Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Stiefzoons van 25 en 23 gaan nog steeds mee met vakantie


Evelien74

Evelien74

13-07-2022 om 17:15 Topicstarter

Ginevra schreef op 13-07-2022 om 12:43:

[..]


Volgens mij gaat het hier niet om alléén maar het hebben van een baantje en het betalen van de kosten. Het hoort wel bij het hele pakket, maar het is niet de kern van het probleem.

De kern van het probleem is volgens mij dat die mannen zich gedragen als kinderen qua initiatief, verantwoordelijkheid, en ja ook het betaalgedrag.

Ook zonder baantje kun je heel wat initiatief en verantwoordelijkheid nemen in je leven en op vakantie. Tripjes bedenken, dingen regelen, reserveringen maken, bedenken wat we gaan eten en koken, en nieuwe muggenkaarsen gaan halen als de oude op is.

Zonen laten het zich allemaal aanleunen en laten zich verzorgen en entertainen als kleine kinderen en dat ze daarbij geen cent bijdragen is extra irritant, maar het probleem is niet opgelost als ze een X-bedrag lappen en voor de rest precies hetzelfde passieve gedrag vertonen. Het zijn volwassen mannen godbetert, anderen van die leeftijd hebben zelf al een gezin waar ze voor zorgen.

Althans, dat is hoe ik het begrijp. Een aparte discussie over wel of niet een baantje hebben staat daar los van.

Dit is het idd precies!! Mooi gezegd. Het zijn goede mannen maar veel te passief in mijn ogen. Dat gaat over meegaan met vakantie - waar helemaal niks op tegen is ook niet als je volwassen bent!! - maar ze gaan mee ‘zonder erbij na te denken’ (gewoon omdat we gaan). Er is geen initiatief over wat zij zouden willen of willen doen, betalen etc. Ik zoek dus naar mogelijkheden om ze te stimuleren in hun volwassenheid en autonomie. Vraag bijv of ze al willen nadenken wat ze daar willen doen en of het bijv handig is als ze zelf een auto huren etc. 

Evelien74

Evelien74

13-07-2022 om 17:18 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 13-07-2022 om 13:14:

Mensen hebben nu eenmaal een verschillende drang naar onafhankelijkheid. Mijn oudste gedroeg zich al sinds haar 12e als co-kapitein op ons schip. Dat was niet altijd prettig. Mijn jongste (17) heeft me onlangs op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt dat ze niet meer als kind behandeld wil worden. Dat was een beetje zo gegroeid omdat oudste en ik de kapiteins waren en zij de puppy die verzorgd moest worden (klinkt problematischer dan het was imho). Dat alles staat los van wie hun rekeningen betaalt.
Kennissen van mijn ouders hadden zoons die een beetje zoals die van de man van TO waren. Tot minstens hun 30e hebben ze thuis gewoond, wel kostgeld betaald, en mama kocht hun nieuwe kleren. Ze gingen ook mee op vakantie en waren dan gewoon de kinderen. Inmiddels zijn ze in de 50. Een van hen heeft nog een vrouw gevonden, de ander is vrijgezel, en voor zover ik uit de verhalen begrijp zijn ze redelijk normaal opgedroogd. Het heeft alleen wat meer tijd nodig gehad dan bij anderen.

Hahahaj er is dus hoop 😉✨👍!!!

Evelien74 schreef op 13-07-2022 om 17:15:

[..]

Dit is het idd precies!! Mooi gezegd. Het zijn goede mannen maar veel te passief in mijn ogen. Dat gaat over meegaan met vakantie - waar helemaal niks op tegen is ook niet als je volwassen bent!! - maar ze gaan mee ‘zonder erbij na te denken’ (gewoon omdat we gaan). Er is geen initiatief over wat zij zouden willen of willen doen, betalen etc. Ik zoek dus naar mogelijkheden om ze te stimuleren in hun volwassenheid en autonomie. Vraag bijv of ze al willen nadenken wat ze daar willen doen en of het bijv handig is als ze zelf een auto huren etc.


dan zou ik dat wat concreter invullen. ‘Nadenken over wat ze daar willen doen’ hoeft tot geen enkele actie te leiden. 
“Jan en Kees, ik stel voor dat jullie komende vakantie elke week één dag invullen voor ons gezamenlijk, dus uitstapje verzinnen én koken of een restaurant reserveren, én elke week één dag samen zonder ons de hort opgaan. Daarvoor lijkt het me slim als jullie ter plekke ook fietsen, scooters of een auto hebben, dus regel dat”. 

Idealiter wil je wel wat meer initiatief nog, maar dit lijkt me wel een begin.

Overigens ben ik wel vaker met groepen volwassenen weggeweest, en dan werkte het goed om elk een eigen ‘management gebied’ te geven. Jan gaat over het koken, Marie gaat over de route, Kees gaat over het opruimen etc. Dat wil niet zeggen dat ze het allemaal zelf moeten doen, ze mogen anderen aan het werk zetten, maar één iemand moet zorgen dat het in orde komt en heeft dan dus ook de beslissingen in handen. Het voordeel is dat je veel minder discussie en opstartproblemen hebt. 
Maar ja, dat vereist wel dat iedereen een competente en initiatiefnemende volwassene is dus dat is in de situatie van TO nog niet aan de orde, maar het lijkt mij wel een idee  om in gedachten te houden, dat het ook zo kan. 

Evelien74

Evelien74

13-07-2022 om 19:06 Topicstarter

Ginevra schreef op 13-07-2022 om 18:07:

[..]


dan zou ik dat wat concreter invullen. ‘Nadenken over wat ze daar willen doen’ hoeft tot geen enkele actie te leiden.
“Jan en Kees, ik stel voor dat jullie komende vakantie elke week één dag invullen voor ons gezamenlijk, dus uitstapje verzinnen én koken of een restaurant reserveren, én elke week één dag samen zonder ons de hort opgaan. Daarvoor lijkt het me slim als jullie ter plekke ook fietsen, scooters of een auto hebben, dus regel dat”.

Idealiter wil je wel wat meer initiatief nog, maar dit lijkt me wel een begin.

Ik snap je en je ideeen klinken goed. Maar/en: mijn stiefzoons willen dit absoluut niet en mijn man ook niet….!! Natuurlijk heb ik dit ook zelf bedacht en gedaan afgelopen paar jaar. Ze willen rust, niks hoeven en vooral geen eisen (verwachtingen) en al helemaal niet van mij.

Ik denk zelf dat ik het het beste kan loslaten. Het is anderhalve week en verder ga ik dus ook nog zelf net mijn man weg. Ik lees heel erg hier terug dat iedereen verschillend is en er veel verschillende invalshoeken zijn. Bijv over uur huis gaan en bijbaantjes. Dus ook mijn ideeën over zelfstandigheid, zijn niet dé ideeën. Ik kies nu denk ik (nog paar weken te gaan voor we vertrekken) voor kleine doelen. Dat het leuk is om te trakteren en dat ze dat kunnen leren. Dat we over en weer boodschappen kunnen doen met en voor elkaar etc.

Evelien74

Evelien74

13-07-2022 om 19:08 Topicstarter

Evelien74 schreef op 13-07-2022 om 19:06:

[..]

Ik snap je en je ideeen klinken goed. Maar/en: mijn stiefzoons willen dit absoluut niet en mijn man ook niet….!! Natuurlijk heb ik dit ook zelf bedacht en gedaan afgelopen paar jaar. Ze willen rust, niks hoeven en vooral geen eisen (verwachtingen) en al helemaal niet van mij.

Ik denk zelf dat ik het het beste kan loslaten. Het is anderhalve week en verder ga ik dus ook nog zelf net mijn man weg. Ik lees heel erg hier terug dat iedereen verschillend is en er veel verschillende invalshoeken zijn. Bijv over uit huis gaan en bijbaantjes. Dus ook mijn ideeën over zelfstandigheid, zijn niet dé ideeën. Ik kies nu denk ik (nog paar weken te gaan voor we vertrekken) voor kleine doelen. Dat het leuk is om te trakteren en dat ze dat kunnen leren. Dat we over en weer boodschappen kunnen doen met en voor elkaar etc.

en….Ik ben natuurlijk ook niet hun moeder….

Evelien74 schreef op 13-07-2022 om 19:06:

[..]

Ik snap je en je ideeen klinken goed. Maar/en: mijn stiefzoons willen dit absoluut niet en mijn man ook niet….!! Natuurlijk heb ik dit ook zelf bedacht en gedaan afgelopen paar jaar. Ze willen rust, niks hoeven en vooral geen eisen (verwachtingen) en al helemaal niet van mij.

Ik denk zelf dat ik het het beste kan loslaten. Het is anderhalve week en verder ga ik dus ook nog zelf net mijn man weg. Ik lees heel erg hier terug dat iedereen verschillend is en er veel verschillende invalshoeken zijn. Bijv over uur huis gaan en bijbaantjes. Dus ook mijn ideeën over zelfstandigheid, zijn niet dé ideeën. Ik kies nu denk ik (nog paar weken te gaan voor we vertrekken) voor kleine doelen. Dat het leuk is om te trakteren en dat ze dat kunnen leren. Dat we over en weer boodschappen kunnen doen met en voor elkaar etc.

Ik zou ze ook lekker met rust laten, zeker mbt activiteiten. Dat moeten ze zelf weten. Willen ze niks ondernemen dan doen ze dat maar niet. Menig mensen vult z'n vakantie met niks doen. zelf kan je dan lekker met man op pad gaan.  Ook zou ik regelmatig met man uit eten gaan, op een terrasje zitten, samen lunchen etc. Wat de kinderen eten zullen ze dan zelf moeten regelen. Zo doen man en ik het al met onze pubers en die zijn tussen de 14 en 17. Vinden ze helemaal prima. Overigens geef ik hen nog wel geld voor boodschappen of eten bij het camping restaurant maar dat hoef je bij volwassenen natuurlijk niet te doen. 

Als het gaat om taken zoals boodschappen doen zou ik zorgen dat de dingen voor zoons eerder op zijn als voor jezelf. Dan kan je makkelijk tegen ze zeggen dat ze als ze graag cola, chips of wat dan ook willen hebben maar even lans de winkel moeten gaan. En als ze dan toch gaan kunnen ze meteen wat dingen voor jou halen. Op die manier eis je niks maar als ze iets willen eten/drinken wat ze graag willen moeten ze wel in actie komen. Voor de overige taken denk ik dat dat gewoon verdeeld moet worden. 

M.B.T kosten vind ik het op zich wel normaal dat je als ouders de vakantie betaald. Dat zou ik denk ik ook nog steeds doen als mijn kinderen 30 zijn en nog mee gaan op vakantie.  Dat zij af en toe trakteren vind ik logisch. Als het niet uit henzelf komt dan zou ik het zeker een paar keer noemen. Als onze pubers in de vakantie bijvoorbeeld vragen of we  een ijsje zullen gaan eten dan zeg ik; dat is goed, trakteren jullie een keer? Dan discussiëren ze meestal even met elkaar wie er aan de beurt is en dan betalen ze eigenlijk altijd zonder problemen. Of ze delen de kosten door 3. Dit doen we alleen nog maar bij kleine dingen aangezien ze nog niet zo veel verdienen.  Zouden ze meer verdienen dan zou ik dat ook bij een lunch of diner doen. 

JohnnyC. schreef op 13-07-2022 om 11:45:

[..]

Ook ik ben tot ver in mijn twenties met mijn moeder op vakantie geweest, niks mis mee. Dat werd pas minder toen ik een stabiele vaste relatie kreeg. Ik wilde helemaal niet met vrienden op vakantie. Zuipen en achter de wijven aan? Nah…

Vooral met mijn moeder kon ik goed op pad, dagen lang toeren door Europa, geen vaste bestemming, slapen in veel te dure hotels, heerlijk.

Zelfs nu ik al duizend jaar getrouwd ben en een eigen gezin heb ga ik nog af en toe met mijn moeder op stap. Dat vindt ze zo mooi. Wat is daar gek aan?

Helemaal niks geks aan! Juist mooi dat je dat nog kan doen 

Evelien74 schreef op 13-07-2022 om 19:06:

[..]

Ik snap je en je ideeen klinken goed. Maar/en: mijn stiefzoons willen dit absoluut niet en mijn man ook niet….!! Natuurlijk heb ik dit ook zelf bedacht en gedaan afgelopen paar jaar. Ze willen rust, niks hoeven en vooral geen eisen (verwachtingen) en al helemaal niet van mij.

Ik denk zelf dat ik het het beste kan loslaten. Het is anderhalve week en verder ga ik dus ook nog zelf net mijn man weg. Ik lees heel erg hier terug dat iedereen verschillend is en er veel verschillende invalshoeken zijn. Bijv over uur huis gaan en bijbaantjes. Dus ook mijn ideeën over zelfstandigheid, zijn niet dé ideeën. Ik kies nu denk ik (nog paar weken te gaan voor we vertrekken) voor kleine doelen. Dat het leuk is om te trakteren en dat ze dat kunnen leren. Dat we over en weer boodschappen kunnen doen met en voor elkaar etc.

Op vakantie gaan is ook voor iedereen verschillend. Wij gaan ook vooral om uit te rusten, lekker te lezen en vooral niks moeten. Uitstapjes nou vooruit 2 keer ofzo maar zeker niet te veel. Vriendin van mij plant haar 2 weken helemaal vol met uitjes, excursies, wandeltochten. Niks mis mee hoor, maar niks voor ons. 

Evelien74 schreef op 13-07-2022 om 19:06:

[..]

Ik snap je en je ideeen klinken goed. Maar/en: mijn stiefzoons willen dit absoluut niet en mijn man ook niet….!! Natuurlijk heb ik dit ook zelf bedacht en gedaan afgelopen paar jaar. Ze willen rust, niks hoeven en vooral geen eisen (verwachtingen) en al helemaal niet van mij.

Ik denk zelf dat ik het het beste kan loslaten. Het is anderhalve week en verder ga ik dus ook nog zelf net mijn man weg. Ik lees heel erg hier terug dat iedereen verschillend is en er veel verschillende invalshoeken zijn. Bijv over uur huis gaan en bijbaantjes. Dus ook mijn ideeën over zelfstandigheid, zijn niet dé ideeën. Ik kies nu denk ik (nog paar weken te gaan voor we vertrekken) voor kleine doelen. Dat het leuk is om te trakteren en dat ze dat kunnen leren. Dat we over en weer boodschappen kunnen doen met en voor elkaar etc.

Op vakantie gaan is ook voor iedereen verschillend. Wij gaan ook vooral om uit te rusten, lekker te lezen en vooral niks moeten. Uitstapjes nou vooruit 2 keer ofzo maar zeker niet te veel. Een Vriendin van mij plant haar 2 weken helemaal vol met uitjes, excursies, wandeltochten. Niks mis mee hoor, maar niks voor ons, snapt zij niet, ik raak daar en tegen weer gestresst van haar vakantieplanning. Moeten we altijd hard om lachen. Hopelijk kun je met je man wel op 1 lijn komen en de rest kan zichzelf vermaken als ze dat willen. En anders lekker zelf op vakantie gaan en doen wat jezelf wil, vakantie moet geen ergernis zijn. Vakantie is een persoonlijke belevenis en als zij het zo leuk vinden, doe je daar niet veel aan.

Evelien74 schreef op 13-07-2022 om 19:06:

[..]

Ik snap je en je ideeen klinken goed. Maar/en: mijn stiefzoons willen dit absoluut niet en mijn man ook niet….!! Natuurlijk heb ik dit ook zelf bedacht en gedaan afgelopen paar jaar. Ze willen rust, niks hoeven en vooral geen eisen (verwachtingen) en al helemaal niet van mij.

tja, eerlijk gezegd, maar ik ben jou niet, zou ik dan misschien zelf niet zo’n trek hebben om mee te gaan. 
Want niks hoeven is natuurlijk prima, en als iemand graag twee weken bij het zwembad ligt prima, maar ook bij de grootste luiervakantie moeten dingen geregeld worden, zoals boodschappen. En als zij niks willen hoeven dan betekent dat dat jij het personeel bent. 
Dan mag jij dus hun behoefte aan ‘geen verwachtingen’ faciliteren door alle taken zelf op je te nemen. Wellicht heb ik makkelijk praten maar dat soort dood gewicht kan ik missen tijdens mijn vakantie. Dan zou ik zeggen ‘veel plezier samen, ik ga met een vriendin ergens anders heen’. 

Evelien74

Evelien74

13-07-2022 om 21:09 Topicstarter

Ginevra schreef op 13-07-2022 om 20:39:

[..]

tja, eerlijk gezegd, maar ik ben jou niet, zou ik dan misschien zelf niet zo’n trek hebben om mee te gaan.
Want niks hoeven is natuurlijk prima, en als iemand graag twee weken bij het zwembad ligt prima, maar ook bij de grootste luiervakantie moeten dingen geregeld worden, zoals boodschappen. En als zij niks willen hoeven dan betekent dat dat jij het personeel bent.
Dan mag jij dus hun behoefte aan ‘geen verwachtingen’ faciliteren door alle taken zelf op je te nemen. Wellicht heb ik makkelijk praten maar dat soort dood gewicht kan ik missen tijdens mijn vakantie. Dan zou ik zeggen ‘veel plezier samen, ik ga met een vriendin ergens anders heen’.

Snap ik volledig. Maar ik voel me ook verantwoordelijk voor mijn samengestelde gezin en dus ga ik met frisse moed mee…. En vandaar dus ook de vragen van mij op dit forum. Het hielp ok het eens wat meer te onderzoeken met jullie👍👍

Evelien74 schreef op 13-07-2022 om 19:08:

[..]

en….Ik ben natuurlijk ook niet hun moeder….

Je bent dan wel niet hun moeder, maar je mag wel als volwassenen onder elkaar verwachtingen hebben. 

Stel dat ze met vrienden op vakantie zouden gaan, dan zouden die ook verwachtingen hebben tav trakteren, boodschappen doen, opruimen, etc.  

Martje80 schreef op 14-07-2022 om 08:44:

[..]

Je bent dan wel niet hun moeder, maar je mag wel als volwassenen onder elkaar verwachtingen hebben.

Stel dat ze met vrienden op vakantie zouden gaan, dan zouden die ook verwachtingen hebben tav trakteren, boodschappen doen, opruimen, etc.

Dit. Echt te zot voor woorden als de ene helft van de volwassenen al het werk moet doen omdat de andere helft in staking is. En waar gaat het nou helemaal over? Zoveel werk is er nou ook weer niet als je op vakantie bent. Aangezien het om 'kinderen' gaat, kan ik me voorstellen dat je als ouders wat meer doet, maar vanaf een bepaalde leeftijd kan je best verwachten dat ze naast hun eigen zaakjes ook dingen voor het gezin doen. 

Niks moeten en geen verwachtingen...tja, dan moeten ze naar een all inclusive hotel gaan. Ik vind het te makkelijk om dat als volwassene zo te zeggen maar dan wel verwachten dat een ander de boodschappen doet, kookt, opruimt, uitjes plant. 
Op die leeftijd mag best verwacht worden dat ze eens koken en daarvoor ook de boodschappen doen. Hun gedrag wordt ook wel gevoed en in stand gehouden door vader geloof ik. Ik heb wel moeite met de vanzelfsprekendheid waarmee dat soort dingen dan wel van jou worden verwacht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.