Flanagan
01-08-2021 om 21:14
En dan zijn ze in het bezit van een rijbewijs.
Een luchtig draadje over jongvolwassenen, net in bezit van een rijbewijs, gretig om rijervaring op te doen.
Na een spannende tijd van rijlessen in een tijd van coronareglementen, heeft de oudste van 23 nu ook haar rijbewijs. Ik vind het wel grappig hoe vaak ze vraagt of ze de auto mag lenen. Het doet mij terug denken aan de tijd toen voor mij de ‘wereld’ open ging, eenmaal achter het stuur met dat roze briefje op zak. Herkenbaar?
watertoren
01-08-2021 om 22:40
Granny71 schreef op 01-08-2021 om 22:28:
[..]
Wat mij betreft hoort werken bij de opvoeding.
Ik heb ze dus ook aangegeven dat ik er vanuit ging dat ze allebei zouden werken voor hun rijbewijs en dat ze die (bij voorkeur) moeten halen voor ze het huis uit gaan.
Om de hele simpele reden dat het (bijna) niet meer op te hoesten is als je op jezelf woont.
Granny71 schreef op 01-08-2021 om 22:28:
[..]
Wat mij betreft hoort werken bij de opvoeding.
Ik heb ze dus ook aangegeven dat ik er vanuit ging dat ze allebei zouden werken voor hun rijbewijs en dat ze die (bij voorkeur) moeten halen voor ze het huis uit gaan.
Om de hele simpele reden dat het (bijna) niet meer op te hoesten is als je op jezelf woont.
O , dank je Granny. Ik moet echt zo lachen om jouw opmerking. Het klopt dat ik niet werk maar mijn man en ik vonden het wel belangrijk om je kind zo goed mogelijk de maatschappij in te laten gaan en en rijbewijs hoort erbij naar mijn mening.
Granny71
01-08-2021 om 22:44
watertoren schreef op 01-08-2021 om 22:40:
[..]
[..]
O , dank je Granny. Ik moet echt zo lachen om jouw opmerking. Het klopt dat ik niet werk maar mijn man en ik vonden het wel belangrijk om je kind zo goed mogelijk de maatschappij in te laten gaan en en rijbewijs hoort erbij naar mijn mening.
Het is gewoon niet te betalen als je op jezelf woont. Nu hebben mijn kinderen gelukkig een oma die makkelijk haar auto uitleent dus ze kunnen ook gelijk het diepe in.
Zouden ze die niet hebben kunnen ze tegen de tijd dat ze een auto willen kopen gewoon een paar lessen nemen om alles weer op te frissen.
watertoren
01-08-2021 om 22:47
Granny71 schreef op 01-08-2021 om 22:44:
[..]
Het is gewoon niet te betalen als je op jezelf woont. Nu hebben mijn kinderen gelukkig een oma die makkelijk haar auto uitleent dus ze kunnen ook gelijk het diepe in.
Zouden ze die niet hebben kunnen ze tegen de tijd dat ze een auto willen kopen gewoon een paar lessen nemen om alles weer op te frissen.
Granny71 schreef op 01-08-2021 om 22:44:
[..]
Maar ze hebben dus wel een rijbewijs en dat zijn de grootste kosten.
Granny71
01-08-2021 om 22:49
watertoren schreef op 01-08-2021 om 22:40:
[..]
[..]
O , dank je Granny. Ik moet echt zo lachen om jouw opmerking. Het klopt dat ik niet werk
Oh zo bedoelde ik het niet (ben zelf 100% afgekeurd dus werk ook niet)
Ik bedoelde dat ik mijn kinderen meegaf dat werken naast school erbij hoorde en ze van hun zuurverdiende geld dan hun rijbewijs konden halen. Als investering in hun toekomst.
Mijn dochter heeft me wat vervloekt om die regels maar toen ze twee weken geleden afreed en slaagde stond er in een Whatsapp "Dank je wel dat je zo streng was en niet toegaf want dan had ik mijn rijbewijs nu niet gehad"
Flanagan
01-08-2021 om 22:50
ik vind niet dat rijles bieden een onderdeel van opvoeden is. Ik heb toendertijd ook gewerkt om mijn lessen te kunnen betalen; niets mis mee.
Ik herinner mij nog hoe mijn oudere broer met wat jaren rijervaring, vond dat ik een ‘scherpe’ bocht op de snelweg naar zijn mening iets wat te snel nam. Maar de auto voelde zo vertrouwd in mijn handen...
De eerste keren dat dochter reed, ging ik even bijzitten. Dat vond ze ook prettig want ik liet haar over een snelweg met een lange tunnel rijden waar ook nog wegwerkzaamheden waren.Voor haar onbekend terrein. Net als inparkeren met iets grotere auto is ook oefenen. ik heb ook geleerd van die eerste maanden.
BrightEchidna89
01-08-2021 om 22:52
watertoren schreef op 01-08-2021 om 22:20:
Vinden jullie ook dat een rijbewijs halen hoort bij de opvoeding? Ik wel.
Oei, mijn ouders hadden geen wagen en ik heb zelfs geen rijbewijs.
Stevig gefaald volgens jouw normen.
Granny71
01-08-2021 om 22:53
Valdemar schreef op 01-08-2021 om 22:52:
[..]
Onze normen zijn toch niet belangrijk in jouw leven?
redbulletje
01-08-2021 om 22:54
Granny71 schreef op 01-08-2021 om 22:49:
[..]
Oh zo bedoelde ik het niet (ben zelf 100% afgekeurd dus werk ook niet)
Ik bedoelde dat ik mijn kinderen meegaf dat werken naast school erbij hoorde en ze van hun zuurverdiende geld dan hun rijbewijs konden halen. Als investering in hun toekomst.
Die investering horen de ouders te doen naar mijn mening. Die hebben tenslotte voor hun plezier een kind op de wereld gezet.
Het werk wat ik als puber/student deed was voor mijn spaarrekening, daar betaalde ik de inboedel van mijn huis later mee.
MMcGonagall
01-08-2021 om 22:54
Mijn oudste wilde eigenlijk niet dus die heb ik bijna moeten dwingen tot rijlessen. Net toen ze mocht afrijden, emigreerde ze, dus dat was eigenlijk wel een beetje zonde van al die rijlessen. Jongste heeft net bericht gehad dat ze aan de beurt is op de wachtlijst van de rijschool. Lijkt me echt leuk als ze rond haar 17e verjaardag kan afrijden en dan nog een jaartje onder toezicht ervaring opdoen. Laatst was er wel een nieuwsbericht dat het CBR examens van 17-jarigen tijdelijk wil uitstellen vanwege de wachtlijsten, dus ik hoop dat dat niet doorgaat.
Granny71
01-08-2021 om 22:57
Valdemar schreef op 01-08-2021 om 22:52:
[..]
Onze normen zijn toch niet belangrijk in jouw leven?
redbulletje schreef op 01-08-2021 om 22:54:
[..]
Die investering horen de ouders te doen naar mijn mening. Die hebben tenslotte voor hun plezier een kind op de wereld gezet.
Wat een gelul.
Dat zou betekenen dat je voor de rest van hun leven alles voor ze zou moeten betalen en regelen. Want ja, zij hebben er niet voor gekozen.
Hoe je het ook wendt of keert, een rijbewijs en auto zijn nog altijd luxe artikelen en geen basisbehoeften.
skik
01-08-2021 om 22:58
watertoren schreef op 01-08-2021 om 22:20:
Vinden jullie ook dat een rijbewijs halen hoort bij de opvoeding? Ik wel.
Ergens wel. Het geeft je vrijheid, zelfs als je zelf geen auto bezit. Het feit dat je die baan kan aannemen waar je alleen met de auto kan komen. Dat je in elk geval een Greenwheels kan huren als je een auto nodig hebt.
Maar geen van mijn vier volwassen kinderen heeft een rijbewijs. Oudste is wel begonnen ooit, maar verhuisde toen naar een studentenkamer in een andere stad en heeft het nog niet opgepakt. Is dat wel weer van plan t.z.t., maar ziet er inmiddels ook wel het voordeel van in dat ze het nog niet heeft, veel van haar vriendinnen die wel op hun 18e een rijbewijs hebben gehaald maar nooit reden durven het nu niet meer wegens gebrek aan ervaring.
Dochter twee gaat nooit haar rijbewijs halen, wil ze niet. Dochter drie ook niet. Zoon wil wel, moeten we eigenlijk maar eens gaan oppakken. Gaan we ook gewoon helemaal voor hem betalen, aan de rest zijn we het geld toch niet kwijt.
Sophia_!
01-08-2021 om 22:59
De vrijheid die een rijbewijs geeft is zo heerlijk! Dat vond ik ooit voor mijzelf en ik zie het ook bij mijn kinderen. Je kunt eens makkelijk overal naartoe scheuren met de auto.
Ik had een auto die ik niet vaak gebruikte, die mochten ze altijd pakken. Ik vond het belangrijk dat ze zoveel mogelijk konden rijden, dan krijg je er tenminste routine in.
redbulletje
01-08-2021 om 23:00
Hier in 't dorp wel wegens nauwelijks bussen. Alle leeftijdgenoten gingen ook gewoon lessen en kregen of kochten een auto. Zonder auto stond je ook 3-0 achter als je een baan zocht, want ze willen wel iemand die op tijd kan komen of flexibel is met overwerk en dat ben je niet als je hier afhankelijk zou zijn van de bus.
redbulletje
01-08-2021 om 23:04
skik schreef op 01-08-2021 om 22:58:
[..]
Ergens wel. Het geeft je vrijheid, zelfs als je zelf geen auto bezit. Het feit dat je die baan kan aannemen waar je alleen met de auto kan komen. Dat je in elk geval een Greenwheels kan huren als je een auto nodig hebt.
Maar geen van mijn vier volwassen kinderen heeft een rijbewijs. Oudste is wel begonnen ooit, maar verhuisde toen naar een studentenkamer in een andere stad en heeft het nog niet opgepakt. Is dat wel weer van plan t.z.t., maar ziet er inmiddels ook wel het voordeel van in dat ze het nog niet heeft, veel van haar vriendinnen die wel op hun 18e een rijbewijs hebben gehaald maar nooit reden durven het nu niet meer wegens gebrek aan ervaring.
Dochter twee gaat nooit haar rijbewijs halen, wil ze niet. Dochter drie ook niet. Zoon wil wel, moeten we eigenlijk maar eens gaan oppakken. Gaan we ook gewoon helemaal voor hem betalen, aan de rest zijn we het geld toch niet kwijt.
Hoe komt 't dat ze het niet willen halen? Het geeft je zoveel vrijheid en als je gaat reizen is het toch ook wel fijn dat je 'n auto kan huren. Anders zie je niet veel van de omgeving.
Mijn moeder heeft haar rijbewijs pas laat gehaald, ze vond 't wel prima dat mijn vader altijd reed, maar mijn vader heeft haar aangespoord door haar op te geven voor rijles toen ik ook ging, want als er met hem iets zou gebeuren zou zij dus heel afhankelijk worden. Ze rijdt wel alleen in 'n automaat, maar het geeft haar wel meer vrijheid nu m'n vader er niet meer is.
Granny71
01-08-2021 om 23:04
MMcGonagall schreef op 01-08-2021 om 22:54:
. Laatst was er wel een nieuwsbericht dat het CBR examens van 17-jarigen tijdelijk wil uitstellen vanwege de wachtlijsten, dus ik hoop dat dat niet doorgaat.
Dat is er dus wel door.
Ze nemen alleen gewone (dus geen faalangst/dyslexie) examens af voor 18 jaar en ouder. En dan gaan beroepsexamens nog voor gewone examens.
Als je kind nu net haar eerste lessen krijgt duurt het gemiddeld nog 33 weken voor ze er gemiddeld klaar voor zijn. Mits ze dan hun theorie al hebben.
En als je pech hebt ben je zo 3 maanden verder voor je je eigen verklaring binnen hebt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.