Rosa
26-08-2020 om 06:10
zoon van 17 en drugs
Mijn zoon van 17 gebruikt al ruim 2 jaar softdrugs, denk ik. Hij ontkent als ik hem vraag, terwijl ik een sterk vermoeden heb. Aan zijn pingedrag zie ik dat hij vaak 5 of 10 euro aan zijn vrienden via tikki overmaakt. Hij heeft nergens anders interesse en is hij vaak buiten. Aan thuisregels geeft hij nu weinig tot geen gehoor aan.
Kan iemand mij helpen hoe ik dit aan moet pakken?
Jo Hanna
26-08-2020 om 10:02
Wat is het probleem?
Vertoont hij problematisch gedrag? Maakt hij schulden? Lijdt zijn gezondheid eronder? Of zijn school, relaties? Ik zou persoonlijk niet ingrijpen als ik alleen dacht dat mijn kind af en toe soft drugs gebruikte maar ik verder geen negatieve gevolgen zag. Ik zou hem wel wijzen op de site van het Trimbos instituut: https://www.drugsinfo.nl. Met de boodschap ‘weet wat je gebruikt, gebruik je verstand, weet waar je rekening mee moet houden en wat de risico’s zijn.‘ Ik zou ook zeggen dat hij bij me terecht kan als hij problemen ervaart hiermee.
Koffiekop
26-08-2020 om 10:08
Regels
Het valt me op dat je het hebt over huisregels. Jongeren van 17 kun je naar mijn idee niet meer echt regels opleggen. Daarmee bespreek je wat je van elkaar verwacht. Je overlegt en je maakt afspraken. Als je dingen bespreekt in plaats van ze oplegt, heb je meer kans dat ze zich eraan houden. Verder, pick your battles. Dus als het op school goed gaat zou ik me verder niet zo heel druk maken. Op die leeftijd maken ze zich van je los, dat is een natuurlijk proces. Jij bent, zoals Jo Hanna ook al zegt, zijn vangnet waar hij altijd (!) op kan rekenen. Draag dat uit, en dat je vertrouwen in hem hebt. Dus die site aanbevelen is prima, niet zelf gaan preken over de risico's. Als hij 18 is, is hij volwassen. Je zal hem ook als volwassene moeten gaan benaderen.
Wilmama
27-08-2020 om 00:04
Nou ja, volwassen...
Koffiekop, je geeft goede tips, maar dat jongeren van 18 volwassen zijn vind ik nogal makkelijk gedacht. De overheid heeft ze juridisch volwassen gemaakt (jongvolwassen dan nog). De meesten van die leeftijd hebben echt nog heel wat hulp en begeleiding nodig. Ze raken soms zelfs in paniek van het idee dat ze zgn. Volwassen moeten zijn.
De opmerking 18= volwassen kom ik vaak op dit forum tegen met een bijklank alsof ouders alles maar stilzwijgend moet pikken. Dat doe je bij een echte volwassene toch ook niet? ( zo heb jij het waarschijnlijk niet bedoeld, maar ik zeg het in zijn algemeenheid)
Wilmama
27-08-2020 om 00:07
Al naar school?
Rosa, als ik me goed herinner zou je zoon nu aan het mbo beginnen? Is hij al gestart en weet hij zich een beetje te motiveren? Als dat ondanks het blowen nog redelijk gaat, heeft hij zichzelf en zijn drugsgebruik nog wel onder controle hoop ik.
Rosa
30-08-2020 om 14:34
Jo hanna
Dank voor de tip.
Hij heeft gelukkig geen schulden, heeft een bijbaantje en goede relatie met zijn vrienden. Echter maakte ik me veel zorgen om drugsgebruik van hem en sindsdien hij eerlijk tegen mij heeft gezegd dat hij eens in de week kleine hoeveelheid/max 3 jointjes neemt. Maak ik me nu ietsjes minder zorgen. Hoop op tijdelijkheid uiteraard.
Rosa
30-08-2020 om 14:51
Wilmama
Zijn MBO opleiding begint aankomende week.
Hij wil tot de laatste dag van zijn vakantie lekker chil zijn en nog genieten van zijn laatste dagen. Wat het geen probleem is.
Hij heeft eerlijk tegen mij gezegd dat hij eens in de week drugs gebruikt, heb ik nu minder last van het piekeren, echter maak ik me beetje zorgen. Terwijl velen zeggen dat het bij het gedrag van jongeren van tegenwoordig hoort.
Soms is hij mondeling agressief en emotioneel. En weet niet of het door drugsgebruik komt of heeft het een andere oorzaak. Vooral als ik hem 's middags wakker maak en vind dat hij te lang blijft slapen en liggen. Vind het lakse gedrag van mijn eigen zoon niets en wanneer ik er iets van zeg, is hij kwaad en brutaal.
Als ouder moet je zo'n gedrag van je kind kunnen corrigeren ook is hij 17 en over paar maandjes 18. Soms vind ik het erg lastig.... maar hoop op verbetering en weet dat het tijdelijk is.....
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.