Natje1812
14-11-2024 om 20:34
Vriend van dochter heeft geen verblijfplaats
Mijn dochter heeft sinds 2/3 weken een nieuwe vriend.Hij is wees en sinds hij meerderjarig is heeft hij geen vaste verblijfplaats meer.Hii woonde alleen in een studio maar verblijft nu in een hostel.Staat onder begeleiding maar door zijn meerderjarigheid schiet daar niet zoveel van over,…Mijn dochter laat hem nu altijd maar bij ons slapen en douchen.Ik ben hier niet mee akkoord maar ze komt elke dag wel met een uitleg/smoesjes en is hij hier weer.Hoe erg ik die situatie ook vind,ik ken hem niet,ik ken zijn achtergrond niet,hij werkt niet,studeert niet…
Mijn dochter verwijt mij dat ik hem niet help…Ze zet me met mijn rug tegen de muur en profiteert er van dat mijn man (haar stiefvader) niet thuis is.Hij is op zee tot 4/12.Ik wil geen jongen van 18 op straat laten slapen doch vind ik het absurd dat ik tegen mijn zin in deze situatie word gestoken.
Natje1812
28-12-2024 om 08:36
Al bij al vind ik het jammer dat we hem niet kunnen helpen.Het knaagt,hij zou een veel beter leven kunnen hebben moest hij gaan werken en onze hulp aanvaarden.Ook al kan hij hier niet volledig wonen het zou voor ons heel anders geweest zijn moest zijn ingesteldheid anders geweest zijn.
Of de relatie nu uit is weet ik niet,waarschijnlijk niet.Mijn dochter kan ook haar gevoelens niet zomaar uitschakelen.Het kan 2 kanten uitgaan of hij pakt zijn leven in handen en aanvaard hulp en begeleiding.Dan heeft de relatie een kans of hij doet verder zoals hij nu bezig is en dan zal mijn dochter dit ook niet volhouden.
Voor mij is nu het bijzonderste dat ze gewoon bij ons blijft en er niet vandoor gaat met hem en meegesleurd word in de miserie.
FruitMoeder
30-12-2024 om 09:39
Ik vraag zelfs in mijn eigen huis of ik mag douchen. Dan weet mijn partner ook gelijk dat ik de badkamer een half uurtje bezet houd. Mijn partner doet hetzelfde bij mij. Ik vind dat wel zo galant. Dan weet je waar je aan toe bent. Een gast die ongevraagd gaat douchen vind ik niet kunnen. Ook als het mijn ouders of siblings zijn. En als mijn dochter zelfstandig kan douchen zou ik het ook van haar verwachten dat ze zou zeggen dat ze gaat douchen. Wij delen die badkamer dus vind ik het belangrijk dat je weet waar je aan toe bent.
FruitMoeder
30-12-2024 om 09:41
Natje1812 schreef op 28-12-2024 om 08:36:
Al bij al vind ik het jammer dat we hem niet kunnen helpen.Het knaagt,hij zou een veel beter leven kunnen hebben moest hij gaan werken en onze hulp aanvaarden.Ook al kan hij hier niet volledig wonen het zou voor ons heel anders geweest zijn moest zijn ingesteldheid anders geweest zijn.
Of de relatie nu uit is weet ik niet,waarschijnlijk niet.Mijn dochter kan ook haar gevoelens niet zomaar uitschakelen.Het kan 2 kanten uitgaan of hij pakt zijn leven in handen en aanvaard hulp en begeleiding.Dan heeft de relatie een kans of hij doet verder zoals hij nu bezig is en dan zal mijn dochter dit ook niet volhouden.
Voor mij is nu het bijzonderste dat ze gewoon bij ons blijft en er niet vandoor gaat met hem en meegesleurd word in de miserie.
Maar wat vindt zij aantrekkelijk aan hem? Hem als persoon? Of is ze aangetrokken tot zijn hulpeloze toestand? Als hij gewoon alles op een rijtje had zou zij dan nog steeds met hem willen? Of valt zij gewoon op wanhopige mannen die hulp nodig hebben?
FruitMoeder
30-12-2024 om 09:43
yette schreef op 27-12-2024 om 10:00:
[..]
Met deze vraag suggereer je dat de mensen die jij 'wel erg goedhartig' noemt, misschien ook vinden dat Natje deze jongen sowieso in huis zou moeten nemen. Ongeacht of hij nog een relatie met haar dochter heeft en of hij zich aan de regels houdt. Zèlfs als zijn aanwezigheid gevaar oplevert voor de veiligheid van haar dochter. Hoe verzin je het. Hoop je dat er iemand hapt?
Natje zegt dat ze ruzie hebben. Ik hoop dan toch echt dat je je de kant van je kind kiest.
AnnaPollewop
01-01-2025 om 12:01
Natje1812 schreef op 28-12-2024 om 08:36:
Ja, ik kan me goed voorstellen dat het knaagt. Toch denk ik ook dat dit te groot is voor jullie als goedwillende amateurs. Hij is nog jong, 18 is natuurlijk nog niks. En met zijn achtergrond zal hij op veel vlakken nog "jonger" zijn, al komt hij dan op andere aspecten wellicht juist volwassener over. Heel veel dingen zal hij niet geleerd hebben, zoals hoe je rekening met anderen houdt en zorgt dat ze je niet snel zat worden. Opportunistisch word je wel van straatleven, dus dat hij gelijk pakt wat hij kan pakken (douche bv) is begrijpelijk. Je krijgt hem niet zomaar even opgevoed richting je eigen verwachtingen, er is geen gemeenschappelijke basis of geschiedenis.
Je kunt, denk ik, het beste begrenzen als je hem toch op een of andere manier niet helemaal wil laten vallen. Dus wel bereid zijn om af en toe een kop soep te geven en, waarom niet, eventueel een plek voor de nacht of een gelegenheid om te douchen, maar niet meer dan dat en alleen als het jullie uitkomt.
Hij zal toch hulpverlening moeten aanvaarden, maar dat is natuurlijk ook niet altijd de hemel op aarde. Die stellen eisen, zijn soms helemaal niet zo aardig of redelijk (in zijn ogen dan, of sowieso niet), hebben niet altijd de middelen die ze zouden willen hebben om hem te helpen.
Wat anderen (zijn ouders) in 18 jaar aan steken hebben laten vallen is lastig om zomaar even recht te breien. Fijn dat je dochter wel jullie vertrouwt, jullie doen dus heus wel iets goed!
Diyer
01-01-2025 om 13:22
FruitMoeder schreef op 30-12-2024 om 09:39:
Ik vraag zelfs in mijn eigen huis of ik mag douchen. Dan weet mijn partner ook gelijk dat ik de badkamer een half uurtje bezet houd. Mijn partner doet hetzelfde bij mij. Ik vind dat wel zo galant. Dan weet je waar je aan toe bent. Een gast die ongevraagd gaat douchen vind ik niet kunnen. Ook als het mijn ouders of siblings zijn. En als mijn dochter zelfstandig kan douchen zou ik het ook van haar verwachten dat ze zou zeggen dat ze gaat douchen. Wij delen die badkamer dus vind ik het belangrijk dat je weet waar je aan toe bent.
Herkenbaar. Wij woonden met 4 in een huis dat niet al te groot was met 1 badkamer en allemaal gezinsleden die op een bepaalde (wisselende) tijd ergens moesten zijn. Het ging vrij natuurlijk, maar we stemden wel met elkaar af wie welke plannen had en zodoende de badkamer zo te plannen dat iedereen op tijd de deur uitkon.
Niemand ging zomaar ongemeld de badkamer claimen. En van gasten zou ik dat al helemaal bijzonder ongepast vinden.
Idem voor de koelkast. Je pakt niet zomaar eten uit de koelkast wat niet van jou is. Mijn gezinsleden en ik konden dingen pakken. Maar je hield rekening met elkaar en spullen die mogelijk een ander doel hadden dan ontbijt of lunch, daar bleef je af of checkte je even of je dat kon pakken. Nu mijn kinderen niet meer thuiswonen vragen ze ook of ze wat te eten kunnen maken als ze bij mij zijn. En dat doe ik ook bij mijn vader. Ze weten immers dat ik niet op hun spontane komst ben ingesteld. Dus als ze mijn laatste snee brood op willen maken, is het wel handig als dat mij uitkomt.
Dymo
01-01-2025 om 18:14
Hier is degene van wie de gast blijft slapen verantwoordelijk voor die gast. Als de vriend van mijn dochter hier slaapt (ze hebben 8 jaar verkering), komt mijn dochter eerst even van de zolderkamer naar beneden, kijkt of er niet iemand in z'n blote kont in de badkamer staat, vraagt even aan de rondlopende mensen 'kunnen wij in de badkamer?' en dan komt vriend naar beneden. Als vriend zin heeft in koffie zegt hij 'zal ik even koffie zetten, wie wil er allemaal?' en dan gaat hij koffie zetten voor de mensen die dat willen. Heeft hij honger, dan overlegt hij even met dochter en als zij niet zeker weet wat de bedoeling is met de aanwezige etenswaren, dan checkt ze dat bij mij. Fruit en brood mogen altijd, dat weet hij inmiddels ook. Slaapt er een vriendin van dochter hier, dan maakt dochter zelf een logeerbed op en verstrekt handdoeken en voedsel. En als de logeerpartij voorbij is, vind ik het beddengoed en de handdoeken keurig bij de wasmachine. Op die manier vind ik het gezellig als er mensen komen logeren, ik heb er nauwelijks extra werk aan, alleen wat extra avondeten (en meestal koken dochter plus gast voor de gezelligheid). Dochter weet precies wat ik wel en niet acceptabel vind, dus die neemt haar gasten daarin mee. Zo hoeft niemand zich te ergeren aan een ander. Gebeurt er toch eens iets, dan overleg ik met dochter hoe dat in het vervolg beter kan.
Nick90
01-01-2025 om 18:26
FruitMoeder schreef op 30-12-2024 om 09:39:
Waarom vragen in je eigen huis? Of aan je eigen partner? Hier delen we mee dat we onder de douche gaan, dat ze d'r haar wil wassen oid.