Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

En dan zijn ze in het bezit van een rijbewijs.

Ik heb geen rijbewijs. Mis het eigenlijk ook niet. Prima ov hier of ik ga met de fiets. 
Man heeft wel een rijbewijs en we hebben een auto. Man heeft hem nodig voor werk, hij moet soms langs klanten. 

Mijn ouders hadden voor ons gespaard we mochten kiezen wat we ermee gingen doen. Ik koos om uit huis te gaan, thuis was een hel. 
Mijn broer haalde zijn rijbewijs en bleef lang thuis wonen. Maar hij heeft dan weer geen geld voor een auto dus heeft er nog niks aan.

Geld was er vroeger niet dus ook nog apart ons beide een rijbewijs geven zat er gewoon niet in. Boodschappen betalen was al een puzzel.

Biebel schreef op 02-08-2021 om 10:00:

Wij hebben voor beide de rijbewijzen betaald. Voor een kind was dat inclusief allerlei testen en verklaringen (want add). Dat kind hebben we na drie schade gevallen verteld dat het prima is als hij toch niet zo goed rijdt, maar dat hij dat niet meer in onze auto mag leren.

Houd je er ook rekening mee dat je kind wel eens een mens aan kan rijden?

watertoren schreef op 01-08-2021 om 22:20:

Vinden jullie ook dat een rijbewijs halen hoort bij de opvoeding? Ik wel.

Ik heb zulke ouders. Ze legden het er niet al te dik op, maar ze zeiden wel:

- zij betalen de rijlessen. (dat deden ze ook)

- Je mag best onze auto lenen hoor.

- Nu je je rijbewijs hebt, moet je wel oefenen

- Zou het niet handig zijn als je een auto hebt? Voor.... (en dan komt een hobby die ik zonder auto beoefen)

watertoren schreef op 01-08-2021 om 22:40:

[..]

[..]

O , dank je Granny. Ik moet echt zo lachen om jouw opmerking. Het klopt dat ik niet werk maar mijn man en ik vonden het wel belangrijk om je kind zo goed mogelijk de maatschappij in te laten gaan en en rijbewijs hoort erbij naar mijn mening.

Ik vond pas dat ik mijn rijbewijs nodig had toen ik ergens werkte waar de treinen tamelijk vaak staakten (Frankrijk).
Uiteindelijk bleek ik het traject ook op de fiets te kunnen doen, ook bij sneeuw.
En Franse werknemers bleken erg goed beschermd te worden tegen afwezigheid door staking.

Rockstar schreef op 02-08-2021 om 00:06:

Ik vind het best bizar dat je een 18+er (een volwassene dus) gaat dwingen om rijlessen te nemen. Ik heb mijn rijbewijs gehaald op mijn 19e (helemaal zelf betaald) en vervolgens 10 jaar lang geen auto gehad, nergens voor nodig. Banen zitten gewoon in steden waar ov rijdt over het algemeen.

Toen ik 18 was, zakte ik ook 3 keer.
Toen ik 25 was, deed ik nog 2 keer examen. Toen haalde ik het.

Ik vond een auto pas nodig toen ik 30 was.

redbulletje schreef op 02-08-2021 om 11:14:

Ik vind snelwegen in Europa behoorlijk stressvol rijden. Om de haverklap scheuren BMW's/Audi's links en rechts voor je langs, de hele weg zit vol met vrachtauto's waar ik ook liever niet tussen rij, maar ja, als er maar 2 banen zijn en er zit weer zo'n dikke BMW te bumperkleven moet ik er toch tussen.

Ik rij het liefst in Amerika, heerlijk rustige wegen met alleen maar zicht op ruimtelijke landschappen. Maar ik heb daar ook in drukke steden gereden als Atlanta en LA.

Nee hoor. Die BMW moet mag niet bumperkleven.
U hoeft pas naar rechts als tussen de vrachtwagens ruimte is.
(en als er 50 meter ruimte tussen de vrachtwagens is, vind ik het niet eng)

haarklover schreef op 02-08-2021 om 11:16:

[..]

Houd je er ook rekening mee dat je kind wel eens een mens aan kan rijden?

Waarom denk je dat het kind niet meer mag rijden van ons? Precies daarom. Dit was allemaal blikschade bij het inparkeren, maar voor ons voldoende reden om niet meer te laten rijden. 
Ik ben geen CBR, maar dat hij geen auto meer tot de beschikking heeft zorgt wel dat hij ook niet meer rijdt. Geeft hij nu ook zelf aan, het niet meer te doen wegens de drukte in zijn hoofd. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

02-08-2021 om 11:35

Ik heb een rijbewijs maar dat heb ik pas gehaald toen ik achterin de twintig was. Mijn eerste auto kocht ik pas toen ik zwanger was van de oudste. Geboren en getogen in de stad, dan is een auto lang niet altijd nodig. 

dan

dan

02-08-2021 om 11:40

A-nick schreef op 01-08-2021 om 22:39:

Wij wonen in de stad. Mijn oudste is 19 en niet geïnteresseerd in een rijbewijs: ik wil geen auto, die is duur en vervuilend, ik kan hem nergens parkeren en ik kom overal met de fiets en het OV. Geef hem maar eens ongelijk...

ja, dat kan ik goed begrijpen. In sommige gebieden kun je makkelijk overal komen met het ov. Wij wonen zelf juist in een gebied waar je weinig ov hebt, na 22 uur kun je amper nog thuis raken als je niet met de auto op pad wil en rijdt de bus ook erg weinig door bepaalde dorpen. Al woont onze zoon nu niet meer thuis, het is afwachten waar hij na zijn studie gaat wonen. 

dan

dan

02-08-2021 om 11:44

Julali schreef op 02-08-2021 om 10:01:

Heel veel vrouwen rijden niet valt me op. Als je een hetero stel in een auto ziet zitten rijdt 9 van de 10 keer de man.

ik heb mijn rijbewijs maar vind het niet leuk. Mijn man is chauffeur dus neem aan dat hij wel graag rijdt Maar bij mijn ouders was het juist mijn moeder die achter het stuur zat en mijn vader ernaast. 

Toen ik rijden op de snelweg nog eng vond, bleef ik gewoon de hele weg rechts rijden. Dat kon op het hele traject wat ik ging, op één stukje na, waar er een invoegstrook bijkwam en die ging over in een rijbaan, dus dan moest ik nóg een keertje naar rechts terug invoegen (oeiii wat eng  Maar zo durfde ik het wel, en ja, op een gegeven moment kreeg ik dan toch de moed om een keertje in te halen (omdat er een hele langzame voor me reed) en zo ging het steeds beter (en ik reed toen ook het liefste alleen, dan kon ik lekker door sukkelen zonder het gevoel te krijgen dat mijn bijrijder me op de vingers keek) 

Julali schreef op 02-08-2021 om 10:01:

Heel veel vrouwen rijden niet valt me op. Als je een hetero stel in een auto ziet zitten rijdt 9 van de 10 keer de man.

Inderdaad, ik zag gisteren een stel zestigers waarvan de vrouw achter het stuur zat en de man er naast, dat viel me echt op.

mut

mut

02-08-2021 om 12:23

dan schreef op 02-08-2021 om 11:44:

[..]

ik heb mijn rijbewijs maar vind het niet leuk. Mijn man is chauffeur dus neem aan dat hij wel graag rijdt Maar bij mijn ouders was het juist mijn moeder die achter het stuur zat en mijn vader ernaast.

Bij mijn ouders ook. Omdat mijn moeder heel veel ziek was wilden mijn ouders graag dat ik zo snel mogelijk mijn rijbewijs haalde. Ik heb daarna vaak mijn vader overal heen gereden. Mijn moeder minder, zij was ziek en lag dan thuis of in een ziekenhuis of was gezond genoeg om zelf te rijden. 

Biebel schreef op 02-08-2021 om 11:31:

[..]

Waarom denk je dat het kind niet meer mag rijden van ons? Precies daarom. Dit was allemaal blikschade bij het inparkeren, maar voor ons voldoende reden om niet meer te laten rijden.
Ik ben geen CBR, maar dat hij geen auto meer tot de beschikking heeft zorgt wel dat hij ook niet meer rijdt. Geeft hij nu ook zelf aan, het niet meer te doen wegens de drukte in zijn hoofd.

Ik zou hem wel laten rijden, 1x per week een tochtje ofzo (en dan rustige weggetjes).  Met 1 van jullie ernaast en dat je tips geeft. Hem niet meer laten rijden zal ervoor zorgen dat wat nu wel lukt verleerd raakt, dan wordt het gevaarlijker om weer te gaan rijden als je al een brokkenpiloot bent. Ik heb mijn rijbewijs gehaald en vervolgens 10 jaar geen rijbewijs gehad en reed dus niet. Toen vroeg iemand of ik even een uur terug kon rijden in haar auto. In het donker. Ik ging achter het stuur zitten en het 1e wat ik dacht was "hoe start ik dit ding ook alweer?" en "waar zit de koppeling?" en "hoe krijg ik de verlichting aan?" Ik had al jaren niet meer gereden. Het ging uiteindelijk wel (fake it till you make it) maar met iemand als jouw zoon zou ik daar wel mee willen oppassen. Hoe meer je het doet hoe meer rust je krijgt tijdens het rijden.

haarklover schreef op 02-08-2021 om 11:14:

[..]

Eh... En durft u wel op een landweggetje te rijden? Waar je de fietsers op 30 cm moet passeren?

Of bij een winkelcentrum, waar opeens een kind tussen de geparkeerde auto's vandaan kan komen?

En dan heb ik het niet eens over de fietsers in een stad.

Op de snelweg is het enige probleem verveling.

Binnen de bebouwde kom rijd ik wel maar graag doe ik het niet. Op de snelweg vind ik invoegen vooral eng. Ik ben eigenlijk altijd bang in de auto, ook als ik met iemand mee rijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.