Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

17 jarige en genderhype


Peen schreef op 20-04-2022 om 23:28:

De absolute spierkracht van een man is ongeveer 30% groter dan die van een vrouw. Dit verschil zit vooral in het bovenlichaam.
Zowel het anaerobe (voor kortere inspanningen) als het aerobe (voor langere inspanningen) energiesysteem van een vrouw is over het algemeen niet opgewassen tegen die van een man.

https://www.rebonieuws.nl/columns/fysieke-verschillen-mannen-en-vrouwen-sport/#:~:text=De%20absolute%20spierkracht%20van%20een,tegen%20die%20van%20een%20man

Dat wordt toch nooit eerlijk?

Er gebeurt natuurlijk wel een heleboel met een lichaam als het in transitie gaat. Een topsporter man die in transitie gaat naar vrouw zal niet op het niveau van de mannen kunnen blijven sporten. De vraag is of de mannelijke concurrentievoordelen zodanig verdwijnen dat na de transitie eerlijke competitie bij de vrouwen mogelijk is. Over de normen die nu gelden, bestaan in ieder geval gerede twijfels. Of het ook nooit eerlijk kan worden? Ik weet niet of je dat al zo kan stellen. Volgens mij gebeurt daar nog onderzoek naar.

Peen schreef op 20-04-2022 om 23:28:

De absolute spierkracht van een man is ongeveer 30% groter dan die van een vrouw. Dit verschil zit vooral in het bovenlichaam.
Zowel het anaerobe (voor kortere inspanningen) als het aerobe (voor langere inspanningen) energiesysteem van een vrouw is over het algemeen niet opgewassen tegen die van een man.

https://www.rebonieuws.nl/columns/fysieke-verschillen-mannen-en-vrouwen-sport/#:~:text=De%20absolute%20spierkracht%20van%20een,tegen%20die%20van%20een%20man

Dat wordt toch nooit eerlijk?

Het lastige is dat dit om gemiddelden gaat en het door de huidige indeling ook al niet eerlijk is omdat de verschillen binnen de groepen enorm zijn. Een forsgebouwde vrouw met een van nature hoog testosteronniveau zal bij sommige sporten kunnen winnen van een kleine tengere man. Die vrouw heeft dus fysiek flink voordeel t.o.v. andere vrouwen en kan zelfs worden uitgesloten tenzij ze het met medicatie omlaag brengt. Maar een grote man met veel testosteron heeft fysiek ook flink voordeel t.o.v. die kleine tengere man en toch mag deze man wel gewoon meedoen. Dat is dan toch ook niet eerlijk?

Misschien is het eerlijker om de indeling te maken op testosteronniveau, maar dat is ook weer lastig want het is niet het enige wat een rol speelt (lang zijn helpt bij een aantal sporten bijvoorbeeld ook enorm, dus misschien moeten we dan daarop selecteren? Of op spiermassa?).

Zie dit artikel voor meer van die lastigheden: https://www.ru.nl/nieuws-agenda/meer-info/2020/juni/bommetje-testosteron/

ScarceKudu74

ScarceKudu74

21-04-2022 om 00:12

Hormonen en testosteron schijnen helemaal niet zoveel uit te maken, zeker als iemand pas na zijn puberteit in transitie is gegaan. Dan zijn de bouw en spierstelsel al ontwikkeld als man, zodat zij daar altijd voordeel van zal blijven houden. 

Misschien zou je moeten kijken per sport wat het meest eerlijk is. Of veel meer sporten gemengd moeten doen op basis van andere criteria. Maar individuele sporten zoals bijv zwemmen en wielrennen (wat ik in een ander topic voorbij zag komen) kan nooit eerlijk zijn op deze manier. En dan mogen vrouwen ook weleens voor zichzelf opkomen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

21-04-2022 om 06:00

Peen schreef op 20-04-2022 om 22:45:

[..]

Het gesprek is helemaal niet interessant. Elke andere mening of kritische vraag wordt inmiddels afgedaan als angst, frustratie, -foob, populisme etc.

Inderdaad. Maar dat maakt voor wat ik denk niet veel uit, het bevestigd alleen maar.

Jammer dat we wéér een zijweg inslaan over hoe oneerlijk het is voor de rest van de bevolking als die 0.05% die een medische transitie heeft ondergaan óók een plek krijgt in onze samenleving. 

Kunnen we weer focussen op hoe we al die jongeren die niet lekker in hun lijf zitten, beter kunnen begrijpen? 

yette schreef op 21-04-2022 om 06:36:

Jammer dat we wéér een zijweg inslaan over hoe oneerlijk het is voor de rest van de bevolking als die 0.05% die een medische transitie heeft ondergaan óók een plek krijgt in onze samenleving.

Kunnen we weer focussen op hoe we al die jongeren die niet lekker in hun lijf zitten, beter kunnen begrijpen?

Ik geloof niet dat mensen er hier moeite mee hebben als transmensen een plek krijgen in de samenleving. Dat moet er echter niet toe leiden dat biologisch geboren vrouwen daardoor op bepaalde gebieden (zoals sport) verdrongen worden. En ja, ook transmensen zoals Caitlyn Jenner vinden dat. 

Malibu2 schreef op 21-04-2022 om 06:56:

[..]

Ik geloof niet dat mensen er hier moeite mee hebben als transmensen een plek krijgen in de samenleving. Dat moet er echter niet toe leiden dat biologisch geboren vrouwen daardoor op bepaalde gebieden (zoals sport) verdrongen worden. En ja, ook transmensen zoals Caitlyn Jenner vinden dat.

Ik denk dat je je dat in vergist. Als ik alle comments lees mogen ze wel een plek krijgen maar alleen op voorwaarde van de grootse groep.  Aka: ze mogen er zijn zolang wij er maar geen last van hebben, ze niet verwachten dat wij iets aanpassen, ze niet te hard roepen over zaken als pronounce etc, en bovendien waait die aanstellerij wel weer over óf ze zijn psychisch in de war  

Een mechanisme dat vaker voorkomt als een kleinere of andere groep een plek probeert te verwerven in de maatschappij. 

Malibu2 schreef op 21-04-2022 om 06:56:

[..]

Ik geloof niet dat mensen er hier moeite mee hebben als transmensen een plek krijgen in de samenleving. Dat moet er echter niet toe leiden dat biologisch geboren vrouwen daardoor op bepaalde gebieden (zoals sport) verdrongen worden. En ja, ook transmensen zoals Caitlyn Jenner vinden dat.

Hoe wordt 99,95% van de bevolking verdrongen door 0,05% van de bevolking dan? En dan alleen nog de transvrouwen neem ik aan, want met transmannen die in het mannenveld wedstrijden doen zal je ongetwijfeld geen moeite hebben.

Libertine schreef op 21-04-2022 om 07:18:

[..]

Ik denk dat je je dat in vergist. Als ik alle comments lees mogen ze wel een plek krijgen maar alleen op voorwaarde van de grootse groep. Aka: ze mogen er zijn zolang wij er maar geen last van hebben, ze niet verwachten dat wij iets aanpassen, ze niet te hard roepen over zaken als pronounce etc, en bovendien waait die aanstellerij wel weer over óf ze zijn psychisch in de war

Een mechanisme dat vaker voorkomt als een kleinere of andere groep een plek probeert te verwerven in de maatschappij.

Dat er nog heel wat te winnen is, is duidelijk. Evengoed denk ik dat de maatschappelijke acceptatie van transmensen in het algemeen flink beter is dan 10, 20, 30 etc jaar geleden. In dit topic ging het vooral over non binaire jongeren. Ik denk dat non binair voor veel mensen lastig is. Het geeft onzekerheid over hoe iemand te bekijken: ben je nou een man of een vrouw? Het wordt niet goed begrepen. Wat ik snap trouwens want ik begrijp het ook niet per se. Je kunt zeggen: ‘mensen zouden er geen moeite mee moeten hebben’, maar dat is sociaal gezien niet realistisch. En het is de vraag of acceptatie en aanpassing per se moet afhangen van of ik of anderen het begrijpen. Ik denk van niet. Ook als ik het niet begrijp, heeft de ander bestaansrecht. Maar van het ene moment op het andere volledige acceptatie van iets wat als ‘heel anders’ wordt ervaren is geen haalbare kaart. Er gaat op zijn minst tijd overheen.

skik schreef op 21-04-2022 om 08:27:

[..]

Hoe wordt 99,95% van de bevolking verdrongen door 0,05% van de bevolking dan? En dan alleen nog de transvrouwen neem ik aan, want met transmannen die in het mannenveld wedstrijden doen zal je ongetwijfeld geen moeite hebben.

Dat is wat door Malibu gezegd wordt toch? Alleen waar verdringing plaatsvindt, kan onderscheid worden gemaakt. Verder niet. Als we inderdaad zo ver zouden zijn, zouden we de (trans)vlag 🏳️‍⚧️  kunnen uithangen! Want transvrouwen in de (top)sport is in het grote geheel natuurlijk een klein aspect. 

Bij transpersonen in sportcompetities is het echt wel van belang dat je objectief kijkt naar fair play. Dat is in ieders belang. Juist ook in dat van transpersonen en de acceptatie ervan. Als mensen oneigenlijk bevoordeeld worden, geeft dat frictie en dat komt de acceptatie juist niet ten goede.

Qua begrip is het denk ik moeilijk voor te stellen hoe het is om je niet thuis te voelen in je lichaam of je man noch vrouw te voelen. Bij het programma 'ik durf het bijna niet te vragen' was ooit een aflevering over mensen die trans of non-binair waren. Iemand stelde daar de vraag; als jij zou moeten definiëren wat maakt dat jij je man of vrouw voelt, zonder daarbij lichaamsdelen te benoemen, wat zou je dan zeggen.
Goede vraag. Ik heb er eigenlijk nog steeds geen antwoord op. Ik kan wel zeggen dat ik graag jurken en rokken draag, maar daarvan is ook weer ooit bedacht dat dat 'voor meisjes/vrouwen is'. 
Ik denk dat het gevoel van 'hype' er ook vooral in zit dat sommige mensen daar heel erg mee bezig zijn. Ik voel me wel vrouw, maar ik ben niet heel de dag bezig met me vrouw te voelen. Het is eerder een soort basis. Het is er wel, maar meestal latent aanwezig.
En ik denk dat de meeste mensen daar niet de hele dag mee bezig zijn en niet goed kunnen begrijpen hoe een ander de dag kan vullen met gesprekken over gender, voornaamwoorden, aanspreekvormen, etc. 

Libertine schreef op 21-04-2022 om 07:18:

[..]

Ik denk dat je je dat in vergist. Als ik alle comments lees mogen ze wel een plek krijgen maar alleen op voorwaarde van de grootse groep. Aka: ze mogen er zijn zolang wij er maar geen last van hebben, ze niet verwachten dat wij iets aanpassen, ze niet te hard roepen over zaken als pronounce etc, en bovendien waait die aanstellerij wel weer over óf ze zijn psychisch in de war

Een mechanisme dat vaker voorkomt als een kleinere of andere groep een plek probeert te verwerven in de maatschappij.

Dit is inderdaad een menselijk mechanisme. We willen het beste voor onszelf en onze naasten. Maar het moment waarop je ongerust wordt, verschilt van persoon tot persoon.  Mijns inziens is het in dit geval niet nodig en zelfs ongepast om als buitenstaander verontwaardigd de barricades te beklimmen omdat je vindt dat baarmoederverwijdering mogelijk moet zijn voor elke vrouw die geen kinderen wil (omdat stransgenders wel een medische indicatie krijgen) of omdat vrouwen sportmedailles mislopen (nu nog even niet duidelijk is wie er in welke kategorie mag sporten). Door daarop te focussen, creëer je je eigen probleem. Je maakt van jongeren die in de put zitten een bedreiging voor jezelf. Erg jammer dat de focus in dit topic daardoor afgeleid wordt van het probleem van TO - ook zij wil het beste voor zichzelf en haar naasten. Wat mij betreft focussen we dus op de vraag hoe je een kind dat worstelt met haar identiteit beter kan begrijpen. Dàt begrip is pas echt belangrijk voor het welzijn voor onszelf en onze naasten. 

Die eerlijke medailles komen vanzelf. Dat hoort niet in dit topic. Ik begrijp best dat mensen dat oneerlijk vinden, maar open daar dan een ander topic over. En wees dan in dat topic wel zo fair dat je ook kijkt naar de kansen die een 'nieuwe' mannelijke sporter heeft als hij de competitie aan gaat met cis-mannen. 

yette schreef op 21-04-2022 om 11:57:

[..]

Dit is inderdaad een menselijk mechanisme. We willen het beste voor onszelf en onze naasten. Maar het moment waarop je ongerust wordt, verschilt van persoon tot persoon. Mijns inziens is het in dit geval niet nodig en zelfs ongepast om als buitenstaander verontwaardigd de barricades te beklimmen omdat je vindt dat baarmoederverwijdering mogelijk moet zijn voor elke vrouw die geen kinderen wil (omdat stransgenders wel een medische indicatie krijgen) of omdat vrouwen sportmedailles mislopen (nu nog even niet duidelijk is wie er in welke kategorie mag sporten). Door daarop te focussen, creëer je je eigen probleem. Je maakt van jongeren die in de put zitten een bedreiging voor jezelf. Erg jammer dat de focus in dit topic daardoor afgeleid wordt van het probleem van TO - ook zij wil het beste voor zichzelf en haar naasten. Wat mij betreft focussen we dus op de vraag hoe je een kind dat worstelt met haar identiteit beter kan begrijpen. Dàt begrip is pas echt belangrijk voor het welzijn voor onszelf en onze naasten.

Die eerlijke medailles komen vanzelf. Dat hoort niet in dit topic. Ik begrijp best dat mensen dat oneerlijk vinden, maar open daar dan een ander topic over. En wees dan in dat topic wel zo fair dat je ook kijkt naar de kansen die een 'nieuwe' mannelijke sporter heeft als hij de competitie aan gaat met cis-mannen.

Juist door degenen die zich bedreigd voelen komen er uiteindelijk een eerlijke balans. Niet door zwijgend aan de zijlijn te blijven staan en 't je allemaal wel te laten gevallen. De huidge jeugd kan ook de toekomstig topsporter zijn die in zo'n oneerlijke competitie terecht komt omdat niemand de trans durft weigeren deel te nemen. 

redbulletje schreef op 21-04-2022 om 13:58:

[..]

Juist door degenen die zich bedreigd voelen komen er uiteindelijk een eerlijke balans. Niet door zwijgend aan de zijlijn te blijven staan en 't je allemaal wel te laten gevallen. De huidge jeugd kan ook de toekomstig topsporter zijn die in zo'n oneerlijke competitie terecht komt omdat niemand de trans durft weigeren deel te nemen.

Nu trek je het volkomen uit zijn verband. Dat ene issue is niet exemplarisch voor de integratie van transmensen in de samenleving. Er zijn verder geen terreinen waarop die oneerlijkheid tov kansen van cisvrouwen een rol speelt. Juist andersom. Ik neem aan dat jij niet sport op niveau dus die slachtofferhouding past niet bij jouw situatie. Jij hebt niks te verliezen.

Mija schreef op 21-04-2022 om 14:26:

[..]

Nu trek je het volkomen uit zijn verband. Dat ene issue is niet exemplarisch voor de integratie van transmensen in de samenleving. Er zijn verder geen terreinen waarop die oneerlijkheid tov kansen van cisvrouwen een rol speelt. Juist andersom. Ik neem aan dat jij niet sport op niveau dus die slachtofferhouding past niet bij jouw situatie. Jij hebt niks te verliezen.

Dus als ik er zelf niks bij te verliezen heb mag ik niet opkomen voor de belangen van de cis vrouw? Waarom zou jij (in 't algemeen) als niet non-binair en niet trans dan wel moeten opkomen voor die groepen terwijl je daar ook geen persoonlijk belang bij hebt? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.