Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

wat is beste reactie als je zoon verteld dat hij een pilletje heeft geslik?

`Gisteravond had mijn zoon van 16 afgeproken met een paar vrienden, de afspraak was: uitrerlijk 1 uur thuis. Pas om 2.15 komt hij na een sms van mij waar of hij blijft, thuis. Hij gedraagt zich vreemd, heel knuffelig, houdt niet op houd met zeggen dat het hem spijt etc. Hij komt even later naar met toe en vertelt dat hij en zijn vriend een pilletje hebben geslikt (ze waren bij die jongen thuis). Ik werd niet boos was wel bezorgd , vond dat nog niet het moment om over zijn gedrag te praten omdat hij nog helemaal onder invloed was vab die pil. Hij is helemaal hyper, en valt continu in herhaling. etc., blijft me via de telefoon berichtjes sturen, ook ingesproken berichten over hoe het hem spijt en dat hij het nooit meer zal doen en dat hij zoveel van me houd. Echt raar gedrag. Het was een onrustige nacht op die manier. Hij slaapt nu (de volgende ochtend) nog, maar we moeten het er straks natuurlijk wel over hebben. Niet alleen heeft hij zich niet aan de afspraak van 1 uur gehouden, hij heeft drugs gebruikt (wat ik echt erg vind) en hjj heeft mij ook nog eens wakker gehouden met zijn hypergedrag. Natuurlijk keur ik het gebruik van drugs enorm af. Heel boos worden en verbieden kan ook juist weer het effect hebben dat hij het gedrag gaat herhalen. graag advies!!!

Ely

Ely

15-08-2015 om 10:21

Zelf geen kinderen in die leeftijd

Maar als ik dit zo lees zou ik denk ik het volgende doen: inderdaad niet kwaad worden, emoties vertroebelen het gesprek. Ik zou begrip tonen voor de drang te experimenteren, hoort immers bij de leeftijd, waardering voor zijn eerlijkheid, hij heeft het verteld maar wel aangeven dat je baalt van het laatkomen, je wilt van hem op aan kunnen. Als je samen geen afspraken kunt maken is samenleven gewoon stukken minder makkelijk en leuk. En je zorgen mbt het pilletje objectieveren, maar ook zijn inzichten op vragen. Welk imago heeft drugs bij hem en zijn vrienden? Maken ze onderscheid tussen de verschillende soorten? Hoe praten zij over de gevaren? Kennen ze mensen/voorbeelden van drugs gone bad of is dat een ver van mijn bed show? Als de gevaren van drugs niet realistisch voor hem zijn zou ik daarop inzetten: voorbeelden dichtbij concreet maken, hou het ook klein. Niet gelijk Herman Brood verhalen maar ook een puber zoals hij met een nare ervaring.
Aan blijven sluiten bij zijn wereld denk ik en dan meenemen naar de jouwe. En liever dat hij je een beetje beter begrijpt zonder heel veel stampei dan dat jullie lijnrecht tegenover elkaar staan en dreigen je laatste redmiddel is.

Maar misschien is dit papieren wijsheid. Als gezegd, ik heb t niet hier aan de hand. Nog...

Stunnie Bun

Stunnie Bun

15-08-2015 om 10:28

niet zo veel denk ik

Praat rustig met hem over de gevaren, nogmaals. Blijkbaar had hij er al spijt van. zeg dat je begrijpt dat hij het heeft willen proberen hoewel het erg gevaarlijk is, maar laat het hem daarbij laten.
Als je met hem doorpraat over de effecten, wat hij voelde, laat hemdan steeds weten dat het heel verraderlijk is, het voelt op dat moment misschien leuk, maar je neemt grote risicoś op herhaling willen en steeds meer nodig hebben.

Ligt eraan

Het ligt eraan hoe je eerder met hem communiceerde. Hij verwacht in elk geval wel dat je boos bent. Vandaar zijn vele 'het spijt me'-berichtjes. Over zijn drugsgebruik kun je dus ongehinderd boos zijn: kind verwacht van ouders dat ze daar een grens trekken en dat ook duidelijk doen.
Over de nachtelijke berichtjes, ja, een onrustige nacht is lastig, maar het is wel goed dat hij kontakt houdt. Dus daar kun je afspraken over maken: wel laten weten waar hij is als hij niet thuis komt. Hoe laat het ook is. Maar hij moet begrijpen dat je 's nachts de telefoon niet kontakt aan hebt staan (of niet hard).
En verder zocht hij blijkbaar veel kontakt. Ik denk dat het goed is om met hem een gesprek te hebben, waarin je aangeeft wat je waardeert aan hem, wat zijn sterke kanten zijn, hoe jij hem ziet, eventueel wat zijn zwakke punten zijn en hoe jij ziet dat hij daarmee omgaat, waar hij nu zijn vrienden zoekt en of dat de beste plek is, wat hij daar vindt, wat hij geleerd heeft van de pilltjes etc. Nou ja, zo'n 16-jarige gesprek, waarin je al meer 'begeleider' van een kind op weg naar volwassenheid bent dat opvoedende ouder.

Tsjor

Nur

Nur

15-08-2015 om 10:55

Beste reactie

Er zal niet echt een beste reactie zijn. Bij sommige kinderen zal boosheid beter werken terwijl voor anderen een gesprek een betere oplossing is. Ik zou in elk geval proberen rustig te blijven. Ik zou wel laten blijken dat ik heel boos ben dat hij zich niet aan de afspraken heeft gehouden en drugs heeft gebruikt. Niet door te gaan schreeuwen maar doordat uit te spreken. Ik zou daar ook consequenties aan verbinden. Hij is dan al wel 16 maar als hij zich niet aan de afspraken houdt dan is het echt niet raar om hem straf te geven. Ik zou hem in elk geval de komende weken niet uit laten gaan. Voor drugs kopen heb je geld nodig. Hij heeft misschien wel een bijbaantje en dan is het lastiger maar als hij dat niet zou hebben zou ik de geldkraan dichtdraaien. En ik zou ook al heb je het al 100x gedaan toch nog weer gaan uitleggen waarom drugs gevaarlijk zijn, waarom pilletjes gevaarlijk zijn, dat je niet kan zien wat er in zit, de effecten die drugs hebben op de hersenen....

diana

diana

15-08-2015 om 10:57

pil

Dat aanhankelijke gedrag hoort bij een pilletje. Knuffele. Zoenen etc is typisch pillengedrag. Ikzelf zou wachten tot de pil is uitgewerkt en je weer normaal met elkaar kan praten. En dan over dingen als waarom, hoe voelde je, ben je van plan hey nog een keer te doen, nadelen, wat jij er van vindt erc. Je hoopt natuurlijk dat hij antwoordt dat het bij eenmalig gebruik blijft. Ik heb het zo bij mijn dochter gedaan en het was bij haar gelukkig eenmalig. Wiet helaas niet maar gelukkig is dat maar een paar keer per jaar, op festivals. Zij is 17. Over de tijd kun je natuurlijk wel rustig eisen stellen.

diana

diana

15-08-2015 om 10:58

nur

Een pil is niet duur. Die kost nog geen 10 euro

Straffen

Ik zou een 16-jarige niet gaan straffen. Je moet toch volwassen worden door vallen en opstaan?
Als hij zelf niet ziet wat het probleem van een pilletje is kun je wel beschrijven hoezeer zijn gedrag daardoor veranderde.

Tsjor

diana

diana

15-08-2015 om 11:19

straf

Geld van een puber inhouden vind ik sowieso een vreemde straf. En zeker als het eenmalig is, zou ik verder het zo laten. Pubers experimenteren en dit was misschien wel een eenmalig, mislukt experiment. Hij kan bovendien zelf zn sms jes van vannacht nalezen hoe hij op dat moment was. Lees anders eens bij jellinek over pillen. Kan je een hoop van leren.

Theekopje

Theekopje

15-08-2015 om 12:10

Niet algemeen

Je hebt met zijn rare gedrag een aanknopingspunt. Een algemeen verhaal over dat pilletjes gevaarlijk zijn, zal denk ik niet zoveel indruk maken. Want hoezo gevaarlijk, en wat weet jij er nou van, en er was toch iemand bij, en hij neemt toch heus niet zomaar wat?
Maar "je hebt je enorm aangesteld vannacht, kijk maar, dit is wat die pil met je doet", is een concreet aanknopingspunt.

Nur

Nur

15-08-2015 om 13:23

Verschil

Ee 16 jarige kan je prima nog straf geven. Ik heb mijn 16 jarige eerder dit jaar ook nog een maand lang verboden uit te gaan omdat hij zich niet aan de regels had gehouden. Hij is nog minderjarig en woont nog thuis. Wij hebben niet zo heel veel regels maar mijn verwachting is wel dat hij zich aan die weinige regels houdt.

Geld inhouden bedoel ik mee tijdelijk geen zakgeld geven. Als dat besteed wordt aan drugs (of sigaretten of drank) ga ik dat niet sponsoren. Ik zou het dan misschien wel op een spaarrekening zetten voor hem. Hij krijgt het dan uiteindelijk wel maar nu even niet.

Violetta

Violetta

15-08-2015 om 14:39

Confronteren

Vannacht heeft hij je verteld dat hij een pilletje had geslikt omdat hij juist nog onder invloed was van die pil. Zeer waarschijnlijk XTC/MDMA want die doet o.a. het volgende met je: Warm, open, verliefd, sterke behoefte aan contact, praten, intimiteit en vertrouwelijkheid. Men krijgt zin om anderen aan te raken en te knuffelen (hug drug). Vraag me af of hij het ook had verteld als deze pil alweer was uitgewerkt. Maar ik zou hem zeker confronteren met het gedrag dat hij vannacht vertoonde, gelukkig kun je dat zelfs laten zien d.m.v. zijn sms'jes. Misschien schaamt hij zich wel rot.

diana

diana

15-08-2015 om 16:54

ligt eraan

Als het een eenmalig vergrijp is, Nur, zou ik zeker niet gelijk helemaal los gaan met straf. Een keer te laat of een pil slikken, terwijl het verder een braaf kind is en lekker gaat op school, in de vakantie, nee, ik zie geen reden om te straffen, ook al is die persoon minderjarig. Ik zou ook niet geld inhouden, zou het namelijk ook niet fijn vinden als mijn baas mijn loon zou inhouden of zelfs maanden niet uitbetalen, omdat ik er, in zijn ogen, foute dingen mee zou doen, zoals chocola kopen (ben nl. wat te dik) of parachute springen of zo. Er bestaat ook nog iets als een leercurve voor pubers. Daar praat je over en dan hoop je dat dat voldoende is.
Verder, als iemand een keer drugs heeft gebruikt, betekent dat niet meteen dat iemand daar verslaafd aan raakt, zelfs niet als hij het af en toe gebruikt. Ik ben ook niet heel erg blij dat er hier geblowd wordt een paar keer per jaar maar ja, ik kijk wel eens te diep in het glaasje en heb zo nog wel een paar dingen die ik net te doe en die niet goed voor mij zijn. Niet gelijk in een kramp schieten.

diana

diana

15-08-2015 om 16:55

emzie

En, hoe gaat het met je zoon?

emzie

emzie

15-08-2015 om 22:25 Topicstarter

dan voor jullie reacties!

Dank voor alle reacties, heel waardevol. Met mijn zoon gaat het goed, we hebben uitgebreid gesproken over zijn gedrag van vannacht. Ik heb aangegeven dat het goed was dat hij het vertelde, en tegelijkertijd nogmaals gewezen op de gevaren. Hij geeft zelf aan dat het eenmalig was. Wel aangegeven dat de komende tijd niet meer laat mag maken. Hij snapt het wel. Hij wil niet dat we het zijn vader vertellen, maar ik heb aangegeven dat hij dat wel moet doen anders vertel ik het, ik ga dit soort dingen niet achterhouden voor mijn man (hij is op dit moment een paar dagen op vakantie met onze dochter).

diana

diana

16-08-2015 om 09:47

emzie

Prima, toch? Ik zou het ook zeker zijn vader vertellen.

na 2 dagen

Fijn dat jullie er over kunnen praten! Dat is heel vaak anders.

Misschien handig hem voor te bereiden op de zogenaamde after-dope-dip. Als hij zaterdag XTC of MDMA heeft geslikt komt die dip waarschijnlijk maandag. Neerslachtig gevoel dat meestal na 2 dagen optreedt. Das het minder leuke deel aan XTC.

Ik werk in de verslavingszorg en zie steeds meer jongeren onder de 18 pillen slikken. Een pil kost 5 euro, is gemakkelijk aan te komen en je hebt er relatief lang lol van. Ik vermoed dat dit een neveneffect zou kunnen zijn van het volledige alcoholverbod onder de 18. Jongeren komen makkelijker aan een pil dan aan een biertje.

Het gevaar van een pilletje is dat het vaak versneden is en uit een mix van drugs bestaat waarvan onbekend is wat er in zit. De lichamelijke schade is meestal uitdroging (liters water drinken mensen die pillen slikken). Lichamelijk verslavend is het overigens niet, wel heb je er naar mate je vaker gebruikt meer nodig om hetzelfde effect te krijgen.

Zelf slik ik trouwens ook wel eens een pilletje. En dan ben ik echt een keurige bijna veertiger met een goede baan. Alle drugs is natuurlijk schadelijk maar het effect van goede XTC is af en toe gewoon heel leuk om mee te maken.

Angela67

Angela67

16-08-2015 om 21:22

swaen?

"Lichamelijk verslavend is het overigens niet, wel heb je er naar mate je vaker gebruikt meer nodig om hetzelfde effect te krijgen."
Maar dat is toch juist de definitie van verslavend, dat je steeds meer nodig hebt?
gr Angela

verschil

Met lichamelijk verslavend wordt in de verslavingszorg bedoeld dat je lichaam er naar vraagt op het moment dat het middel is uitgewerkt. Zoals bij heroine en alcohol, dat je echt afkickverschijnselen krijgt en die met diezelfde drugs og alcohol weer moet dempen.

Bij XTC neemt het effect af als je regelmatig gebruikt. Geestelijk verslavend kan XTC wel zijn. Dat je denkt dat je een pilletje moet slikken omdat een feestje anders niet leuk is.

superpapa

superpapa

20-08-2018 om 02:13

veilig joh iedereen aan de pil

swaen
verschil
Met lichamelijk verslavend wordt in de verslavingszorg bedoeld dat je lichaam er naar vraagt op het moment dat het middel is uitgewerkt. Zoals bij heroine en alcohol, dat je echt afkickverschijnselen krijgt en die met diezelfde drugs og alcohol weer moet dempen.

Bij XTC neemt het effect af als je regelmatig gebruikt. Geestelijk verslavend kan XTC wel zijn. Dat je denkt dat je een pilletje moet slikken omdat een feestje anders niet leuk is.

https://www.cosmopolitan.com/nl/health-en-body/news/a158704/xtc-gebruik-zo-veel-mensen-gaan-er-jaarlijks-aan-dood/

https://www.parool.nl/amsterdam/een-pilletje-kan-meestal-geen-kwaad~a4270807/

wat moeten we nu geloven ik denk dat het levensgevaarlijk is bij bezit en gebruik zware straffen opleggen celstraf plus flike boetes

Strafblad

En dan hebben ze een strafblad en kunnen ze ook nergens meer fatsoenlijk aan de bak komen. Mooi zo! Maar niet heus.

Meerdere pillen

Als een pil zo goedkoop is, ligt het gevaar dan juist in het slikken van meerdere pullen tegelijk of meerdere pillen op een avond? Soort van vergiftiging van het lichaam door overgebruik terwijl het net snoepjes lijken.

Ik gebruik zelf af en toe

Ook wat MDMA op een feest. Mijn dochter van 12 weet dit en ik ben daar open en eerlijk over. Wanneer ik op een feest ben (2x per jaar) is zij bij opa en oma. Ik heb vroeger als puber ook jointjes gerookt en alcohol hebben we allemaal wel eens gedronken of drinken we nog steeds. Ik denk zelf dat het belangrijk is om al van te voren goed voor te lichten.
Wanneer mijn kind dingen wilt uitproberen kan ik nu alleen maar hopen dat zij naar mij komt. Dan haal ik het voor haar. En ben ik er zelf bij als ze iets gebruikt of drinkt. Dan hoeft ze het niet stiekem te doen. Ik weet dat ze drugs krijgt wat getest is als het om drugs zou gaan.
Ja drugs is niet goed. Roken is niet goed, alcohol is niet goed energie drankjes ook niet. En zo kunnen we nog wel even door gaan.
Ik denk dan ook dat als ouders eens een gesprek aan gaan met mensen die wel drugs gebruiken (en dan bedoel ik recreatief gebruik) dat je daar heel veel kan leren.

Estelle

Estelle

26-08-2018 om 10:03

Blowen

Van fijn dat jouw zoon zo open is geweest. Mijn zoon is begonnen met blowen en was in het begin absoluut niet open maar ik zag het aan zijn gedrag en spiegelde hem door zelf opeens heel gek te doen, tegen mijzelf gaan praten onder het lopen opeens een raar huppelpasje te maken (zie je het voor je) en vooral overal opduiken waar hij rondging! Bij confrontatie van hem op mijn gedrag zijn wij bij elkaar gaan zitten. Ik heb glashard en bewust gelogen en gezegd dat ik die dingen niet deed met daarbij meteen uiteraard de opmerking dat wanneer iets zo ontzettend zichtbaar is voor iedereen hij niet moet denken mij voor de gek te kunnen houden met het blowen, net als ik hem niet voor de gek kon houden met mijn handelen. Dit maakte zijn ogen open door er eerlijk over te zijn. Ik schrok mij kapot toen ik hoorde dat hij wel 7 joints op een dag blowde! Wij hebben de huisarts ingelicht en hij wilde zelf ook hulp. Hij gaf aan te zijn gaan blowen vanwege aansluiting van een bepaalde groep jongeren maar ook omdat hij zich al jaren had aangepast, nooit zichzelf heeft mogen zijn (schoolgerelateerd en een bekend probleem)

Hij is er open in, heeft sinds hij het mij heeft verteld die groep jongens verlaten. Het blowen is een stuk afgenomen en als hij dat doet doet hij het in zijn eentje. Maar hij is er dus van overtuigd dat het zolang het bij blowen blijft niet gevaarlijk is, dat het hem rustig maakt (is in april van dit jaar gediagnosticeerd met ADHD) en dat hij er niet mee gaat stoppen. Onlangs 3 weken op vakantie geen joint aangeraakt maar dan toch weer bij thuiskomst 1 willen. Hij gebruikt het als zelfmedicatie en vindt chemische medicatie troep waar de overheid alleen maar aan verdient.

Hij is gefascineerd door de geneeskundige kracht en wil als hij ouder is en zijn diploma heeft binnen de gelegaliseerde wereld zalf creme olie maken van de plant. Dat is zijn droom...Heeft één doel en dat is de chemische industrie voor medicijnen om zeep helpen en medicijnen uit planten halen (meerdere plantensoorten hebben geneeskundige krachten heeft hij opgezocht)

Maar goed, ik vind het fijn dat hij mij alles verteld maar ik heb er wel heel veel moeite mee dat hij blowt en niet wil stoppen omdat wetenschappelijke onderzoeken elkaar tegenspreken. Wie dringt dan tot hem door. Niemand.

Mina

Mina

26-08-2018 om 10:18

Pilllen laten testen

Beste Emzie,

Het meeste is al gezegd. Contact houden, bespreekbaar houden. Probeer ook contact te hebben met de vrienden en de ouders van de vrienden.
Maar het belangrijkste vind ik nog wel dat de gebruiker goed op de hoogte moet zijn van de werking en dosering van drugs om de grootste gevaren te voorkomen. Pillen MOET je laten testen. Elke keer, ook als ze van dezelfde persoon komen. Dat is gratis. https://www.drugs-test.nl/waar-testen-
Verder maak ik graag onderscheid tussen recreatief gebruik en junkgebruik. Dat is iets wat je in de gaten kan houden als je met je kind kan blijven praten.
Veel nieuwsgierige kinderen willen experimenteren en dan is het beter om dat goed voorgelicht en in overleg te doen, dan stiekem in het wilde weg.
Hou ook jouw en zijn geld in de gaten. Aan de uitgaven kan je aflezen of het gebruik uit de hand loopt.
En lees je zelf ook goed in. Onze generatie denkt nog mild over wiet en hasj, maar dat is al lang niet meer onschuldig en zeer verslavend.

Estelle

Estelle

26-08-2018 om 11:01

Mina

Onze generatie is mild? Nou ik zie juist het tegenovergestelde. Ik zie dat mensen juist niet mild zijn en het streng veroordelen!

Estelle. Beetje o.t.

Zalf/crėme met als bestanddeel cannabis is er al jaren. Dat het een geneeskrachtige en pijnstillende werking heeft is ook niet onbekend.

Sowieso is medicijnen uit planten halen niets nieuws, de schappen bij de drogist liggen er vol mee.
Het concept natuurgeneeskunde gaat de chemische industrie niet om zeep helpen, het leeft naast elkaar.
Ik wil zijn droom niet stukmaken, maar ik vraag me dan af hoe oud hij is en hoe jong zat hij dan al aan de cannabis?
Hij zoekt op internet de voordelen op van Cannabis, hij heeft in die uitslagen vertrouwen. Als goede onderzoeker lees je dan ook de nadelen van veelvuldig gebruik toch?

Dromen is mooi, maar ik zou me toch zorgen maken om zijn naïviteit.

superpapa

superpapa

20-09-2018 om 20:26

legalisering

Ikben van mening dat MDMA gewoon legaal geproduceerd moet kunnen worden dan is zo een pil veilig voor iedereen net als een pilsje. nu wordt er flink gekloot alhoewel er ook zeer veilige pillen zijn. ikzelf vond het leuk eens te doen zouden alle ouders ens moeten proberen dood van xtc is bijna onmogelijk.

Jeetje Superpapa, overal verkondigen dat een pil geen kwaad kan?

Ga je nu alle in alle draadjes die maar enigszins gelinkt zijn aan een pilletje nemen vervuilen met je verhaal dat jij XTC hebt gebruikt en dat alle ouders dat maar eens moeten doen?
Ik word er in ieder geval enorm geïrriteerd van.
En dood van XTC is bijna onmogelijk? Ik heb je al eerder gezegd eens op google te zoeken naar Kusje van Daan. Deze mensen zijn toch echt hun dochter en zus verloren aan XTC. En hier kun je ook lezen dat het veel vaker voorkomt. Alleen het wordt niet altijd herkend als zijnde gevolg van het gebruik van XTC.

Ik word langzamerhand een beetje moe van Superpapa, die nog geen papa is en bovendien overal roept dat een keer een pilletje iedereen eens zou moeten doen!!

Alison

Alison

21-09-2018 om 12:03

superpapa

Wat ben jij een ongelofelijk idiote nitwit.

"ikzelf vond het leuk eens te doen zouden alle ouders ens moeten proberen dood van xtc is bijna onmogelijk"

Kun je dat ook even tegen mijn zoon van 20 vertellen? Die ging namelijk dood na één keer xtc. Dom van hem hé want jij weet dat dat bijna onmogelijk is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.