Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon stuurt foto van z’n geslachtsdeel

terwijl ik de berichten van mijn 13jarige zoon controleerde kwam ik er achter dat hij een foto van z’n geslachtsdeel heeft gestuurd naar (ik denk) meerdere meisjes… ik weet me nu echt geen raad…moet ik hem confronteren, negeren, gesprek met een omweg hierop uit laten komen? 


ik vind dat aangifte doen als het jouw kind is die een pic van iets ontvangt waar niet om gevraagd is nogal snelle reactie. Zolang je de context niet kent en gelijk, zonder eerst zelf te laten weten aan de afzender dat je er niet van gediend bent, bij de politie aanklopt nogal simpel. 
In geval van mijn ex, volwassen kerel van ruim 30, waar je met bewijs en al aanklopt bij de politie, omdat hij niet stopt met foto s online zetten, zelf zich nergens voor schaamt en online aan shaming doet, jonge meisjes benadert om dingen op jouw Facebookpagina te zetten etc en ik moet duiken om niet lastig gevallen te worden, reden om aangifte te doen. In elk geval te melden dat er iets niet in orde is wat mij betreft en dat ik gezien, dit de vader van mijn kind is, graag advies krijg om dit te doen stoppen in elk geval graag even langs bureau kom. 
Bij een tiener die net droog achter de oren is en net zijn eerste natte droom heeft gehad vind ik een gesprek passender en leerzamer voor later dan dat er gelijk een aangifte volgt. Bovendien denk ik dat met elkaar in gesprek gaan minder leed is voor meer partijen dan de ene partij die gekwetst is en de ander die keihard gestraft wordt, op onvolwassen leeftijd.

MRI

MRI

09-01-2023 om 22:25

kleinejongen schreef op 09-01-2023 om 22:14:

ik vind dat aangifte doen als het jouw kind is die een pic van iets ontvangt waar niet om gevraagd is nogal snelle reactie. Zolang je de context niet kent en gelijk, zonder eerst zelf te laten weten aan de afzender dat je er niet van gediend bent, bij de politie aanklonogal simpel.
In geval van mijn ex, volwassen kerel van ruim 30, waar je met bewijs en al aanklopt bij de politie, omdat hij niet stopt met foto s online zetten, zelf zich nergens voor schaamt en online aan shaming doet, jonge meisjes benadert om dingen op jouw Facebookpagina te zetten etc en ik moet duiken om niet lastig gevallen te worden, reden om aangifte te doen. In elk geval te melden dat er iets niet in orde is wat mij betreft en dat ik gezien, dit de vader van mijn kind is, graag advies krijg om dit te doen stoppen in elk geval graag even langs bureau kom.
Bij een tiener die net droog achter de oren is en net zijn eerste natte droom heeft gehad vind ik een gesprek passender en leerzamer voor later dan dat er gelijk een aangifte volgt. Bovendien denk ik dat met elkaar in gesprek gaan minder leed is voor meer partijen dan de ene partij die gekwetst is en de ander die keihard gestraft wordt, op onvolwassen leeftijd.

Tja ik weet het niet. Ik vind dat het gewoon maar eens snel de wereld uit moet dat ongewenst dickpics versturen. Weet je hoe oud de verzender is dan? En iedereen kan wel zeggen dat hij 13 is, juist als het naar jonge meisjes wordt verstuurd. Aangifte is misschien wat heftig maar je kan iig een melding doen. Dan zal er ws toch eerst gepraat worden maar dan  met de politie en dat maakt ws meer indruk . Misschien als er bij jouw ex eerder ingegrepen was, dan hij het nu niet meer deed. 

Waarom moet er weer gepraat worden tussen benadeelde partij en grensoverschrijder? Dat doe je toch bij winkeldiefstal ook niet? Ja door politie en de ouders. En dat zou ik als moeder hier ook doen: vragen hoe hij op dit idee komt, aangeven dat het hem zelf kan benadelen maar ook dat in de toekomst dit ws strafbaar gesteld gaat worden en uitleggen waarom. 

MRI schreef op 09-01-2023 om 22:25:

[..]

Tja ik weet het niet. Ik vind dat het gewoon maar eens snel de wereld uit moet dat ongewenst dickpics versturen. Weet je hoe oud de verzender is dan? En iedereen kan wel zeggen dat hij 13 is, juist als het naar jonge meisjes wordt verstuurd. Aangifte is misschien wat heftig maar je kan iig een melding doen. Dan zal er ws toch eerst gepraat worden maar dan met de politie en dat maakt ws meer indruk . Misschien als er bij jouw ex eerder ingegrepen was, dan hij het nu niet meer deed.

Waarom moet er weer gepraat worden tussen benadeelde partij en grensoverschrijder? Dat doe je toch bij winkeldiefstal ook niet? Ja door politie en de ouders. En dat zou ik als moeder hier ook doen: vragen hoe hij op dit idee komt, aangeven dat het hem zelf kan benadelen maar ook dat in de toekomst dit ws strafbaar gesteld gaat worden en uitleggen waarom.

Punt is dat hier helemaal niet duidelijk is of het ongewenst is. Dat lijkt me de eerste stap. Uitvinden waar dit vandaan komt. Dat maakt nogal een verschil voor de reactie die je geeft. Stel nou dat de meisjes er om gevraagd hebben en zich nu zitten te bescheuren om die jongen? Dat kan natuurlijk ook heel goed het geval zijn, hè!

MRI

MRI

09-01-2023 om 22:52

Pief schreef op 09-01-2023 om 22:31:

[..]

Punt is dat hier helemaal niet duidelijk is of het ongewenst is. Dat lijkt me de eerste stap. Uitvinden waar dit vandaan komt. Dat maakt nogal een verschil voor de reactie die je geeft. Stel nou dat de meisjes er om gevraagd hebben en zich nu zitten te bescheuren om die jongen? Dat kan natuurlijk ook heel goed het geval zijn, hè!

ja tuurlijk het was ook een reactie op kleinejongen die vond dat je sowieso moest gaan praten. Dus het ging over wanneer er partijen waren die het ongewenst vonden. Idd niet genoemd in op. Zoals ik al een paar keer heb gezegd: als moeder zou ik met de jongen gaan praten, noemen dat het ongewenst kan zijn (en dat het dan op een gegeven moment strafbaar wordt gesteld), dat het tegen hem kan keren, maar vooral ook vragen waar het vandaag komt dat hij dit doet: idd een vraag van iemand, groepsdruk, zijn eigen idee?

Ja precies, dat bedoel ik ook. In gesprek met de zender en als ontvanger of als ouder daarvan stel je ook vragen. Heb je gepraat op de app/sms en waar ging het over? Als je opeens uit het niks een dickpic ontvangt ja, lijkt me niet logisch. 
Maar in geval van dat meisje wat ik heb gezien, was dat echt niet een foto die ze zelf online of aan iedereen zou sturen. Was duidelijk de foto voor een vriendje. Misschien zelfs om gevraagd. En dan gaat het zo de buurt rond. Ook dat is het gesprek wat je moet voeren. Later lijkt ver weg. Maar over hoeveel jaar is het iets wat mensen nog weten. Kijk naar wat ik zag toen, is twaalf jaar terug. 
En andersom train ik mijn kinderen op dit soort gedrag. Negeren, gewoon verzoeken ermee te stoppen. En wat de verschillende uitkomsten kunnen zijn. Wat als diegene niet stopt, waar de grens ligt. Wat zegt dat dan? 
Ik kan me nu al druk maken om hoe mijn zoon straks op zijn vader kan gaan lijken. Inderdaad als mensen geen standjes krijgen en nooit aangesproken worden krijg je dat ze altijd hun gang maar gaan. 
Terug naar de vraag van to hier (als het serieus is) zou ik in gesprek alle gevolgen benoemen nadat ik beetje snap hoe het is gegaan, dat het strafbaar is zomaar te doen. Ik zou het ook vergelijken met de tijd voor de mobiel. Stel ik heb een naaktfoto van mezelf en die geef ik aan iemand. En diegene kopieert de foto en verspreid hem. Dat je daar wel wat langer over nadenkt dan. Plus dat het ongewenst sturen anderen kwetst, kwetsend kan worden ervaren. 
Dat is leren dat je verantwoordelijkheid kunt nemen voor je gedrag. Maar ik heb wel zoiets van die fout kun je leren. Dan moet iemand je dat wel zeggen. Als je weet dat je zoon dit heeft gedaan is het nodig om daar zeker over te hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.