Moedervan3boys
11-01-2025 om 16:13
Werk buitenshuis
Mijn zoon is 14 jaar en wij vinden het een goed idee als hij een bij baantje gaat zoeken. Hij wil immers sparen voor iets. Zelf vind hij dat hij pas vanaf 15 jaar hoeft te werken.
Benieuwd hoe het bij jullie is.
Groetjes M.
Daglichtlamp
11-01-2025 om 16:26
Met 14 kun je hier alleen folders lopen. Nadat 1 van mijn kinderen dat een tijdje gedaan had, heb ik het bij de volgende ontmoedigd. Je kunt beter wachten tot er vakken gevuld kunnen worden bij de supermarkt, daarvoor nemen ze hier jongeren vanaf 15 jaar pas aan.
tsjor
11-01-2025 om 16:54
Daglichtlamp schreef op 11-01-2025 om 16:26:
Met 14 kun je hier alleen folders lopen. Nadat 1 van mijn kinderen dat een tijdje gedaan had, heb ik het bij de volgende ontmoedigd. Je kunt beter wachten tot er vakken gevuld kunnen worden bij de supermarkt, daarvoor nemen ze hier jongeren vanaf 15 jaar pas aan.
Nou ja. Na folders lopen weten ze vakken vullen ook beter te waarderen als een manier om geld te verdienen. Tsjor
troelahoep
11-01-2025 om 17:21
Ik ben het wel eens met je zoon. 14 is best wel jong, er zijn zodoende ook nog niet veel baantjes die je mag doen op die leeftijd.... je bent dan ook echt nog een kind. Verder is het salaris ook bedroevend weinig, alhoewel je met folders nog een aardig inkomen hebt.
Mijn zoon heeft op zijn 15e een tijdje gewerkt in een horecagelegenheid op de zaterdag (vakkenvullen leek hem niet leuk) maar is er weer mee gestopt omdat hij enerzijds niet uitrustte in het weekend, en anderzijds vond hij dat hij zwaar werd onderbetaald ten opzichte van zijn collega's, die allemaal ongeveer 20+ waren (studenten). Ik heb ook wel eens begrepen dat Nederland t.o.v. omringende landen tamelijk uitzonderlijk is wat betreft bijbaantjes van kinderen en dat het ook wel een beetje wordt gezien als kinderarbeid.
Schommelstoel
11-01-2025 om 17:31
14 is gewoon best jong voor een bijbaan, laat hem eerst eens klusjes doen in en om huis voor wat extra zakgeld.
En dan op z'n 15e een bijbaan als vakkenvuller.
Tijgeroog
11-01-2025 om 17:33
Hij heeft nog tijd genoeg om te werken. Laat het lekker zijn eigen keuze zijn.
Miraval
11-01-2025 om 18:35
Hij moet nog werken totdat hij 67 is. Waarom nu al beginnen met een bijbaan? Laat hem lekker kind zijn... en onbezorgd leven nu nog.
Als ik zie hoeveel de jeugd tegenwoordig allemaal wel niet moet doen naast school, dan wordt ik zelfs al moe als ik eraan denk.
Als ik kinderen zou hebben was 16 jaar vroeg genoeg voor een bijbaantje, en dan ook maar maximaal 6 uur per week ofzo. Er moet ook nog tijd zijn voor de leuke dingen. En als je zakgeld of kleedgeld geeft, wat voldoende is, dan kan hij ook daarvan sparen en leren met geld om te gaan. Wat verdient iemand van 14 nou eigenlijk eenmaal netto?
Schommelstoel
11-01-2025 om 18:38
Miraval schreef op 11-01-2025 om 18:35:
Hij moet nog werken totdat hij
6770 is. Waarom nu al beginnen met een bijbaan? Laat hem lekker kind zijn... en onbezorgd leven nu nog.
@nnemoon
11-01-2025 om 18:41
Hier mogen ze vanaf 14 jaar al vakkenvullen. Mijn zoon heeft dat gedaan, maar vond dit geen leuk werk. Hij was blij toen hij met 16 jaar op zijn scooter eten kon bezorgen.
Zoon hoefde van ons met 14 jaar nog geen baantje maar wilde het zelf om te sparen voor een scooter.
Miraval
11-01-2025 om 18:44
Schommelstoel schreef op 11-01-2025 om 18:38:
[..]
Nog erger dus...
Nogmaals, mijn kind zou het niet hoeven als het financieel niet nodig is. Liever investeren in genoeg tijd voor school en hobby's dan die 200 euro per maand die ze verdienen maar waardoor ze wel 1 dag weekend kwijt zijn.
Ik ben heel erg blij dat mijn ouders die mening deelden (en dat dit finacieel kon natuurlijk). Mijn eerste bijbaan was toen ik 16 werd en een scooter wilde die ik voor de helft zelf moest betalen. Toen die er eenmaal was ben ik gelijk ermee gestopt. Heb alle kansen gehad om te studeren (helaas te weinig gebruik van gemaakt vroeger) en kind te zijn, tijd te hebben voor hobby's en vriendinnen en uitgaan.
Maar, na mijn opleiding moest ik wel direct fulltime aan de slag. Thuis zitten was geen optie. En vanaf toen waren uiteraard ook al mijn eigen uitgaven voor mezelf.
Tuinfluiter
11-01-2025 om 18:48
Mijn kinderen (ondertussen allang volwassen) mochten pas een bijbaantje vanaf 16 en schoolwerk, sport en hobby's vonden wij veel belangrijker. Ze hoefden van ons op die leeftijd niet te werken maar het mocht in beperkte mate van ons wel.
Ninoea
11-01-2025 om 18:55
Een ander geluid. Onze zoon van net 13 wil dolgraag zelf wat bijverdienen. Wij gaan rondkijken met hem of hij ergens aan de slag kan. Wij vinden het prima als hij wat bijverdient. We hebben wel gezegd dat het niet ten koste van school, sport, club en vriendschappen moet gaan. Ook uitgelegd dat als je werkt dat je dan ook verantwoordelijkheden hebt en je bijvoorbeeld niet kunt ziekmelden omdat je toevallig een feetje hebt.
Maar wij dringen dus niet perse aan op een baan.
Fourtyfour
11-01-2025 om 19:11
Hier ook folders gelopen, dat was in die tijd nog vouwen en al, flink wat werk. Vouwen hielp oma mee, die vond dat leuk om te doen. Bezorgen deed hij zelf, al hielpen we wel eens bij drukke weken enzo. Ik vond het nooit verkeerd dat ze al jong leerden dat je wat voor je geld moet doen. (Was vroeger voor mij waarschijnlijk ook goed geweest, maar alles wat ik wilde werd afgeketst door mijn ouders, mijn relatie met geld is daardoor niet altijd goed geweest).
Mugske
11-01-2025 om 19:25
ga er samen voor zitten (voor zover je dat nog niet gedaan hebt)
- waar wil hij voor sparen?
- wat kost dat?
- heeft hij al een begin: zoals uit zakgeld/ verjaardagsgeld etc
- wat gaat hij met een baantje verdienen? Dat kan best nog eens tegenvallen.
- wat zijn andere opties om het geld bij elkaar te krijgen? Bijv klusjes oid.
Hier nog niet aan de orde, mijn kind is bijna 12. Zij spaart van haar zakgeld / verjaardagsgeld en kan bij ons iets extras verdienen met klusjes (bijv glas wegbrengen). Ze wilde zelf iets verdienen met klusjes. Voor andere dingen kan ze geen geld verdienen, omdat dat gewoon meehelpen is. Gaat om kleine bedraagjes.
Van mij mag dochter later een bijbaan als ze dat wil, maar moet niet ten koste gaan van school, sport ed. Het gaat mij dan niet zozeer om het geld verdienen, ze zou ook prima iets kunnen gaan doet bij haar sportvereniging. Dat zie ik haar ook doen (coachen, fluiten). Vooral om om te leten gaan met verplichtingen etc en omdat het leuk is natuurlijk.