Kramer
07-03-2014 om 00:00
16 jaar en op vakantie naar het buitenland?
Mijn dochter van 16 wil heel graag op vakantie naar het buitenland, met twee vriendinnen. Ik gun het haar om na haar eindexamen een leuke vakantie te hebben, maar is ze niet te jong om naar het buitenland tegaan? Mijn man vindt haar nog veel te jong; drank, extacy , jongens die maar 1 ding willen......wie geeft ons advies?
Theekopje
07-03-2014 om 00:07
Dat hangt helemaal van je dochter af
Niet een antwoord waar je veel aan hebt, maar dat hangt toch helemaal van je dochter af?
Om twee uitersten te geven: ik ging op mijn 16e met een vriendin naar Hongarije, en dat was vér voor de uitvinding van de mobiele telefoon. Ging prima, maar ik had mijn HAVO-diploma al, ik was een heel voorzichtige en verstandige puber en ik kon helemaal zelf overweg met travelers cheques en visumaanvraag.
Mijn nichtje van 18 moet met de auto opgehaald worden als ze een lekke band heeft in de stad, want ze heeft geen idee hoe ze een bus moet nemen en is al 3 ov-chipkaarten kwijtgeraakt.
Als je vrees hebt voor drank en jongens, zou ik vooral ook eens kijken hoe verstandig, verantwoordelijk en zelfstandig ze normaal gesproken is.
Annet
07-03-2014 om 00:21
Is ze al eens in NL op vakantie geweest zonder ouders?
Voor mij is de eerste stap een vakantie in NL. En natuurlijk voor eigen rekening behalve misschien een kleine bijdrage van de ouders (omdat ze thuis niet eet en drinkt).
Als dat goed gaat, komt het buitenland ter sprake. Maar ook dan moet het kind zelfstandig genoeg zijn om zich te redden.
Jaina
07-03-2014 om 00:40
Dat hangt er vanaf
Dit hangt van zo veel verschillende zaken af. Ten eerste uiteraard het meisje in kwestie en haar vriendinnen. Hoe verantwoordelijk en volwassen zijn zij? Ten tweede de bestemming. Een week feesten en beesten in Salou zou bij mij een no go zijn maar een week naar Taizé zou ik prima vinden. In principe zou ik een 16 jarige niet op vakantie naar het buitenland laten gaan zonder enige begeleiding. Dus bij familie of vrienden/mensen die ik goed ken logeren, een jeugdkamp of samen met een betrouwbare organisatie met adequate begeleiding (niet een commerciële reisorganisatie zoals gogo tours maar bijvoorbeeld van de kerk of jeugdorganisatie). Zo maar een 16 jarige op de bonnefooi met wat vriendinnen die gaat feesten in het buitenland zou ik niet toestaan.
Dat is overigens niet omdat ik een 16 jarige niet capabel genoeg acht om zichzelf te redden. Ik denk dat de gemiddelde 16 jarige inderdaad zich heus wel zal redden en het prima zou doen. Maar ik vind het toch nog wat te jong voor mijn eigen gemoedsrust. Ik ben nog verantwoordelijk en ik wil niet dat ze dan zo ver van huis zijn zonder capabele volwassen achterwacht.
In jullie geval wil je man het sowieso al niet en jij twijfelt ook nog flink dus het lijkt me dat dit geen doorgang kan vinden.
dirksmama
07-03-2014 om 00:54
georganiseerde reis
Ik zou haar dan op een georganiseerde reis of kamp laten gaan. Daar zijn er zat van. Afgelopen maand zat er bij de Jente een hele gids.
Sukran
07-03-2014 om 03:15
Die georganiseerde reizen
daar moet je dan wel even goed informatie over opvragen. Zoon van een vriendin is vorig jaar samen met een goede vriend met zo'n reis mee geweest. Ze zijn van het verstandige soort, best zelfstandig en zoon-van drinkt geen alcohol, gewoon omdat hij dat niet wil. Sport veel, en die reis had ook georganiseerde sport activiteiten. Jongens waren toen 16. In de avonden werden er spelletjes georganiseerd en bij AL die spellen kwam veel drank kijken. Je kent het wel: als je verliest moet je iets drinken, als je wint moet je iets drinken, liefst in 1x. Jongens wisten dit van te voren niet, stond nergens in de informatie over deze reis. Ze hadden wel een watertje voor zoon-van maar hij was de enige in die groep en de leiding deed geen enkele moeite om drankgebruik te ontmoedigen. Dat zou ik dus niet willen voor mijn kind.
Verder sluit ik me geheel aan bij de rest, zo afhankelijk van kind!
Dalarna
07-03-2014 om 08:55
sukran
Jij vindt het raar dat nergens in de informatie van de reis stond dat er 's avonds allemaal drankspelletjes werden gedaan? Serieus?
Jippox
07-03-2014 om 09:16
och
Toen ik 16 was reisde ik in mijn eentje naar Frankrijk (met de trein, overstappen in Parijs waar ik met de metro naar een ander station moest), waar ik een week logeerde bij een Franse jongen van 19 (gewoon een vriend) die ik in de zomervakantie had leren kennen. Achteraf denk ik wel: goh, dat mijn ouders dat goed vonden. De betreffende jongen hadden ze 1 keer ontmoet tijdens die zomervakantie. Maar het was gewoon heel leuk en gezellig en leerzaam allemaal, en goed voor mijn Frans
Het hangt inderdaad erg af van hoe je kind is. Maar zulke ervaring kunnen erg goed voor je zijn. Ik heb daarna nog vele reizen in mijn eentje gemaakt (o.a. paar maanden alleen door Afrika gereisd) en ben best de nodige 'problemen en uitdagingen' tegengekomen, maar toch altijd weer goed terecht gekomen. Het heeft mij het vertrouwen gegeven dat ik me overal altijd wel red. En dat is veel waard!
Wilgenkatje-
07-03-2014 om 13:29
Dalarna - vraagje
Sorry, maar dat zou ik ook raar vinden. Jij dus niet? Waarom niet?
gonniegans
07-03-2014 om 13:37
buitenland / Nederland
Ik denk niet dat dat heel veel verschil maakt. In Renesse vind je ook zat drank, drugs en jongens die maar 1 ding willen.
Heb je vertrouwen in je dochter, is ze verstandig, verantwoordelijk, zelfredzaam? EN.. hoe zijn haar vriendinnen, zijn dat verstandige meiden? Dat is het belangrijkste. Vergeet niet, als ze nu niet gaat dan gaat ze volgend jaar wel. Een georganiseerde reis is een idee, of evt zelf daar in de buurt op vakantie gaan als je twijfels hebt.
Mijn eerste vakantie zonder ouders was in Salou, met de bus, voor het mobiele telefoon tijdperk. Het was maar een weekje. Nederland was niet echt een optie, mede omdat wij thuis altijd naar het buitenland op vakantie gingen hebben we dat niet eens overwogen. Ik kan me voorstellen dat als je zelf altijd in Nederland om vakantie gaat, je angstiger bent voor het buitenland.
Sukran
07-03-2014 om 14:18
Dalarna
Ik begrijp uit jouw reactie dat 't suf van me is, om te verwachten dat een reisorganisatie aangeeft dat de leiding van zo'n jongerenreis alcoholgebruik stimuleert en zeker niet afkeurt. Nu ik erover nadenk, is het misschien ook wel stom om dat te verwachten. Mijn reactie komt deels omdat die jongens er zelf zo van op keken, dat het allemaal zo alcohol gericht was (het was een sportieve reis) en het andere deel: ik ben duidelijk te lang uit Nederland weg, verblijf te lang in landen waar de legale leeftijd om te drinken hoger is en de problemen groot zijn, als je onder die leeftijd drinkt of alcohol schenkt aan iemand jonger dan 18 of 21. Denk bij nader inzien inderdaad dat zo'n reisorganisatie niet gaat vermelden dat bij de avondactiviteiten alcohol wordt geschonken. Waarom zouden ze? Blijft overigens, dat ik het absurd vind, om alcoholgebruik te promoten onder jongeren en overmatig gebruik niet eens af te keuren, maar dat is dan weer een andere discussie. En, als ouder zou ik het trouwens wel willen weten. Als je kind met een groepsreis mee gaat, suggereert dat bij mij een bepaalde 'veiligheid'. Drankgebruik helpt daar niet bij. Maar nogmaals: andere discussie.
Jasam
07-03-2014 om 14:25
Iig verwachtingen samenstellen
Wat verwacht je dochter en wat verwachten haar vriendinnen van zo'n vakantie.
Mijn dochter ging met 5 vriendinnen op vakantie en had verwacht om op het strand te liggen, wat te shoppen, musea's en andere bezienswaardigheden bezoeken.
Haar vriendinnen hadden heel andere verwachtingen, naar disco's, omhangen met jongens, drinken en overdag slapen.
Dat liep mis, en dochter kwam onverwacht na een paar dagen weer thuis, gedesillusioneerd. Met de vriendschappen is het ook niet weer zo geworden als het was.
lev
07-03-2014 om 20:09
via organisatie doen en veel keuze daarin
Mijn dochter is op die leeftijd alleen op een georganiseerde surfvakantie geweest naar Mouliets in zuidwest Frankrijk. Hele leuke vakantie gehad. Was goed geregeld, prima leiding en een ervaring om nooit te vergeten. Ik had haar niet alleen naar Lloret oid laten gaan.
Dalarna
07-03-2014 om 21:21
Bromvlieg en sukran
Bromvlieg: zie de reactie van sukran, ze begreep wat ik bedoelde.
Sukran: je snapt wat ik bedoelde. Wel vermoed ik dat de reisleiders van de groep van jouw kind het blijkbaar erg leuk vonden om dit te doen en ik vermoed ook dat ze er problemen mee hadden gehad als je daar achteraf over geklaagd had: heb je dat? Ik ben het verder volkomen met je eens hoor, ik zou ook zeer verbaasd zijn maar niet om het feit dat dat niet in de folder stond natuurlijk want welke ouder stuurt zijn kind dan nog met die organisatie op reis (al zullen sommige kinderen hier natuurlijk helemaal op kicken!).
Dalarna
07-03-2014 om 21:23
sukran
Oja, nu zijn er nog maar weinig landen waar alcohol verkocht mag worden onder de 18 in Europa, Nederland ook niet meer, maar dat zegt niets over wat er in een particuliere situatie (hotelkamer dus ook) gedaan mag worden.
Dalarna
08-03-2014 om 01:16
Nog even, gaat o.t.
In heel veel landen is het wel degelijk strafbaar om ook particulier te schenken aan jongeren onder de toegestane leeftijd en dat gaat heel ver. En jongeren mogen ook niet particulier drinken. Dat het gebeurt, weten we, maar het mag niet. Mijn zus woont in Canada. Als zij een biertje zou geven aan een jongere vriend (m/v) van haar dochter en dat kind veroorzaakt een ongeluk op weg naar huis, dan is zus de sigaar. Ook, als die jongere nog met de P-platen rijdt (het oefenrijbewijs, gangbaar in veel landen), dan mag die jongere geen drup drinken. Mocht hij (m/v) aangehouden worden, weer, zus de sigaar. De jongere zelf komt ook in de problemen, maar het werkt dus daar naar de verstrekker. Je mag daar bijvoorbeeld ook niet rijden met een fles wijn, dicht, in verpakking, naast je op de passagiersstoel. Moet achterin de klep. Kunnen we van alles van vinden, het is nou eenmaal de wet daar.
O, en het was niet mijn kind bij die reis. Pech voor mijn kind want deze moeder is nu dus voorbereid wanneer hij op die leeftijd is
dirksmama
08-03-2014 om 03:00
Sukran
Ik heb alleen ervaring met (vrij streng) christelijke reisorganisaties. Alcohol mocht daar echt niet.
Sukran
08-03-2014 om 11:38
? Dalarna?
Nou ja, neen, die posting was van mij, die ene geplaatst voor Dirksmama. Bijzonder, zeker iets fout gedaan met naam invullen. Sorry. Hoe dan ook, ik haak af en wens starter van de draad succes met nemen van beslissing!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.