Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

17 jarige en genderhype


Diyer schreef op 20-04-2022 om 22:20:

Een NB wil niet per se (naar mijn idee) een geslachtsverandering omdat ze ongelukkig zijn met hun sekse. Ik kan me voorstellen dat depressie dan hand in hand gaat met het fysieke voorkomen. Ik vind het echter lastiger voor te stellen dat depressie hand in hand gaat met NB in een westerse wereld waarin jongeren relatief makkelijk groepen kan opzoeken waar hun specifieke (niet stereotype genderlook) m/v buitenkant relevant is. Dat zou dan toch juist moeten zorgen voor BLIJE jongeren? Hoe komt het dan toch dat NB jongeren over het algemeen dan niet de meest luchtige personen ter wereld zijn (zwart wit gesteld), terwijl ze juist in grote delen van Nederland alle ruimte krijgen om eruit te zien/gedragen zoals het ze past? Dat rijmt niet met de problematiek die ik zie in deze groep.

Ik ben non-binair en kies ervoor een medische transitie in te gaan, en velen met mij. Ik ben ongelukkig met mijn lijf, met mijn stem, want al die dingen zeggen: sekse. Ook de westerse wereld is ingericht op man of vrouw. En als dat niet past, dan kunnen er nog zoveel groepjes zijn waar je wel past, dan nog past het grotere geheel niet en dat kan ongelukkig maken. Ook al zijn er plekken waar ik geaccepteerd word, de meeste plekken doen dat niet. Puberjongens die zeggen dat ze mn broek naar beneden willen trekken om te zien wat er in zit, mensen die me wegjagen van openbare toiletten, familieleden die je een freak noemen. Dat maakt ongelukkig. En dan kun je wel proberen heel luchtig te blijven over wie je bent, maar als anderen dat niet doen is het toch vrij lastig.

redbulletje schreef op 20-04-2022 om 22:24:

[..]

Bij je geboortegeslacht dan wel of in gender neutrale sport zoals paardensport. Er zijn nu al diverse nieuwsberichten over oneerlijke concurrentie waar geboren mannen die zich identificeren als vrouw er met de prijzen vandoor gaan. Dat zal het draagvlak bij de vrouwen juist doen afnemen voor deze nieuwe groep. Een eigen competitie opstarten is dan eerlijker.

Dus een transman moet bij de vrouwencompetities meedoen? 

redbulletje schreef op 20-04-2022 om 22:24:

[..]

Bij je geboortegeslacht dan wel of in gender neutrale sport zoals paardensport. Er zijn nu al diverse nieuwsberichten over oneerlijke concurrentie waar geboren mannen die zich identificeren als vrouw er met de prijzen vandoor gaan. Dat zal het draagvlak bij de vrouwen juist doen afnemen voor deze nieuwe groep. Een eigen competitie opstarten is dan eerlijker.

Je baseert je mening op incidenten, want om hoeveel gevallen gaat het nu eigenlijk? Hoeveel is diverse nieuwsberichten? Honderden? Duizenden? Of slechts tientallen?

Het gesprek over gender is interessant en kan zoveel verder uitgediept worden, ongeacht je mening erover. Het helpt alleen niet om in een groef te blijven hangen en die uitzonderingen stelselmatig te benoemen. En zo een mening te vormen op basis van incidenten. Dat maakt de insteek zo negatief en populistisch. De dialoog wordt steeds lastiger zo. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

20-04-2022 om 22:45

Libertine schreef op 20-04-2022 om 22:38:

[..]

Je baseert je mening op incidenten, want om hoeveel gevallen gaat het nu eigenlijk? Hoeveel is diverse nieuwsberichten? Honderden? Duizenden? Of slechts tientallen?

Het gesprek over gender is interessant en kan zoveel verder uitgediept worden, ongeacht je mening erover. Het helpt alleen niet om in een groef te blijven hangen en die uitzonderingen stelselmatig te benoemen. En zo een mening te vormen op basis van incidenten. Dat maakt de insteek zo negatief en populistisch. De dialoog wordt steeds lastiger zo.

Het gesprek is helemaal niet interessant. Elke andere mening of kritische vraag wordt inmiddels afgedaan als angst, frustratie,  -foob, populisme etc. 

Libertine schreef op 20-04-2022 om 22:38:

[..]

Je baseert je mening op incidenten, want om hoeveel gevallen gaat het nu eigenlijk? Hoeveel is diverse nieuwsberichten? Honderden? Duizenden? Of slechts tientallen?

Elk is er één te veel. En ja, het komt voor en is oneerlijk tegenover biologische vrouwen in de competitie. 

Peen schreef op 20-04-2022 om 22:45:

[..]

Het gesprek is helemaal niet interessant. Elke andere mening of kritische vraag wordt inmiddels afgedaan als angst, frustratie, -foob, populisme etc.

Wat een onzin. Ik lees vooral veel uitgebreide, inhoudelijke reacties. Soms ook nog onderbouwd met bronnen of geillustreerd door persoonlijke ervaringen. (Waarbij iemand zich dus kwetsbaar opstelt.) 

Peen schreef op 20-04-2022 om 22:45:

[..]

Het gesprek is helemaal niet interessant. Elke andere mening of kritische vraag wordt inmiddels afgedaan als angst, frustratie, -foob, populisme etc. 


Het is hartstikke interessant. Maar kan nog veel interessanter zijn. En misschien goed om even te reflecteren op hoe die meningen over mensen die niet in het vakje man/vrouw ”passen” hier over tafel gaan?

Ik vind het zelf oprecht stuitend en onverdraagzaam naar een groep die ook een plek in deze maatschappij probeert te verwerven en daar simpelweg recht op heeft. Kun je de reacties erop ervaren als weggezet worden in een bepaalde hoek waar je je niet thuis voelt maar dat is wel een beetje actie reactie. 

Peen schreef op 20-04-2022 om 22:45:

[..]

Het gesprek is helemaal niet interessant. Elke andere mening of kritische vraag wordt inmiddels afgedaan als angst, frustratie, -foob, populisme etc.

Je overdrijft verschrikkelijk. Je kunt gewoon inhoudelijk mee blijven doen. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

20-04-2022 om 23:11

Mija schreef op 20-04-2022 om 22:59:

[..]

Je overdrijft verschrikkelijk. Je kunt gewoon inhoudelijk mee blijven doen.

Ja  ik overdreef. Maar de tendens gaat wel die kant op in de laatste pagina's.
 

Libertine schreef op 20-04-2022 om 22:38:

[..]

Je baseert je mening op incidenten, want om hoeveel gevallen gaat het nu eigenlijk? Hoeveel is diverse nieuwsberichten? Honderden? Duizenden? Of slechts tientallen?

Het gesprek over gender is interessant en kan zoveel verder uitgediept worden, ongeacht je mening erover. Het helpt alleen niet om in een groef te blijven hangen en die uitzonderingen stelselmatig te benoemen. En zo een mening te vormen op basis van incidenten. Dat maakt de insteek zo negatief en populistisch. De dialoog wordt steeds lastiger zo.

Ik vind dit een beetje flauw. Bij transvrouwen die bij de vrouwen uitkomen, zijn er wel degelijk serieuze vragen te stellen over de concurrentievoordelen die ze vanuit hun geboortegeslacht ‘meenemen’. Dat kun je niet zomaar afdoen als onbelangrijk. Eerlijke competitie is in de sport belangrijk, anders is de lol eraf en wordt trainen zinloos voor cisvrouwen zodra er een transvrouw aan de competitie gaat meedoen. Hier kun je niet zomaar de ‘discriminatie’-kaart trekken omdat hier goed gekeken moet worden tot waar terecht onderscheid gemaakt moet worden en waneer het onderscheid losgelaten kan worden. Mannen en vrouwen sporten niet voor niks in verschillende categorieën. Daar is een goede reden voor. Vanuit die waarde moet gekeken worden of/hoe/wanneer transvrouwen in eerlijke competitie zijn met cisvrouwen. Daar zijn op dit moment nog veel vragen over en daar zal men dieper op moeten ingaan, niet onder het tapijt vegen of afdoen als incidenten. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

20-04-2022 om 23:15

Maak er cisvrouwen sport van. Probleem meteen opgelost. 

Mija schreef op 20-04-2022 om 23:12:

[..]

Ik vind dit een beetje flauw. Bij transvrouwen die bij de vrouwen uitkomen, zijn er wel degelijk serieuze vragen te stellen over de concurrentievoordelen die ze vanuit hun geboortegeslacht ‘meenemen’. Dat kun je niet zomaar afdoen als onbelangrijk. Eerlijke competitie is in de sport belangrijk, anders is de lol eraf en wordt trainen zinloos voor cisvrouwen zodra er een transvrouw aan de competitie gaat meedoen. Hier kun je niet zomaar de ‘discriminatie’-kaart trekken omdat hier goed gekeken moet worden tot waar terecht onderscheid gemaakt moet worden en waneer het onderscheid losgelaten kan worden. Mannen en vrouwen sporten niet voor niks in verschillende categorieën. Daar is een goede reden voor. Vanuit die waarde moet gekeken worden of/hoe/wanneer transvrouwen in eerlijke competitie zijn met cisvrouwen. Daar zijn op dit moment nog veel vragen over en daar zal men dieper op moeten ingaan, niet onder het tapijt vegen of afdoen als incidenten.

Het is zeker een belangrijk onderwerp. Maar het uitgangspunt op dit onderwerp lijkt nu steeds oneerlijkheid te zijn, en het gesprek wordt daardoor niet gevoerd over de eventuele oplossingen. 

Bovendien zijn er niet veel transpersonen die op hoog niveau aan topsport doen. Waarom zou je dat dan de boventoon van het gesprek maken terwijl er zoveel meer urgente onderwerpen zijn? Zonder af te doen aan de belangrijkheid overigens.  

misschien moet sport überhaupt eens op een andere manier bekeken worden, zonder het onderscheid tussen mannen en vrouwen. Maar gemengd en dan een indeling op kracht, of gewicht etc. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

20-04-2022 om 23:28

De absolute spierkracht van een man is ongeveer 30% groter dan die van een vrouw. Dit verschil zit vooral in het bovenlichaam.
Zowel het anaerobe (voor kortere inspanningen) als het aerobe (voor langere inspanningen) energiesysteem van een vrouw is over het algemeen niet opgewassen tegen die van een man.

https://www.rebonieuws.nl/columns/fysieke-verschillen-mannen-en-vrouwen-sport/#:~:text=De%20absolute%20spierkracht%20van%20een,tegen%20die%20van%20een%20man

Dat wordt toch nooit eerlijk? 

Libertine schreef op 20-04-2022 om 23:19:

[..]

Het is zeker een belangrijk onderwerp. Maar het uitgangspunt op dit onderwerp lijkt nu steeds oneerlijkheid te zijn, en het gesprek wordt daardoor niet gevoerd over de eventuele oplossingen.

Bovendien zijn er niet veel transpersonen die op hoog niveau aan topsport doen. Waarom zou je dat dan de boventoon van het gesprek maken terwijl er zoveel meer urgente onderwerpen zijn? Zonder af te doen aan de belangrijkheid overigens.

Natuurlijk is het uitgangspunt de oneerlijkheid. Dat is ook de kern van het argument. Als play niet fair is, is sport niet sportief. Voor de cisvrouwen die ineens niet meer zouden kunnen concurreren met een transvrouw-deelnemer aan de competitie gaat het om jarenlang keihard trainen wat ineens niet meer voldoende is. Dat mag dan voor ons een incident zijn maar het is een serieuze vraag aan de sport: wie mag onder welke voorwaarden meedoen om een competitie eerlijk te kunnen noemen? Het is vooral een belangrijke discussie in de sport en voor sporters. Winnen is toch eigenlijk ook alleen maar leuk als je ook van je tegenstander had kunnen verliezen? Wat is er nog leuk aan meedoen als je weet dat je altijd zult winnen omdat je een transitie hebt ondergaan? Als topsporter transvrouw zou ik dat dan ook tot op de bodem uitgezocht willen hebben, anders zullen je prestaties altijd gerelativeerd worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.