KnorrendKitten
25-03-2025 om 14:16
Wat doen bij/na afstudeerzitting.
Mijn kind studeert binnenkort af. Bij de afstudeerzitting mogen we niet bij zijn (logisch) maar wanneer kom je dan als ouder in beeld?
Hoe is dat bij jullie (kinderen) gebruikelijk?

Dymo
25-03-2025 om 14:26
Ik heb als examinator honderden van die zittingen gedaan. Het leukst is het als de ouders er zijn met een bosje bloemen, feestelijk gekleed, maar zich wat op de achtergrond houden in de wachtruimte tot hun kind uit het examenlokaal komt. Ga dus niet door het raampje in de deur zwaaien naar je kind. Dat leidt af en is gênant. Komt je kind uit het lokaal, dan kun je het feliciteren en vragen hoe het verlopen is. Eventueel geef je de examinatoren nog een hand. Die zullen dan iets aardigs zeggen over je kind, want het is niet niks, afstuderen. Vervolgens neem je het kind mee voor een lunch/diner, eventueel met wat vrienden, geef je het een cadeautje en laat het vervolgens weer los, want het kind wil vast feesten met vrienden/andere geslaagden.
Mocht het kind onverhoopt gezakt zijn, dan zijn er natuurlijk tranen. Dan geef je toch die bloemen en zeg je dat je enorm trots bent op het kind en dat het de volgende keer vast beter gaat. En dan vraag je een paar dagen later aan je kind of het genoeg handvatten heeft gekregen om het de volgende keer beter te doen en zo niet, dat het contact moet opnemen met de afstudeerbegeleider.

masatu
25-03-2025 om 14:27
Dat is in mijn ervaring per universiteit en zelfs per faculteit volledig verschillend. Soms is een openbare presentatie van het afstudeeronderzoek onderdeel van het afstuderen, soms eerst openbaar, dan achter gesloten deuren, dan weer (even) openbaar voor bekendmaking cijfer & uitreiking diploma. Soms is de afstudeerzitting niet hetzelfde moment als de diploma-uitreiking, en volgt er een paar weken later nog een officieel feestelijk momentje waar de ouders wel welkom zijn.
Ik zou het vooral even navragen bij je kind zelf hoe de procedure eruit ziet.

TineWinkel
25-03-2025 om 15:08
masatu schreef op 25-03-2025 om 14:27:
Dat is in mijn ervaring per universiteit en zelfs per faculteit volledig verschillend. Soms is een openbare presentatie van het afstudeeronderzoek onderdeel van het afstuderen, soms eerst openbaar, dan achter gesloten deuren, dan weer (even) openbaar voor bekendmaking cijfer & uitreiking diploma. Soms is de afstudeerzitting niet hetzelfde moment als de diploma-uitreiking, en volgt er een paar weken later nog een officieel feestelijk momentje waar de ouders wel welkom zijn.
Ik zou het vooral even navragen bij je kind zelf hoe de procedure eruit ziet.
Dit inderdaad: wij werden juist wel van harte uitgenodigd om bij de eindpresentatie en verdediging aanwezig te zijn.
Daarna was er in de universiteit een kort felicitatiemoment met vrienden/bekenden, daarna zijn we uit eten gegaan met kind/aanhang en familie.
Een week later was het echte feest voor kind. Daar waren wij ook bij uitgenodigd, was erg gezellig om alle studievrienden nog eens te zien. Een deel van hen was ook regelmatig bij ons over de vloer geweest (kind deed aan wedstrijdroeien, bij wedstrijden in ons deel van het land (= 200 km verderop) kwam er vaak een deel van de ploeg bij ons overnachten, dus regelmatig gezien), dus leuk om hen ook nog eens te zien/spreken.

Caroline80
25-03-2025 om 15:55
Ik kan me van jaren geleden herinneren dat de zitting (daar waar ik mijn presentatie moest geven) wel openbaar was, maar dat mijn ouders er niet bij waren. Er waren volgens mij een paar vriendinnen die nog in mijn studentenstad woonden en de begeleiders van mijn afstudeerstage. Bij de uitreiking van mijn bull waren mijn ouders aanwezig.

afrodite05
25-03-2025 om 16:13
Toen ik mijn masterscriptie moest verdedigen, wilden mijn ouders per se mee. Ik vond dat heel ongemakkelijk, had ze meermaals gezegd dat het niet de bedoeling was. Maar ze wilden er een dagje uit van maken, meteen daarna samen naar het strand. Dus ik hoopte dat de professor het niet zou toelaten. Zij had dit nog nooit meegemaakt, vond het duidelijk ook ongemakkelijk en wilde met de tweede examinator overleggen. Helaas voor mij vonden ze het "voor deze keer" goed. Ik had het idee dat ze geen nee wilden zeggen waar mijn ouders bij stonden. We pasten daardoor ook niet in de kamer van de professor en dus moest in mijn scriptie in de gang verdedigen, op de wachtbankjes.
Toen ik klaar was en de professor en tweede examinator gingen overleggen (wel op haar kamer), kon ik niet even rustig op adem komen, van de spanning en de prestatie, maar wilden mijn ouders vanalles weten omdat ze niets van de verdediging hadden begrepen (want deels jargon gebruikt).
Een aantal weken (maanden?) later was het officiële afstuderen waarbij je individueel in een kamer werd toegesproken. Daarbij was publiek wel welkom, dus daar zaten mijn ouders wel (gewenst) bij, plus wat andere familieleden en mijn inmiddels man. Daarna mocht ik mijn handtekening in het zogenaamde zweetkamertje zetten (ja, Leiden dus), daar wilden mijn ouders ook een momentje van maken. Naderhand zijn we uit eten geweest.

Valeria
25-03-2025 om 16:55
Ik ben twee keer afgestudeerd, maar ik heb nooit mijn scripties hoeven presenteren of verdedigen. De eerste keer heb ik me wel aangemeld voor de officiële diploma-uitreiking, maar de tweede keer heb ik mijn diploma op het secretariaat opgehaald. Dat was de UU rond 2000. Toen hoefde volgens mij niemand z'n scriptie te verdedigen. Is dat nu allemaal anders geworden?

Vrijevlinder
25-03-2025 om 17:05
afrodite05 schreef op 25-03-2025 om 16:13:
Toen ik mijn masterscriptie moest verdedigen, wilden mijn ouders per se mee. Ik vond dat heel ongemakkelijk, had ze meermaals gezegd dat het niet de bedoeling was. Maar ze wilden er een dagje uit van maken, meteen daarna samen naar het strand. Dus ik hoopte dat de professor het niet zou toelaten. Zij had dit nog nooit meegemaakt, vond het duidelijk ook ongemakkelijk en wilde met de tweede examinator overleggen. Helaas voor mij vonden ze het "voor deze keer" goed. Ik had het idee dat ze geen nee wilden zeggen waar mijn ouders bij stonden. We pasten daardoor ook niet in de kamer van de professor en dus moest in mijn scriptie in de gang verdedigen, op de wachtbankjes.
Toen ik klaar was en de professor en tweede examinator gingen overleggen (wel op haar kamer), kon ik niet even rustig op adem komen, van de spanning en de prestatie, maar wilden mijn ouders vanalles weten omdat ze niets van de verdediging hadden begrepen (want deels jargon gebruikt).
Een aantal weken (maanden?) later was het officiële afstuderen waarbij je individueel in een kamer werd toegesproken. Daarbij was publiek wel welkom, dus daar zaten mijn ouders wel (gewenst) bij, plus wat andere familieleden en mijn inmiddels man. Daarna mocht ik mijn handtekening in het zogenaamde zweetkamertje zetten (ja, Leiden dus), daar wilden mijn ouders ook een momentje van maken. Naderhand zijn we uit eten geweest.
Wat raar. Zijn ze altijd zo? Lijkt me als kind niet fijn dat er zo over je heen gewalst wordt.

mana_sutiyuq
25-03-2025 om 17:41
Valeria schreef op 25-03-2025 om 16:55:
Ik ben twee keer afgestudeerd, maar ik heb nooit mijn scripties hoeven presenteren of verdedigen. De eerste keer heb ik me wel aangemeld voor de officiële diploma-uitreiking, maar de tweede keer heb ik mijn diploma op het secretariaat opgehaald. Dat was de UU rond 2000. Toen hoefde volgens mij niemand z'n scriptie te verdedigen. Is dat nu allemaal anders geworden?
vreemd, ik moest in 1998 op het hbo al mijn scriptie verdedigen. ook bij de open universiteit waar je toch grotendeels op afstand studeerd moet je je scriptie mondeling verdedigen.
Ik denk dat jouw traject eerder de uitzondering is dan dat het nu anders geworden is.

Bakblik
25-03-2025 om 17:48
Zelfs op HBO heb ik een vraaggesprek gehad over mijn scriptie. 1990. Daar was niks feestelijks aan. Paar weken later bij de diplomauitreiking waren alleen mijn ouders welkom dit in verband met de grootte van de zaal.
Dit jaar gaat mijn dochter afstuderen. De scriptie verdedigen gebeurt binnen de onderzoeksgroep met wat genodigden uit het veld. Voor ons als ouders is daar niks aan, zo specifiek.
Tijdens de uitreiking van de diploma's mogen ouders wel mee en rond dat uur gaan de meeste studenten met hun ouders eten.

Mugske
25-03-2025 om 17:49
ik moest in 2000 ook mijn scriptie verdedigen. Dat was niet openbaar. Er was een officieel uitreikmoment, maar ik heb mijn diploma bij de administratie opgehaald.
Heb nog een post-doctorale opleiding gedaan. Ook daar scriptie verdedigd, was ook niet openbaar. Mijn vriend wachtte op de gang.
Nu werk ik op een universiteit en er zijn opleidingen die een grote ceremonie voor de uitreiking hebben. Inclusief toga en borrel. Maar ik zag laatst ook veel studenten hun diploma bij de administratie ophalen (ik was daar voor een andere vraag).
Bij scriptie verdedigingen zie ik vaak ouders met een bloemetje oid en wordt er een foto gemaakt.

syboor
25-03-2025 om 18:34
Toen ik afstudeerde op de universiteit was er een verplichte eindpresentatie. Ik kreeg mijn cijfer pas later, niet op die dag zelf, maar misschien was dat een uitzondering (mijn derde begeleider was niet aanwezig, die vond het onzin om helemaal naar Groningen af te reizen terwijl ik eerder al op een congress bijna hetzelfde had gepresenteerd).
Het was openbaar, maar ik had geen familie uitgenodigd; die had ik liever bij de diploma-uitreiking. Bij mij was de eindpresentatie mosterd na de maaltijd door dat congress.
Ik heb over afstudeerpresentaties in het hbo wel echte drama-verhalen gehoord.
Studenten waarbij de scriptie onder de maat was, maar waarbij de begeleider dan dacht dat als je de student in een mondeling gesprek vertelde welke onderwerpen nog niet goed begrepen had en in de presentatie nog maar eens beter moest uitleggen dan in de scriptie, dat dat dan goed zou komen...
En toen ik in het bedrijfsleven werkte heb ik helaas te vaak gezien dat afstudeerstagiairs beoordeeld werden door iemand die aantoonbaar de scriptie niet gelezen had. Daardoor werden sommige stagiairs keihard afgerekend - of ten onrechte bevoordeeld - op hun presentatievaardigheden.
Hoe groter de betrokkenheid/bemoeienis van de opleiding is met het afstuderonderzoek, hoe meer de student beoordeeld wordt op ,inhoud en hoe minder verrassingen er zijn tijdens/na zo'n presentatie.

MrsLady
25-03-2025 om 19:27
Valeria schreef op 25-03-2025 om 16:55:
Denk dat het misschien per opleiding verschilt. Ik heb in ieder geval ook zowel voor mijn bachelor als master mijn thesis niet hoeven te verdedigen. En ik ben pas in 2017 afgestudeerd en aan de universiteit van Maastricht.

afrodite05
25-03-2025 om 19:37
Vrijevlinder schreef op 25-03-2025 om 17:05:
[..]
Wat raar. Zijn ze altijd zo? Lijkt me als kind niet fijn dat er zo over je heen gewalst wordt.
Laat ik het zo stellen: het is niet voor niets dat ik zo min mogelijk contact wil met mijn moeder. Mijn vader werd door haar meegesleurd in dit soort situaties, was niet sterk genoeg om er tegenin te gaan. Hij is inmiddels overleden.
On topic: dit was mijn master in 2015. De andere masteropleiding die ik volgde (andere universiteit) had geen verdediging oid. Wel een openbare diploma-uitreiking waarbij mijn ouders waren uitgenodigd. Ik denk dat het per opleiding en per universiteit/hbo wisselt.