Hemf
02-02-2025 om 11:27
Betalen voor vakantie
dit jaar gaat vriend van mijn dochter (beiden 20 jaar) voor de 2e keer mee op wintersport. Ik betaal dit. Dit is best een hoop geld (skihuur, skipas, extra hotelkamer). Vorig jaar betaalde ik alles voor hem, dit jaar heb ik gevraagd of hij zijn eigen skipas wilde betalen, en volgend jaar vind ik eigenlijk wel dat die nog wat meer moet bijdragen.
Mijn geld kan ook op namelijk En mocht zoon straks ook aanhang krijgen die mee wil dan wordt het wel gortig.
Wat vinden jullie redelijk?
madee
02-02-2025 om 11:34
Dan zou ik het wel aan beiden vragen, dus je dochter èn haar vriend. Ik vind het wel redelijk klinken, tenzij je ze zelf hebt uitgenodigd. Of je moet gelijk bij de uitnodiging zeggen dat ze hun eigen skipas, skihuur e.d. kosten zelf moeten betalen.
Bellebelle
02-02-2025 om 11:45
Het zou voor mij ook afhangen van de situatie van je kind. Werkt hij? Ik denk dat het niet meer dan redelijk is dat hij een deel betaalt en de vriendin (of ouders) alles. Als dat financieel lastig is voor zoon of vriendin, is wintersport op dit moment niet voor ze weggelegd.
MMcGonagall
02-02-2025 om 11:50
Mijn kinderen hoeven niets te betalen, afgezien van de kosten die ze op eigen houtje maken (lunch elders o.i.d). Partners hebben we nog niet mee gehad op vakantie. Wel een vriendin en die heeft haar eigen OV betaald (in Londen) en eten als ze met zijn tweeën op pad waren.
Voor oudere kinderen met partner zou ik wel reis en verblijf betalen maar niet de skipas en -huur.
Roos57
02-02-2025 om 12:00
Heb je dit nu net aangegeven of lang van te voren?
Valt en staat met duidelijke communicatie.
Meesje
02-02-2025 om 12:19
Vind ik niet gek, maar zou ik wel gelijk bij het plannen bespreken. Dus niet eerst uitnodigen en als hij ja zegt vertellen dat ie moet betalen. Maar bespreken dat het je gezellig lijkt om weer samen te gaan, maar dat je het dan wel over de financiering wil hebben. Cq, dat je verwacht dat ze een deel meebetalen. Dan kunnen ze zelf beslissen of ze dat geld willen en kunnen uitgeven aan een vakantie met jou.
rionyriony
02-02-2025 om 15:14
Ik zou zoiets helemaal niet doen. Vind ik echt teveel van het goede. Misschien gratis meerijden in de auto maar verder echt niet. Maar eenmaal toegezegd, kan je dit nu niet meer veranderen.
Maar misschien piep ik anders als het mijn verliefde dochter zou zijn.
Hemf
02-02-2025 om 15:17
Roos57 schreef op 02-02-2025 om 12:00:
Heb je dit nu net aangegeven of lang van te voren?
Valt en staat met duidelijke communicatie.
Ik meld het natuurlijk voordat ik boek. Dit jaar dus alleen de skipas zelf betalen. Voordat ik 2026 boek zal ik melden dat ze mochten ze meewillen wat meer moeten bijdragen.
Meander
02-02-2025 om 15:32
Wij betalen ook tot nu toe ook alles voor onze (jong)volwassen studerende kinderen + hun partners. Wij kunnen dit soort vakanties betalen, zij niet. Dus of we gaan niet met z'n allen, óf wij betalen. We gaan graag met z'n allen, dus prima zo. Wij hebben zelf ook veel plezier van deze gezamenlijk vakanties.
Als de kinderen zelf geld verdienen lijkt het mij logisch wel verblijf te betalen,maar skipas en skihuur bijvoorbeeld niet meer.
Caroline80
02-02-2025 om 15:34
rionyriony schreef op 02-02-2025 om 15:14:
Ik zou zoiets helemaal niet doen. Vind ik echt teveel van het goede. Misschien gratis meerijden in de auto maar verder echt niet. Maar eenmaal toegezegd, kan je dit nu niet meer veranderen.
Maar misschien piep ik anders als het mijn verliefde dochter zou zijn.
Ik ook niet. Wij huren altijd een appartement en dan kan er iemand extra mee. Past ook in de auto. Dus reis en verblijf zou ik betalen, maar skihuur en skipas niet.
Moederkareltje
02-02-2025 om 16:41
Nick90 schreef op 02-02-2025 om 11:35:
Zijn ouders vragen om een bijdrage?
Ik zou ook eerst overleggen met die ouders. Maar 20 jaar is wel de max. Je kunt niet eeuwig de kindkaart trekken. Erna alles zelf betalen en dochter ook en anders gaan ze maar met zijn twee kamperen.
Marty1984
02-02-2025 om 17:39
Moederkareltje schreef op 02-02-2025 om 16:41:
[..]
Ik zou ook eerst overleggen met die ouders. Maar 20 jaar is wel de max. Je kunt niet eeuwig de kindkaart trekken. Erna alles zelf betalen en dochter ook en anders gaan ze maar met zijn twee kamperen.
Laat elke ouder voor zich maar uitmaken wat de leeftijdsgrens is en hoe lang ze bepaalde zaken financieel trekken.
Ik mocht gratis mee met mijn ouders zolang ik studeerde. Ik heb gestudeerd tot mijn 23ste.
Als ik een vriendin meenam dan betaalde die vooral haar eigen vliegtuig- of bus-ticket. En eigen uitgaves ter plekke. Plaats zat daar waar we zaten en dat beetje eten kon mijn moeder ook niet deren. Die was eerder al lang blij dat we nog meegingen op familie-vakantie .
Ik zou dus vooral op tijd communiceren wat de regels volgend jaar zijn om mee te gaan. Zo kan iedereen zelf bepalen of hij / zij meegaat.
Er was hier overigens plaats in de auto voor 2 mee-rijders. Maar zowel zus als ik namen een vriendin mee. De jongste had daarbij voorrang op de wagen. De anderen moesten maar met vliegtuig of de bus komen. (Waarbij mijn moeder mijn vliegtuigticket of busticket betaalde.) Mijn neef sleepte wel eens 4 vrienden mee ... tja, dat paste dus ook niet in 1 auto. Mijn moeder stelde de grens dus op 1 iemand extra per persoon zodat ze niet failliet ging aan vakantie .
Hemf
02-02-2025 om 18:43
Meander schreef op 02-02-2025 om 15:32:
Wij betalen ook tot nu toe ook alles voor onze (jong)volwassen studerende kinderen + hun partners. Wij kunnen dit soort vakanties betalen, zij niet. Dus of we gaan niet met z'n allen, óf wij betalen. We gaan graag met z'n allen, dus prima zo. Wij hebben zelf ook veel plezier van deze gezamenlijk vakanties.
Als de kinderen zelf geld verdienen lijkt het mij logisch wel verblijf te betalen,maar skipas en skihuur bijvoorbeeld niet meer.
Ik vind het ook erg leuk zo met z’n allen. Daarom betaal ik tot nu toe alles. Maar ik spaar er wel flink voor, dus een bijdrage is erg welkom. Vandaar. Ze studeren beiden. Dochter heeft bijbaantje, aanhang niet.
Meander
02-02-2025 om 18:53
Ja, het moet financieel natuurlijk wel kunnen. Zo nee, dan moet het anders. Elke keer dat het wel kon is meegenomen. Geluk dat je zo samen weg kunt. En ja, de kinderen apart kamperen is ook prima hoor. Maar als je t allemaal gezellig vindt om samen te gaan, nou dan is het alleen maar leuk als dat kan. Met z'n allen kamperen kan ook natuurlijk.
Diezijnvanmij
02-02-2025 om 21:58
ik vind het echt idioot om te lezen wat ouders allemaal betalen als het om vakantie gaat. Voor je eigen kinderen snap ik het nog, maar voor aanhang? Reis+verblijf is heel genereus. Voor de rest kan die knul dan toch een bijbaan zoeken? Of mankeert hij iets?