinderen voortgekomen.
Ik ben 8 jaar geleden gescheiden van mijn toenmalige man, we zijn als "vrienden" uit elkaar gegaan.
Sinds 6 jaar heb ik een nieuwe relatie en ben ik ondertussen wederom gelukkig getrouwd met een vrouw.
In het begin hebben mijn ex-man en ik co ouderschap gehad, echter gaf mijn ex aan dat dit voor hem niet werkte en onzede kinderen voltijd bij ons(ik en mijn huidige vrouw)komen wonen en hebben we een onderlinge mondelinge omgangsregeling geregeld.
De afspraak was dat mijn ex 1 keer in de 2 weken de kinderen een weekend kwam halen en is er besloten dat hij de kinderen 3 weken aaneengesloten heeft met de grote vakantie periode.
Zes jaar is alles goed gegaan tussen mijn ex en ons totdat hij een nieuwe relatie kreeg wat ik hem ook gun.
Zijn vriendin kan niet met onze kinderen overweg, en wenst na een ruzie dan ook geen contact meer met de kinderen.
Mijn ex-man heeft te kennen gegeven dat hij met haar wil gaan samen wonen en dat hij nu ineens vanuit het niets geen gevoel meer hoeft voor zijn kinderen. hij wil nu enkel nog alleen 1 keer in de vier weken de kinderen een weekendje komen halen.
Het is zelfs nu al zover dat er helaas een advocaat aan te pas moet komen omdat we er samen niet meer uit komen.
Ik ben van mening dat de kinderen juist wel omgang moeten hebben met hun vader en ook de kinderen willen gewoon contact blijven houden met hun vader zoals deze voorheen liep.
Ik wil zelf dan ook graag dat het contact blijft zoals het was en dat het absoluut niet minder moet gaan worden, omdat ze straks ook een leeftijd krijgen dat ze met vriendjes en vriendinnetjes liever gaan stappen dan dat ze naar vader gaan. De kinderen zitten net in een leeftijd dat ze sommige dingen wel begrijpen en andere weer niet dat heb je op 11 en 13 jarige leeftijd dan krijgen ze een eigen mening waar op zich niets verkeerd aan is.
Aangezien de vader heeft aangegeven dat hij ze liever minder wil omdat hij het gevoel niet meer heeft zoals het hoort, en dat hij graag verder wil met zijn relatie in plaats van de kinderen en de relatie stelt hij me voor een moeilijke keuze.
Stel dat ik voor hun 18de levensjaar kom te overlijden dan zullen de kinderen toch automatisch aan hem toegewezen worden, terwijl de kinderen "niet welkom zijn" in het huis van zijn nieuwe vriendin.
Ik vroeg me af of er een mogelijkheid is om mijn huidige vrouw zeggenschap of voogdijschap kan aanvragen.
Dit zou dan inhouden dat ik als moeder en mijn ex als vader en mijn vrouw met zijn 3en zeggenschap zouden hebben over de kinderen.Zodat als er iets met mij gebeurt ze toch gewoon bij mijn vrouw zouden kunnen blijven wonen.
Ik weet dat het een ingewikkeld verhaal is maar hoop dat iemand me advies hierover kan geven wat de eventuele rechten en plichten zijn.
Met vriendelijke groet,
N
Marmar
08-03-2009 om 05:09
Testament?
Hoi Nancy. Ik weet niet of het mogelijk is dat meer dan 2 personen zeggenschap/voogdijschap over kinderen hebben. Maar ik wel wat anders, wat misschien voor jou een simpelere oplossing is.
Je kan namelijk via de notaris een 'testament' opmaken om te bepalen wie (na je dood) de zorg en het gezag van je overneemt. Je kan dan ook een aantal (ik geloof max 3) personen 'benoemen' voor het geval nr. 1 niet meer in staat blijkt (of niet wil) tegen de tijd dat het testament uitgevoerd moet worden. Dus persoon nr 2 is 'reserve' voor nr 1, en prsoon nr 3 is reserve voor nr 2.
Die persoon moet wel een verklaring tekenen dat hij/zij er mee eens is. Maar dat lijkt me geen probleem in jullie geval.
De vader in kwestie kan, als het testament uitgevoerd moet worden, wel roet in het eten gooien. Namelijk als hij het er niet mee eens is. Lijkt me bij jullie niet het geval. Maar stel dat hij nou wel opeens van gedachte verandert op het moment dat jij er ineens niet meer bent. Dan moet hij wel aantonen dat hij een goede band heeft met de kinderen, de dagelijkse zorg goed kan uitvoeren, de kinderen bij hem beter af zijn dan bij je vrouw etc. Plus de kinderen worden dan ook gehoord.
Informeer maar eens bij een notaris. Een informatief gesprek is gratis. En de kosten van zo'n testament vallen reuze mee (want een 'standaard' document).
Je ex heeft verder niets te maken met jouw testament. Dus of hij het er nu mee eens is of niet: dat doet er niet toe. Hij hoeft niet eens geinformeerd te worden als je het op laat stellen. Ik denk dat het het beste is als vaders/exxen in gevallen zoals bij jullie niet weten van zo'n testament. Hoogst waarschijnlijk komt het nooit meer uit de kluis van de notaris, dus waarom zou je moeilijke zware gesprekken gaan voeren?
Aan de andere kant is het natuurlijk mogelijk dat je ex zich ineens gaat beseffen dat z'n kinderen voor altijd zijn en zijn nieuwe liefde duurt tot de relatie mogelijk stukloopt (of zij overlijdt). En zich wél wat meer van de kinderen gaat aantrekken.
Overigens, wat is dat voor vreemd mens, die nieuwe vriendin, dat ze van je ex vraagt te kiezen tussen haar en zijn kinderen?
Tinus_p
08-03-2009 om 10:38
Maximaal twee
Nancy:
"Ik vroeg me af of er een mogelijkheid is om mijn huidige vrouw zeggenschap of voogdijschap kan aanvragen. Dit zou dan inhouden dat ik als moeder en mijn ex als vader en mijn vrouw met zijn 3en zeggenschap zouden hebben over de kinderen.Zodat als er iets met mij gebeurt ze toch gewoon bij mijn vrouw zouden kunnen blijven wonen."
Nee, dat kan niet. Ouderlijk gezag heb je alleen, of met zn tweeën, maar meer kan niet. Je kunt je huidige partner pas ouderlijk gezag geven, als je ex dit is kwijtgeraakt.
Zoals gezegd, je kunt wel een testament laten maken, maar ook dan zou de vraag zijn wat de waarde ervan is. Omdat je ex nog gezag heeft, zouden de kinderen naar hem gaan, tenzij hij er dan zelf van af ziet.
Ter relativering, je kunt hier lang over tobben, maar tegelijk is de kans dat je doodgaat meestal niet zo groot.
Sancy
08-03-2009 om 11:24
Naam
Je meldt dat het de eerste keer is dat je op het forum schrijft. In verband met de privacy van jezelf en je (ex)partner en kinderen, is het handig om een nick te gebruiken. Als je nu je eigen naam gebruikt, kun je via het 'envelopje' bovenaan deze rubriek de forumbeheerder mailen en vragen je naam voor je te wijzigen.
Prulletje
08-03-2009 om 12:40
Gezag wijzigen
Ik heb er helemaal geen verstand van, dus misschien kan het niet. Maar het eerste dat in mijn hoofd opkomt: Misschien wil je ex wel afstand doen van het gezag en kan je vrouw de kinderen officieel adopteren?
Overigens kan ik me wel erg kwaad maken om het gedrag van je ex. Bah, wat heb ik een hekel aan dit soort ouders! Ik begrijp het echt niet. Mijn kind gaat altijd voor. En als een nieuwe partner niet met mijn kind kan opschieten (alleen maar 1x per twee weken een weekend!) dan zou ik haar het huis uit bonjouren voor het weekend, of kiezen voor een weekend weg met de kinderen. Maar ach, mijn vader was er ook zo eentje. Heel andere situatie hoor, maar het onbegrip is er niet minder om.
Prulletje
Tinus_p
08-03-2009 om 12:47
Prulletje
Prulletje:
"Misschien wil je ex wel afstand doen van het gezag en kan je vrouw de kinderen officieel adopteren?"
Even voor de duidelijkheid; ouderlijk gezag is iets anders dan 'adoptie'. De partner van Nancy kan (als ex meewerkt) het ouderlijk gezag krijgen, maar de kinderen niet adopteren. Bij adoptie houdt de ex van Nancy op om vader te zijn, voor altijd. De kinderen kunnen dan bv ook niet meer van hem erven.
Temet
08-03-2009 om 17:49
Nancy
De eerste stap is, als je dat nog niet had afgeleid uit de reacties, om even na te gaan hoe de gezagsvoorziening nu is. Hebben jullie gezamenlijk het ouderlijk gezag, of heb jij het alleen? Ik weet niet meer precies wanneer gezamenlijk gezag na scheiding standaard is geworden. Als je zelf niet meer weet of er wat geregeld is dan volstaat navraag bij het gezagsregister (kan je zelf, maar kan je advocaat ook makkelijk en die weet dan ook meteen hoe het zit).
Als je nu gezamenlijk het ouderlijk gezag hebt, is het denk ik geen gek idee om eens te bezien of dat kan eindigen (al is dat nog geen eitje). Heb jij alleen het gezag, dan kan jouw huidige partner inderdaad ook het gezag krijgen naast jou, en houdt zij automatisch de zorg voor jouw kinderen igv jouw overlijden.
De term 'co-ouderschap' is in de praktijk verwarrend. Voor sommige mensen betekent het gezamenlijk ouderlijk gezag na scheiding, voor anderen betekent het gelijkelijk gedeelde zorg na scheiding. Die twee kunnen samen gaan, maar dat hoeft helemaal niet. Zoek dus eerst eens uit wat je positie is.
Succes ermee
Temet