Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

compensatie studielening


Granola schreef op 02-01-2022 om 12:53:

[..]

Ben ik het 100% mee eens, maar de kans dat dit gecompenseerd zal worden is praktisch 0. Misschien hadden sommigen daarover na moeten denken toen zij op PvdA, GL en D66 stemden die dit onzalige plan bedachten.

Voor deze groep studenten is het gewoon enorm zuur en als het mijn kind zou zijn zou ik me daar ook boos om maken. Maar eerlijk... ik zou mijn kind geen lening van 40k laten maken. Dan maar nog een paar jaar thuis wonen.

Thuis wonen is lastig als je universiteit honderden tot duizenden kilometers verderop is

irmama schreef op 02-01-2022 om 11:35:

[..]

Ik denk best veel hoor.

Gebaseerd op...?

Het geleende geld op de bank zetten levert je niks op met de huidige rente. Beleggen is een hoop werk als je er rendement uit wil halen, en een risico. Investeren in vastgoed lijkt me ook niet iets wat een lenende student kan doen. Ik denk dat het borrelpraat is, dat lenen om te beleggen. Een idee, een theoretische mogelijkheid, maar dat een te verwaarlozen aantal dat daadwerkelijk doet.

skik schreef op 02-01-2022 om 13:05:

[..]

Gebaseerd op...?

Het geleende geld op de bank zetten levert je niks op met de huidige rente. Beleggen is een hoop werk als je er rendement uit wil halen, en een risico. Investeren in vastgoed lijkt me ook niet iets wat een lenende student kan doen. Ik denk dat het borrelpraat is, dat lenen om te beleggen. Een idee, een theoretische mogelijkheid, maar dat een te verwaarlozen aantal dat daadwerkelijk doet.

Nee hoor, dat doen de ouders dan hè? Waar ik het op baseer is dat ik die verhalen al hoor, zoon zit op uni, en vrienden die ook die verhalen horen. Uiteraard is het misschien nog niet " veel" maar wel gewoon niet te bedoeling.

Beleggen met geleend geld gebeurt al heel lang. De ex van mijn zus deed dat ook. Ik heb dat ooit in zijn gezicht onethisch en immoreel genoemd en toen vond de hele familie mij veel te fel en onaardig want het was niet aan mij om erover te oordelen.

Ik had ook studiegenoten die geld leenden voor vakanties en luxe etentjes/uitjes.
Vond ik ook wat van en dat zei ik ook. Vonden mensen me extreem-links.

Er zijn altijd manieren om geld te besteden op manieren waarvoor het niet bedoeld is. Er zijn ook rijke ouders die de zorgverzekering voor hun kinderen betalen en ze de zorgtoeslag laten houden 'om leuke dingen mee te doen'. Dat is ook niet de bedoeling en wij betalen daar allemaal aan mee. Maar je kunt er niet zoveel tegen doen.

MamaE schreef op 02-01-2022 om 13:25:

Beleggen met geleend geld gebeurt al heel lang. De ex van mijn zus deed dat ook. Ik heb dat ooit in zijn gezicht onethisch en immoreel genoemd en toen vond de hele familie mij veel te fel en onaardig want het was niet aan mij om erover te oordelen.

Ik had ook studiegenoten die geld leenden voor vakanties en luxe etentjes/uitjes.
Vond ik ook wat van en dat zei ik ook. Vonden mensen me extreem-links.

Er zijn altijd manieren om geld te besteden op manieren waarvoor het niet bedoeld is. Er zijn ook rijke ouders die de zorgverzekering voor hun kinderen betalen en ze de zorgtoeslag laten houden 'om leuke dingen mee te doen'. Dat is ook niet de bedoeling en wij betalen daar allemaal aan mee. Maar je kunt er niet zoveel tegen doen.

Dat laatste is natuurlijk niet hetzelfde,  de ouders betalen die zorgverzekering gewoon.

irmama schreef op 02-01-2022 om 13:34:

[..]

Dat laatste is natuurlijk niet hetzelfde, de ouders betalen die zorgverzekering gewoon.

Ja. Maar de kinderen ontvangen daarnaast een toeslag betaald met belastinggeld (van ons allemaal) om leuke dingen mee te doen. Terwijl het daar niet voor bedoeld is. Maar het is niet illegaal. Net als je studielening uitgeven aan luxe vakanties of beleggen. Ik ben het er niet mee eens, maar het gebeurt wel en je kunt er weinig tegen doen aangezien het legaal is. Zo lang je die lening uiteindelijk maar terugbetaalt.

MamaE schreef op 02-01-2022 om 13:49:

[..]

Ja. Maar de kinderen ontvangen daarnaast een toeslag betaald met belastinggeld (van ons allemaal) om leuke dingen mee te doen. Terwijl het daar niet voor bedoeld is. Maar het is niet illegaal. Net als je studielening uitgeven aan luxe vakanties of beleggen. Ik ben het er niet mee eens, maar het gebeurt wel en je kunt er weinig tegen doen aangezien het legaal is. Zo lang je die lening uiteindelijk maar terugbetaalt.

Wat is het verschil met dat die ouders hun kind 80 euro van hun eigen geld geven? Die ouders betalen de volledige ziektekostenverzekering.

dan

dan

02-01-2022 om 14:10

Tuinfluiter schreef op 02-01-2022 om 11:24:

[..]

Studenten waarvan de ouders weinig geld hebben krijgen nog altijd een beurs max. ca 400 euro per maand. Studenten die dat niet krijgen kunnen dat gedeelte ook lenen. Dat vind ik verkeerd ouders zijn ook verantwoordelijk voor de financiering van de studie van hun kind. Dus jouw idee voor een inkomenstoets voor dat gedeelte van de lening vind ik een goed idee. Zo houd je de schuldenlast van een student ook binnen de perken. Ouders moeten weer gewoon meebetalen in plaats van hun kinderen aan te zetten om te veel te lenen.

Voor ons is het geen probleem om mee te betalen aan de studie, we betalen zelfs nog andere zaken waardoor hij minder moet lenen. Maar er zijn vast ook ouders die net iets teveel verdienen waardoor ze geen recht meer hebben op toeslagen maar voor wie het toch lastig is om bij te springen, zeker bij meerdere studerende kinderen. 

dan

dan

02-01-2022 om 14:13

irmama schreef op 02-01-2022 om 13:34:

[..]

Dat laatste is natuurlijk niet hetzelfde, de ouders betalen die zorgverzekering gewoon.

Is hier ook zo hoor, wij betalen de zorgverzekering zolang er nog gestudeerd wordt, de zorgtoeslag kan hij daardoor uitgeven aan boodschappen. 

irmama schreef op 02-01-2022 om 13:56:

[..]

Wat is het verschil met dat die ouders hun kind 80 euro van hun eigen geld geven? Die ouders betalen de volledige ziektekostenverzekering.

Het nettoresultaat is hetzelfde maar het schept het idee dat het normaal is om een toeslag die je krijgt van de overheid te besteden aan leuke dingen. Dat mensen belastinggeld zien als 'leuk extraatje'. Je eigen zorgverzekering regelen en betalen hoort ook bij volwassen worden. Die toeslag is een bijdrage in de kosten daarvoor, niet voor extraatjes. Je kind geld geven om leuke dingen te doen van je eigen geld mag altijd, los van wat je verdient en verder nog betaalt voor je kind. 

Net als rijke ouders die alle studiekosten voor hun kind betaalden en het kind van de basisbeurs leuke dingen lieten doen. Is precies hetzelfde. Dan heb je gewoon niet begrepen waarvoor dat belastinggeld bedoeld is en het beeld dat dat allemaal maar normaal is dat de overheid jouw luxe betaalt geef je door aan je kind.

Mijn ouders hanteerden een declaratiesysteem. We moesten bijhouden hoeveel er binnenkwam aan stufi en hoeveel we kwijt waren aan collegegeld, boeken, andere studiebenodigdheden etc. en het verschil werd dan verrekend. Ik heb nooit zelf kosten hoeven maken voor mijn studie (waar ik heel dankbaar voor ben), maar voor leuke dingen moest ik toch echt gewoon gaan werken hoor.

dan

dan

02-01-2022 om 14:19

tsjor schreef op 02-01-2022 om 12:25:

'Een verkorte terugbetaaltijd na 15 jaar en dan kwijtschelden (zoals
Tsjor zegt): welk voordeel zou dat hebben? Er moet wel iets worden
terugbetaald toch? Dus hoe ruimer de tijd hoe beter voor de student.'

Het is één van de mankementen in het leenstelsel: te lange terugbetaaltijd, waarbij de oorspronkelijke (!) schuld mee blijft tellen als schuld, wat gevolgen heeft als je bijvoorbeeld een hypotheek wil aanvragen of een andere schuld aangaat. Door dat punt aan te pakken compenseer je in feite alle studenten op een gelijkwaardige manier.
35 jaar na het einde van hun studie zijn het al lang geen studenten meer die blij zijn met de lange terugbetaaltijd, dan zijn het hopelijk al ouders en zelfs al grootouders en zien ze uit naar hun pensioendatum.

Tsjor

Ik ben op zich niet tegen die lange terugbetaaltijd, als een student na de studie een goede baan vindt, kan hij/zij toch eventueel ook versneld aflossen? En iemand die er langer over wil doen, die heeft dan ook die vrijheid. Na 15 jaar de resterende schuld kwijtschelden vind ik dan weer niet goed, wat je geleend hebt, moet je wel terugbetalen. 

dan

dan

02-01-2022 om 14:24

MamaE schreef op 02-01-2022 om 14:17:

[..]

Het nettoresultaat is hetzelfde maar het schept het idee dat het normaal is om een toeslag die je krijgt van de overheid te besteden aan leuke dingen. Dat mensen belastinggeld zien als 'leuk extraatje'. Je eigen zorgverzekering regelen en betalen hoort ook bij volwassen worden. Die toeslag is een bijdrage in de kosten daarvoor, niet voor extraatjes. Je kind geld geven om leuke dingen te doen van je eigen geld mag altijd, los van wat je verdient en verder nog betaalt voor je kind.

Net als rijke ouders die alle studiekosten voor hun kind betaalden en het kind van de basisbeurs leuke dingen lieten doen. Is precies hetzelfde. Dan heb je gewoon niet begrepen waarvoor dat belastinggeld bedoeld is en het beeld dat dat allemaal maar normaal is dat de overheid jouw luxe betaalt geef je door aan je kind.

Mijn ouders hanteerden een declaratiesysteem. We moesten bijhouden hoeveel er binnenkwam aan stufi en hoeveel we kwijt waren aan collegegeld, boeken, andere studiebenodigdheden etc. en het verschil werd dan verrekend. Ik heb nooit zelf kosten hoeven maken voor mijn studie (waar ik heel dankbaar voor ben), maar voor leuke dingen moest ik toch echt gewoon gaan werken hoor.

Ik begrijp het idee, zelf de zorgverzekering regelen en daarvoor de zorgtoeslag gebruiken. Maar wij vinden het net zo handig om het op onze manier te doen en het komt op hetzelfde neer. Of wij nu maandelijks zijn zorgverzekering betalen of een bedrag overmaken voor levensonderhoud komt, voor ons, op hetzelfde neer. 
Werken naast de studie is niet voor iedereen mogelijk namelijk. 

MamaE schreef op 02-01-2022 om 13:49:

[..]

Ja. Maar de kinderen ontvangen daarnaast een toeslag betaald met belastinggeld (van ons allemaal) om leuke dingen mee te doen. Terwijl het daar niet voor bedoeld is. Maar het is niet illegaal. Net als je studielening uitgeven aan luxe vakanties of beleggen. Ik ben het er niet mee eens, maar het gebeurt wel en je kunt er weinig tegen doen aangezien het legaal is. Zo lang je die lening uiteindelijk maar terugbetaalt.

Dankzij het progressieve belastingstelsel betalen ouders met een hoger inkomen stevig bij aan de voorzieningen voor iedereen. Daar zanik ik ook niet over. Maar een progressief belastingstelsel, geen recht op toeslagen (terecht) en dan ook nog steeds meer voorzieningen inkomensafhankelijk maken, dan loopt het hard op. 

Die terugbetalingstemijn is wel een belangrijk onderdeel.  Eerst was het 15 jaar, het werd met het leenstelsel 35 jaar en dat werd gebracht als een voordeel: kijk eens wat fijn, je mag langer doen over het terugbetalen. Maar het punt is dat je al die tijd dus ook niets kwijtgescholden kan krijgen. Als je weinig geld had na je studie wist je in elk geval dat je er na 15 jaar hoe dan ook vanaf was, zo was het altijd. Ik zou het juist wel eerlijk vinden als dat terugkomt. 

dan schreef op 02-01-2022 om 14:24:

[..]

Ik begrijp het idee, zelf de zorgverzekering regelen en daarvoor de zorgtoeslag gebruiken. Maar wij vinden het net zo handig om het op onze manier te doen en het komt op hetzelfde neer. Of wij nu maandelijks zijn zorgverzekering betalen of een bedrag overmaken voor levensonderhoud komt, voor ons, op hetzelfde neer.
Werken naast de studie is niet voor iedereen mogelijk namelijk.

Dit komt inderdaad op hetzelfde neer als zorg zelf regelen en boodschappengeld geven. Dan heb ik er minder moeite mee, omdat het niet opgaat aan leuke dingen. Alleen gaan geldstromen een beetje door elkaar lopen. Dat is maar net waar je voor kiest.

Ik heb vooral moeite met de boodschap 'oh je hebt recht op een maandelijks bedrag van de overheid voor je zorgkosten omdat je zelf nog niet (veel) verdient, maar die betalen wij voor je dus doe daar maar wat leuks mee'. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.