Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zelf moederdagcadeau betalen

Vanaf welke leeftijd betalen jullie kinderen het Moederdag cadeau. Mijn kinderen zitten inmiddels op de middelbare school en mijn man heeft nog betaald voor het moederdagcadeau. Ik ben van mening dat ze dat inmiddels zelf wel kunnen betalen. Ik hoef ook weinig te hebben, met een reep chocola ben ik al heel blij. 


Apiejapie schreef op 11-05-2024 om 14:32:

[..]

Waarom mag je geen waardering verwachten? Ik vind het niet gek om te verwachten dat mijn kinderen er af en toe bij stilstaan wat ik voor ze doen. Dat hoeft niet op hun knieën van dankbaarheid, maar dat mensen (waaronder je moeder) dingen voor jou doet, mag gewaardeerd worden. Zoals de juf jou lesgeeft, een behulpzame volwassene je helpt met oversteken, de buurvrouw even helpt met je schoenveters strikken, en daar als kind een 'dankjewel' voor zegt, mag je ook 'dankjewel' tegen je moeder zeggen. Ik vind het bij een gezonde opvoeding horen dat kinderen leren inzien wat anderen voor jou doen en wat jij voor anderen kan doen, om dat te waarderen. Moeders zijn toch geen voetveeg die alles maar doen voor hun kinderen zonder emoties?

Maar niet alleen omdat je hun ouder bent.

Je kunt ze zo opvoeden in de hoop dat ze het ook zo zien maar je kunt het niet van ze eisen/verwachten.

Ysenda schreef op 11-05-2024 om 16:46:

[..]

Maar niet alleen omdat je hun ouder bent.

Je kunt ze zo opvoeden in de hoop dat ze het ook zo zien maar je kunt het niet van ze eisen/verwachten.

Wij verwachten wel gewoon dank je wel, dat leefden we ook voor. Ik vind het niet erg om bepaalde normen en waarden in stand te houden en verwachtingen te hebben( reële). Er is in mijn ogen niets mis met een stukje waardering voor het feit dat je ouders hebt, een dak boven je hoofd, iemand die zorgt dat je voldoende eet. Dat is niet overal vanzelfsprekend.

En ik ben helemaal voor moederdag. Leuk om een gezellige dag te hebben, leuk om iets te krijgen.

Wij hadden Valentijnsdag halverwege de jaren 90 al omgedoopt tot kinderdag. Ze mochten dan kiezen wat ze wilden eten, een klein kadootje bv.

Ysenda schreef op 11-05-2024 om 16:46:

[..]

Maar niet alleen omdat je hun ouder bent.

Je kunt ze zo opvoeden in de hoop dat ze het ook zo zien maar je kunt het niet van ze eisen/verwachten.

Hoe kijk je dan naar vriendinnen? Verwacht je daar ook geen respect en waardering van? Die kies je toch ook zelf? Het gaat er toch niet om dat je je kinderen zelf gekozen hebt, maar hoe je graag met elkaar omgaat?

Ik vind moeder/vaderdag net zo’n commerciële onzin als Valentijnsdag en gelukkig denken mijn ouders daar precies hetzelfde over en zijn er dan ook geen verplichtingen en verwachtingen op deze dag(en). Willen de kinderen komen, gezellig! Hebben zij iets anders gepland of geen zin, ook prima!

Respect en dankbaarheid, naar beide kanten, is er het hele jaar door, dat hoeft niet speciaal benadrukt/bewezen te worden op moeder/vaderdag. Ik stuur mijn ouders (en vriendinnen) een paar keer per jaar een ‘zomaar’-kaartje of nemen we hen, als kinderen, onverwachts mee uit eten. Of zomaar een bloemetje voor mijn moeder, waarop zei standaard zegt ‘dat dat toch niet nodig is’, maar het wel dankbaar in ontvangst neemt. Dit is voor ons allen veel betekenisvoller dan zo’n commercieel opgelegde dag.

Als kind vond ik het wel altijd superspannend en leuk om mijn zelfgemaakte knutsel aan hen te geven, leuke tijd 🥰. Vanaf puberteit betaalden wij altijd zelf de cadeautjes overigens.

Kersje schreef op 11-05-2024 om 17:37:

Ik vind moeder/vaderdag net zo’n commerciële onzin als Valentijnsdag en gelukkig denken mijn ouders daar precies hetzelfde over en zijn er dan ook geen verplichtingen en verwachtingen op deze dag(en). Willen de kinderen komen, gezellig! Hebben zij iets anders gepland of geen zin, ook prima!

Respect en dankbaarheid, naar beide kanten, is er het hele jaar door, dat hoeft niet speciaal benadrukt/bewezen te worden op moeder/vaderdag. Ik stuur mijn ouders (en vriendinnen) een paar keer per jaar een ‘zomaar’-kaartje of nemen we hen, als kinderen, onverwachts mee uit eten. Of zomaar een bloemetje voor mijn moeder, waarop zei standaard zegt ‘dat dat toch niet nodig is’, maar het wel dankbaar in ontvangst neemt. Dit is voor ons allen veel betekenisvoller dan zo’n commercieel opgelegde dag.

Als kind vond ik het wel altijd superspannend en leuk om mijn zelfgemaakte knutsel aan hen te geven, leuke tijd 🥰. Vanaf puberteit betaalden wij altijd zelf de cadeautjes overigens.

Maar dat staat toch los van elkaar, mensen maken het zelf ( zo) commercieel ( als ze willen). Wat is er mis met commercieel? Alles is commercieel.

Ik ken meer mensen die "walgen" van zo'n dag want oh zo commercieel...(zo cliché als clichés zijn) maar wel hun kadootjes posten enz.  

Ik geef mijn 80-jarige moeder zo vaak iets, en op moederdag ook. 


Apiejapie schreef op 11-05-2024 om 17:17:

[..]

Hoe kijk je dan naar vriendinnen? Verwacht je daar ook geen respect en waardering van? Die kies je toch ook zelf? Het gaat er toch niet om dat je je kinderen zelf gekozen hebt, maar hoe je graag met elkaar omgaat?

Kinderen kiezen er niet voor om geboren te worden, vrienden kiezen er wel voor om vrienden te zijn. 

Ysenda schreef op 11-05-2024 om 19:05:

[..]

Kinderen kiezen er niet voor om geboren te worden, vrienden kiezen er wel voor om vrienden te zijn.

Precies dit, helemaal mee eens

Kinderen hoeven niet dankbaar te zijn omdat je ze eten geeft en een dak boven hun hoofd. Dat is, voor mij, een recht dat ze hebben. Inderdaad, ze hebben er niet voor gekozen bij wie hun wiegje kwam te staan. Ze zijn afhankelijk van hun ouders, die verhouding kan al lastig zijn, vooral als je als volwassene emoties van ze verwacht die ze misschien helemaal niet voelen.
Fijn als je kinderen van je houden, maar liefde en waardering eis ik niet.
Met een vriendin is dat totaal anders. Die kan gaan en komen wanneer ze wil, is niet afhankelijk van mij. 

Max88 schreef op 11-05-2024 om 17:14:

[..]

Wij verwachten wel gewoon dank je wel, dat leefden we ook voor. Ik vind het niet erg om bepaalde normen en waarden in stand te houden en verwachtingen te hebben( reële). Er is in mijn ogen niets mis met een stukje waardering voor het feit dat je ouders hebt, een dak boven je hoofd, iemand die zorgt dat je voldoende eet. Dat is niet overal vanzelfsprekend.

En ik ben helemaal voor moederdag. Leuk om een gezellige dag te hebben, leuk om iets te krijgen.

Wij hadden Valentijnsdag halverwege de jaren 90 al omgedoopt tot kinderdag. Ze mochten dan kiezen wat ze wilden eten, een klein kadootje bv.

Sorry, maar ik vind dit zo egoïstisch en arrogant overkomen
Ik snap wel dat mensen waardering verwachten denk ik, maar moet dat per sé met vader of moederdag?

Je kunt je waardering ook op elke andere dag uitspreken/tonen

noas_1993 schreef op 12-05-2024 om 09:06:

[..]

Sorry, maar ik vind dit zo egoïstisch en arrogant overkomen
Ik snap wel dat mensen waardering verwachten denk ik, maar moet dat per sé met vader of moederdag?

Je kunt je waardering ook op elke andere dag uitspreken/tonen

Niks moet, maar velen vinden dat wel leuker. Dat mag toch ook, zolang het hele gezin het leuk vindt. Net zoals dat wij Kerst ook met Kerst vieren, verjaardag als we jarig zijn en Paaseieren zoeken met Pasen etc. Voor ons is vader/ moederdag hetzelfde, een echte feestdag met bijbehorende tradities die wij als familie waardevol en leuk vinden. Met beiden niks mis, ook niet als je het niet viert, als iedereen binnen het gezin dat prima vindt. 

Ik verwacht  niets van mijn kinderen....Vind moederdag commerciele onzin....Heb liever dat als we gaan winkelen me trakteren op een ijsje. Of eens een bloem voor mij  kopen... 

noas_1993 schreef op 12-05-2024 om 09:06:

[..]

Sorry, maar ik vind dit zo egoïstisch en arrogant overkomen
Ik snap wel dat mensen waardering verwachten denk ik, maar moet dat per sé met vader of moederdag?

Je kunt je waardering ook op elke andere dag uitspreken/tonen

Wauw egoistisch en arrogant nog wel? Waarom dat?
Je kunt het er niet mee eens zijn maar dat is nog heel wat anders dan de ander direct maar 2 nare eigenschappen toe te bedelen.

Ysenda schreef op 11-05-2024 om 16:44:

[..]

Maar niet alleen omdat jij de ouder van bent. Wederzijds is het kernwoord.

Zeker. Maar mijn kinderen realiseren zich gelukkig wel dat ze het best aardig getroffen hebben met ons als ouders. Ze zien ook genoeg andere voorbeelden. En wij spreken onze waardering en trots zeer  regelmatig uit. Normaal gesproken zijn ze beiden niet zo heel erg actief in huis. Spontaan eens koffie zetten of zo is er niet bij. Maar op moederdag sloven ze zich wel uit. En dat vind ik dan toch fijn. Cadeaus hoeven niet, maar zorgen dat ik kan uitslapen en niet hoef te koken, ja daar word ik heel blij van.

Max88 schreef op 11-05-2024 om 17:51:

[..]

Maar dat staat toch los van elkaar, mensen maken het zelf ( zo) commercieel ( als ze willen). Wat is er mis met commercieel? Alles is commercieel.

Ik ken meer mensen die "walgen" van zo'n dag want oh zo commercieel...(zo cliché als clichés zijn) maar wel hun kadootjes posten enz.

Ik geef mijn 80-jarige moeder zo vaak iets, en op moederdag ook.


Ik schreef enkel hoe het binnen ons gezin/omgeving gaat, geen persoonlijke aanval op iemand die er anders over denkt of doet.

noas_1993 schreef op 12-05-2024 om 09:06:

[..]

Sorry, maar ik vind dit zo egoïstisch en arrogant overkomen
Ik snap wel dat mensen waardering verwachten denk ik, maar moet dat per sé met vader of moederdag?

Je kunt je waardering ook op elke andere dag uitspreken/tonen

1. Als je vantevoren al spijt hebt van wat je gaat typen, kun je het beter niet neerzetten, of gewoon neerzetten zonder sorry. Je zegt nogal wat naars op mijn eenvoudige: leuk ik ben voor een gezellige dag.

2. Precies en moederdag is er daar 1 van. 

En nu een vraag, mij maakt het antwoord verder niet uit, iedereen moet doen wat ie wil of vindt: 

Jouw kind ( even er vanuitgaande dat je die hebt natuurlijk), bedenkt spontaan/of door het zien bij anderen: dat het leuk is jou iets te geven op moederdag/vaderdag.

Weiger je dan uit principe en zeg je iets over commercieel gedoe, of vind het gewoon heel lief en neem je het aan? En, ook uit nieuwsgierigheid: vier je verjaardagen en de Sint/Kerst dan ook niet?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.