Pubermoe
15-02-2014 om 17:37
Wat doen jullie kinderen in de vakantie?
Mijn 3 kinderen van bijna 12, bijna 14 en ruim 15 hebben komende week vakantie. Ik heb gevraagd wat ze willen doen, maar het antwoord was 3x: weet ik niet. Ik heb wat suggesties gedaan, maar alles was stom, saai, geen zin in.
ik weet wel wat ze willen: zich opsluiten op hun kamer en dan op hun telefoon zitten of op de laptop. Die laptop mogen ze niet op hun kamer houden de hele dag. Ongeveer 2 uur per dag mogen ze hierop gamen etc. Maar de rest van de dag zitten ze dus op die mobieltjes.
Ik zie erg tegen de vakantie op, omdat ze zo lamlendig zijn en alleen maar interesse hebben voor hun digitale dingen.
Vandaag is man met de 2 jongsten naar de kapper gegaan en hij wilde daarna nog even met ze een cadeautje kopen voor mijn verjaardag. Die kapper ging al onder luid protest, maar dat cadeau, pfffff geen zin in, saai, vermoeiend. Man is dus zonder cadeau en zwaar gefrustreerd thuis gekomen.
Hoe doorbreken we dit? En wat doen jullie kinderen in zo'n week?
Iemand tips voor ons?

Sawo
15-02-2014 om 17:56
laten gaan
Hoi
Hoe harder je duwt hoe minder puf. Ik ging meestal lekker werken en liet de kinderen uitslapen, hangen, computeren ed. Maar bedenk wel dat de hele dag op mobieltjes meer belastend voor je gestel dan gamen op pc of laptop. Dus als je schermtijd wil beperken moet je dat ook echt afpakken. En zeggen dat ze zichzelf even moeten vermaken. Voel je daar vooral niet verantwoordelijk voor. Vanuit verveling en lamlendigheid komt altijd vanzelf weer nieuwe creativiteit te voorschijn.
Verder was er altijd een uitje in de vakantie waar ze wel inspraak in hadden dus bv zwemmen in een leuk bad, bowlen, wakenboarden in zoetermeer, lasergamen of naar de film.
Verder altijd ook wat verplichtingen op het programma als kamer opruimen, douche schoonmaken, koken.
Hebben ze geen hobbies waar je iets leuks bij kunt bedenken?
Cadeau voor jou lijkt me hun eigen verantwoordelijkheid zeker voor de 2 die 14 en 15 jaar zijn. Maak wel duidelijk (of je man dus) dat je dat van ze verwacht.
succes
Saar (die zelf bijna uit de pubers is).

Arawen
15-02-2014 om 19:57
Eens
Ik sluit me aan bij Saar. Nu heb ik de 'mazzel' dat ik werk (tussen haakjes omdat dat echt niet altijd handig was; vrij nemen voor vakanties/vrije dagen van de kinderen. Dat betekent dat ik nu, nu zij oud genoeg zijn (oudere pubers), gewoon kan werken in de schoolvakanties. En de kinderen hun eigen ding kan laten doen. Wat inderdaad bestaat uit uitslapen, hangen en computeren. Ik stimuleer het bezoeken van vrienden of het regelen van dingen waar ze normaliter niet aan toe komen, maar verder zoeken ze het lekker zelf maar uit.. En omdat ik er niet zoveel ben, kan ik me er ook niet zo aan ergeren..

ijsvogeltje
15-02-2014 om 20:22
je verwacht teveel
Je verwacht te veel. En bovendien: waarom mag een puber zijn vrije dagen niet doorbrengen op de manier die veel pubers nou eenmaal prettig vinden? Ik zou wel degelijk bepaalde gerezen stellen (waarom laptop begrenzen en telefoon niet?), maar het verder loslaten.
En jij ziet op tegen een week met lummelende pubers? Je hoeft toch niet de hel dag naast hen op de bank te blijven zitten? Ga gewoon zelf de dingen doen die je leuk vindt. Zie het positief: toen ze nog klein waren kon dat niet. Nu vermaken ze zich zelf, en dat geeft jou ook vrijheid om je eigen programma te bepalen.

Jaina
15-02-2014 om 22:16
Ruil?
Je zou voor kunnen stellen dat ze in ruil voor langer en meer op de laptop mogen ze wat klussen in huis doen. Bijvoorbeeld elke dag 2 of 3 uur helpen in huis en dan mogen ze de rest van de dag op de computer. Doen ze ook nog eens wat anders en jij hebt een schoon huis, win/win
Ik snap wel dat je de hele dag op de laptop wat te veel vindt. Zou ik ook vinden verder. Ik vind het ook belangrijk dat ze daarnaast ook nog andere bezigheden hebben. Maar goed de krokusvakantie duurt meestal maar 1 week dus dat is niet zo heel lang. En als ze dan elke dag flink wat in huis doen dan hebben ze ook weer wat beweging gehad.
Dat ze geen zin hadden om nog mee te gaan een cadeau uit te zoeken is inderdaad wat flauw, misschien daar wat harder tegen op treden en dan wat makkelijker zijn met andere dingen?
Ik zeg altijd tegen mijn kinderen dat als ze meer willen ze het ook een beetje slim moeten spelen. Ik ben veel sneller geneigd om meer toe te geven bij prettige en gezellige huisgenoten die niet te beroerd zijn om ook eens wat voor een ander te doen. Hoe makkelijker zij zijn hoe makkelijker ik ben, zo werkt het nou eenmaal.

Marjoleine64
16-02-2014 om 09:52
Heel weinig..
Net als de anderen hierboven, onze puberzoons (14 en 16) doen heel weinig in de vakantie. Ze hebben een paar klussen zoals de eigen kamer een keer een grondige opruimbeurt geven, en we verwachten dat ze regelmatig oefenen voor hun muziek nu ze er ruim de tijd voor hebben. Verder mogen ze doen wat ze willen zolang wij er maar geen last van hebben. 'Wij' is dan vnl man, want ik werk buitenshuis en hij heeft kantoor aan huis. Dus slapen ze uit, en computeren de hele dag. Allebei willen ze een paar dagen naar een vriend die ver weg woont, mag ook. Daar doen ze dus ook niets anders dan computeren, laptop gaat mee. Maar eerst nu nog 2 weken naar school, vakantie is bij ons pas 1 maart.

Dalarna
16-02-2014 om 10:42
precies
Wat zaten de puberjongens vroeger te doen, in onze tijd?
Lekker laten laptoppen in ruil voor wat klusjes zoals stofzuigen en eten koken! Iedereen blij....

albana
16-02-2014 om 11:31
hier hetzelfde
Hier 20 jarige (geen puber dus meer) en 15 jarige.
Idem dito ongeveer als hierboven. Vakantie pas over een week. Wij werken en vrij neem ik er niet voor. Man ook niet.
Wij 'verwachten' een aantal dingen. Dat kan per dag verschillen. In ieder geval de basisdingen (bed opmaken, gordijnen open, ruim je troep achter je kont op) en soms hebben we daar aanvullingen op.
(eten voorbereiden, stofzuigen, bedden verschonen etc.).
Oudste doet veel voor school denk ik.
Jongste doet veel met haar vriendinnen denk ik.
Geen begrenzingen qua laptop en telefoon. Oudste heeft laptop nodig voor school en aan 2 uur écht niet genoeg, dat haalt ze door de week na school al op 1 avond.1 hoorcollege digitaal afluisteren duurt al 2 uur. Oudste doet haar schoolwerk uitzichzelf. De periode dat we d'r achter de broek moesten zitten is al voorbij
Jongste ook geen begrenzingen. Die gebruikt haar mobiel vooral voor de sociale contacten. En zolang ze die in het écht ook nog maar ziet vinden wij dat oke. En dat gebeurd wel...soms zelfs dagelijks.
15 jarige gaat ook veel sporten. Met haar vriendinnen. W.s. ook nog 1 keer zwemmen of bioscoop. Ow en werken natuurlijk...bijbaantje.
Idem dito oudste.
Al met al genoeg te doen dus in de vakantie.
Tussendoor wordt er ook nog gehangen....maar daar storen wij ons niet aan wanneer we op ons werk zijn.
groeten albana

Tante Corrie
16-02-2014 om 23:00
Het is ook hun vakantie.
Het is vakantie, dus waarom mogen de kinderen niet doen waar ze zin in hebben?
Ik heb goeie herinneringen aan mijn 'lummelvakanties'. Eindelijk tijd besteden aan de dingen die ík leuk vind. Doordeweeks kon dat nooit.
En als je ze niet 9 dagen achter de laptop wil hebben, dan doe je toch een paar daagjes uit.

FayW
17-02-2014 om 08:10
samen op stap; gewoon doen
Tja, klinkt leuk "waarom mogen pubers niet doen wat ze leuk vinden", als argument om ze de hele dag achter laptop of mobiel te laten. En ondertussen zijn er meer computerverslaafde jongeren dan ooit. Hier is de laptop/mobiel ook niet uit het leven van kinderen te denken. Maar het lijkt mij niet goed, zeker voor een kind van 11, als dat het enige is wat ze doen. Wij gaan regelmatig dagjes weg met elkaar (in wisselende gezelschappen). Ik zou dat gewoon blijven doen, dan maar onder protest (is hier niet het geval gelukkig). Gezelschapsspellen of kaarten doen we in vakanties ook veel. Je zou eens in ieder geval de twee jongsten mee kunnen nemen, er zijn genoeg leuke dingen, zoals musea (spoorwegmuseum/aviodrome/open lucht museum), zwemmen, dierentuin, lasergamen, karten, schaatsen, skieen. Of gewoon buiten een potje voetballen. Ik vind zeker voor de jongste twee een week alleen maar met je laptop of mobiel bezig zijn wel droevig eigenlijk.

Dalarna
17-02-2014 om 08:25
hmm
Ik denk alleen maar dat je het probleem groter en groter maakt door de beeldschermtijd zo ernstig te beperken. Je kunt niet verwachten dat een puber helemaal alleen wat 'leuks' gaat doen nadat die 2 uur heeft mogen gamen. Kom op, we leven in 2014, nogmaals: wat deden de pubers 30 jaar geleden? Was dat allemaal zo goed, educatief verantwoord, gezond en creatief?
Door er bovenop te zitten dat je kind naar school gaat en er huiswerk gemaakt wordt voorkom je al een boel verslaafde kinderen. Ik ben van mening dat de meeste verslaafde kinderen zitten bij de gezinnen die weinig controle hebben op hun kind en je verpest een kind echt niet tijdens een vakantie hoor.
Geef klusjes op in ruil voor meer beeldschermtijd, win-win-situatie.

FayW
17-02-2014 om 09:58
Dalarna
Waar haal je die 2 uur beeldschermtijd vandaan? Ik heb zulke regels niet. Ik leef ook in 2014. Het gaat hier om vrij jonge "pubers". Kinderen van 11 en 13 de hele week achter een beeldscherm laten zitten vind ik een vorm van verwaarlozing.
Blijkbaar vind jij zelf beeldschermen ongezond, niet creatief, onverantwoord en niet educatief (omgekeerde waarde die jij toedicht aan de alternatieven).
Waar moet je overigens al die klusjes vandaan halen? Ik kan er niet zoveel verzinnen en erg tijdrovend zijn ze ook al niet.
Verder moet iedereen het zelf weten hoor. Maar de draadjesstarter vroeg om tips en die heb ik gegeven.

Dalarna
17-02-2014 om 10:16
Fay
Ik reageerde eigenlijk alleen op jouw angst voor verslavingen, de rest ging over die 2 uur van de vraagsteller en door zo te beknotten krijg je eerder problemen.
Eigenlijk reageerde ik amper op jou en mijn oudste puber kan gewoon koken, is toch een aardige klus inclusief boodschappen als ik aan het werk ben. Verder bakken ze vaak een taart in de vakantie, stofzuigen ze hun kamer, doen boodschappen als ik wel kook en oudste doet ook nog eens veel huiswerk. Klusjes zat. Ik heb het toch niet over jouw 11jarige, het gaat om de vraagsteller!

Yura
17-02-2014 om 10:35
Slapen
Mijn oudste (bijna 16) slaapt voornamelijk. Meestal tot een uurtje of 1 (en hij gaat er ca. 23 uur in). Ik vraag me al tijden af hoe laat hij wakker zal worden als ik hem niet wek, misschien ga ik deze vakantie dat experiment we een keer aan . Als hij wakker is is hij nog een uurtje of 2 bezig met wakker worden en otnbijten/lunchen en daarna duikt hij meestal achter de playstation. Als buurkinderen buiten aan het voetballen zijn doet hij meestal mee en verder doet hij niet veel. We hebben nog een tandartsafspraak staan en hij moet even naar de kapper.
Jongste (14) is wat ondernemender, die zal wel een keer een filmpje pakken met vriendinnen of een dagje gaan winkelen denk ik. Verder spreekt ze ook vaak een middag thuis bij vriendinnen af of bij ons. Vaak bakken ze dan cupcakes of taarten ofzo. Die laat ik haar dan gelijk met vriendin maar weer bij wat oude tantes brengen. Hebben we 3 vliegen in 1 klap, ik hoef die calorienbommen niet op te eten, dochter heeft haar hobby kunnen uitvoeren (bakken) en tante is blij met onverwacht bezoek.

Silvana
17-02-2014 om 11:53
schermtijd
Tja als ouders van pubers zijn wij ook blijkbaar een uitzondering en ouderwets. Maar de meeste kinderen/pubers lijken zich inderdaad niet meer te kunnen vermaken zonder pc enz. Wij hebben ook een zoon die verslaafd is aan zijn mobiel en pc, ik kan mij daar best ook wel eens aan ergeren, hij speelt weleens op een muziekinstrument, maar niet zonder dat ding in de andere hand bij wijze van spreken. Ik vind het niet meer zonder kunnen best zorgelijk. Ik vind er niets zieligs aan omdenken. Wij hebben zeker wel regels ten aanzien van schermtijd want anders zien we niet anders. Laatst zag ik in de supermarkt een jongen die aan het vakken vullen was met een mobiel in zijn hand op FB. Dat kan blijkbaar ook tegenwoordig. Sorry hoor, die jongen was zeker gewend dat schermtijd altijd maar mag. #lol

Jasam
17-02-2014 om 12:52
Eigen invulling
Zoon gaat een week naar de boerderij van zijn zus, werken, maar ook zijn x-box, tablet en tel. gaan mee, dochter vermaakt zich het grootste deel met filmkijken, moet een paar keer naar haar bijbaantje in de supermarkt en heeft nog werk aan haar PWS. Ik bemoei me in het geheel niet met hun invulling.

Katniss
17-02-2014 om 13:26
Toe maar
"Kinderen van 11 en 13 de hele week achter een beeldscherm laten zitten vind ik een vorm van verwaarlozing."
En daar kunnen al die ouders die hun kinderen wat meer vrijheden gunnen en wat minder dwangmatig maximale schermtijden hanteren het mee doen.
Hier 'dus' geen maximale beeldschermtijd en ik sluit niet uit dat mijn dochter (14) wel eens een hele dag achter haar laptop heeft gezeten. Gamen vindt ze overigens geen bal aan, maar ze kan wel hele dagen bezig zijn met verhalen schrijven en filmpjes en foto's bewerken. Ze heeft zelf wel eens het gevoel gehad dat haar vakanties wegglipten in het grote nietsdoen, dus nu maakt ze voor lange vakanties (> 1 week) een bucketlist met dingen die ze wil gaan doen. Daar kan dan ook het ordenen van haar foto's bij staan, wat in feite natuurlijk ook gewoon achter een beeldscherm is. Verder ook nog koekjes of taart bakken, haar kamer opruimen, logeren bij oma, en een of twee keer met een vriendin afspreken.
Komende zomervakantie 'moet' ze van ons (vader en ik) minstens drie weken werken, en inmiddels begint ze aan dat idee te wennen

josephine*
17-02-2014 om 13:33
Meer actie in de loop van de vakantie
Mijn kinderen zijn vast niet de enige in het land die gewoon moe zijn in hun vakantie De vakantie begint met een paar dagen onbeperkt lummelen en gamen, al probeer ik wel te stimuleren dat ze samen gamen in plaats van ieder op de eigen kamer. Na een paar dagen wordt meer actie verwacht , anders wordt de overgang naar hele dagen school en huiswerk straks ook zo hard. En dat vinden ze dan ook ok.

Dalarna
17-02-2014 om 15:38
Silvana
"Laatst zag ik in de supermarkt een jongen die aan het vakken vullen was met een mobiel in zijn hand op FB. Dat kan blijkbaar ook tegenwoordig. Sorry hoor, die jongen was zeker gewend dat schermtijd altijd maar mag. #lol"
Mijn zoon mag bij het vakkenvullen zijn mobiel niet eens in zijn zak hebben dus ik vermoed dat dit een gevalletje 'niemand zag het' is en dat het dus ook echt niet mag. Juist ideaal, weer een paar uurtjes dat mijn kind niet aan een apparaat zit

Jesse_1
17-02-2014 om 23:14
Hier
2 basisschoolkinderen en een jonge puber.
Puber gaat met zijn broers meestal een paar dagen bij Opa&Oma logeren. Daar doen ze veel bordspelen, gaan schaatsen, evt. zwemmen (vindt hij niet fijn trouwens, omdat hij last van zijn ogen krijgt).
Verder (naast schermpjes): veel lezen, bij lekker weer fietsen naar Opa&Oma (15 km), koekjes bakken, soms gaan we naar de bios. Als het weer geschikt is buiten tafeltennissen, of tafelen met zijn broers.
En er zijn meestal ook nog 1 of 2 trainingen in zijn vakantie en een dag trainingskamp van tafeltennis.
Dit om je een idee te geven, want dit doet hij dus náást zijn schermtijd. Geen vaste schermtijden hier. Normaal gesproken vóór het ontbijt (uiterlijk 10 uur ontbijten) en vanaf een uur of 3 's middags. En op dit moment veel sport kijken .
Als zijn kamer een puinhoop is, moet hij ook nog zorgen dat het aan het eind van de vakantie weer een beetje op orde is.

Conference
18-02-2014 om 12:35
Dagje weg
Mijn man en ik werken ook gewoon door in de vakanties en de mannen hangen dan thuis voor de buis, op bed, achter de pc of voetballen wat buiten. De tijden op de pc zijn begrenst, dus ze kunnen niet langer dan de door ons ingegeven tijden daar op. De opgegeven klusjes worden standaard pas gedaan als één van ons thuiskomt, want daar komen ze niet aan toe tijdens hun drukke bezigheden overdag.
Daarnaast plannen we in een vakantie doordeweeks altijd één dagje weg in, met onze pubers. Naar Amsterdam, naar Rotterdam, naar Eindhoven, naar Assen, naar Hilversum, altijd naar een plaats waar dingen zijn te zien of te doen, waar de kinderen interesse in hebben en zo zorgen we ervoor dat iedereen aan zijn trekken komt. Of we gaan naar een pretpark of zoiets. Kost wel wat, maar het is een gezellig tijdverdrijf met z'n allen, iets wat bij ons veel te weinig gebeurt naar mijn zin, en het is een hele dag zonder scherm, want de mobieltjes laten we die dag lekker thuis. Als een puber begint te zuchten en te steunen dat we wéér weg moeten, heb ik altijd een lijst met achterstallige klusjes paraat en stel hem voor om dat dan gezellig met zijn allen te gaan doen die dag. Meestal werkt dat wel motiverend om met een acceptabel humeur mee te gaan.

Pubermoe
21-02-2014 om 10:57
Update
De week is bijna voorbij en het is me niet tegengevallen. Oudste heeft zich prima vermaakt met uitstapjes, logeervriendin etc. Middelste heeft bios gedaan met vriend en middag gamen met vriend. Jongste is uit logeren geweest, maar verder heeft hij niet veel gedaan. Met hem was het nog het moeilijkste deze week.
Wat wel heel fijn was: man heeft ze afgelopen zondag de hele dag mee naar buiten genomen. Ze hebben de hele dag doorgebracht in een natuurgebied. Ze hebben zich heel goed gedragen en vermaakt daar.
We hebben ze ook alle 3 een keer boodschappen laten doen om daarna zelf te koken.
Ze blijven wel veel vragen om op de laptop te mogen en ze zitten ook verder veel op hun mobiel, maar gelukkig hebben ze dus ook nog andere dingen gedaan. Ik ben er geen voorstander van om dat gamen aan hen over te laten in de vakantie. Maar het is dus toch een fijne vakantie geworden!!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.