Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

17 jarige en genderhype


jenn55 schreef op 25-12-2021 om 12:32:

[..]

O geloof me, ik hoef me absoluut niet in te lezen (en zeker niet bij "Sense", waar op de hoofdpagina al te lezen valt "hoe identificeer je je? en dan naast man of vrouw nog 7 mogelijkheden - maw geen objectieve site) Ik ben zeer, zeer goed op de hoogte van, laten we zeggen, trans-theorie, ik hou me hier al jaren mee bezig.

En na dat allemaal gelezen te hebben is mijn conclusie: je bent meisje/vrouw of jongen/man.

Daar kun je het met me oneens zijn, maar dit ligt niet aan mijn gebrek aan kennis.

Voorbeeld: ik ben op de hoogte van mensen met DSD (disorders of sex development) zoals bijv met Turner syndroom of Klinefelter. Mensen met deze aandoeningen zijn echter ook óf man óf vrouw (turner vrouw, klinefelter man)

Precies. Je bent man of vrouw. Geboren als man is man geboren als vrouw is vrouw

AnoukLiv2 schreef op 25-01-2022 om 16:35:

[..]

Precies. Je bent man of vrouw. Geboren als man is man geboren als vrouw is vrouw

Kerel, doe niet zo stoer op een vrouwenforum! 
Het is namelijk niet zo stoer 😊👏

Negeren is nog steeds ook een optie. 

Het is inderdaad niet stoer, het is gewoon een eenvoudige waarheid.

Beertjelief schreef op 25-01-2022 om 16:43:

[..]

Kerel, doe niet zo stoer op een vrouwenforum!
Het is namelijk niet zo stoer 😊👏

Ik heb het recht om mijn mening te geven, daarnaast ben ik een vrouw, geen kerel.

AnoukLiv2 schreef op 25-01-2022 om 16:34:

[..]

Dit is het juiste forum voor de waarheid te zeggen

Weet je, dat je iets vindt, prima. Je mag ook vinden dat de aarde plat is. Maar als je gaat beweren dat dat de waarheid is, kom dan met iets meer dan "omdat ik het zeg".

Sekse en gender zijn door mensen bedachte dingen. Sekse en gender zijn beschrijvingen van wat de beschrijver waarnam, en van wat de beschrijver vond.  Ook al vonden  mensen vroeger dat zwanen altijd wit waren, daarmee was het nog niet wáár. Er bestonden wel degelijk zwarte zwanen. Dat was even wennen, maar ontkennen was vrij zinloos.

Er zijn ook diersoorten gevonden die niet in de eerder opgestelde Linneaus indeling passen. Ik noem maar even het vogelbekdier, dat gewoon bestaat ook al is het een zoogdier dat eieren legt en ook nog eens een gifstekel heeft. Moet je dan vogelbekdieren gaan ontkennen, of erger nog, uitroeien omdat ze niet in het biologieboek staan? Of misschien toch maar de indeling aanpassen, omdat die toch niet dekkend bleek? Gelukkig doen wetenschappers dat laatste. Want het blijft een beschrijving van de werkelijkheid, niet een vóórschrift voor de werkelijkheid.

Wat jij hebt geleerd op school, ja het doet even zeer, is niet de waarheid. Het is een model van de omgeving, in grote lijnen kloppend, in details onjuist.

De plattegrond van Amsterdam zegt ook niks over wat je er aan zult treffen.

WendelmoedM schreef op 29-03-2022 om 07:56:

[..]

Weet je, dat je iets vindt, prima. Je mag ook vinden dat de aarde plat is. Maar als je gaat beweren dat dat de waarheid is, kom dan met iets meer dan "omdat ik het zeg".

Sekse en gender zijn door mensen bedachte dingen. Sekse en gender zijn beschrijvingen van wat de beschrijver waarnam, en van wat de beschrijver vond. Ook al vonden mensen vroeger dat zwanen altijd wit waren, daarmee was het nog niet wáár. Er bestonden wel degelijk zwarte zwanen. Dat was even wennen, maar ontkennen was vrij zinloos.

Er zijn ook diersoorten gevonden die niet in de eerder opgestelde Linneaus indeling passen. Ik noem maar even het vogelbekdier, dat gewoon bestaat ook al is het een zoogdier dat eieren legt en ook nog eens een gifstekel heeft. Moet je dan vogelbekdieren gaan ontkennen, of erger nog, uitroeien omdat ze niet in het biologieboek staan? Of misschien toch maar de indeling aanpassen, omdat die toch niet dekkend bleek? Gelukkig doen wetenschappers dat laatste. Want het blijft een beschrijving van de werkelijkheid, niet een vóórschrift voor de werkelijkheid.

Wat jij hebt geleerd op school, ja het doet even zeer, is niet de waarheid. Het is een model van de omgeving, in grote lijnen kloppend, in details onjuist.

De plattegrond van Amsterdam zegt ook niks over wat je er aan zult treffen.

Mooi!

Hele sociale media staan tegenwoordig vol met dingen over de genderhype. Toen ik op school was het heel bijzonder om in meidenblaadjes verhalen te lezen van "omgebouwde" transpersonen en vond iedereen dat interessant. Nu denk ik dat er overdaad is en mensen het irritant gaan vinden of gaan twijfelen aan hun gender omdat de hele omgeving dat opdringt

Leene

Leene

04-04-2022 om 11:54

Ik denk dat het heel erg lastig is om een middenweg te vinden.
Ik bedoel: kinderen/jong volwassenen die het heel erg moeilijk hebben met hun gender maar wellicht ook andere problemen hebben. Maar ook artsen (!) die zich zorgen maken over de enorme aantallen die ze nu zien en dan enorme stijgingen van met name meisjes die een jongen willen zijn. Zelfs artsen of psychologen die werken op transgenderpoli's.
Mijn man sprak laatst met een arts en die maakt zich enorme zorgen en vraagt zich af of het niet doorslaat naar de andere kant. Dat jongeren te snel denken dat het een probleem met gender is terwijl er ook andere problemen zijn die nooit of niet genoeg zijn geadresseerd. 
Deze arts vertelde ook dat het heel moeilijk is om wat beschouwender of kritischer te zijn want als je niet uitkijkt word je "afgemaakt' door collega artsen , door transgenderlobby ( en dat woord bedoel ik niet negatief)  door media etc  Denk bijvoorbeeld wat J.K Rowling overkwam. Artikelen die door kranten of medische tijdschriften worden geweerd want niemand wil beschuldigd worden van transgender bashen of transgender haat. 
En het is een feit dat deze haat er óók is. En daartussen zit je dan als ouder met ook je vragen en problemen... 
Uiteindelijk schiet niemand iets op met deze gepolariseerde discussie. 

Leene schreef op 04-04-2022 om 11:54:

Ik denk dat het heel erg lastig is om een middenweg te vinden.
Ik bedoel: kinderen/jong volwassenen die het heel erg moeilijk hebben met hun gender maar wellicht ook andere problemen hebben. Maar ook artsen (!) die zich zorgen maken over de enorme aantallen die ze nu zien en dan enorme stijgingen van met name meisjes die een jongen willen zijn. Zelfs artsen of psychologen die werken op transgenderpoli's.
Mijn man sprak laatst met een arts en die maakt zich enorme zorgen en vraagt zich af of het niet doorslaat naar de andere kant. Dat jongeren te snel denken dat het een probleem met gender is terwijl er ook andere problemen zijn die nooit of niet genoeg zijn geadresseerd.
Deze arts vertelde ook dat het heel moeilijk is om wat beschouwender of kritischer te zijn want als je niet uitkijkt word je "afgemaakt' door collega artsen , door transgenderlobby ( en dat woord bedoel ik niet negatief) door media etc Denk bijvoorbeeld wat J.K Rowling overkwam. Artikelen die door kranten of medische tijdschriften worden geweerd want niemand wil beschuldigd worden van transgender bashen of transgender haat.
En het is een feit dat deze haat er óók is. En daartussen zit je dan als ouder met ook je vragen en problemen...
Uiteindelijk schiet niemand iets op met deze gepolariseerde discussie.

Ik denk dat je hier zeker een punt hebt. Het is ook gewoon erg lastig. Als iemand bij de dokter komt met 'ik voel me het andere geslacht' kun je dat moeilijk ontkennen. Net als wanneer iemand zegt 'ik heb pijn'. Dan kun je als arts ook niet zeggen 'nee hoor, dat heb je niet'. Als iemand beweert een gebroken been te hebben, kun je een foto maken en aantonen of dat wel of niet zo is.

Het is ook lastig te onderzoeken want psychische problemen of dingen als ASS, ADHD, etc. kun je niet uitschakelen. Dingen gaan dan door elkaar lopen en kunnen elkaar ook versterken. Zo schijnt een substantieel deel van de transgenders/non-binaire mensen  ASS te hebben. Een deel van de vrouwen met ASS heeft ook een verhoogd testosterongehalte. Het zou mij niet verbazen als daar een samenhang in bestaat.

Maar de enorme stijging is wel zorgelijk, zeker de relatieve stijging van meisjes die een jongen beweren te zijn en het gegeven dat het als arts min of meer 'not done' is om je twijfel te uiten. Anderzijds moet je al twee jaar op de wachtlijst voor een intake en ik kan me voorstellen dat die periode lastig is. Want ondertussen ontwikkelt je lichaam gewoon verder een kant op die je niet wenselijk vindt. 

WendelmoedM schreef op 29-03-2022 om 07:56:

[..]

Weet je, dat je iets vindt, prima. Je mag ook vinden dat de aarde plat is. Maar als je gaat beweren dat dat de waarheid is, kom dan met iets meer dan "omdat ik het zeg".

Sekse en gender zijn door mensen bedachte dingen. Sekse en gender zijn beschrijvingen van wat de beschrijver waarnam, en van wat de beschrijver vond. Ook al vonden mensen vroeger dat zwanen altijd wit waren, daarmee was het nog niet wáár. Er bestonden wel degelijk zwarte zwanen. Dat was even wennen, maar ontkennen was vrij zinloos.

Er zijn ook diersoorten gevonden die niet in de eerder opgestelde Linneaus indeling passen. Ik noem maar even het vogelbekdier, dat gewoon bestaat ook al is het een zoogdier dat eieren legt en ook nog eens een gifstekel heeft. Moet je dan vogelbekdieren gaan ontkennen, of erger nog, uitroeien omdat ze niet in het biologieboek staan? Of misschien toch maar de indeling aanpassen, omdat die toch niet dekkend bleek? Gelukkig doen wetenschappers dat laatste. Want het blijft een beschrijving van de werkelijkheid, niet een vóórschrift voor de werkelijkheid.

Wat jij hebt geleerd op school, ja het doet even zeer, is niet de waarheid. Het is een model van de omgeving, in grote lijnen kloppend, in details onjuist.

De plattegrond van Amsterdam zegt ook niks over wat je er aan zult treffen.

Biologisch gezien zijn er echter twee genders/sekse, dit weet iedereen. Psychologen, psychaiters, artsen, biologen en deskundigen kunnen dit beamen. De enige reden dat mensen anders denken komt door de extreem linkse media en politieke partijen zoals Bij1 en GroenLinks.

Prima als je het veranderen wil of anders denkt, you be you, maar biologisch ben je of een man of een vrouw, en je lichaam kan je aanpassen maar je dna niet. Je hebt of XX of XY chromosomen.

https://www.wsj.com/articles/the-dangerous-denial-of-sex-11581638089

Sekse en gender zijn één en hetzelfde ding

..... en zelfs dat is niet waar. Je hebt mensen met XX(X)Y chromosomen. 

Ik denk dat er achter de huidige 'populariteit' van het twijfelen aan je geslacht/geaardheid wel een ander probleem zit, en ben het in die zin wel een beetje met je eens dat je het veranderen van gender niet moet toejuichen. Ik ben ook niet zo van het plaatsen in hokjes en het slachtofferschap (het niet begrepen voelen) wat nu issues lijken te zijn in de queer-gemeenschap. Maar ik geloof wel in een soort glijdende schaal op gebied van geslacht en geaardheid. Dat je bijvoorbeeld overwegend hetero kunt zijn maar wie weet word je in je leven een keer verliefd op iemand van hetzelfde geslacht, en dat je dan kunt zeggen dat je 80% hetero bent ofzo. Of andersom, je dacht dat je lesbisch was maar komt toch een fantastische man tegen in de leven. Of iemand die er perfect tussenin zit. Je hebt ook (extreem) mannelijke vrouwen en vrouwelijke mannen, ook onder hetero's. Dan is iemand misschien wel biologisch gezien een vrouw, maar in doen en laten en uiterlijk verder een man. 
Is allemaal goed, mag allemaal, komt in de natuur ook voor. Denk maar eens aan de 'transhender' uit Zeeland: 
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/14021186/de-kip-van-gre-wordt-ineens-een-haan-hij-zit-op-zn-zuster

Leene

Leene

06-04-2022 om 16:29

AnoukLiv2 schreef op 06-04-2022 om 15:53:

[..]

Biologisch gezien zijn er echter twee genders/sekse, dit weet iedereen. Psychologen, psychaiters, artsen, biologen en deskundigen kunnen dit beamen. De enige reden dat mensen anders denken komt door de extreem linkse media en politieke partijen zoals Bij1 en GroenLinks.

Prima als je het veranderen wil of anders denkt, you be you, maar biologisch ben je of een man of een vrouw, en je lichaam kan je aanpassen maar je dna niet. Je hebt of XX of XY chromosomen.

https://www.wsj.com/articles/the-dangerous-denial-of-sex-11581638089

Sekse en gender zijn één en hetzelfde ding

Er zijn altijd mensen geweest die een discrepantie ervaarden tussen hun biologische  geslacht en hoe zij zich voelden.  Er zijn al verhalen van 2 of 3 eeuwen terug.  Daar was toen niets aan te doen.  Hoe die discrepantie komt?? Weet ik te weinig van. Nu kun je je met hormonen en operaties je lichaam aanpassen zodat het meer past bij hoe je je voelt. Of dat altijd  goed is en of men nu doorslaat. Zou kunnen. Ik  vermoed van wel, of ben er beter gezegd bang voor. Dat er veel meer problemen spelen en dat er te snel wordt gedacht dat dit  de oplossing  is voor alle problemen.  

Ik snap ook niet zo goed  wat Wendelmoed bedoelt  met. Sekse en gender zijn door mensen bedachte dingen.  Wat wil je daar mee  zeggen? Waarom dan al die moeite doen van operaties en hormonen. Als het toch maar door mensen bedachte concepten  zijn.  Inderdaad  kun je je DNA niet veranderen. Je blijft tot in lengte van dagen een XX of een XY   

Verder wil ik ee op wijzen dat de geneeskunde nu net zover is dat zij eindelijk  erkennen  dat ziektes zich bij vrouwen  anders  kunnen openbaren dan bij mannen.  Denk bijvoorbeeld  aan hartziekten.  Dan kun je toch niet met droge ogen blijven  beweren dat sekse en gender door mensen bedachte concepten zijn?

Dat te denken maakt het misschien  makkelijk als je kind transgender is maar maakt het nog niet waar. 

Het is een feit  dat sommige mensen  in het ' verkeerde  lichaam zitten'.  Daar horen heel moeilijke keuzes bij. Ook loop je her risico  op nare bijwerkingen van behandelingen of late effecten die misschien nu bekend   worden nu er zoveel meer transgenders geopereerd worden en hormonen  slikken.  

 Ik wens  iedereen  sterkte die er mee te maken heeft of krijgt.  Laten we  elkaar niet om de oren slaan. NIiet meedoen aan transgenders bashen. Maar laten  we ook wel eerlijk blijven  als blijkt  dat er wel veel nadelen aan bepaalde behandelingen zitten of als toch blijkt  dat we op den duur veel spijtoptanten krijgen. En elkaar de vraag stellen of het wel zo goed is als de situatie  zich  zo gaat ontwikkelen  dat alleen  zelfdiagnose voldoende  is. Want er wordt niemand  in Nederland  behandeld alleen op basis van zelfdiagnose

Leene

Leene

06-04-2022 om 16:31

troelahoep schreef op 06-04-2022 om 16:16:

..... en zelfs dat is niet waar. Je hebt mensen met XX(X)Y chromosomen.

Ik denk dat er achter de huidige 'populariteit' van het twijfelen aan je geslacht/geaardheid wel een ander probleem zit, en ben het in die zin wel een beetje met je eens dat je het veranderen van gender niet moet toejuichen. Ik ben ook niet zo van het plaatsen in hokjes en het slachtofferschap (het niet begrepen voelen) wat nu issues lijken te zijn in de queer-gemeenschap. Maar ik geloof wel in een soort glijdende schaal op gebied van geslacht en geaardheid. Dat je bijvoorbeeld overwegend hetero kunt zijn maar wie weet word je in je leven een keer verliefd op iemand van hetzelfde geslacht, en dat je dan kunt zeggen dat je 80% hetero bent ofzo. Of andersom, je dacht dat je lesbisch was maar komt toch een fantastische man tegen in de leven. Of iemand die er perfect tussenin zit. Je hebt ook (extreem) mannelijke vrouwen en vrouwelijke mannen, ook onder hetero's. Dan is iemand misschien wel biologisch gezien een vrouw, maar in doen en laten en uiterlijk verder een man.
Is allemaal goed, mag allemaal, komt in de natuur ook voor. Denk maar eens aan de 'transhender' uit Zeeland:
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/14021186/de-kip-van-gre-wordt-ineens-een-haan-hij-zit-op-zn-zuster

Je hebt  gelijk  hoor. Er zijn vrouwen met tripple X syndroom en jongens met XYY. Ook zijn er mensen bij  wie het geslacht  niet duidelijk is.  Maar dat is echt maar een hele kleine minderheid 

Maar zit niet een groot deel van de mensen in een 'verkeerd' lichaam? Ik zou graag tenger en soepel zijn bijvoorbeeld maar als kind was ik al houterig en ondanks veel oefenen kon ik nooit de spagaat toen ik nog jong, fit en slank was. Moeten we niet weer wat meer accepteren wat de natuur ons toebedeeld heeft ook al zouden we sommige dingen liever anders zien? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.