aleid
16-09-2019 om 15:59
zelf ervaren of?
Zoon (net 15, Havo 4) wil graag een bijbaantje. Hij blijkt voor de zomervakantie een aanmeldingsformulier bij de Ah ingevuld te hebben (wist ik niet, zoon scheen het zelf ook al weer vergeten te zijn) en is nu uitgenodigd voor een gesprek. Het is een prikkelgevoelige jongen(ADHD) die daardoor snel vermoeid is en daarnaast ook last heeft van migraine. Ik gun hem deze ervaring (en het extra geld), maar twijfel of het verstandig is. Er zijn wat mij betreft twee opties: of hij wacht tot de herfstvakantie, kijkt hoe het gaat met school, vermoeidheid en migraine. Als dat allemaal goed gaat, kan hij het gaan proberen. De andere optie is toch nu bv beginnen met 3 uur per week in het weekend (als dat een optie zou zijn) en kijken hoe dat uitpakt. Voordeel van tweede optie is dat hij meer zelf de regie heeft en later in het jaar niet naast het net vist misschien. Bovendien: ik gun het hem zo! Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Leen13
16-09-2019 om 16:03
Lekker laten gaan
Kijk wat hij zelf wil en zelf aanschat aan te kunnen of te willen proberen.
Misschien gaat het wel heel goed en krijgt hij er net dat beetje energie van dat hem ook weer de rest van de week doorhelpt.
Het is zijn risico. Hij moet toch leren de balans te zoeken en dit is een mooie kans.
Ja, zelfs met het risico dat hij een keer kan blijven zitten. Geen leven zonder risico.
Lou
16-09-2019 om 16:09
Ja, lekker zelf laten ervaren. Zo te lezen heeft hij er zin in? Een paar uur op een zaterdag lijkt me dan een mooi voorzichtig begin.
Dendy Pearson
16-09-2019 om 18:28
Gewoon doen
Gezien zijn leeftijd zal het gaan om vakkenvullen. Dat is fysiek misschien wennen, maar je kunt er verder weinig aan verprutsen. Een goed begin om met een bijbaan te beginnen.
Ik ben erg vóór bijbaantjes. Dus ik zou hier echt niet moeilijk over gaan doen.
Jesse_1
16-09-2019 om 18:32
En vooral ook spiegelen
ik neem aan dat hij sowieso begint met een proeftijd (twee maanden zelfs bij supermarkten), benadruk dat dit duidelijk van beide kanten is om het uit te proberen.
Adelaide
16-09-2019 om 18:54
Doen
Maar of hij kan beginnen met drie uur in het weekend weet ik niet zeker. Toen mijn zonen drie jaar geleden bij AH werkten moesten ze minstens 6 uur werken. En omdat ze in het weekend meer betaald kregen, al weet ik niet of dat nog zo is, kregen de kinderen die er langer werkten voorrang.
Maar verder prima ervaring. Gewoon laten doen en als het niet lukt heeft hij zo opgezegd.
Triva
16-09-2019 om 20:18
Jesse
Twee mnd proeftijd mag echt niet, alleen als je een contract van 2 jaar en dus ot ktijgt.
Als hij wil werken op zaterdagmiddag/avond is dat wel een plus. Dan krijgen ze veel te weinig mensen. Gewoon doen, stopppen kan altijd meteen in je maand proeftijd, waarschijnlijk moet hij idd twee dagen per week.
Jesse_1
16-09-2019 om 22:54
Trivia
Check even de CAO waar de meeste supermarkten onder vallen.
https://www.fnv.nl/cao-sector/handel/supermarkten/cao-supermarkt-levensmiddelenbedrijf
jester4
18-09-2019 om 15:21
Doen!
Mijn zoon (ass) zit ook in 4havo en werkt sinds een maand bij de jumbo. Hij heeft doorgegeven dat hij vrijdagavond en zondag kan werken en wordt tot nu toe op vrijdagavond voor 2 uurtjes ingepland. Wat hem betreft prima.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.