Hemf
02-02-2025 om 11:27
Betalen voor vakantie
dit jaar gaat vriend van mijn dochter (beiden 20 jaar) voor de 2e keer mee op wintersport. Ik betaal dit. Dit is best een hoop geld (skihuur, skipas, extra hotelkamer). Vorig jaar betaalde ik alles voor hem, dit jaar heb ik gevraagd of hij zijn eigen skipas wilde betalen, en volgend jaar vind ik eigenlijk wel dat die nog wat meer moet bijdragen.
Mijn geld kan ook op namelijk En mocht zoon straks ook aanhang krijgen die mee wil dan wordt het wel gortig.
Wat vinden jullie redelijk?
Meander
02-02-2025 om 23:02
Diezijnvanmij schreef op 02-02-2025 om 21:58:
ik vind het echt idioot om te lezen wat ouders allemaal betalen als het om vakantie gaat. Voor je eigen kinderen snap ik het nog, maar voor aanhang? Reis+verblijf is heel genereus. Voor de rest kan die knul dan toch een bijbaan zoeken? Of mankeert hij iets?
Waarom zo fel? Hoezo idioot? Hoezo 'die knul'? En 'iets mankeren'?
Iedereen mag toch zelf bepalen hoe ze dat doen?
Groentetuin
03-02-2025 om 05:50
Als wij uitnodigen , betalen wij alles.
Als kind alleen met vriend ging betaalden ze zelf.
Kinderen zijn nu al lang volwassen ,maar soms gaan we nog wel eens met de hele bubs, dan betalen wij, gelukkig kan dat ook.
Zo ging het trouwens voor van de andere kanten. Mochten kinderen met de ouders van hun partners mee. Werd er nooit over geld gepraat
En nee geen rijke families
Diezijnvanmij
03-02-2025 om 10:06
Meander schreef op 02-02-2025 om 23:02:
[..]
Waarom zo fel? Hoezo idioot? Hoezo 'die knul'? En 'iets mankeren'?
Iedereen mag toch zelf bepalen hoe ze dat doen?
Zeker. Maar iedereen mag ook zelf bepalen wat ze daarvan vinden
Ik snap best dat je je eigen volwassen kind een volledig betaalde vakantie aanbiedt. Maar om daar nog 1000,- bovenop te zetten (waar TO flink voor moet sparen) zodat die knul/het vriendje van/die jongen (ik weet niet waarom jij 'die knul' fel vindt, is gewoon een manier om hem te benoemen) gratis mee kan, dat begrijp ik niet. Het mag gerust, maar ik begrijp het niet. Hij kan toch zelf bijleggen of desnoods zijn ouders bij laten leggen? Waarom moet TO daar flink voor sparen? Als hij niet kan werken omdat hij iets mankeert (mentale problemen, fysieke tekortkomingen waardoor hij niet kan werken, burn-out, zoiets), verandert dat de zaak.
Meander
03-02-2025 om 10:17
Jazeker mag iedereen daar zelf iets van vinden. Je woorden kwamen op mij fel en aanvallend over, maar blijkbaar bedoelde je het niet zo. En 'die knul' klonk voor mij wat liefdeloos, als ik aan de partners van mijn kinderen denk, waar ik gewoon óók van hou, ja, toch echt wel. Maar ook dat mogelijk is een kwestie van woordgebruik.
Dymo
03-02-2025 om 10:31
Misschien loopt 'die knul' wel 12 uur per dag onbetaald coschappen en kan hij daarom geen bijbaantje hebben. De derde vrouw van mijn ex vond mijn dochter in haar coschappentijd maar een lui varken, dat ze niet kon werken. Ik heb in die tijd heel veel voor dochter betaald (ze was van de pechgeneratie).
Tuinfluiter
03-02-2025 om 10:32
Ik denk dat je als ouder jezelf ook moet afvragen hoe belangrijk jij het vindt dat iedereen meegaat en hoeveel je uit kan geven aan die vakantie. Wij vinden het leuk om iets met kinderen en schoonkinderen te doen en dan betalen we ook maar dat is geen dure wintersportvakantie.
Ik begrijp best dat je voor je eigen studerende kinderen wel betaald maar dat het voor vijf of zes personen voor jullie te duur wordt. Misschien moet je in deze fase gewoon gaan bedenken of en hoelang je dit nog wilt doen.
Je dochter heeft nu ook de leeftijd om dat gewoon met haar te bespreken, kinderen mogen zich best realiseren dat aan jouw budget ook een grens zit.
Je mag dus gewoon zeggen vriend mag mee maar dat kost hem/jullie zoveel.
Diezijnvanmij
03-02-2025 om 10:36
Dymo schreef op 03-02-2025 om 10:31:
Misschien loopt 'die knul' wel 12 uur per dag onbetaald coschappen en kan hij daarom geen bijbaantje hebben.
Dat zou dus een reden zijn waarom hij niet kan werken Zoals ik het lees betaalt TO dit ('ik betaal'), ik vind dat best een belasting op één ouder. Als 20 jarige vriend van zou ik dat teveel vinden en lijkt het me minimaal om kosten daar zelf te betalen.
AnnaPollewop
03-02-2025 om 13:50
Wij betaalden tot nu toe alles voor onze kinderen als wij een uitje of vakantie organiseerden, ook voor de vriend (inmiddels 27) van de oudste dochter.
Dat begon echter steeds meer te wringen, niet bij ons maar bij hem. Dus als we weer iets organiseren gaan we daar veel meer rekening mee houden. Ik moet eens afleren om iedereen aan de kant te ellebogen en alles voor hen af te rekenen (en te bepalen...).
En dan vraag ik en passant de andere kinderen ook om iets meer bij te dragen, want onze beurs wordt ook steeds krapper. Een extra reden voor mij om ander gedrag aan te nemen.
Hoe leuk is het trouwens om met je kind bij bv de Ikea te zijn en hij biedt zelf aan om je lunch te betalen! Ik kan daar wel aan wennen.
MamaE
03-02-2025 om 14:15
Ik vind het nogal wat, om zulke dure vakanties voor het hele gezin plus aanhang te betalen. Zeker bij meerdere kinderen. Nu heeft er eentje een partner, maar stel je hebt er drie en straks hebben ze allemaal een partner. Dat loopt wel in de papieren en linksom of rechtsom...er zijn daardoor andere dingen die jullie dan niet kunnen doen.
Ik zou dat wel met de kinderen bespreken, maar ik vind eigenlijk ook wel dat jullie dat al eerder hadden moeten bedenken in de zin van 'hoe gaan we hier mee om?'.
Bij meerdere partners is het misschien ook nodig om een groter huisje te huren of met een extra auto te gaan. Is allemaal niet gratis.
Als je niet kunt werken naast je studie, dat kan natuurlijk. Dat is niet erg, maar dan moet je ook accepteren dat bepaalde dure reisjes er dan niet in zitten.
Hemf
03-02-2025 om 19:21
nogal uiteenlopende reacties dus
Mijn man houdt niet van kou dus hij gaat altijd met zoon (vindt skieen niet leuk) naar de zon die week. Vandaar dat ik de wintersport in m’n eentje betaal.
1. Zoon kreeg nu toch wel wat interesse in snowboarden, dus wie weet gaat hij volgend jaar ook mee. Is dus weer duurder.
2. Ik vind het ook niet gek om het betalen (en helemaal voor aanhang) af te bouwen hoe ouder ze worden. 1 of 2x betalen betekent niet dat ik daar nu aan vast zit ofzo. Schoonzoon kan er prima naast werken maar dat doet hij niet, vandaar dat ik nu best kan vertellen dat ik het superleuk vind met z’n allen maar dat een bijdrage niet gek is als je 21 bent (vakantie 2026 dus).
Hemf
03-02-2025 om 21:49
even in het verlengde hiervan, de wintersport met dochter vind ik heerlijk.
Maar qua zomervakantie… na 20/17 jaar (zo oud zijn dochter en zoon) erg leuke gezinsvakanties, zou ik het totaal geen probleem vinden, en eigenlijk wel fijn, om weer lekker met man op vakantie te gaan. Heerlijk buiten de duurdere vakantieperiode, alleen rekening houden met elkaar . Zal de leeftijd wel zijn, mijn zorghormoon verdwijnt. Ze zijn lief en leuk en ik hou van ze, maar zo’n nieuwe zomervakantiefase trekt me ook wel.
Mijn vriendin heeft ook gewoon tegen haar 2 dochters van 18 en 20 gezegd dat het mooi is geweest met de gezinsvakanties. Zij en haar man gaan nu voortaan samen, buiten het seizoen. Ik vond daar niks ontaards aan
Pippeltje
04-02-2025 om 07:26
Precies, alleen met man op vakantie: heerlijk vind ik het!
Alleen als ik in het zwembad ben dan zou ik wel eens een speelkindje willen huren of zo...
Izza
04-02-2025 om 09:36
Wij betalen altijd het verblijf. Een extra persoon is een wat groter huisje of chalet. Maar de reis kan prima op eigen kosten. Met 20 hebben ze als het goed is een rijbewijs. Of er zou ruimte moeten zijn in de auto. Dan kan iemand erbij. Ik betaal geen vliegtickets voor partners. Zaken als materiaal, lessen en een skipas is echt voor eigen rekening. En op een gegeven moment is dat ook op mijn eigen kinderen van toepassing gezien de leeftijd. Tenzij ik zeer vermogend zou zijn. Genoeg mensen die rustig 10.000 euro neerleggen voor een gezinsvakantie in de sneeuw.
Wees vooraf duidelijk over de kosten. Iemand van 20 heeft een eigen inkomen. En die kan hiervoor ook reserveren.
Anoniemvoornu
04-02-2025 om 10:33
Ik denk dat het heel persoonlijk is, hier betaalde mijn schoonmoeder ook de familievakanties. Ze gaat graag luxe weg en meerdere keren per jaar.
Ik was begin 20 nog bezig met een mbo opleiding + ik woonde op mezelf , ik ging niet ieder jaar op vakantie en als ik ging deed ik voornamelijk stedentripjes.
Mijn man is enigskind dus dat scheelt.
Wel ben ik blij dat ze dat gedaan heeft , het waren super leuke vakanties.
Wel hadden we toen al een goede band in de vorm van dat we ook regelmatig leuke dingen deden zonder mijn vriend/man en elkaar belden, appen enz.
Ik heb me wel bezwaard gevoeld toen ze het voorstelde maar ze had uitgerekend wat ik haar aan kant en klaar maaltijden en vermaken van kleding gescheeld had dat jaar en dat was meer dan een vakantie 😂🤣🤣
Duufje
04-02-2025 om 10:44
Moederkareltje schreef op 02-02-2025 om 16:41:
[..]
Ik zou ook eerst overleggen met die ouders. Maar 20 jaar is wel de max. Je kunt niet eeuwig de kindkaart trekken. Erna alles zelf betalen en dochter ook en anders gaan ze maar met zijn twee kamperen.
Joh, ik ben bijna 50 en mijn ouders betalen mijn wintersport (en voor man en kind en siblings en hun gezinnen) nog steeds.
Dat is toch een hele persoonlijke keuze?
Zij kunnen het betalen, doen het heel graag en we hebben er alle 15 ontzettend veel plezier van.
En als het op een dag niet meer gaat, is dat natuurlijk ook prima. Het is voor ons een enorme luxe, maar wel zeker eentje die wij ons heel graag laten welgevallen.