Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Uit huis en mogelijk ASS

Ik denk dat je je verwachtingen en eigen norm opzij moet zetten. Zoals ik het lees is je zoon heel gelukkig. Hij werkt. Kan goed voor zichzelf zorgen. Heeft contacten. Misschien is jouw norm om veel tijd te besteden aan vriendschappen maar blijkbaar heeft jouw zoon die behoefte niet. Zo zijn er echt heel veel mensen voor wie dat gewoon niet belangrijk is. Een stempel als autisme gaat hier overigens ook niets aan veranderen. Het is niet dat hij moet leren om contacten aan te gaan. Want als hij in een supermarkt en horeca werkt is hij constant bezig met menselijk contact. Hij is avonds misschien wel gewoon blij dat hij even niets mee anderen moet 🫣 
Lieve mama, leg je er bij neer. Erken dat je graag had gezien dat je zoon investeert in vriendschappen omdat je dat zelf belangrijk vind. Maar accepteer dat dat jouw keuze is en niet die van hem. 
Geef hem een knuffel of kus en spreek naar hem uit dat je trots op hem bent dat hij op deze leeftijd zijn eigen boontjes kan doppen want hé dat is de investering geweest van je opvoeding
Ik wens je veel geluk en wijsheid 

April2021 schreef op 01-10-2024 om 08:41:

De zoon is nu gediagnosticeerd door het forum. Misschien heeft hij helemaal geen ASS maar is hij gewoon sociaal wat onhandig of heeft hij weinig behoefte aan sociaal contact.

??? Huh? Wat?

........dat stond toch al beschreven in het openingstopic

Poezenmeisje schreef op 30-09-2024 om 11:03:

Bedankt voor de positieve reacties in dit draadje. Wij kampen met hetzelfde.

Zoon heeft nog een stage af te ronden (de vorige twee heeft hij verklooid) en daarna kan hij hopelijk aan het werk.

Al een paar jaar ingeschreven, inmiddels ook bij een tweede woningbouwvereniging in een omgeving waarvan we verwachten dat de werkgelegenheid daar beter is.

Geen diagnose ASS omdat hij ook niet ziet wat het zou toevoegen, hij heeft al genoeg stempels.

We zien op zichzelf wonen ook met angst en beven tegemoet, maar hier lees ik dat het ook positief uit zou kunnen pakken.

Qua sociaal leven heeft hij één avond/nacht scouting en dat vindt hij voldoende.

TO, heel veel sterkte. Onze kinderen komen er uiteindelijk wel, het pad is alleen erg grillig.

En toch is dit heel belangrijk om te weten, ook wb zijn stages, want heeft zoon die 'verkloot', zoals je zelf schrijft, of is er geen rekening gehouden in zijn stagebegeleiding dat hij oa autisme heeft en heeft hij daardoor zijn stages 'verkloot'?

Hier zou ik toch echt even bij stilstaan....

Twinski schreef op 01-10-2024 om 10:33:

[..]

Hoho, ik heb hem gediagnosticeerd met bemoeierites. Dat is een ontstekingsreactie op teveel zorgen in de lucht. ☝️

echt geweldige reactie

Misschien is het ook leuk om podcast 158 "Zoon met problemen¨ van de Omdenken podcast eens te luisteren, over een zoon van 17. Er zitten wel raakvlakken in denk ik.

BritgetJones007 schreef op 02-10-2024 om 06:04:

[..]

En toch is dit heel belangrijk om te weten, ook wb zijn stages, want heeft zoon die 'verkloot', zoals je zelf schrijft, of is er geen rekening gehouden in zijn stagebegeleiding dat hij oa autisme heeft en heeft hij daardoor zijn stages 'verkloot'?

Hier zou ik toch echt even bij stilstaan....

Zijn eerste stage leverde een 9,5 op. Zijn tweede stage een 8,5. Hij kán het dus wel.

Zijn tweede stage was in een academische omgeving, waar we hem echt zagen opbloeien.

De volgende stages liepen niet. De bedrijven/mensen lagen hem niet, helaas.

absor schreef op 30-09-2024 om 23:23:

[..]

Gewoon een vraag; ben je een autist of heb je autisme. Ben je je handicap of heb je een handicap. Of is het geen handicap.

En is er uberhaupt zoiets als wij autisten.

Op de eerste vraag: daar wordt heel verschillend over gedacht. Dat is tegelijk het antwoord op je tweede vraag .

Het lijkt me nogal een semantisch probleem, ben je doof of heb je verminderd gehoor, ben je blind of heb je slecht zicht, heb je autisme of ben je een autist. 

Autisme is pervasief, oftewel het zet zich door in alle aspecten en je kunt het niet uitzetten en het was er altijd al en het gaat nooit meer weg. Het is een neurotype, al noemen we mensen zonder autisme neurotypisch (wat ik niet zo goed begrijp als term, aangezien de term neurodivergentie aangeeft dat er meerdere neurotypen zijn).

Is iemand met borderline maar zonder autisme dan neurotypisch? Of iemand die bipolair is? Of zijn we gewoon allemaal verschillend en hebben we allemaal wel wat trekken van het een of ander, sommigen alleen wat meer dan anderen?

Een ding hebben de meeste mensen wel gemeen en dat is dat ze de dingen graag overzichtelijk houden en dus moet iemand of man of vrouw zijn, of autist of niet... want teveel hokjes vinden we onoverzichtelijk en de hokjes moeten sowieso wel een beetje strak gedefinieerd zijn. Best autistisch eigenlijk .

AnnaPollewop schreef op 02-10-2024 om 08:13:

Misschien is het ook leuk om podcast 158 "Zoon met problemen¨ van de Omdenken podcast eens te luisteren, over een zoon van 17. Er zitten wel raakvlakken in denk ik.

De reacties onder de podcast klinken goed. Ik ga hem beluisteren, dank je wel. 🌻

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.