Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon helemaal in de macht van zijn vriendin

SuzyQFive schreef op 11-04-2025 om 13:10:

[..]

Ja, en?

En? Hij is een pedofiel.

Ik snap dat je niet blij bent met de keuzes die hij maakt. Maar dat zijn zijn keuzes. Je maakt het hem door je houding alleen ook wel erg moeilijk om van gedachten te veranderen.  Want als hij ook maar met iets van kwetsbaarheid of twijfel omtrent haar bij jou komt, krijgt/verwacht hij een dikke vette “zie je wel! Heb altijd gezegd dat die meid niet bij je past”. En daar zit hij echt niet op te wachten. Nobody likes a told you so.

En verder absoluut nooit meer in zijn telefoon lezen. Je beschaamt zijn vertrouwen en privacy maar ook dat van haar. 17 is echt te oud ervoor.
Houd je erbuiten. Stop met druk zetten. Stop met sneren. Als zijn vrienden bij je komen roddelen, gewoon aangeven: zijn leven, zijn keuzes, praat er met hem over, niet met mij. Jouw ouders bepalen ook niet met wie date en we doen niet aan uithuwelijken.

Is ze manipulatief en is de relatie giftig? Waarschijnlijk wel. Maar dat is ZIJN proces. Er is iets dat hem daar kennelijk in aantrekt. Maar dat kan ook slijten. Wees een soft place to land en laat de kritiek aan zijn maten over.

Radeloos52 schreef op 11-04-2025 om 10:02:

fruitmoeder, dat bedoel ik dus. Is het dan zo erg gek dat ik me gewoon vreselijk zorgen maak? En ik wil ook zeker niet goed praten wat ik gezegd of gedaan heb. We hebben hem altijd heel vrij gelaten, en dat is misschien te geweest. Maar nu heeft hij een paar vrienden van zijn werk, en nu probeert ze tussen hun te stoken. Die jongens komen hier graag over de vloer, het is gezellig, ze mogen een biertje doen, kunnen altijd blijven slapen, kunnen binnenvallen wanneer ze willen. Maar ze heeft nooit wat met ons te maken willen hebben, komt ze het weekend doodleuk tegen me vertellen dat de jongens en mijn zoon xtc gebruikt hebben. Ik ben natuurlijk niet helemaal achterlijk. Wij hebben de jongens weg gebracht en 3 uur later weer opgehaald, daarvoor zijn ze heel de avond hier geweest. Ik zie heus wel aan iemand of die iets gebruikt heeft of niet. En ze zagen er allemaal niet uit of ze iets gebruikt hebben. Je kan vier tot 6 uur nadat iemand dat gebruikt hebt zien dat ze iets gebruikt hebben. Ze hadden allemaal gedronken, en als je het opzoekt dan is xtc en alcohol absoluut geen goede combi. Wij zijn tegen drugs. Dat is hier thuis altijd uitgebreid besproken, en ook om daar open en eerlijk in te zijn. Maar om dat zo te zeggen van haar, dat is echt gemeen. Want je naait niet alleen de anderen maar ook je eigen vriend

OK, dus zij doet het gewoon altijd fout he. Zelf ga je voortdurend achter ieders rug om met anderen in gesprek maar als zij jou waarschuwt dat jouw zoon drugs gebruikt is het ineens ook weer haar fout dat ze waarschuwt? Want jouw prinsje kan niks fout doen.

Terwijl jij nota bene haar moeder aanspreekt op het gedrag van jouw zoon. Ik vind het eigenlijk gewoon lachwekkend.

Lotus_ schreef op 11-04-2025 om 13:15:

[..]

En? Hij is een pedofiel.

Doe niet zo dom.

AnnaPollewop schreef op 11-04-2025 om 13:30:

[..]

Doe niet zo dom.

Jij vindt het normaal dat een volwassen man (24!!!!) aan 16 jarige zit?

FruitMoeder schreef op 11-04-2025 om 14:18:

[..]

Jij vindt het normaal dat een volwassen man (24!!!!) aan 16 jarige zit?

Blijf vooral zo rechtlijnig vwb je eigen kinderen, want bij 26 en 18 ligt het al heel anders en dat puur en alleen door de wettelijke leeftijd, wat helemaal niets zegt over de volwassenheid! (Of het gebrek daaraan)

Kersje schreef op 11-04-2025 om 14:34:

[..]

Blijf vooral zo rechtlijnig vwb je eigen kinderen, want bij 26 en 18 ligt het al heel anders en dat puur en alleen door de wettelijke leeftijd, wat helemaal niets zegt over de volwassenheid! (Of het gebrek daaraan)

Dan vind jij 14 en 22 dus ook geen probleem.

FruitMoeder schreef op 11-04-2025 om 14:42:

[..]

Dan vind jij 14 en 22 dus ook geen probleem.

Joh, waarom het niet meteen doortrekken naar 10 en 18? 

Kersje schreef op 11-04-2025 om 14:47:

[..]

Joh, waarom het niet meteen doortrekken naar 10 en 18?

Je moet ergens een grens trekken en ik vind dat iemand die 20plus is niets te zoeken heeft met een scholier. 

FruitMoeder schreef op 11-04-2025 om 14:49:

[..]

Je moet ergens een grens trekken en ik vind dat iemand die 20plus is niets te zoeken heeft met een scholier.

Dat mag jij vinden! Ik was overigens met 16 al klaar met de middelbare en scholier-af.

Zullen we het een beetje on topic houden ipv rond te gaan strooien met fictieve leeftijden.

Dit meisje is weliswaar ouder, maar blijkbaar ook kampend met een psychische kwetsbaarheid. Dat kan verklaren waarom ze misschien trager is ontwikkeld en absolute leeftijd zegt dan niet zoveel.

Mijn ervaring is dat pubers haarfijn door onoprechtheid kijken; dus nu nog neutraal gaan "doen" zal niet werken als het een show is. Het zou eerlijker zijn om een open gesprek te houden met je zoon. Dat er zorgen zijn en dat je die misschien af en toe fout uit. Dan afwachten of hij daarover met jou wil spreken.

Poekewiki schreef op 11-04-2025 om 15:31:

Zullen we het een beetje on topic houden ipv rond te gaan strooien met fictieve leeftijden.

Dit meisje is weliswaar ouder, maar blijkbaar ook kampend met een psychische kwetsbaarheid. Dat kan verklaren waarom ze misschien trager is ontwikkeld en absolute leeftijd zegt dan niet zoveel.

.

Wat mij betreft heel graag!

Ik zou je zoon aanraden altijd condooms te gebruiken en verder een stap naar achter doen. 

Wat ik zou doen is op een rustig moment een gesprek voeren met je zoon. Niet over zijn vriendin, maar over hoe jullie een beetje leuk samen kunnen leven.

Hij is 17, dat lijkt mij best een mooi moment om afspraken te maken in plaats van regels. Allebei een beetje geven en nemen (en ja, jij wat meer nemen en hij wat meer geven misschien, maar als je zoon een beetje redelijk is kun je vast afspraken maken met een 17jarige). 

En die afspraken gelden voor iedereen. Dus, of hij nu op pad gaat met vrienden of met haar, zo laat thuis zijn. Hoeveel logees tegelijk en hoeveel keer per week is de max? Wat verwacht je van die logees? Hoe vaak per week vind je ok dat hij ergens anders slaapt? Hoe ver van tevoren wil je dat weten? Ook hetzelfde voor vrienden als voor vriendin. Wel of geen telefoon aan tafel (geldt dan ook voor jou als moeder natuurlijk) etc. Als het dan misgaat kun je je zoon er op aanspreken. Dan kun je haar misschien een beetje meer loslaten want dan leg je de verantwoordelijkheid bij hem. En daar heb je invloed op, op haar veel minder...

FruitMoeder schreef op 11-04-2025 om 10:11:

[..]

Ze is een volwassen vrouw wat gaan die ouders doen?

Ook volwassen vrouwen nemen nog weleens advies aan van hun ouders. Niet in de zin van verbieden ofzo dus. Maar gewoon in de zin van raad van anderen op waarde schatten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.