Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
jm

jm

19-11-2017 om 10:06

Zoon vaak bij vriendin

Ik heb een zoon van 15 jaar en sinds 2 maanden heeft hij verkering met een meisje van 14 jaar. Maar mijn zoon is vaak bij zijn vriendin thuis. 3x per week na schooltijd en komt dan tegen 9 uur weer thuis. Ze zien elkaar vrijdags zaterdags en zondags ook nog.
Ik vind dit veel te veel. Ik heb dit al tegen hem gezegd, maar hij gaat nog steeds 2 of 3 keer per week naar haar toe.
Ik vind dat ze ook een eigen leven hebben. Ze hebben vrienden en moeten ook een keer wat voor hun zelf doen. Ze hebben huiswerk etc.

Bij wie gebeurd dit ook zo thuis.

zebra

zebra

19-11-2017 om 10:18

geen advies

maar alleen wat vragen, komt het meisje ook bij jullie thuis doordeweeks of in het weekend? Heeft je zoon wel voldoende tijd voor zijn huiswerk of maakt hij dat bij haar thuis?
Het lijkt me zeker verstandig dat ze ook nog tijd doorbrengen met anderen en niet alleen met elkaar maar blijkbaar staan ze daar niet voor open. Ken je de ouders van het meisje en zo ja, hoe denken zij erover?

begin

Mogelijk is dit vooral in het begin zo en mindert het vanzelf? Hoewel het hier in het begin ook niet zó veelvuldig was hoor.

Het is inderdaad, zeker op die leeftijd, belangrijk dat ze ook dingen voor zichzelf hebben. Sporten, andere vrienden, huiswerk, hobby's. En natuurlijk is het super om elkaar te zien als je verliefd bent. Maar het blijft ook leuker als je niet gelijk bij elkaar intrekt (bij wijze van spreken).

Drie keer in de week tot 9 uur zou ik wel veel vinden. Eet hij dan ook bij haar? En wat vinden haar ouders ervan? Ken je ze?

Heb je alleen maar gezegd dat je het wat veel vindt of heb je hem ook gevraagd het te minderen? Ik zou dat laatste doen, eventueel nogmaals. Met uitleg erbij.

Sanne

Sanne

19-11-2017 om 19:56

Nog maar 2 maanden

Die zijn gewoon razend verliefd. Gaan de cijfers niet achteruit? Heeft hij nig tijd voor vrienden en hobbies? Dan lijkt het me prima. Ik zou ze vooral ook bij jou thuis vragen. Zie je gelijk wat beter of het gewoon leuk of claimend is. Ik was als 14 jarige zeven dagen per week met mijn vriendje. Héérlijke tijd.

Bosbes

Bosbes

19-11-2017 om 20:05

echt?

Ben ik hier weer de minst softe?
Misschien ligt het eraan dat mijn kinderen nog (net) geen vriendin hebben, maar ik zou het gewoon verbieden. Heldere afspraken: 2x per week mag, zoiets. Blijven slapen: nee. Of heel misschien wel, maar na een tijdje pas.
15 jaar is nu ook weer niet zo oud (en 14 al helemaal niet, maar over haar ga je niet).

Het zou mij niet bijzonder veel uitmaken wat haar ouders ervan vinden.

Mijntje

Mijntje

20-11-2017 om 10:49

nee hoor

Mijn oudste is nog iets te jong, maar ik vind het ook wat te gortig. Zou ik niet willen.

bosbes

Bosbes, ik geloof niet dat jij er minder soft in zit dan ik hoor. Ik zou er ook een stop op zetten. Alleen zou ik het vragen en daarbij een richtlijn meegeven. En als dat niet werkt, dan hebben we een ander gesprek. Maar dit werkt wel bij mijn puber. Die ook stevig verkering heeft en die elkaar wel regelmatig zien buiten school, maar ook weer niet zo vaak. Dat lijkt me gewoon niet gezond op die leeftijd. Tegelijk gun ik ze een prachtige tijd samen, maar die hebben ze ook zonder dat ze elkaar de hele week tot laat zien.

Wat haar ouders er van vinden is inderdaad minder interessant. Wel zou ik het meisje vooral ook zelf wel eens over de vloer willen hebben. Om te zien hoe ze met elkaar om gaan, om te zien of het een gelijkwaardige relatie is. Maar ook om te weten op wie mijn kind nou zo verliefd is, om haar te leren kennen en om te begrijpen waar sommige invloeden op mijn kind vandaan komen.
De ouders van de verkering van mijn kind hebben deze belangstelling ook, mijn kind komt daar graag en ze zijn beiden ook graag hier. Gezellig hoor.

zebra

zebra

20-11-2017 om 18:41

wat ik bedoel

met wat de ouders van het meisje ervan vinden is of zij er ook zo in staan als jullie? Anders kunnen ze hun dochter ook stimuleren dingen zonder haar vriendje te doen ipv steeds daar samen thuis te zitten.

alleen

alleen

20-11-2017 om 18:59

20-11 antwoorden op jullie vragen

Ze zitten niet op 1 school maar wel naast elkaar op school. 1 gezamenlijke fietsenstalling.
Mijn zoon gaat met haar mee naar huis omdat het dicht bij school is.
In de weekend is ze vaak hier. Vrijdagmiddag mee naar ons huis. 's avonds breng ik haar weer terug. Zaterdagmorgen of middag weer ophalen. 's avonds brengen, vaak niet naar huis, maar naar opa of oma of ergens. Zondags wordt ze gebracht of ik haal haar op. Haar ouders willen dat niet altijd doen.
Ik heb er niet zo veel problemen mee, anders wordt er door mijn zoon gezegt dan blijft ze toch hier slapen en dat willen wij niet.
haar ouders vinden het geen probleem, maar wel dan op een aparte kamer.

Ik heb gisteren nog tegen allebei gezegd hebben jullie al een planning gemaakt voor van de week, omdat wij 1 hooguit 2x keer in de week voldoende vinden om bij elkaar te zijn, uitgezonderd de weekenden.

Gisteren was het zou morgen kan ik niet en mijn zoon kan woensdag niet.
Maar nu is hij nog niet thuis. Terwijl hij weet dat hij om half 6 zwz thuis moet zijn om te eten. En als je niet komt dan voor 5 uur laten weten.

Hij gaat dus maar zijn eigen gang. Hij zegt overal ja op maar doet nee.

Zijn cijfers op school zijn slecht.

Bosbes

Bosbes

20-11-2017 om 22:41

stoppen met halen/brengen

Wat is eigenlijk de reden dat jullie halen/brengen?
Ik geloof dat ik in een andere wereld leef.

Inderdaad

Oh wow, dat halen/brengen zou ik oook niet doen. Blijkbaar wonen jullie nog op fietsafstand van school, dus waarom fietsen ze zelf niet heen en wee? Mijn kind en verkering wonen niet in dezelfde woonplaats en fietsen gewoon op en neer. Soms, als het een keer later wordt bij gelegenheid, dan wordt er iemand thuis gebracht, maar dat is zeker geen gewoonte. Ik denk dat de afstand de frequentie wel afremt, maar dat vind ik geen enkel probleem.

Het argument dat je zoon anders zegt dat ze blijft slapen... waarom zeg je niet gewoon nee? Wij hebben die vraag nog niet gehad, terwijl ze een jaar verkering hebben, maar de kinderen weten heel goed wat het antwoord gaat zijn. Ze hoeven geen haast te maken, hebben tijd zat. Klinkt misschien gezapig maar ze zijn echt heel dol op elkaar, maar verkennen het allemaal langzaam. Want ik heb mijn ogen niet in mijn zak, er is heus ook lichamelijke aantrekkingskracht tussen die puber. Ik heb dit ook wel eens met de andere ouders besproken en die zitten er hetzelfde in.

Maar goed, terug naar je vraag. Volgens mij is je probleem vooral dat je zoon je de baas is. Je kunt geen nee zeggen als hij zou zeggen dat ze kan blijven slapen. Vandaag houdt hij zich niet aan de afspraak, en wat is daarvan de consequentie?

Ik geloof heel erg in het overlegmodel met pubers, maar als ze zich niet aan de afspraken kunnen houden, dan moeten ze blijkbaar toch nog even wat strakker gehouden worden. Laten ze zien dat ze de gegeven ruimte aan kunnen, dan kijken we of meer ruimte kan. Zo worden ze langzaam steeds zelfstandiger.
Mijn puber weet dat prima en houdt zich vrij goed aan afspraken. En daar staat dan tegenover dat ik me flexibel opstel. Zou ik niet doen als puber dat niet deed. En heus, mijn puber is echt een echte puber, met onhebbelijkheden en soms verzet enz. Maar er valt geid te praten buiten die momenten om.

Madeliefste

Madeliefste, dit zal je misschien shockeren, maar wist je al dat kinderen ook overdag seks kunnen hebben?
Ik denk dat je iets te naief bent met je veronderstelling dat de pubers die een jaar verkering hebben nog niks gedaan hebben en het rustig aan doen.

shock?

Nee hoor, ik ben niet in shock en niet naief. Natuurlijk weet ik dat.
En ik weet ook dat ze niet alles vertellen. En zelfs liegen.

Maar niet iedereen is hetzelfde, ook niet als puber. En deze twee pubers sluiten wat dat betreft prima bij elkaar aan.

zebra

zebra

21-11-2017 om 12:51

ik val in herhaling

maar ik zou de pubers zeker niet halen of brengen. Ze kunnen toch fietsen en bij een bijzondere gelegenheid kan er altijd gesproken worden over een keertje halen of brengen. Die andere ouders brengen en halen toch ook niet steeds? Je hoeft toch niet alles goed te vinden, zeker als zijn cijfers ook al niet te best zijn.

Overdag

Hier werd er ook niet ook niet het eerste jaar bij elkaar overnacht. Gehaald en gebracht zeker niet. Zoon bracht zijn vriendin altijd even thuis toen ze nog heel jong was.

Het is een verschil of er heimelijk gefrutseld en gevoeld wordt op de eigen slaapkamer of dat je elk weekend een halfinwonende schoonkind hebt die gezellig mee op de bank Wie is de Mol kijkt.

Die eerste mogelijkheid lijkt me voor een vijftienjarige ook een stuk spannender dan halfbakken vadertje en moedertje spelen.

Een beetje puber schaamt zich al als tie ademt. En ik vraag me ook af of de meeste pubers nou echt zitten te wachten op een ruimdenkende moeder die na twee weken verkering al met de Durex staan te zwaaien en vraagt hoeveel extra brood ze morgenochtend uit de diepvries moet halen.

Sanne

Sanne

22-11-2017 om 18:58

1 keer per week?

Vind ik wel weer het andere uiterste. Ze mogen een goede vriend toch ook vaker zien? Of ook niet?

Hoe eerder, hoe beter.

Ieder een eigen leven. Dat mag TS wel willen maar dat bepalen de pubers toch echt zelf.
Wat TS wel in de hand heeft, is toestaan ok een meisje in het weekend elke dag bij hen over de vloer komt.. Persoonlijk zou ik het niet fijn vinden in mijn weekend met een vriendinnetje van kind rekening te moeten houden. Zodoende vind ik TS te lief, veel te lief.
Met 'wij' neem ik aan dat er ook een vader of partner aanwezig is. Trek die kar niet alleen.

Hier een verliefde jongvolwassene. Vanwege de reistijd en de leeftijd, is logeren geen punt. Maar maandagmorgen willen we niet de badkamer hoeven delen. Dan is ons huis van ons. Daar is dochter het niet mee eens omdat vriend dan zondagmiddag weer naar huis gaat. Het ie wel onze eis; hij kan vanaf vrijdagavond komen maar blijft zondag niet slapen. En, ook niet ieder weekend omdat wij hier ook wonen en we al redelijk wat rekening houden met een extra 'familielid'. En ook niet tijdens drukke schoolperioden.
Dochter woont thuis en begrijpt dat ze zich hieraan te houden heeft.

Hebben jullie met zoon al een gesprek gehad over jullie voorwaarden?
Verder ontgaat mij niet de indruk dat de ouders van het meisje hun taak als ouders op jullie bord schuiven. Het is inderdaad makkelijk wanneer een dochter in het weekend door anderen wordt verzorgd. Hou de zondag voor jullie zelf , en voor huiswerk.

Dat belangrijke gesprek zal er toch van moeten komen, al ws het maar vanwege de schoolresultaten. En hoe eerder hoe beter.

linda75

linda75

23-11-2017 om 00:45

oef

ik denk dat ik dan heel ruimdenkend ben. onze zoon van net 16 gaat ook met een meisje om en ik laat hem gaan.. heb gezegd zolang je School er niet onder leidt is het geen probleem. met eten geef je op tijd aan of je wel of niet er bent evenals mee eten van haar. Zoon is gemiddeld 2 dagen daar en zij komt gem 1 a 2dagen bij ons. Ze zitten boven op de kamer.. ik stoor ze niet.. als ze wat willen kunnen ze het bij wijze van spreke ook buiten in de bosjes doen... Ik merk doordat ik hem loslaat hij veel kletst over de " relatie"
Wel vind ik het jammer dat hij minder vaak thuis is met eten ook omdat hij nog een bijbaantje heeft wat 2 dagen p week onder etenstijd is.. Ik ga er maar vanuit dat alles wel losloopt.. Zolang school goed gaat en hij alles goed en op tijd met ons communiceert hebben wij er geen problemen mee

Hierook zoon luistert totaal niet van half acht in de ochtend tot wanneer hij thuis komt. 
Gesprek aangaan lukt niet
Heeft alle vrijheid  ouders zijn gescheiden en werken fulltime van zijn vriendin. 
Kan goed goed leren, maar doet niks meer.
Ik heb het opgegeven ik laat zijn gang gaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.