Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon ‘s avonds laat weggegaan zonder iets te zeggen

Ik kan wel wat input gebruiken van mensen hier. Zoon van 17, lichte ASS, heeft altijd wel goed contact op sport, baantje, school en creatieve hobby, maar gaat eigenlijk nooit uit en we zien ook niet vaak vrienden hier. Hij heeft ze wel, maar na al zijn activiteiten is hij liever thuis aan het bijtanken. 
Nou ging ik gisteren toen ik al in bed lag nog even wat drinken en toen zag ik dat zijn bed leeg was. Man is weg voor werk. Bij nader onderzoek was de rest van het huis ook leeg en zijn fiets weg. Meteen geappt en hij antwoordde ook meteen: klasgenoot had hem nog geappt of hij ook kwam en hij wilde me niet wakker maken. Ik heb nog gecheckt of hij niet alleen een heel eind terug moet fietsen uit de stad maar dat was niet zo, hij was in het dorp. Ik kon natuurlijk pas weer slapen toen hij thuis was, om 3 uur. 
Ik heb hem nog niet gesproken, hij sliep nog toen ik weg moest en nu is hij werken. Maar wat zouden jullie hiermee doen / hebben gedaan? Ik neig ernaar om eerst eens te vragen wie het was/waren en dan betere afspraken te maken, maar moet ik ook nog boos worden? Dat ik niet kon slapen is niet zijn probleem en hij is 17! Gaat hij er een keer op uit is het weer niet goed! We hebben verder een prima band. 
Is de eerste keer dat ik hiermee te maken krijg, van dochter kende ik alle vriendinnen en die ging ook niet echt tot heel laat uit. 


PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

06-02-2022 om 12:37

Dan zeg je dat hij de volgende keer even een briefje neerlegt.

Ik zou zelf voorstellen dat hij jou toch wakker maakt in zo'n geval, want het zal niet heel vaak voorkomen.

En de tweede afspraak die hier goed werkt (17 jaar):  appen als je bij vrienden weggaat én appen als je binnen bent gekomen. Dan kan ik altijd op m'n telefoon kijken 's nachts wat de situatie is. 

Eens had hij wel geappt dat hij wegging, maar niet dat hij thuis was . . Toen heb ik hem laten schrikken door zijn kamerdeur open te gooien 's nachts en te zeggen: goh wat fijn dat je niet in de sloot ligt! Sindsdien gaat het aardig goed met de app-afspraak. 

Wie en wat en waar: ik ben op een gegeven moment adressen gaan vragen van vrienden waar hij vaker was. Niet meteen de eerste keer. Toen heb ik alleen gevraagd 'waar ongeveer' en 'fiets je alleen terug of kun je samenfietsen'. Maar op een gegeven moment, zeker toen er gelogeerd ging worden, heb ik wel adressen en telefoonnummer van 1 ouder gevraagd. Gewoon voor de zekerheid. 

gr Angela

Als het de eerste keer was zou ik niet boos worden. Hier hadden we laatst ook zo’n gevalletje. Dochter (17) was ‘s avonds nog weg gegaan. Zij was in de veronderstelling dat ik wel had begrepen dat ze elders zou slapen, ik heb de halve nacht wakker gelegen, heb verschillende mensen een bericht gestuurd en ben ‘s morgens bij twee vrienden langsgegaan. Dochter had zelf haar telefoon op stil gezet en heeft tot 13.00 uur liggen slapen.
Ik was wel boos maar vooral bezorgd, en dochter heeft me heel slim benaderd als bezorgde ouder waardoor ik natuurlijk ook niet tegen haar tekeer kon gaan. Tegenwoordig zegt ze dus wel duidelijker wat haar plannen zijn, al doende leer je.

Dat, een briefje neerleggen of een appje sturen....
Zou niet (meer) boos worden...

Niet moeilijk doen inderdaad, hij wilde jou niet wakker maken maar het is wel fijn als hij een volgende keer je even een appje stuurt of een briefje neerlegt. 

Het probleem was vooral dat je het niet wist toch? Dus vraag aan hem om voortaan een briefje achter te laten, jou een appje te sturen oid als hij weggaat en jij al slaapt.

Ik heb zelf ook zo'n zoon en zou geloof ik vooral heel blij zijn als hij 's avonds op stap zou gaan. Gelukkig reageerde hij ook meteen toen je hem appte, dus was je meteen op de hoogte dat het goed ging met hem. Vragen waar hij was kan, maar zou hem niet gaan uithoren. Meer in de trant van: was het leuk gisteravond? En dan kijken waar hij mee komt. En verder aangeven dat het lief was dat hij je niet wakker wilde maken, maar dat hij wel een appje had kunnen sturen of een briefje neer kunnen leggen. Door zijn autisme verzint hij dat mogelijk niet zelf. Zou die van mij in ieder geval niet gauw doen denk ik. 
Verder erg herkenbaar, ik had een tijdje terug nog zoiets met dochter van 20 die opeens niet thuis sliep. Omdat zij niet meteen iets liet horen ben ik zelfs mensen gaan appen om te vragen waar ze zat. Werd me niet in dank af genomen, maar ik vind ze is 20, dan kan ze best even laten weten waar ze is, of in ieder geval dat ze een nacht wegblijft. 

AlisonH

AlisonH

06-02-2022 om 12:58 Topicstarter

Bedankt iedereen! Dat dacht ik ook al maar het is even wennen. Ook omdat het zo onverwacht was. Hoewel, misschien was het helemaal niet de eerste keer, alleen de eerste keer dat ik het merk. Kan ook nog natuurlijk.
Was allang blij dat hij meteen terug appte, anders was ik wel echt in de stress geschoten. En inderdaad, stuur een appje of leg een briefje neer als je weggaat (en als ik net een kwartier in bed lig klop je gewoon aan want dan lig ik nog te lezen) en ook als je thuiskomt. Ik ben vannacht ook niet boos geworden, overigens. 
Ik hoop eigenlijk dat het vaker gebeurt, want ik gun hem een leuk sociaal leven. Maar dan wel met briefje. 

appje sturen vraag ik ook.
Ik zou nu vragen of t gezellig is geweest en vooral niet boos worden. Fijn voor hem dat ie een leuke avond had dat hij t zo laat wilde maken. Hij reageerde meteen op je appje dus je wist waar hij toen was. Hij kan er niets aan doen dat  jij niet slaapt he? Al is dat moeders eigen in het begin    De afspraak is al jaren dat de kamer deur stukje open staat  als hij weggaat en dicht als hij thuis is. Dan weet ik dat hij er is. Meestal word ik wel even wakker hoor, had ik bij dochter ook. Slaap dan wel weer snel in, zover ben ik al. 

AlisonH

AlisonH

06-02-2022 om 13:03 Topicstarter

Tango, dat speelt bij ook heel erg mee, dat ik blij ben dat hij erop uit gaat. Ik vind het soms best lastig om van de ouders van zijn teamgenoten bijvoorbeeld te horen dat die van alles ondernemen en dat hij daar zelden of nooit bij is. Maar dan hoor ik ook weer dat ze hem best vaak meegevraagd hebben en hij meestal gewoon geen zin/energie heeft. Tja. 
En inderdaad, die heeft er helemaal niet bij stilgestaan dat er misschien iemand wakker zou worden en zich ongerust maken. Jouw insteek: niet uithoren maar gewoon luchtig vragen, ga ik ook gebruiken. Hij vertelt wel wat hij kwijt wil en wil hij dat niet: ook goed. 

AlisonH

AlisonH

06-02-2022 om 13:05 Topicstarter

Die tip van deur open / deur dicht vind ik ook heel goed. En ja, ik denk dat ik ook gewoon moet wennen dat ik niet op ieder moment weet waar hij uithangt. Terwijl dochter al jaren op kamers woont, daar heb ik totaal geen idee waar ze is of hoort te zijn en daar houd ik me helemaal niet mee bezig. Best gek. 

AlisonH schreef op 06-02-2022 om 13:05:

Die tip van deur open / deur dicht vind ik ook heel goed. En ja, ik denk dat ik ook gewoon moet wennen dat ik niet op ieder moment weet waar hij uithangt. Terwijl dochter al jaren op kamers woont, daar heb ik totaal geen idee waar ze is of hoort te zijn en daar houd ik me helemaal niet mee bezig. Best gek.

oo maar dat heb ik ook hoor hahaha. Als ze dan een weekend hier slapen geldt ook weer de deur open regel

AlisonH

AlisonH

06-02-2022 om 13:29 Topicstarter

Knutselkei schreef op 06-02-2022 om 13:23:

[..]

oo maar dat heb ik ook hoor hahaha. Als ze dan een weekend hier slapen geldt ook weer de deur open regel

Oh ik ben niet de enige! Gelukkig. 

Zo lang je thuis woont vind ik het normaal om te melden dat je niet thuis eet/slaapt of dat je in de avond weg bent. Die afspraak zou ik wel maken met je zoon. Hij mag overal naartoe, maar je wil het wel weten. 
Ook voor thuiskomen, als ik 's avonds laat of 's nachts opeens de voordeur hoor, zou ik me het leplazarus schrikken. Ook hebben wij bij de voordeur een klem. Als die dicht is kan de deur van buitenaf niet open en moet je achterom door de brandgang. Als ik weet dat er nog iemand moet komen, zou ik die klem niet dicht doen.

AlisonH

AlisonH

06-02-2022 om 13:41 Topicstarter

Wij hebben een alarmsysteem dat je zo kunt inschakelen dat hij alleen beneden in de gaten houdt. Als ik dat zonder het in de gaten te hebben weer ingesteld had, zou ik me ook de tandjes zijn geschrokken als hij dat midden in de nacht af had laten gaan. Al kent hij de code natuurlijk.
Die afspraak ga ik inderdaad maken: je bent 17, je mag in principe altijd weg, maar laat weten dat je weg bent en liefst ook waar je bent. En niet als je de volgende dag naar school moet natuurlijk. Maar dat benul heeft hij zelf ook wel. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.