Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

17 jarige en genderhype


Het gaat niet over ‘de’ abstracte belangen van ‘de’ cisvrouw. Het gaat over een specifiek belang van cisvrouwen die in bepaalde sporten uitkomen en daar sportief nadeel van ondervinden. Daar kom ik ook voor op. Maar ik zie voor mezelf als cisvrouw en voor mijn medecisvrouwen geen andere, doorslaggevende, onrecht veroorzakende nadelen van het behandelen van transvrouwen als vrouwen. Ik zie cisvrouwen dus niet als slachtoffers van gelijkberechtiging van transvrouwen in zijn algemeenheid. Als er al ergens een probleem zou ontstaan, denk ik dat dat in de meeste gevallen met wederzijdse goede wil prima op te lossen is. Ik zie het grote probleem dus niet en ik begrijp ook gewoon niet waar jij die dan wel ziet. Ik heb de indruk dat je niet bij ze wil horen of zo? Ik kan dat niet zo goed begrijpen, voor mij is het niet zo’n big deal, dat onderscheid tussen mezelf en een transvrouw. 

redbulletje schreef op 21-04-2022 om 21:15:

[..]

Dus als ik er zelf niks bij te verliezen heb mag ik niet opkomen voor de belangen van de cis vrouw? Waarom zou jij (in 't algemeen) als niet non-binair en niet trans dan wel moeten opkomen voor die groepen terwijl je daar ook geen persoonlijk belang bij hebt?

Rechten voor minderheden komen er alleen als ook een meerderheid zich daarvoor inzet. En daarbij gaat het lang niet altijd om persoonlijke belangen maar ook om mensenrechten en beschaving en ontwikkeling.

Bijvoorbeeld vrouwenrechten; daar hebben mannen over moeten beslissen, want vrouwen mochten dat nog niet. Het was daarom belangrijk dat ook mannen overtuigd werden van dat belang, ook al hadden ze dat zelf niet direct.

Bijvoorbeeld homohuwelijk; hetero's hebben daar geen belang bij, die willen toch niet trouwen met iemand van hetzelfde geslacht en trouwen met iemand van het andere geslacht mocht al. Als alleen homo's zich daarvoor hadden ingezet, was het er nooit doorgekomen, want de meerderheid van onze volksvertegenwoordigers is hetero.

Maar van een homohuwelijk heeft een hetero geen enkel nadeel itt geboren mannen uit laten komen in een vrouwencategorie bij sport. Ik heb niks tegen het feit dat mensen trans worden maar bij zaken waar het geboortegeslacht zwaar weegt zullen ze wat mij betreft gewoon een derde groep worden. 

redbulletje schreef op 21-04-2022 om 21:41:

Maar van een homohuwelijk heeft een hetero geen enkel nadeel itt geboren mannen uit laten komen in een vrouwencategorie bij sport. Ik heb niks tegen het feit dat mensen trans worden maar bij zaken waar het geboortegeslacht zwaar weegt zullen ze wat mij betreft gewoon een derde groep worden.

Volgens mij zijn we het dan gewoon eens hoor. En Mija ook. 

@RB er is nu al meermaals gevraagd om ontopic te gaan en als je wilt discussieren over transvrouwen in de topsport daar een topic over te openen. Je blijft dit topic maar off topic trekken, steeds weer met een ander onderwerp, en dat begint onderhand zwaar vervelend te worden.

redbulletje schreef op 21-04-2022 om 21:15:

[..]

Dus als ik er zelf niks bij te verliezen heb mag ik niet opkomen voor de belangen van de cis vrouw? Waarom zou jij (in 't algemeen) als niet non-binair en niet trans dan wel moeten opkomen voor die groepen terwijl je daar ook geen persoonlijk belang bij hebt?

Natuurlijk mag je dat! Maar kan je die aandacht alsjeblieft gaan vragen in een eigen topic en niet in het topic van een moeder die wel wat anders aan haar hoofd heeft dan 'de belangen van de cis-vrouw'? 

Diyer wil weten hoe andere ouders omgaan met de problemen waar zij met haar kind tegenaan loopt. Ik kan haar daarover vertellen, maar heb op deze manier geen enkele zin om mijn persoonlijke ervaringen hier te delen. 

MamaE schreef op 21-04-2022 om 21:43:

[..]

Volgens mij zijn we het dan gewoon eens hoor. En Mija ook.

Dat is mooi dan! Ook een mooi moment om dit onderwerp weer te laten rusten. Je hebt gelijk Lollypopje, ik hou erover op.

Esther-Forumbeheer

Esther-Forumbeheer

21-04-2022 om 22:52

Ok vanaf nu verwijder ik elk uitstapje. Start een eigen discussie of concludeer dat alles wel gezegd is waardoor we alleen nog maar off topic kúnnen gaan. 

Diyer

Diyer

21-04-2022 om 22:59 Topicstarter

Lollypopje schreef op 21-04-2022 om 21:44:

@RB er is nu al meermaals gevraagd om ontopic te gaan en als je wilt discussieren over transvrouwen in de topsport daar een topic over te openen. Je blijft dit topic maar off topic trekken, steeds weer met een ander onderwerp, en dat begint onderhand zwaar vervelend te worden.

Eens, ik vind het ook heel onprettig lezen, want je (daarmee bedoelend R begint iedere keer weer over hele kleine details in een veel groter geheel ontzettend veel gewicht te geven, waarbij je niet verder lijkt te kunnen (en willen) redeneren dan jezelf.
Er is meer op deze wereld dan Redbull

Maar, terugkomend op de OP. Waarom kun je wel luchtig meedoen met je kind als het gaat om seksuele identiteit, maar niet als het gaat om genderidentiteit? Je zegt dat kind gepreoccupeerd is met zowel seksualiteit als genderidentiteit, maar waarom gaat de discussie dan bij jullie onderling, maar ook hier, veelal over het gender-aspect van kinds identiteitszoektocht? 

Diyer schreef op 21-04-2022 om 22:59:

[..]

Eens, ik vind het ook heel onprettig lezen, want je (daarmee bedoelend R begint iedere keer weer over hele kleine details in een veel groter geheel ontzettend veel gewicht te geven, waarbij je niet verder lijkt te kunnen (en willen) redeneren dan jezelf.
Er is meer op deze wereld dan Redbull

Ik was 't anders met al jouw voorgaande posts eens... 

redbulletje schreef op 22-04-2022 om 09:13:

[..]

Ik was 't anders met al jouw voorgaande posts eens...

Het gaat er niet om of jij het met TO eens bent. Het gaat er om dat jij continu en consequent het topic off topic trekt met onderwerpen die helemaal niks te maken hebben met waar TO mee zit. Daar zijn TO (en haar kind) niet meegeholpen. Daar heeft zij helemaal niks aan.

Dus lees de OP en bedenk als je post of je daarmee antwoord biedt op haar vraag of niet. Is het antwoord nee, dan post je het niet. En zolang TO's kind geen baarmoederverwijdering wil of topsporter wil worden, zijn al die zaken niet relevant. Veel ingewikkelder is het echt niet hoor.

En dit is het laatste wat ik hier over zeg, anders trek ik het topic off topic. 

Diyer

Diyer

22-04-2022 om 10:12 Topicstarter

Denkruim schreef op 22-04-2022 om 08:52:

Maar, terugkomend op de OP. Waarom kun je wel luchtig meedoen met je kind als het gaat om seksuele identiteit, maar niet als het gaat om genderidentiteit? Je zegt dat kind gepreoccupeerd is met zowel seksualiteit als genderidentiteit, maar waarom gaat de discussie dan bij jullie onderling, maar ook hier, veelal over het gender-aspect van kinds identiteitszoektocht?

Inmiddels is dit topic verouderd en zijn de bezwaren die ik voelde niet per se weg, maar bevraagd ik mijn kind er ook niet meer over. De binder heeft ze gekregen (en draagt ze ook). En support ik haar in de aanspreekvormen en probeer mee te denken. Maar verder heb ik hier al meerdere keren hier aangegeven waarom ik moeite heb met dit onderwerp (bij mijn kind en vrienden). Ik zie vooral issues. Geestelijke problemen, waarvan ik nooit, maar dan ook nooit enige aanleiding heb kunnen ontdekken met haar gender. Als je wilt weten war mijn ervaring daarmee is, kun je beter even teruglezen, anders val ik in herhaling. Ik heb meer het idee/gevoel dat de NB identiteit veilig voelt, omdat ze daarmee de zgn honing van zich af kan poetsen dat vliegen aantrekt. En dan heb ik het metaforisch over mannen/seksualiteit. Het verstoppen van haar lijf en dus vrouwelijke vormen heeft imo onbewust een andere lading en is dit de manier waarop ze daar mee omgaat. En datlaat ik zo. Ik ga die confrontatie niet aan. Maar als dit een ontwikkeling is bij veel jonge vrouwen, dan vind ik dat zorgwekkend. Dat behoeft nl. een andere discussie (veiligheid, een sterk seksueel georiënteerde maatschappij die sterk gericht is op vrouwen en hun lichamen etc.). En die discussie kan niet gevoerd worden als men het gooit op niet accepteren van NB

Volgens mij hebben pubers die wat moeilijker door het leven gaan elkaar altijd wel opgezocht. Dus dat je dochter vrienden heeft die ook zo hun zorgen hebben, vind ik niet zo raar. Volgens mij kwam je in mijn jeugd (jaren '80) de jongeren die met hun seksualiteit worstelden ook hoofdzakelijk tegen in alternatieve groepjes. Terwijl geaardheid natuurlijk niks te maken heeft met muziekvoorkeur, kledingstijl of politieke overtuiging. Maar die groepjes zaten vol jongelui die zich vanwege welke issues dan ook minder thuis voelden bij leeftijdsgenoten die het wat meer voor de wind ging/leek te gaan. 

Wie weet had je toen ook al meer non-binairen in de alternatieve groepjes, maar had het nog geen naam? Qua uiterlijk was de kleding binnen de subculturen (destijds punk en new wave) in elk geval meer genderneutraal dan onder pubers die met de mode meeliepen. Kistjes, legerjas, kohllijntje onder de ogen, punkig kapsel. Wat je gender ook was.

Geen idee hoor, of het klopt wat ik zeg? Maar het zou een verklaring kunnen zijn waarom deze gender-issues niet maar bij één enkeling in een vriendenkring spelen. 

Diyer

Diyer

22-04-2022 om 16:35 Topicstarter

denk dat het klopt. En in sommige situaties zal seksualiteit de reden zijn dat deze groepen veiliger voelen en in sommige situaties zullen deze alternatieve groepen veiliger voelen, waardoor je ook aan je andere identiteitsaspecten als gender en seksualiteit gast twijfelen. Daar zal geen harde lijn in te vinden zijn denk ik. Maar denk wel dat het vanuit maatschappelijk oogpunt benoemd moet mogen worden zonder als foob of respectloos te worden weggezet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.