Puck72
30-12-2024 om 10:43
Weet het even niet, 2 opstandige pubers
Ik weet het even niet meer en kan wel wat advies gebruiken. Ik ben 10 jaar geleden gescheiden en heb 2 zonen van 18 en 16 jaar oud. Ze wonen bij hun vader vanwege de voorzieningen (school, werk etc.) omdat ik in een klein dorpje woon.
Mijn oudste zoon is echt erg moeilijk de laatste tijd en het contact tussen ons verloopt stroef. Hij heeft altijd het gevoel dat hij tussen 2 ouders in staat vanwege de scheiding terwijl ik de jongens altijd de ruimte heb gegeven die ze nodig hadden.
Nu loop ik constant tegen een muur van weerstand en een grote mond aan. Om het weekend en in de vakanties zijn de kinderen nog steeds bij mij dus echt heel veel zie ik ze niet. Mijn oudste zoon is 1e jaars student, homosexueel en heeft een vriend waar hij wel heel erg vaak zit. In de weekenden wil hij altijd bij zijn vriend blijven slapen ondanks dat ik al meerdere keren heb aangegeven dat ik het niet leuk vind dat ik hem zo weinig zie.
Ik krijg het maar niet aan zijn verstand terwijl ik het al meerdere keren geprobeerd te bespreken. Hij is net 18 jaar geworden en denkt dat hij zich niet meer aan de regels hoeft te houden. Hij heeft een grote mond, is grof naar zijn vader en naar mij. Ik ben er boos en verdrietig om, het respect is ver te zoeken. Inmiddels ben ik zover dat ik gewoon geen zin meer heb in de weekenden en dat de kinderen gewoon niet meer hoeven te komen om mijzelf in bescherming te nemen.
Iemand ervaring met een vergelijkbare situatie en hoe hier mee om te gaan? De kinderen doen gewoon hun eigen dingen terwijl ik hier met een rot gevoel op de bank zit. Ik baal stevig want het moet toch niet zo zijn dat ik geen overwicht op de kinderen hen. De kinderen hebben mij te respecteren maar hoe maak ik dat duidelijk zonder te strijden?
Ysenda
30-12-2024 om 10:49
Tja, ik denk echt dat je bij je oudste van dat om het weekend idee af moet.
Mijn zoon is door zijn vader die ook een om het weekend en 1 dag in de week regeling had op zijn 16e los gelaten om zijn eigen plannen te maken. Sindsdien is de band een heel stuk beter geworden.
Met 18 zijn ze gewoon volwassen en vervalt de afgesproken weekend regeling. Dan zul je op andere manier contact moeten houden. Ga eens wat samen doen, stel voor een keer door de week samen te eten in zijn studentenstad.
Want ook 18 jarigen van niet gescheiden ouders komen niet om het weekend thuis. Ook andere ouders moeten daarin een weg vinden.
Zoon van 19 woont bij mij, maar met zijn studie, baan, vriendin in andere stad zie ik 'm 2 avonden per week, een uurtje of zo.
Door ze naar hun leeftijd te behandelen gaan ze je ook meer respect geven, respect kun je niet afdwingen door ze klein te houden. Een grote mond is vaak een reactie op behandeld worden naar een jongere leeftijd en niet het gevoel te hebben gehoord te worden is mijn ervaring.
Roos57
30-12-2024 om 11:00
Wil je geluk of gelijk?
Ik zou het bij de kinderen laten . Willen ze niet prima. Willen ze wel zijn ze van harte welkom.
MRI
30-12-2024 om 11:02
Waarom moet je overwicht hebben? Daarmee ga je het niet redden hoor. Wel met ze steeds meer vrij laten, interesse tonen in hun dingen en een welkom thuis bieden als zij dat willen.
Lotte78
30-12-2024 om 11:07
Om eerlijk te zijn, de kinderen zijn er niet om jou te vermaken. Ik heb ook een kind in die leeftijd. Wij zijn niet gescheiden en ze woont nog thuis. Maar in het weekend zie ik haar ook zeer weinig. Ze heeft haar eigen leven en doet dus haar eigen ding. Weekend zit vol met werken, sport, rijles, haar sociale verplichtingen en o ja ook nog wat doen aan studie. Het is dus niet dat ze bij ons op de bank zit. Daarbij heeft ze ook een vriend. Dus ze slaapt regelmatig daar of ze slapen bij ons (hij woont ook nog bij zijn ouders). Ik vind dit een normale ontwikkeling. Je schrijft dat je zoon 18 jaar is. Dan is de omgangsregeling vanwege rechtswege komen te vervallen. En mag je kind zelf beslissen, waar hij wil wonen/slapen. En ik kan me dan voorstellen dat slapen in een dorpje met weinig voorzieningen weinig aanlokkelijk is. Ik zou insteken op het voortzetten van de band op een andere manier. Die beter past in zijn leven. Zeg dat je hem mist en hem graag wilt zien. En hoe jullie dit kunnen vormgeven. Kom jij zijn kant op, om met hem een hapje te eten. Naar een wedstrijd van hem te kijken (als hij sport?). Woont zijn vriend nog thuis, laat hem en zijn vriend bij je slapen. Bij jong volwassene moet jij als ouder ook moeite doen en niet verwachten dat je kinderen maar altijd naar jou toe komen.
RosaMontana
30-12-2024 om 11:29
"De kinderen doen gewoon hun eigen dingen terwijl ik hier met een rot gevoel op de bank zit. Ik baal stevig want het moet toch niet zo zijn dat ik geen overwicht op de kinderen hen. De kinderen hebben mij te respecteren maar hoe maak ik dat duidelijk zonder te strijden?"
Dit is denk ik de kern van het probleem. Als ik jouw kind was zou ik ook geen zin hebben om langs te komen door jouw houding. Je kunt ze beter duidelijk maken dat je van ze houdt, dat je ze de vrijheid gunt om hun leven op hun manier te leiden, dat je ze graag wil zien en bespreekt wat daarvoor de beste manier is, dat je ook graag hun kant op komt, bij sport komt kijken oid of samen even iets wil ondernemen, of lekker voor ze wil koken zonder verwachtingen. Dus ga bij jezelf te rade hoe je ervoor kunt zorgen dat ze graag langs komen of op een andere manier iets met je willen doen, ik denk dat de relatie dan een stuk relaxter en gezelliger wordt.
Evaluna
30-12-2024 om 11:36
Het klinkt alsof er een nieuwe fase aanbreekt. Die van puber naar jong volwassenen. Met daarbij behorende verwachtingen van beide kanten.
Zou je eens met ze kunnen gaan zitten? Aangeven dat je wel snapt dat ze niet als dwarse puber behandeld willen worden, maar dat je wel graag contact houdt.
Af en toe gezamelijk eten? Een vaste dag daar voor afspreken? Vrijdag om de week bijvoorbeeld? Of vinden ze het juist leuk om samen op pad te gaan?
Verontwaardigd op de bank blijven zitten zou ik niet doen. Het geeft jou ook weer ruimte voor nieuwe dingen en dat zou ik ook zeker doen. Neem een museum jaarkaart, ga sporten in het weekend, vrijwilligerswerk, pleegkind weekend opvang dat soort dingen.
Puck72
30-12-2024 om 11:41
De weekenden bij mij is wat de jongens ook zelf wilden dus niet per definitie een harde eis maar het gaat mij om de afspraken en het wederzijds respect. Als er afspraken over gemaakt worden zijn ze die nog geen dag later weer vergeten. Dan is er nog een volgend probleem, het alcoholgebruik van de vriend van mijn oudste zoon. Regelmatig wordt er zoveel drank gedronken dat het uit in agressief gedrag onderling en uiteindelijk naar ons (ouders).
Mijn ex man en ik hebben dit ook meerdere keren aangegeven dat we dit gedrag niet accepteren. Het is helaas allemaal niet zo eenvoudig. Mijn oudste zoon is een pleaser en heeft regelmatig met homo haat te maken tijdens het uitgaan. Als ouders wil je toch te kind beschermen ook al is deze volwassen voor de wet.
Een kind heb je niet om jou te vermaken maar dat betekent niet dat hij/zij respectloos met jou als ouder om moet gaan. Kinderen hebben in mijn optiek wel kaders nodig, binnen die kaders is er veel mogelijk/bespreekbaar maar er zijn wat mij betreft echt wel grenzen.
Puck72
30-12-2024 om 11:53
RosaMontana schreef op 30-12-2024 om 11:29:
"De kinderen doen gewoon hun eigen dingen terwijl ik hier met een rot gevoel op de bank zit. Ik baal stevig want het moet toch niet zo zijn dat ik geen overwicht op de kinderen hen. De kinderen hebben mij te respecteren maar hoe maak ik dat duidelijk zonder te strijden?"
Dit is denk ik de kern van het probleem. Als ik jouw kind was zou ik ook geen zin hebben om langs te komen door jouw houding. Je kunt ze beter duidelijk maken dat je van ze houdt, dat je ze de vrijheid gunt om hun leven op hun manier te leiden, dat je ze graag wil zien en bespreekt wat daarvoor de beste manier is, dat je ook graag hun kant op komt, bij sport komt kijken oid of samen even iets wil ondernemen, of lekker voor ze wil koken zonder verwachtingen. Dus ga bij jezelf te rade hoe je ervoor kunt zorgen dat ze graag langs komen of op een andere manier iets met je willen doen, ik denk dat de relatie dan een stuk relaxter en gezelliger wordt.
Ik denk dat ik ze juist te veel vrijheid heb gegeven en dat daar nu misbruik van wordt gemaakt. Het is echt niet zo dat ik dagelijks met een zuur gezicht op de bank zit, daar heb ik geen tijd voor omdat ik zelf een drukke baan heb.
Ik vertel ze regelmatig dat ik van ze hou en dat krijg ik ook wel terug van ze hoor maar de laatste tijd is het contact met de oudste gewoon stroef omdat hij zich helemaal laat beïnvloeden door zijn vriend. Zijn vriend drinkt veel alcohol en dat loopt regelmatig op ruzie en agressief gedrag uit.
Zijn vader en ik hebben onze zorgen daarover uit gesproken. Uiteindelijk is hij zelf verantwoordelijk voor wat hij met deze relatie wil maar als ouder zijnde wil je je kind behoeden voor foute vrienden/relaties. Ik ga regelmatig het gesprek aan, stel vragen maar krijg altijd kattige reacties terug en ik ben daar onderhand ook wel zat van.
Ik denk dat ik het contact maar even op een laag pitje zet om mijzelf te beschermen. De angst om je kind te verliezen blijft, dat gevoel is gewoon heftiger omdat ik gescheiden ben (waar ik overigens ook keer op keer op een verwijtende manier door mijn zoon op geattendeerd word).
lientje69
30-12-2024 om 11:56
Op die leeftijd moet je gaan loslaten. Er komt een andere vorm voor in de plaats. Zoek een gezamenlijke interesse en maak een afspraak om dit af en toe te gaan doen. Respect krijg je als je het geeft. Behandel je kind niet meer als een puber maar als een volwassene. Ze zijn zich nu aan het losmaken van je en dat is een normaal proces. Des te harder jij met je hakken in het zand gaat, des te moeilijker zij gaan worden.
Hier man die slecht kan loslaten en dat komt de band niet ten goede. Ik heb hem inmiddels zo ver dat hij dat iets meer probeert ( en dan wel zijn onvrede naar mij uit maar gelukkig niet naar kind , hij vindt het ook een gebrek aan respect dat ze niet meer naar hem luistert maar haar eigen gang gaat). Daardoor gaat het nu iets beter. De tip is dus echt : loslaten.
lientje69
30-12-2024 om 12:02
Wat betreft agressie en alcoholabuse, dat is natuurlijk een nogo. Maar je kunt je kind alleen waarschuwen. En aangeven dat hij altijd bij je terecht kan in geval van problemen. Maar verder maken ze hun eigen keuzes. En fouten. En dat laatste moeten ze zelf inzien. Dat hoort bij het volwassen worden . En dat is niet altijd even leuk. Zorg dat je er voor hem bent als hij je nodig heeft. Meer kan je niet doen.
felija
30-12-2024 om 12:06
Hij is achttien en geen kind meer, hij heeft zijn eigen leven, waarom moet hij in het weekend bij jou op de bank gaan zitten? Als het goed is, word jij steeds minder de centrale figuur in hun leven. Je praat over ze, alsof het nog kleine kinderen zijn. Leid je eigen leven.
tsjor
30-12-2024 om 12:12
'Ik denk dat ik het contact maar even op een laag pitje zet om mijzelf te beschermen. De angst om je kind te verliezen blijft, dat gevoel is gewoon heftiger omdat ik gescheiden ben (...)'
Begrijp je wel dat je je kind juist verliest doordat je een hoge grens hebt van wat hij moet doen om aan jouw verwachtingen te voldoen? Zich gedragen als een weekendkind, vriend wordt niet geaccepteerd, geen negatieve opmerkingen over de scheiding.
Twintigers, is mijn ervaring, worden kritischer over hun ouders. En eigenlijk is dat ook wel gezon, alhoewel het af en toe pijnlijk kan zijn. Je krijgt terug wat zij ondertussen denken, dat is niet altijd redelijk, maar het is een stap in hun eigen ontwikkeling. Natuurlijk willen ze het uiteindelijk beter doen dan de ouders. Prima.
Je (een beetje verontwaardigd?) terugtrekken is volgens mij niet de beste optie en er lijkt op dit moment ook geen reden toe. Je kunt beter je eigen gedachtes over moeder-volwassen kind bijstellen, daar heb je meer aan.
Voor mij geldt dat ik allereerst zelf kontakt opneem en zelf naar de kinderen toe ga als ik behoefte heb om ze te zien of te spreken. Dat kan kortstondig zijn, een kopje koffie. Het kan ook wat langer zijn als we een dag iets moeten doen of zo, of samen iets leuks gaan doen.
Ik begrijp heel goed dat de relatie met zijn huidige vriend jullie zorgen baart. Helaas kun je daar weinig aan doen, behalve dan grenzen stellen aan het gedrag van de vriend (niet veel of geen alcohol in huis is als hij komt); maar wellicht is het nu even beter om afspraken te maken met alleen je zoon. Kontakt houden, even kort afspreken om samen een kopje koffie te gaan drinken ergens, of wat langer om samen iets te doen, bijvoorbeeld kleren kopen.
Ondertussen is het voor kinderen ook belangrijk om te zien dat je je eigen leven zonder kinderen kunt opbouwen. Dus wat doe je zelf in het weekend, heb je andere vrienden en contacten, waar haal je je plezier vandaan? Het is voor kinderen een hele bevrijding als ze weten dat het zinvolle van het leven van hun ouders niet afhankelijk is van hen.
Je bent in een nieuwe fase van hun leven. Ik hoop dat je enige creativiteit vindt om daar iets van te maken.
Tsjor
Poekewiki
30-12-2024 om 12:29
Overal in mijn omgeving waar de ouders "respect" verwachten, gaat het mis. Dat kan je namelijk nooit afdwingen, maar zal uiteindelijk het resultaat zijn als je meebeweegt met je kind en je geeft wat ze nodig hebben. Je oudste heeft nu meer ruimte nodig om zichzelf te ontwikkelen en heeft tegelijk ook een moeder nodig. Een moeder die niet boos afstand moet gaan houden nu, maar juist zegt: "ik ben er voor je, ook als je kattig doet / als je het even niet meer weet / als je ruimte nodig hebt". In de vorige reacties staan al heel veel tips om het contact anders vorm te geven. De oplossing is niet om meer afstand te nemen volgens mij. En als de band goed zit, zal een gesprek over de foute vriend ook beter landen. Dan kan je inzetten op je zorgen en kom je minder belerend over.
Roos57
30-12-2024 om 12:45
Dus vriend van zoon drinkt te veel. Wordt agressief naar zoon . En ook naar jullie als ouders?
De vriend ?
Of ook je zoon?
Hoe zit dat precies?
Roos57
30-12-2024 om 12:46
En jouw zoon verwijt jou de scheiding?
Waarom?
En je kunt zijn pijn gewoon erkennen he ?