Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat kost bijles natuurkunde?

Mijn 6 VWO-er is gevraagd bijles natuurkunde en wiskunde te geven aan een 3 Havo leerling. Wat kan ze per uur vragen? Het is een half uur fietsen. In totaal een uur reistijd dus. Deze mensen kunnen dichterbij niemand vinden. Kan ze dat uur fietsen ook in rekening brengen? 


Hier krijgen de bovenbouwleerlingen 5 euro per uur voor bijles aan een onderbouwleerling. Die reistijd is wel een dingetje... ik zou het dus eigenlijk inderdaad niet zo gek vinden om gewoon een tientje te vragen per bijles. 

5 euro is er weinig als je het echt goed wil doen heb je ook voorbereidingstijd.  Mijn zoon kreeg 12 jaar 10 euro per uur en had heen en terug maar 15 min reistijd. Hij gaf wiskunde en economie bijles.

Natuurlijk moet ze de reistijd rekenen. Zeker nu ze een dienst kan leveren waarvoor de ouders niemand anders kunnen vinden. Ik zou zeggen 7,50 per uur les en 7,50 voor de reistijd. En als de ouders niet voor de fietstijd willen betalen, dan laat ze de leerling naar haar toe fietsen. 

Bijles is veel geld waard. 5 euro is belachelijk! Dat krijg je als je oppast . Onze zoon krijgt 20 euro per sessie. Vaak duurt dat 1.5 uur. Dan is de pijp vaak wel leeg..... 

Mija

Mija

06-11-2021 om 21:22 Topicstarter

Anonima123 schreef op 06-11-2021 om 21:22:

Bijles is veel geld waard. 5 euro is belachelijk! Dat krijg je als je oppast . Onze zoon krijgt 20 euro per sessie. Vaak duurt dat 1.5 uur. Dan is de pijp vaak wel leeg.....

Is hij zelf ook nog een middelbare scholier? 

Mija

Mija

06-11-2021 om 21:23 Topicstarter

Rhonda schreef op 06-11-2021 om 21:15:

Natuurlijk moet ze de reistijd rekenen. Zeker nu ze een dienst kan leveren waarvoor de ouders niemand anders kunnen vinden. Ik zou zeggen 7,50 per uur les en 7,50 voor de reistijd. En als de ouders niet voor de fietstijd willen betalen, dan laat ze de leerling naar haar toe fietsen.

Dat de leerling naar ons toe komt, vind ik ook een goede optie!

Een schoonmaakster krijgt rustig 15 euro per uur, maar bijles geven zou aan 5 euro per uur moeten?

Ik zou 15 euro per uur vragen en eventueel onderhandelingsmarge naar 12.5 euro bieden.
Ik gok dat een erkend huiswerk-instituut meer kost.

(En net omdat ze dus blijkbaar dichterbij niemand vinden zullen de ouders weinig onderhandelen.)

Ze moet minstens 10 euro per uur vragen! Ik zou als ik haar was lessen van anderhalf uur aanbieden (dus 3 kwartier wiskunde en 3 kwartier natuurkunde) en daar 25 euro voor vragen, inclusief reistijd dus. De dochter van een vriendin van mij gaf ook wiskundebijles en daar valt best aardig mee te verdienen. Wat ik echt geniaal vond, was dat ze op een gegeven moment een hoger tarief ging vragen voor hoogbegaafde leerlingen! (Vrijwel alle ouders die op wiskundebijles hameren, denken namelijk dat hun kind eigenlijk hoogbegaafd is 😁 - en zijn absoluut bereid om extra te betalen voor dat idee.)

Mija: ja VWO6

via een bureau zou ik €30,- moeten betalen, student  zou €10,- krijgen De jongedame die hier kwam voor wiskunde betaalde ik €20,- per uur zonder bureau. Winst voor haar, winst voor mij.

Vroeger betaalden mijn ouders 50 gulden per uur voor bijles van een middelbare schooldocent wis- of scheikunde. 5 euro is echt belachelijk weinig, ookal is je kind zelf nog een scholier. Die bijlesklant moet gewoon naar jullie komen; afgezien van het geld heeft je kind wel meer toe doen dan op en neer te fietsen neem ik aan, en minstens 20 euro per uur vragen. 

Mijn zoon kreeg zes jaar geleden al 10 of 15 euro per uur. Het werd vanuit school geregeld en op school gegeven dus niemand had reistijd.
Vijf euro vind ik heel erg weinig.

Mija

Mija

06-11-2021 om 22:56 Topicstarter

Athan schreef op 06-11-2021 om 22:14:

Ze moet minstens 10 euro per uur vragen! Ik zou als ik haar was lessen van anderhalf uur aanbieden (dus 3 kwartier wiskunde en 3 kwartier natuurkunde) en daar 25 euro voor vragen, inclusief reistijd dus. De dochter van een vriendin van mij gaf ook wiskundebijles en daar valt best aardig mee te verdienen. Wat ik echt geniaal vond, was dat ze op een gegeven moment een hoger tarief ging vragen voor hoogbegaafde leerlingen! (Vrijwel alle ouders die op wiskundebijles hameren, denken namelijk dat hun kind eigenlijk hoogbegaafd is 😁 - en zijn absoluut bereid om extra te betalen voor dat idee.)

Oh hilarisch! Dit is briljant. Die dame heeft talent voor marketing.

Verder ook goede tips

Op de scholen van mijn kinderen werken ze ook met leerlingen (tutoren) die bijles geven voor 5 euro per uur. Leerlingen uit de bovenbouw kunnen zich hiervoor opgeven, de vakdocenten bepalen of een leerling ook echt geschikt is. Deze leerlingen krijgen een korte cursus en geven de bijles, onder begeleiding van een coördinator, in de mediatheek.  Hiervoor zijn bepaalde uren gereserveerd. Je kan 5 euro per uur weinig vinden maar de meeste 16 jarigen verdienen met hun bijbaantje niet meer. Het zijn geen professionele bijlesdocenten maar Middelbare scholieren.

TO, als ik jouw dochter was zou ik sowieso de reistijd ook laten betalen. Ik denk dat ze wel 15 euro per keer kan  vragen voor een uur bijles, inclusief reistijd. Ze kan natuurlijk altijd proberen of ze er meer voor kan krijgen door te beginnen met 20 euro vragen, vinden ze dat teveel dan kan ze zakken in prijs.

Hier zijn tarieven van 4-10 euro per uur wel normaal, van wat ik zo hoor. 
Voor 4 euro gaat het dan om bijvoorbeeld een 3vwo leerling zonder ervaring die een brugklasser helpt. Voor 10 euro een zesdeklasser of eerstejaars student met meerdere jaren bijleservaring. 
Reistijd zou ik in jouw geval zeker berekenen of anders ergens afspreken waar er geen reistijd is (op school of in een bibliotheek is misschien nog een optie). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.