Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Stiefzoons van 25 en 23 gaan nog steeds mee met vakantie


Dus zijn zoons hebben het rijbewijs, wie heeft dat betaald? Wie betaald hun ziektekosten premie en hun abbo's ? Hun college geld en studieboeken? Niet allemaal van de stufie neem ik aan?

Ik zou het heel lastig vinden om met zulke jongens op vakantie te gaan, trakteren helemaal prima, maar dat passieve gedoe.....

dan

dan

17-07-2022 om 13:38

Evelien74 schreef op 16-07-2022 om 17:57:

[..]

Dank. Mooi om te kijken achter het gedrag. Deels klopt het en deels is het ook echt zoals mijn man is. Omzonden deze scheiding, had hij het zo gedaan en gewild.

Me neerleggen bij anderhalve week deze manier van omgaan met elkaar vind ik lastig maar is wel het beste….

Misschien valt het nog wel mee en anderhalve week lijkt me nog te doen. Merk je echt tijdens de vakantie dat het toch enorm tegenvalt, dan kun je hen volgend jaar alleen laten gaan en zelf met je zoon op vakantie gaan en nog een vakantie met alleen je man (lang weekend af en toe). 

Evelien74

Evelien74

17-07-2022 om 14:16 Topicstarter

dan schreef op 17-07-2022 om 13:38:

[..]

Misschien valt het nog wel mee en anderhalve week lijkt me nog te doen. Merk je echt tijdens de vakantie dat het toch enorm tegenvalt, dan kun je hen volgend jaar alleen laten gaan en zelf met je zoon op vakantie gaan en nog een vakantie met alleen je man (lang weekend af en toe).

Dank! Ik ga het proberen… proberen om niet zo kritisch te zijn, beetje ontspannen en aardig….. (ik kan heel erg zeuren tegen mijn man over het gedrag van de zoons en zijn opvoeding…)

Apiejapie schreef op 15-07-2022 om 22:34:

[..]

Laat me raden, hij geeft dat juist aan op de momenten dat jij eens voor jezelf opkomt en hij een andere mening heeft? En jij bent daar gevoelig voor want je wilt niet dominant zijn, waardoor je Laat zien dat je juist meegaand bent en doet dat door hem zijn zin te geven? Zomaar wilde gok hoor. Maar klopt het?

Dit klinkt heel erg viva...

Evelien74 schreef op 17-07-2022 om 14:16:

[..]

Dank! Ik ga het proberen… proberen om niet zo kritisch te zijn, beetje ontspannen en aardig….. (ik kan heel erg zeuren tegen mijn man over het gedrag van de zoons en zijn opvoeding…)

Zeuren en kritisch zijn is sowieso niet gezellig op vakantie, maar is dit nu alles wat je gaat veranderen?

Evelien74 schreef op 15-07-2022 om 17:21:

[..]

Snap ik maar mijn man vindt juist een vakantie met het gezin dat je dus (bijna) alles samen doet. Dus samen naar een plaatsje, samen eten, samen boodschappen etc… Als ik zou voorstellen dat wij iets gaan doen zonder de jongens /mannen, wil hij dat beslist niet.hij zegt dan dat we het hele jaar dingen apart kunnen doen en juist deze vakantie mét elkaar besteden.

Snap ik ook. Ik vind het gewoon heel mooi om te zie hoe die vader er van geniet om op vakantie te gaan met de jongens. Ik zou daar niet te veel tussen willen komen.

dan

dan

17-07-2022 om 14:27

JohnnyC. schreef op 17-07-2022 om 14:24:

[..]

Snap ik ook. Ik vind het gewoon heel mooi om te zie hoe die vader er van geniet om op vakantie te gaan met de jongens. Ik zou daar niet te veel tussen willen komen.

Is er eventueel een mogelijkheid dat jij eerder terug gaat als je het toch te lang vindt met al die mensen zo bij elkaar? Dat je van tevoren aangeeft dat je het een kans wil geven maar dat je wel de mogelijkheid wil hebben om zelf eerder weg te gaan als je het te druk vindt op die manier? En dat zij de rest van de dagen uiteraard nog naar eigen wens in kunnen vullen op de vakantiebestemming. 

Evelien74

Evelien74

18-07-2022 om 00:13 Topicstarter

JohnnyC. schreef op 17-07-2022 om 14:24:

[..]

Snap ik ook. Ik vind het gewoon heel mooi om te zie hoe die vader er van geniet om op vakantie te gaan met de jongens. Ik zou daar niet te veel tussen willen komen.

Mooi om ook van een - naar ik aanneem!- man terug te lezen. Wat vind je er mooi aan? Hoe zie jij het? 

Moxxie schreef op 17-07-2022 om 14:22:

[..]

Zeuren en kritisch zijn is sowieso niet gezellig op vakantie, maar is dit nu alles wat je gaat veranderen?

Wat zou je kunnen veranderen op korte termijn zonder de sfeer van de vakantie te verpesten? Lijkt me moeilijk om een ingesleten patroon waar je als buitenstaander invalt even te veranderen. Bovendien, als het iets is wat veel breder speelt dan alleen de vakantie zou ik het aankaarten daarvan bewaren voor daarna. Is de vakantie tenminste gezellig.

troelahoep schreef op 18-07-2022 om 09:37:

[..]

Wat zou je kunnen veranderen op korte termijn zonder de sfeer van de vakantie te verpesten? Lijkt me moeilijk om een ingesleten patroon waar je als buitenstaander invalt even te veranderen. Bovendien, als het iets is wat veel breder speelt dan alleen de vakantie zou ik het aankaarten daarvan bewaren voor daarna. Is de vakantie tenminste gezellig.

Ik denk dat je vrij elegant kleine stapjes kunt zetten door bv. op een avond aan te kondigen dat jij en je zoon morgen een dagje apart op stap gaan. En dan kun je vragen of de anderen voor de boodschappen en het eten zorgen, ofwel "thuis", ofwel in een restaurant, en te laten weten hoe laat jullie op welke plek verwacht worden. Of je gaat zelf met je zoon ergens eten natuurlijk. Het leuke daarvan is ook dat je elkaar 's avonds wat te vertellen hebt.

Evelien74 schreef op 18-07-2022 om 00:13:

[..]

Mooi om ook van een - naar ik aanneem!- man terug te lezen. Wat vind je er mooi aan? Hoe zie jij het?

Ik vind het mooi dat ze nog zo graag met elkaar optrekken en daar allen plezier aan beleven. Het is niet jouw manier van vakantie houden omdat je anders gewend bent. Wil natuurlijk niet zeggen dat het daarom fout is. Op dit punt matchen jullie wellicht gewoon niet. Maar om het nou perse te willen veranderen maak je ook geen vrienden mee. Maar een keer iets samen met man doen moet zeker kunnen. 

Ik vind de zure reacties over het soort vakantie dat de man TO voor zich ziet wel echt jammer hoor. Dit is de manier waarop hij het gewend is en ik vind het juist heel mooi klinken: met het hele gezin op vakantie en dingen met elkaar doen, verbinding maken. Als iedereen dat (nog steeds) leuk vindt is dat toch alleen maar geweldig?

Het probleem hier is alleen dat TO dit niet gewend is, dus op een andere manier tegen vakantie aankijkt èn dat het niet de kinderen zijn die als 'echt van haar' voelen omdat ze ze niet mede-opgevoed heeft.

Ik zou de vakantie op zich dus niet aanpassen en man de tijd met kinderen vooral ook gunnen en voor mijzelf daar in een aparte vakantie tijd voor geven. Wat ik wel zou willen is dat de lasten tijdens de vakantie gelijkelijk verdeeld zijn. En dan bedoel ik niet (persé, kan wel) het financiële deel, maar het koken/boodschappen etc. Dan is het ook echt een gezamelijke vakantie waarin iedereen zijn steentje bijdraagt. En de activiteiten: vind iemand het leuk om die te bedenken, dan mag dat bij één persoon liggen, anders voorstellen om ook iedereen een dag te geven waarop diegene een invulling bedenkt.
En dit hoeft natuurlijk niet met mokken en zeuren (? hoe komt iemand daar nou bij), maar ik denk dat een soort verdeling voor iedereen redelijk klinkt en voor de stiefzoons uit de automatische passiviteit haalt. Al zou het maar zijn dat elke zoon een keer voor het eten zorgt en een dag de activiteit verzint. Het gaat ook om een change of mind. Hoe je het gaat verdelen is maar hoe je wilt.

Overigens wordt de passieve houding van stiefzoons hier ook nogal negatief weg gezet (en op gereageerd). Het ligt ook gewoon in de aard van mensen om initiatieven te nemen of juist te volgen.
Betekent niet dat je een passief iemand niet zou kunnen stimuleren tot een eigen inzet op vakantie, maar soms hebben mensen een duwtje nodig. Als alles altijd voor ze geregeld wordt en iedereen vindt dat prima, dan hoef je ook niet verbaasd te zijn dat ze zelf niet eens wat gaan doen - of ze dat kwalijk te nemen.

Evelien74 schreef op 18-07-2022 om 00:13:

[..]

Mooi om ook van een - naar ik aanneem!- man terug te lezen. Wat vind je er mooi aan? Hoe zie jij het?

Dat lijkt me gewoon heel vanzelfsprekend. Op dit soort fora lees je juist vaker van problemen in de ouder-kind-relatie. Dochters die het contact besluiten te verbreken met hun moeder, ouders die hun kleinkinderen niet zien.  

Als mijn dochters later nog steeds met mij op vakantie willen net zoals die stiefzonen van jou dan ben ik een rijk man. Wie wat en wanneer betaalt is dan echt van geen prioriteit.


JohnnyC. schreef op 18-07-2022 om 13:28:

[..]

Dat lijkt me gewoon heel vanzelfsprekend. Op dit soort fora lees je juist vaker van problemen in de ouder-kind-relatie. Dochters die het contact besluiten te verbreken met hun moeder, ouders die hun kleinkinderen niet zien.

Als mijn dochters later nog steeds met mij op vakantie willen net zoals die stiefzonen van jou dan ben ik een rijk man. Wie wat en wanneer betaalt is dan echt van geen prioriteit.


'Het is toch net zo belangrijk dat jij ook een fijne vakantie hebt?' Evelien74 heeft volgens mij al aangegeven dat er ook nog een vakantie komt, alleen met haar partner. ik vermoed dat hij dan zijn best zal doen om ervoor te zorgen dat dat een fijne vakantie voor haar wordt (en hopelijk zal zij hetzelfde doen).
Goed om de komende anderhalve week even alle kritische geluiden en drang om hen te veranderen thuis te laten. Misschien kun je een doosje nieuwsgierigheid meenemen: je leert je partner in die anderhalve week op een heel andere manier kennen. Goed om te ervaren, mocht het zo zijn dat jullie ooit samen gaan wonen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.