Natje1812
14-11-2024 om 20:34
Vriend van dochter heeft geen verblijfplaats
Mijn dochter heeft sinds 2/3 weken een nieuwe vriend.Hij is wees en sinds hij meerderjarig is heeft hij geen vaste verblijfplaats meer.Hii woonde alleen in een studio maar verblijft nu in een hostel.Staat onder begeleiding maar door zijn meerderjarigheid schiet daar niet zoveel van over,…Mijn dochter laat hem nu altijd maar bij ons slapen en douchen.Ik ben hier niet mee akkoord maar ze komt elke dag wel met een uitleg/smoesjes en is hij hier weer.Hoe erg ik die situatie ook vind,ik ken hem niet,ik ken zijn achtergrond niet,hij werkt niet,studeert niet…
Mijn dochter verwijt mij dat ik hem niet help…Ze zet me met mijn rug tegen de muur en profiteert er van dat mijn man (haar stiefvader) niet thuis is.Hij is op zee tot 4/12.Ik wil geen jongen van 18 op straat laten slapen doch vind ik het absurd dat ik tegen mijn zin in deze situatie word gestoken.
Kersje
27-12-2024 om 15:02
Ik vind iets vragen, als je niet in dat huis woont, vrij logisch eigenlijk. Zelfs als ik bij mijn ouders kom (als 50+) zal ik nooit zomaar in de koelkast duiken en altijd vragen of ik iets te drinken mag pakken ofzo. En áltijd is het antwoord “natuurlijk, dat hoef je toch niet te vragen!”
Deze jongen kennen zij pas enkele weken, dus ik begrijp TO heel goed, kleine moeite om iets te vragen.
letterkoekje
27-12-2024 om 15:11
Ik vind dat jij er vreemde ideeën op nahoudt, Anne. Natuurlijk dat een kennis van één van mijn kinderen niet ongevraagd de douche ingaat, evenmin als dat hij zich aan tafel zet met een bord voor zich (waarvan hij dan wel heeft gevraagd waar de borden staan), dan de ijskast opentrekt en iets, wat ik voorzien had voor iemand anders of voor bij het avondeten bijvb., ongegeneerd begint op te eten. Partner en kinderen horen bij het gezin en hoeven niks te vragen, stabiele (liefdes)relaties ook niet, al wat daarbuiten valt, wel. Doe ik waar dan ook, buitenhuis, ook niet. Zelfs van goeie vrienden zou ik niet pikken dat ze ongevraagd in mijn (koel)kast duiken om eten of drinken te nemen. Dat doe je toch niet in andermans' huis! Dan mag je mekaar zo goed kennen als je wil, zoals ik al eerder schreef: elementaire beleefdheid is geen oubollig ding of een begrip uit lang vervlogen tijden. Sommige begrippen zijn echte blijvers, hoor!
Valeria
27-12-2024 om 15:22
letterkoekje schreef op 27-12-2024 om 15:11:
Partner en kinderen horen bij het gezin en hoeven niks te vragen,
Dan is het nog steeds niet ongelimiteerd pakken en eten hoor Als er bijvoorbeeld 4 hamburgers liggen voor het avondeten, is het ook niet de bedoeling dat iemand die zomaar gaat bakken voor de lunch.
Maar hier weten ze wel welke dingen altijd mogen (zoals brood) en bij welke eerst gevraagd moet worden naar de bestemming (zoals bolletjes).
yette
27-12-2024 om 15:48
Logées, verkering of niet, krijgen van ons een bed en een handdoek. Is dat niet bij iedereen zo? Ik vind dat dat erbij hoort.
Over het badkamer-gebruik vertellen we ze verder dat we hier twee afspraken hebben: even controleren of er iemand anders meer haast heeft dan jij (en dus voorrang) èn stinken doen we alleen op de wc beneden. Of onze gasten de douche vervolgens gebruiken en wanneer ze dat doen, is helemaal aan hun.
Een verkering die hier met Kerst blijft logeren, vindt hier dus een handdoek op zijn/haar hoofdkussen. Ookal wonen ze om de hoek in een villa met 8 badkamers. En ja, in de meeste gevallen zou ik het ook raar vinden als een logé linea recta de badkamer induikt. Maar we hebben hier ook wel een iemand die minstens 12 uur in een vliegtuig heeft gezeten of die zich die dag flink in het zweet heeft gewerkt. Dan begrijp ik dat helemaal. Dus als een dakloze knul die nergens anders kan douchen, zich na aankomst meteen even gaat opfrissen? Goed plan! Graag zelfs! Heb je een washand nodig?
Wat eten en drinken betreft: na een paar keer logeren of regelmatig op bezoek komen, leggen we gasten uit hoe het koffiezetapparaat werkt en wat ze hier verder te drinken kunnen pakken. Als iemand hier ook alleen thuis zal zijn of zo vaak komt dat hij/zij bij het meubilair begint te horen, mogen ze zich ook mbt eten zelf bedienen - mits ze rekening met de huisregels houden.
Lizzyliz
27-12-2024 om 16:29
Drugs gebruiken in mijn huis, no way. Dan zijn alle kansen gelijk verspeeld, helaas.
Anne1234!
27-12-2024 om 17:31
letterkoekje schreef op 27-12-2024 om 15:11:
Ik vind dat jij er vreemde ideeën op nahoudt, Anne. Natuurlijk dat een kennis van één van mijn kinderen niet ongevraagd de douche ingaat, evenmin als dat hij zich aan tafel zet met een bord voor zich (waarvan hij dan wel heeft gevraagd waar de borden staan), dan de ijskast opentrekt en iets, wat ik voorzien had voor iemand anders of voor bij het avondeten bijvb., ongegeneerd begint op te eten. Partner en kinderen horen bij het gezin en hoeven niks te vragen, stabiele (liefdes)relaties ook niet, al wat daarbuiten valt, wel. Doe ik waar dan ook, buitenhuis, ook niet. Zelfs van goeie vrienden zou ik niet pikken dat ze ongevraagd in mijn (koel)kast duiken om eten of drinken te nemen. Dat doe je toch niet in andermans' huis! Dan mag je mekaar zo goed kennen als je wil, zoals ik al eerder schreef: elementaire beleefdheid is geen oubollig ding of een begrip uit lang vervlogen tijden. Sommige begrippen zijn echte blijvers, hoor!
Oke, mag jij vreemd vinden. Ik vind het heel normaal. Die jongens/meiden komen hier meerdere keren per week. Als ze na hun werk direct door komen springen ze eerst even onder de douche voor ze gezellig erbij komen zitten. Dochters delen s'morgens (of per app mede) dat Bram of Marietje vanavond mee eet. En dan zeg ik oké, gezellig. Ze vragen het niet, ze weten dat het goed is. Als Bram of Marietje dorst heeft pakken ze wat drinken en vragen ze of iemand anders ook wil. Voor andere misschien raar. Hier heel normaal. En geen van die kinderen is onbeleefd. En mijn kinderen zijn bij anderen ook niet onbeleefd.
Meesje
27-12-2024 om 17:52
Ik vraag zelfs bij mijn eigen ouders of het okee is als ik nu even douche. Ik woon daar niet. Het is niet mijn badkamer. En ik weet niet of zij willen douchen/op de badkamer moeten zijn.
Logees krijgen bij mij natuurlijk ook een handdoek. Maar ook die melden het als ze gaan. Meestal wordt even afgestemd; wie gaat eerst, wie daarna enz.
En de algehele presentatie en band speelt ook een rol natuurlijk. Bij Natje staan de verhoudingen al onder spanning. Dus dan is de bewegingsvrijheid als gast ook beperkter.
Natje1812
27-12-2024 om 18:08
ik ben (was) verplicht om mijn grenzen te stellen ivm eten,douchen,slapen omdat hij hier anders binnen de kortste keren zou wonen.Wat logisch is voor iemand die niets te verliezen heeft.Ik hoop voor hem dat hij zijn leven op de rails krijgt en vast werk vind.
Maar jammergenoeg zie ik dit niet direct gebeuren.Het is moeilijk om iemand te helpen die niet geholpen wil worden.Of die de juiste manier van meedraaien in de maatschappij nooit geleerd heeft.Daarvoor is professionele hulp nodig.
Die drugs ook al soft drugs was voor ons een grote rode vlag.Het is nu 2 dagen dat hij hier niet meer is en wij kunnen eindelijk tot rust komen.Ook mijn dochter ook al zal ze het niet onmiddellijk toegeven want ze heeft wel nog contact met hem maar ze werd helemaal opgezogen in die situatie en voelde haar verantwoordelijk voor hem ik hoop dat ze door de afstand een beetje helderheid krijgt.Vanavond gaat ze in ieder geval bij een vriendin logeren waar ik blij voor ben.
Marty1984
27-12-2024 om 18:19
Ik zou toch ook schrikken als iemand mijn huis binnenloopt en zonder vragen gelijk naar de badkamer loopt.
Is toch wat anders dan 's ochtends wakker worden en dan vanuit de slaapkamer de douche induiken.
Als je zo'n nood hebt om te douchen op zo'n moment kan je dat effe 3 seconden melden.
Drugs in of voor mijn huis of in de tuin zou hier dan weer een absolute no go zijn. Dan ben je uitgespeeld.
Geen idee waar je brein zit als je zoiets denkt te doen voor de deur van de mensen bij wie je regelmatig wil logeren en douchen.
(Ik schrik er tegelijk niet van. Maar steek die weed op als je niet bij je vriendin en haar ouders bent.)
Roos57
27-12-2024 om 18:28
Niet om achterdochtig te doen hoor maar weet je zeker dat ze naar vriendin gaat ?
lientje69
27-12-2024 om 19:03
Roos57 schreef op 27-12-2024 om 18:28:
Niet om achterdochtig te doen hoor maar weet je zeker dat ze naar vriendin gaat ?
Was eigenlijk ook het eerste dat ik dacht...
Natje1812
27-12-2024 om 19:39
Ja hoor,want de vriendin woont nogal afgelegen dus ik ga haar brengen.Ze heeft ook al een week geleden cadeautjes gekocht voor haar want het is haar verjaardag.
Ik heb haar ook niet verboden om contact met hem te hebben.Ze is 19 dus dat kan ik ook simpelweg niet.
mana_sutiyuq
27-12-2024 om 19:50
Anne1234! schreef op 27-12-2024 om 17:31:
[..]
Oke, mag jij vreemd vinden. Ik vind het heel normaal. Die jongens/meiden komen hier meerdere keren per week. Als ze na hun werk direct door komen springen ze eerst even onder de douche voor ze gezellig erbij komen zitten. Dochters delen s'morgens (of per app mede) dat Bram of Marietje vanavond mee eet. En dan zeg ik oké, gezellig. Ze vragen het niet, ze weten dat het goed is. Als Bram of Marietje dorst heeft pakken ze wat drinken en vragen ze of iemand anders ook wil. Voor andere misschien raar. Hier heel normaal. En geen van die kinderen is onbeleefd. En mijn kinderen zijn bij anderen ook niet onbeleefd.
Maar toch niet na een relatie van een paar weken?
Bij mij doet de aanhang van de kinderen dat ook, vragen ook niet of ze blijven slapen maar melden dat wel. Ze slapen hier ook wel eens als hun partner er niet is omdat dat beter uitkomt maar die vrijheden nemen ze niet al na een paar weken, dat groeit over maanden en jaren.
Dat is het grote verschil tussen onze kinderen en het ex-vriendje van de dochter van TO.
Annaniem2023
27-12-2024 om 20:56
Ik hoop voor Natje dat je niet te voorbarig bent met het woord ex-vriendje.
natje, als de storm is gaan liggen en je dochter van deze jongen af is, gaan jullie dan een gesprek hebben over hoe het de volgende keer gaat? Deze grenzen kun je beter stellen op het moment dat ze geen hulpbehoevende als vriendje heeft van wie ze denkt dat ze hem moet redden.
Izza
27-12-2024 om 20:57
Volgens mij weten sommige mensen het verschil niet tussen een inwonende huisgenoot en een gast of logee...
Vrienden of partners wonen niet in mijn huis. Die hebben hun eigen plek om te verblijven.