Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Stiefzoons van 25 en 23 gaan nog steeds mee met vakantie


GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

13-07-2022 om 11:07

Evelien74 schreef op 13-07-2022 om 10:42:

[..]

Dat was geloof ik ook mijn punt en dé reden van het starten van mijn onderwerp…!!! Ik schrijf zo omdat ze zich dus als kinderen gedragen in mijn ogen…


Zijn ze op andere vlakken wel zelfstandig? Werken ze bijvoorbeeld? Hebben ze sociale levens? Jullie lijken zijn volwassen zoons op één lijn te zetten met jouw tienerzoon. Maar de situatie is totaal anders in mijn ogen.

Hoe dan ook, fijn dat jullie tot afspraken zijn gekomen voor deze vakantie. Veel plezier alvast 

Evelien74

Evelien74

13-07-2022 om 11:30 Topicstarter

Thursday schreef op 13-07-2022 om 11:07:

[..]


Zijn ze op andere vlakken wel zelfstandig? Werken ze bijvoorbeeld? Hebben ze sociale levens? Jullie lijken zijn volwassen zoons op één lijn te zetten met jouw tienerzoon. Maar de situatie is totaal anders in mijn ogen.

Hoe dan ook, fijn dat jullie tot afspraken zijn gekomen voor deze vakantie. Veel plezier alvast

Nee ik vind ze op andere vlakken ook niet zelfstandig. Ze studeren nog, wonen thuis en hebben bijv niet een bijbaantje. Misschien idd raar maar mijn eigen zoon van 14 die naast school ook vakken vult, vind ik meer gericht op zelfstandigheid. Maar je kunt natuurlijk ook denken: wat is zelfstandigheid en waarom zou je dat al moeten zijn als je nog thuis woont (dit zijn meer de gedachten van mijn man…)?

Joanjett schreef op 08-07-2022 om 00:57:

Ik snap niet dat die zonen niet zelf met vrienden op vakantie willen. Op die leeftijd wil je toch niet met je vader op vakantie? Ik vind t raar dat iedereen t hier zo gewoon vindt. Is er iets mis met die kinderen (niet lullig bedoeld) ?

Ook ik ben tot ver in mijn twenties met mijn moeder op vakantie geweest, niks mis mee. Dat werd pas minder toen ik een stabiele vaste relatie kreeg. Ik wilde helemaal niet met vrienden op vakantie. Zuipen en achter de wijven aan? Nah…

Vooral met mijn moeder kon ik goed op pad, dagen lang toeren door Europa, geen vaste bestemming, slapen in veel te dure hotels, heerlijk.

Zelfs nu ik al duizend jaar getrouwd ben en een eigen gezin heb ga ik nog af en toe met mijn moeder op stap. Dat vindt ze zo mooi. Wat is daar gek aan?

Bijtje82

Bijtje82

13-07-2022 om 12:03

Wij gingen ook nog met m'n pa mee op vakantie, toen was ik 24 denk ik. M'n oudere broer en jongere zusje waren ook mee. Ik heb toen als enige mijn eigen reis en verblijf betaald, maar vind ik niet meer dan normaal. Mijn zusje was nog minderjarig, dus snap dat zij mee lift. Maar mijn broer is drie jaar ouder, die had best mee kunnen betalen. 
Je kunt het als ouder vragen of ze iig iets willen bijdragen, al is het maar het ticket of een deel van het verblijf.

Twintigers die niet werken, daar heb ik geen goed woord voor over. Hoe kun je ooit leren met geld omgaan als je niet eens weet hoe je het moet verdienen. 
Stel dat papa nu ineens onverhoopt weg valt? Wie regelt dan al hun zaakjes? Zodra mijn kinderen mogen werken, dan zal ik ze stimuleren dat direct te doen. Al is het maar een paar uurtjes per week. 

Bijtje82 schreef op 13-07-2022 om 12:03:



Twintigers die niet werken, daar heb ik geen goed woord voor over. Hoe kun je ooit leren met geld omgaan als je niet eens weet hoe je het moet verdienen.
Stel dat papa nu ineens onverhoopt weg valt? Wie regelt dan al hun zaakjes? Zodra mijn kinderen mogen werken, dan zal ik ze stimuleren dat direct te doen. Al is het maar een paar uurtjes per week.

En wat als jouw twintigers het ontzettend druk hebben met school/studie? 

Hier een twintiger die het drukker heeft qua studie dan beide ouders met werken.  Die van 8 tot middernacht studeert en dat zeker 6 dagen van de week om in de kortst mogelijke tijd de studie te doen. Die zichzelf daardoor ook veel leuke  ontzegt. Die ontzettend graag nu al eigen geld wil verdienen maar die liever een jaar eerder klaar is met de studie, zonder hoeven te lenen, dan een jaar langer studeren met tijd voor baantje. En die heel goed de waarde van geld beseft, financiële opvoeding begint al jaren voordat ze gaan verdienen en die prima eigen zaakjes regelt. 

Dorestad schreef op 13-07-2022 om 12:19:

[..]

En wat als jouw twintigers het ontzettend druk hebben met school/studie?

Hier een twintiger die het drukker heeft qua studie dan beide ouders met werken. Die van 8 tot middernacht studeert en dat zeker 6 dagen van de week om in de kortst mogelijke tijd de studie te doen. Die zichzelf daardoor ook veel leuke ontzegt. Die ontzettend graag nu al eigen geld wil verdienen maar die liever een jaar eerder klaar is met de studie, zonder hoeven te lenen, dan een jaar langer studeren met tijd voor baantje. En die heel goed de waarde van geld beseft, financiële opvoeding begint al jaren voordat ze gaan verdienen en die prima eigen zaakjes regelt.

Hier ook zo'n exemplaar.  Ging zwaar geblesseerd de coronaperiode in, werkte in de horeca en heeft dat baantje niet kunnen behouden. Toen de sportblessure eindelijk de goede kant op ging en ze weer kon gaan starten met sport was de 1e lockdown een feit. Toen ze eindelijk een beetje conditie had opgebouwd kreeg ze corona en was ze weer terug bij af.

Ontzettend de focus op de studie gelegd en werken komt daarna wel.  Ze gaat dus ook nog mee op vakantie op onze kosten, omdat ze het gewoon niet trekt om bij de studie te werken. Maar als het weer gaat is een baantje erbij niet verkeerd. 

We hebben afspraken gemaakt wat wij wel betalen en wat niet.  Van zakgeld kan ze niet ieder weekend stevig uitgaan als ze dat wil dan moet ze een baantje erbij. Een middag naar het zwembad,  ook goed voor haar herstel, betalen we wel als haar zakgeld het niet zou toelaten op dat moment. Ze is redelijk spaarzaam dus tot nu toe heeft ze nog nergens om gevraagd.

Dorestad schreef op 13-07-2022 om 12:19:

[..]

En wat als jouw twintigers het ontzettend druk hebben met school/studie?


Volgens mij gaat het hier niet om alléén maar het hebben van een baantje en het betalen van de kosten. Het hoort wel bij het hele pakket, maar het is niet de kern van het probleem.

De kern van het probleem is volgens mij dat die mannen zich gedragen als kinderen qua initiatief, verantwoordelijkheid, en ja ook het betaalgedrag.

Ook zonder baantje kun je heel wat initiatief en verantwoordelijkheid nemen in je leven en op vakantie. Tripjes bedenken, dingen regelen, reserveringen maken, bedenken wat we gaan eten en koken, en nieuwe muggenkaarsen gaan halen als de oude op is.

Zonen laten het zich allemaal aanleunen en laten zich verzorgen en entertainen als kleine kinderen en dat ze daarbij geen cent bijdragen is extra irritant, maar het probleem is niet opgelost als ze een X-bedrag lappen en voor de rest precies hetzelfde passieve gedrag vertonen. Het zijn volwassen mannen godbetert, anderen van die leeftijd hebben zelf al een gezin waar ze voor zorgen.

Althans, dat is hoe ik het begrijp. Een aparte discussie over wel of niet een baantje hebben staat daar los van.

Ginevra schreef op 13-07-2022 om 12:43:

[..]


Volgens mij gaat het hier niet om alléén maar het hebben van een baantje en het betalen van de kosten. Het hoort wel bij het hele pakket, maar het is niet de kern van het probleem.

De kern van het probleem is volgens mij dat die mannen zich gedragen als kinderen qua initiatief, verantwoordelijkheid, en ja ook het betaalgedrag.

Ook zonder baantje kun je heel wat initiatief en verantwoordelijkheid nemen in je leven en op vakantie. Tripjes bedenken, dingen regelen, reserveringen maken, bedenken wat we gaan eten en koken, en nieuwe muggenkaarsen gaan halen als de oude op is.

Zonen laten het zich allemaal aanleunen en laten zich verzorgen en entertainen als kleine kinderen en dat ze daarbij geen cent bijdragen is extra irritant, maar het probleem is niet opgelost als ze een X-bedrag lappen en voor de rest precies hetzelfde passieve gedrag vertonen. Het zijn volwassen mannen godbetert, anderen van die leeftijd hebben zelf al een gezin waar ze voor zorgen.

Althans, dat is hoe ik het begrijp. Een aparte discussie over wel of niet een baantje hebben staat daar los van.

Ik reageerde op Bijtje82 omdat me  stuk over bijverdienen me trof.  

Dat zonen zich dat laten aanleunen is wellicht de gewoonte in het gezin. Wie weet wat voor rol de vader daarin speelt en dat daardoor in eerder stadium initiatieven van de kinderen de kop heeft ingeboord.  Wie weet hoe graag vader de regie in handen houdt. 

Bakblik schreef op 13-07-2022 om 12:31:

[..]

Hier ook zo'n exemplaar. Ging zwaar geblesseerd de coronaperiode in, werkte in de horeca en heeft dat baantje niet kunnen behouden. Toen de sportblessure eindelijk de goede kant op ging en ze weer kon gaan starten met sport was de 1e lockdown een feit. Toen ze eindelijk een beetje conditie had opgebouwd kreeg ze corona en was ze weer terug bij af.

Ontzettend de focus op de studie gelegd en werken komt daarna wel. Ze gaat dus ook nog mee op vakantie op onze kosten, omdat ze het gewoon niet trekt om bij de studie te werken. Maar als het weer gaat is een baantje erbij niet verkeerd.

We hebben afspraken gemaakt wat wij wel betalen en wat niet. Van zakgeld kan ze niet ieder weekend stevig uitgaan als ze dat wil dan moet ze een baantje erbij. Een middag naar het zwembad, ook goed voor haar herstel, betalen we wel als haar zakgeld het niet zou toelaten op dat moment. Ze is redelijk spaarzaam dus tot nu toe heeft ze nog nergens om gevraagd.

Herkenbaar.  Na eindexamen destijds heeft exemplaar hier maanden gewerkt en daarvan genoten. En daarna kon het eerste jaar ook nog wat gewerkt worden en daarna niet meer.  Het is voor kind best frustrerend af en toe maar het is even niet anders. Studeren gaat ook de zomervakantie door, de professor heeft even hoop extra op bordje gelegd. Dus helaas,  geen vakantie dit jaar 

Ginevra schreef op 13-07-2022 om 12:43:

[..]


Volgens mij gaat het hier niet om alléén maar het hebben van een baantje en het betalen van de kosten. Het hoort wel bij het hele pakket, maar het is niet de kern van het probleem.

De kern van het probleem is volgens mij dat die mannen zich gedragen als kinderen qua initiatief, verantwoordelijkheid, en ja ook het betaalgedrag.

Ook zonder baantje kun je heel wat initiatief en verantwoordelijkheid nemen in je leven en op vakantie. Tripjes bedenken, dingen regelen, reserveringen maken, bedenken wat we gaan eten en koken, en nieuwe muggenkaarsen gaan halen als de oude op is.

Zonen laten het zich allemaal aanleunen en laten zich verzorgen en entertainen als kleine kinderen en dat ze daarbij geen cent bijdragen is extra irritant, maar het probleem is niet opgelost als ze een X-bedrag lappen en voor de rest precies hetzelfde passieve gedrag vertonen. Het zijn volwassen mannen godbetert, anderen van die leeftijd hebben zelf al een gezin waar ze voor zorgen.

Althans, dat is hoe ik het begrijp. Een aparte discussie over wel of niet een baantje hebben staat daar los van.

Precies dit ja. Het gaat om het complete plaatje van onvolwassen, passief gedrag van deze heren. Ik zal mijn kind t.z.t. ook stimuleren om een bijbaantje te nemen, maar niet ten koste van alles. Als het om een of andere reden niet zou gaan, dan niet.
Maar dan zou ik eerder werken met 'vakantiegeld' of zakgeld dan alles voor haar te betalen. Wij kregen vroeger vanaf een jaar of 15 vakantiegeld van mijn ouders. Omdat ze dat makkelijker vonden dan elk uitje naar het zwembad of de ijssalon apart te betalen. Ieder hetzelfde bedrag om leuke dingen te doen met vrienden en op=op. Wil je meer, dan zal je ervoor moeten werken. Als je niet werkt, dan kan er simpelweg minder.
Dochter (7) krijgt nu ook zakgeld. Om te leren dat dingen krijgen niet vanzelfsprekend is en om na te denken over wat dingen kosten. Wil je iets nog steeds hebben als je het van je zakgeld moet kopen? 

In plaats van 'mag ik geld voor een ijsje' kunnen ze ook voorstellen 'zullen we een stukje gaan wandelen en dan langs plek x en een ijsje halen'. Dat pa dat dan betaalt, soit, maar daar zit wel iets van initiatief in.

Mensen hebben nu eenmaal een verschillende drang naar onafhankelijkheid. Mijn oudste gedroeg zich al sinds haar 12e als co-kapitein op ons schip. Dat was niet altijd prettig. Mijn jongste (17) heeft me onlangs op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt dat ze niet meer als kind behandeld wil worden. Dat was een beetje zo gegroeid omdat oudste en ik de kapiteins waren en zij de puppy die verzorgd moest worden (klinkt problematischer dan het was imho). Dat alles staat los van wie hun rekeningen betaalt.
Kennissen van mijn ouders hadden zoons die een beetje zoals die van de man van TO waren. Tot minstens hun 30e hebben ze thuis gewoond, wel kostgeld betaald, en mama kocht hun nieuwe kleren. Ze gingen ook mee op vakantie en waren dan gewoon de kinderen. Inmiddels zijn ze in de 50. Een van hen heeft nog een vrouw gevonden, de ander is vrijgezel, en voor zover ik uit de verhalen begrijp zijn ze redelijk normaal opgedroogd. Het heeft alleen wat meer tijd nodig gehad dan bij anderen.

Bijtje82 schreef op 13-07-2022 om 12:03:

Wij gingen ook nog met m'n pa mee op vakantie, toen was ik 24 denk ik. M'n oudere broer en jongere zusje waren ook mee. Ik heb toen als enige mijn eigen reis en verblijf betaald, maar vind ik niet meer dan normaal. Mijn zusje was nog minderjarig, dus snap dat zij mee lift. Maar mijn broer is drie jaar ouder, die had best mee kunnen betalen.
Je kunt het als ouder vragen of ze iig iets willen bijdragen, al is het maar het ticket of een deel van het verblijf.

Twintigers die niet werken, daar heb ik geen goed woord voor over. Hoe kun je ooit leren met geld omgaan als je niet eens weet hoe je het moet verdienen.
Stel dat papa nu ineens onverhoopt weg valt? Wie regelt dan al hun zaakjes? Zodra mijn kinderen mogen werken, dan zal ik ze stimuleren dat direct te doen. Al is het maar een paar uurtjes per week.

Wat een onzin zeg. Ik heb nooit een bijbaan gehad en heb daarna kneiterhard gewerkt en inmiddels op eigen kracht (en wat geluk met verkoop/koop woning) hele hypotheek afbetaald (mid dertig). Ik zie vriendinnen die vanaf hun twaalfde al aan het werk zijn en nog altijd van salaris naar salaris leven en altijd een stuk maand overhouden. Terwijl ons inkomen gelijk is. Er zijn meer wegen die leiden naar een zelfstandig bestaan en omgaan met geld.

Hmmm, het zal afhangen van een combinatie van karakter en opvoeding denk ik. Ik heb vroeger niet veel bijbaantjes gehad (wel altijd vakantiewerk) omdat mijn ouders de studie erg belangrijk vonden en die mocht niet lijden onder werk. Zelf heb ik 2 totaal verschillende kinderen op dit vlak: de oudste (16 jaar) is met moeite vooruit te branden en wil na veel suggesties en aanmoediging van onze kant wel een vakantiebaantje zoeken, maar is bang dat hij dan niet genoeg tijd voor zichzelf overhoudt. De jongste is 13 en is veel actiever, maar kan zichzelf ook minder goed vermaken (dus heeft meer tijd over). Jongste wil heel graag als hij 14 is een baantje. 

@Evelien74, je schreef dat je op 10-07 met zijn allen op vakantie gingen. Je bent nu vier dagen op vakantie maar je klinkt nog steeds niet erg positief over de stiefzonen. Hebben jullie het wel gezellig of hebben de stiefzonen en hun aanhang baat bij subtiele aanwijzingen?
Echt, ik ben wel verbaasd dat iemand tijdens de vakantie nog op OO met negatieve klank zit te schrijven . Mag hopen dat je man dit niet onder ogen krijgt want echt aardig komt dit ook niet over.

Evelien74

Evelien74

13-07-2022 om 17:09 Topicstarter

Flanagan schreef op 13-07-2022 om 16:51:

@Evelien74, je schreef dat je op 10-07 met zijn allen op vakantie gingen. Je bent nu vier dagen op vakantie maar je klinkt nog steeds niet erg positief over de stiefzonen. Hebben jullie het wel gezellig of hebben de stiefzonen en hun aanhang baat bij subtiele aanwijzingen?
Echt, ik ben wel verbaasd dat iemand tijdens de vakantie nog op OO met negatieve klank zit te schrijven . Mag hopen dat je man dit niet onder ogen krijgt want echt aardig komt dit ook niet over.

Ik ben nog niet weg hoor. We gaan pas in augustus. Ik snap alle veronderstellingen van je niet zo goed….? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.