Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kan je thuiswonende kind bijstand aanvragen?


Als hij bijstand aanvraagt heeft je zoon niet zoveel te willen, dan moet hij zich voltijd beschikbaar stellen vooral het werk wat er is. Ook moet hij laten zien dat hij al 4 weken serieus solliciteert en niet naar parttime baantje. Ik snap sowieso niet dat hij niet gewoon solliciteert en dan met die werkgever bespreekt hoe hij dat met die opleiding oplost. Dus nu FT en na de zomer weer PT. 

Kersje schreef op 04-11-2021 om 13:49:

[..]

Nee, dat snap ik nog wel, zeker in combinatie met 2e vetgedrukte zin, maar dan begrijp ik de hulpvraag mbt aanvragen bijstand weer niet. Sorry, was niet zo duidelijk in mijn vorige post 😊

Ik ben ook niet helemaal duidelijk zie ik. Met 4 dagen werken, thuis wonen, een beetje kostgeld, je telefoon en je eigen kleding en zorgverzekering betalen heb je echt geen bijstand nodig. De vraag is of je dan het kostgeld volgens de normen van het nibud is of een "passende bijdrage".

Mijn oudste kind is nu bijna 20, nog volop aan de studie en bijbaan. Als ze straks klaar is en nog hier woont en geen baan heeft dan zien we wel of ze iets zal betalen. Het is mijn kind, ik wilde kinderen en daar zorg ik voor zo lang dat nodig is. Als ze in haar eerste baan 4 dagen werkt en niet veel verdient dan zal ik haar niet kaal plukken.

Bakblik schreef op 04-11-2021 om 13:59:

[..]

Ik ben ook niet helemaal duidelijk zie ik. Met 4 dagen werken, thuis wonen, een beetje kostgeld, je telefoon en je eigen kleding en zorgverzekering betalen heb je echt geen bijstand nodig. De vraag is of je dan het kostgeld volgens de normen van het nibud is of een "passende bijdrage".

Mijn oudste kind is nu bijna 20, nog volop aan de studie en bijbaan. Als ze straks klaar is en nog hier woont en geen baan heeft dan zien we wel of ze iets zal betalen. Het is mijn kind, ik wilde kinderen en daar zorg ik voor zo lang dat nodig is. Als ze in haar eerste baan 4 dagen werkt en niet veel verdient dan zal ik haar niet kaal plukken.

Haha, wij bedoelen hetzelfde hoor 😉

Passende bijdrage

Hier studeert de oudste (23). We vragen zodoende geen kostgeld, maar we laten de zorgtoeslag op de rekening staan als zakgeld.

De jongste (21) werkt fulltime en betaalt kostgeld. Toen er sprake was van loonsverhoging, heeft de jongste het bedrag voor kostgeld ook eigenhandig opgetrokken. Dat vindt de jongste een normale gang van zaken. Toen ik vroeger nog thuis woonde en ging werken, betaalde ik mijn ouders ook kostgeld. Het eten is namelijk niet gratis.

Kostgeld betalen, geeft ook een bepaalde voldoening. De hoogte van het bedrag is in iedere situatie, op basis van visies en financiële ruimte, verschillend. Hier wordt kind niet het vel over de oren getrokken; het bedrag kan best hoger maar we willen dat er ook ruimte overblijft voor sparen voor  toekomstplannen.

Wat maakt het uit of deze jongen tijdelijk partime of fulltime gaat werken? Dat moet hij toch lekker zelf weten. Als hij rond kan komen en maar geen gebruik maakt van een uitkering dan staat het hem vrij om tijdelijk partime te werken. Ik zou hem nu hij afgestudeerd is zijn eigen kosten laten betalen en bijvoorbeeld 100 euro kostgeld. Hoeveel hij wil gaan werken om deze kosten te kunnen betalen dat is vervolgens hem. Zo erg is het nou ook weer niet om even partime te werken terwijl je je ondertussen oriënteert op een vervolgstudie en uitkijkt naar een baan die echt bij je past.

Puinhoop

Puinhoop

04-11-2021 om 16:56 Topicstarter

Dank jullie wel, Rachel en Biscuitje, dat jullie voor mijn zoon opkomen. Ik ga verder niet alle verkeerde aannames meer proberen recht te zetten, ik denk dat dat zinloos is, als sommigen toch niet de moeite nemen om goed te lezen wat ik eigenlijk schrijf. De serieuze reageerders bedank ik hartelijk en verder wens ik jullie veel plezier met het ventileren van jullie arbeidsethos. Vaarwel.

dan

dan

04-11-2021 om 17:23

Biscuitje schreef op 04-11-2021 om 16:29:

Wat maakt het uit of deze jongen tijdelijk partime of fulltime gaat werken? Dat moet hij toch lekker zelf weten. Als hij rond kan komen en maar geen gebruik maakt van een uitkering dan staat het hem vrij om tijdelijk partime te werken. Ik zou hem nu hij afgestudeerd is zijn eigen kosten laten betalen en bijvoorbeeld 100 euro kostgeld. Hoeveel hij wil gaan werken om deze kosten te kunnen betalen dat is vervolgens hem. Zo erg is het nou ook weer niet om even partime te werken terwijl je je ondertussen oriënteert op een vervolgstudie en uitkijkt naar een baan die echt bij je past.

Ik beweer toch niet dat hij persé fulltime moet werken? Het zou alleen jammer zijn als hij dat wel zou willen maar zou denken dat dit niet te combineren zou zijn met het bezoeken van open dagen en oriënteren op een vervolgstudie. Als de zoon van TO echter om andere redenen parttime wil werken, dan moet hij dat uiteraard doen. 

Puinhoop

Puinhoop

04-11-2021 om 17:39 Topicstarter

Bedankt Dan, dat je je nog verduidelijkt. Hij wil sowieso parttime werken, ook als hij geen vervolgopleiding meer gaat doen. Grote materiële wensen qua leefstijl heeft hij niet, dus daar heeft hij geen volledig inkomen bij nodig. Meer rust wel. 

dan

dan

04-11-2021 om 17:57

Puinhoop schreef op 04-11-2021 om 17:39:

Bedankt Dan, dat je je nog verduidelijkt. Hij wil sowieso parttime werken, ook als hij geen vervolgopleiding meer gaat doen. Grote materiële wensen qua leefstijl heeft hij niet, dus daar heeft hij geen volledig inkomen bij nodig. Meer rust wel.

Ikzelf werk ook parttime overigens maar heb vroeger fulltime gewerkt. 

@Puinhoop, mijn oudste is 5 jaar ouder dan je zoon. Ik ga ook niet opperen dat er kostgeld betaald dient te worden daar de studie veel tijd vergt.
Ik neem aan dat je zoon en je man nu ook inzien dat de aanvraag vooreen uitkering geen geslaagde optie is.

Wel nog een tip voor als je zoon gaat werken: zet de zorgtoeslag (die hij waarschijnlijk kreeg toen hij studeerde en niet/weinig werkte) stop of laat deze naar beneden bijstellen anders moet hij straks een flink bedrag terugbetalen. Voor dit jaar krijgt hij waarschijnlijk nog gewoon het maximale bedrag omdat hij maar 1-2 maanden veel werkt, maar voor volgend jaar wordt het voorschot berekend op het inkomen van dit jaar. Als je vooraf al weet dat het inkomen flink gaat veranderen, zou ik dat aanpassen.

---

---

05-11-2021 om 07:44

Ik vind het een beetje jammer dat je bewust weinig informatie gaf, wij daarop gaan reageren en doorbuitelen en jij vervolgens boos bent over alle aannames. Dan had je of meer informatie moeten geven of eerder bijsturen of niet boos worden. 

Ik vermoed dat een pt baan op die leeftijd in die sector wel eens lastig kan zijn. Ik zou gewoon vragen of hij wat meer onbetaald vrij mag nemen als het gaat om gesprekken of open dagen. Zo vergroot je wel de kans op een passende baan en dat is weer mooi op je cv. Wat is je vraag eigenlijk nu nog? Hij kan toch gewoon gaan solliciteren en oriënteren? Bij zijn oude stageadres? 

dan

dan

05-11-2021 om 08:34

--- schreef op 05-11-2021 om 07:44:

Ik vind het een beetje jammer dat je bewust weinig informatie gaf, wij daarop gaan reageren en doorbuitelen en jij vervolgens boos bent over alle aannames. Dan had je of meer informatie moeten geven of eerder bijsturen of niet boos worden.

Ik vermoed dat een pt baan op die leeftijd in die sector wel eens lastig kan zijn. Ik zou gewoon vragen of hij wat meer onbetaald vrij mag nemen als het gaat om gesprekken of open dagen. Zo vergroot je wel de kans op een passende baan en dat is weer mooi op je cv. Wat is je vraag eigenlijk nu nog? Hij kan toch gewoon gaan solliciteren en oriënteren? Bij zijn oude stageadres?

Ook ik denk dat ze in die branche liever fulltimers hebben maar proberen kan altijd natuurlijk. Als hij solliciteert bij een oud stage adres, dan kennen ze hem al en valt er misschien wel over te praten over (iets) minder uren. 

Op terug te komen op je oorspronkelijke vraag. Nee, de kans is zeer klein/nihil dat je zoon bijstand kan aanvragen. Hij heeft een diploma in een branche waar ze mensen nodig hebben. Dat zijn voorkeur is voor partime werk, daar heeft  de gemeente niets mee te maken. Je hebt een arbeidsplicht. 
Je zoon heeft dus de volgende opties . Hij kan een baan zoeken passend bij zijn diploma. Eventueel wel fulltime maar in overleg dat hij verlof kan opnemen voor het bezoeken van opendagen etc.
Of hij zoekt een bijbaantje, dus niet in zijn branche. Maar waarschijnlijk flexibeler om zich goed te oriënteren. 
Heel veel jongeren nemen een tussenjaar. En die werken en gaan zich oriënteren. Maar die vragen geen bijstand aan. 
Dus leg aan je man uit dat bijstand geen optie is. Wel zou je natuurlijk kostgeld kunnen vragen. Dat staat los vd bijstand. Als jullie denken dat het nodig is, kan je dat gewoon doen. Dat is jullie keuze. 

Puinhoop schreef op 04-11-2021 om 17:39:

Bedankt Dan, dat je je nog verduidelijkt. Hij wil sowieso parttime werken, ook als hij geen vervolgopleiding meer gaat doen. Grote materiële wensen qua leefstijl heeft hij niet, dus daar heeft hij geen volledig inkomen bij nodig. Meer rust wel.

Hij wil sowieso parttime werken, heeft meer rust nodig en is 21 jaar. Dat  is op die leeftijd niet erg gebruikelijk en lijkt mij ook een beetje jammer. Moet hij niet eens langs de huisarts?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.