Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Wat doen bij/na afstudeerzitting.

Mijn kind studeert binnenkort af. Bij de afstudeerzitting mogen we niet bij zijn (logisch) maar wanneer kom je dan als ouder in beeld?
Hoe is dat bij jullie (kinderen) gebruikelijk?

mana_sutiyuq schreef op 25-03-2025 om 17:41:

[..]

vreemd, ik moest in 1998 op het hbo al mijn scriptie verdedigen. ook bij de open universiteit waar je toch grotendeels op afstand studeerd moet je je scriptie mondeling verdedigen.

Ik denk dat jouw traject eerder de uitzondering is dan dat het nu anders geworden is.

Studeert

Kan dat ik geluk heb gehad, maar ik ben toch aan twee verschillende faculteiten afgestudeerd, en ik hoorde het destijds ook niet van vrienden. Dus het verbaasde me dat het elders normaal was. Ik zou het afschuwelijk hebben gevonden. En mijn moeder had er ook niet bij hoeven zijn - ik ben niet voor niks de tweede keer mijn bul bij het secretariaat gaan ophalen.

mana_sutiyuq schreef op 25-03-2025 om 17:41:

[..]

vreemd, ik moest in 1998 op het hbo al mijn scriptie verdedigen. ook bij de open universiteit waar je toch grotendeels op afstand studeerd moet je je scriptie mondeling verdedigen.

Ik denk dat jouw traject eerder de uitzondering is dan dat het nu anders geworden is.

Ik ben ook twee keer afgestudeerd, de eerste in het doctoraalprogramma, de tweede keer in in het bachelor-master programma (als je beide telt ben ik 3x afgestudeerd en heb ook niet hoeven verdedigen of presenteren. 

Beide keren aan de UU, eerste keer rond 2000, tweede keer zo’n 10 jaar later.

Bij mij op de universiteit/faculteit kan je als gasten de eindpresentatie bijwonen, voor zowel de bachelor als master. De verdediging niet, die is alleen met de commissie. Een openbare verdediging gebeurt wel bij een promotie.Vragen stellen bij de presentatie mag het publiek wel (in tegenstelling tot bij een promotie), dat wordt zelfs beoordeeld, hoe goed het beantwoorden van de vragen ging. Omdat er bij de master al van te voren groen licht wordt gegeven, heeft de beoordeling van de presentatie meestal weinig invloed op het eindcijfer (hooguit een halve punt).
Diploma-uitreiking gebeurt bij de master direct na de presentatie en verdediging, bij de bachelor is de uitreiking massaler, soms lang na de verdediging.

Hoe het master afstuderen plaatsvond bij een andere faculteit van mijn universiteit, waar mijn dochter afstudeerde, weet ik niet, dat gebeurde in de Coronaperiode... Bij een andere universiteit waar mijn zoon afstudeerde, leek het op de bachelor-happening hij mijn universiteit.

KnorrendKitten

KnorrendKitten

25-03-2025 om 22:00 Topicstarter

leuk om de verschillende verhalen te lezen!
Bij de presentatie/verdediging zelf mogen we niet bij zijn.
Kind doet presentatie, beantwoordt vragen en wordt de gang opgestuurd zodat er overlegd kan worden, wordt daarna weer binnengehaald om het oordeel aan te horen dat ze hopelijk geslaagd is.
Laten we kind daarna gewoon zelf naar huis gaan of wachten we hem op om taart te gaan eten?

Een half jaar later is de officiële diploma uitreiking en daar zijn ouders wel welkom.

KnorrendKitten schreef op 25-03-2025 om 22:00:

Kind doet presentatie, beantwoordt vragen en wordt de gang opgestuurd zodat er overlegd kan worden, wordt daarna weer binnengehaald om het oordeel aan te horen dat ze hopelijk geslaagd is.
Laten we kind daarna gewoon zelf naar huis gaan of wachten we hem op om taart te gaan eten?

Een half jaar later is de officiële diploma uitreiking en daar zijn ouders wel welkom.

Het klinkt zoals hoe het bij mij was. Opwachten om taart te eten is leuk, mits je dan niet op de gang gaat staan wachten waar kind ook staat te wachten. Buiten het gebouw (of gewoon thuis) opwachten lijkt mij prima.

Valeria schreef op 25-03-2025 om 16:55:

Ik ben twee keer afgestudeerd, maar ik heb nooit mijn scripties hoeven presenteren of verdedigen. De eerste keer heb ik me wel aangemeld voor de officiële diploma-uitreiking, maar de tweede keer heb ik mijn diploma op het secretariaat opgehaald. Dat was de UU rond 2000. Toen hoefde volgens mij niemand z'n scriptie te verdedigen. Is dat nu allemaal anders geworden?

Voor mij net zo op de UU rond 1998. Werd iets officieels van gemaakt, de begeleiders hielden nog een praatje en dan kon je weer gaan, met een student of 10 tegelijk. Daarna lekker geluncht met familie en wat vrienden en that's it. 

Zou gewoon aan kind vragen wat hij/zij prettig of leuk vindt. Je kind is volwassen en heeft daar zelf waarschijnlijk ook een mening over.

Zou het ook met de studentenaantallen kunnen samenhangen? Als je een massastudie doet is het misschien ook te belastend voor de organisatie om alle scripties individueel te laten verdedigen en dan voor al die gesprekken twee mensen te laten aanschuiven. 
Toen ik - ver in de vorige eeuw - rechten studeerde waren er honderden afstudeerders. Er waren toen meer contacturen dan nu, maar ook toen al werden afstudeerscripties op papier beoordeeld en was er geen aparte verdediging. 

'Joh kind, vind je het leuk als we samen een taartje eten of kom je liever zelf naar huis?'

Temet schreef op 26-03-2025 om 09:48:

Zou het ook met de studentenaantallen kunnen samenhangen? Als je een massastudie doet is het misschien ook te belastend voor de organisatie om alle scripties individueel te laten verdedigen en dan voor al die gesprekken twee mensen te laten aanschuiven.
Toen ik - ver in de vorige eeuw - rechten studeerde waren er honderden afstudeerders. Er waren toen meer contacturen dan nu, maar ook toen al werden afstudeerscripties op papier beoordeeld en was er geen aparte verdediging.

Ik heb twee kleine studies gedaan. Dus daar zal het niet aan liggen. 

Ik lees wel een paar keer UU, dus wellicht universiteitsafhankelijk?

Ja, zo examineer ik ook. 

Vraag het inderdaad gewoon aan je dochter. Ik vind het zelf altijd heel aandoenlijk hoe zo'n jongvolwassene, die even daarvoor nog zenuwachtig maar vastberaden in gesprek is met de examencommissie, na het verlossende woord half snikkend haar/zijn moeder in de armen valt. Alle opgebouwde adrenaline valt weg en dan zijn het ineens weer kinderen. En dan ben je toch weer even de veilige haven. 

Ik las trouwens hierboven ergens dat sommige examinatoren de scriptie niet eens lezen. Dat kan hier niet. Wij hebben per student 3 examinatoren die ieder de scriptie lezen. Wij dienen ieder een onderbouwd cijfer in en gaan met elkaar in gesprek als de cijfers onderling teveel verschillen. Dan komt er 1 onderbouwd cijfer voor de scriptie uit. Is dat een voldoende, dan mag de student op voor het mondeling. Is het een onvoldoende, dan krijgt de student een feedback gesprek en wordt uitgelegd wat er aan de scriptie mankeert en wat er moet gebeuren om er een voldoende van te maken. Als je als examinator niet precies weet waar je het over hebt, val je door de mand. En daar is de school niet blij mee.

Dymo schreef op 26-03-2025 om 11:01:

Wij hebben per student 3 examinatoren die ieder de scriptie lezen.

Wij hebben voor de scriptie 2 examinatoren die elk de scriptie lezen en beoordelen. Dat moet schriftelijk onderbouwd dus je moet het echt wel lezen. En voor de verdediging schuift een andere examinator aan die de scriptie juist niet gelezen heeft. De student moet dan eerst in een korte presentatie uitleggen wat de hoofdlijnen zijn, en die wordt daarna ondervraagd. De nieuwe examinator is erbij vanwege de frisse blik en het vermijden van tunnelvisie.

En zo gaat het overal weer anders.

Maar ouders zijn daar niet bij. Die zijn welkom bij de uitreiking. En als ze meekomen naar de verdediging mogen ze in de kantine koffie gaan drinken of zo. Geen gestress bij de deur of koekeloeren door het raampje alsjeblieft.

Maar vraag het je kind en luister naar wat zij wil, en hou je daaraan. Die heeft al stress genoeg, die wil niet zich ook nog druk moeten maken over ouders die onbedoeld voor kromme tenen gaan zorgen.

Bij mij was het niet gebruikelijk dat de ouders er waren  na de verdediging/bespreking. Ouders kwamen pas bij de diplomauitreiking. Bij neefje die vorig jaar is afgestudeerd gold dat ook,

Ginevra schreef op 26-03-2025 om 13:00:

[..]

Wij hebben voor de scriptie 2 examinatoren die elk de scriptie lezen en beoordelen. Dat moet schriftelijk onderbouwd dus je moet het echt wel lezen. En voor de verdediging schuift een andere examinator aan die de scriptie juist niet gelezen heeft. De student moet dan eerst in een korte presentatie uitleggen wat de hoofdlijnen zijn, en die wordt daarna ondervraagd. De nieuwe examinator is erbij vanwege de frisse blik en het vermijden van tunnelvisie.

En zo gaat het overal weer anders.

Maar ouders zijn daar niet bij. Die zijn welkom bij de uitreiking. En als ze meekomen naar de verdediging mogen ze in de kantine koffie gaan drinken of zo. Geen gestress bij de deur of koekeloeren door het raampje alsjeblieft.

Maar vraag het je kind en luister naar wat zij wil, en hou je daaraan. Die heeft al stress genoeg, die wil niet zich ook nog druk moeten maken over ouders die onbedoeld voor kromme tenen gaan zorgen.

Bij ons is de derde examinator iemand uit het werkveld, die kan beoordelen of de student klaar is voor de branche. Grappig om te zien dat iedere school/opleiding het weer anders doet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.