Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wanneer 14 jarige alleen thuis laten

Hallo, ik heb via Google een oud onderwerp uit 2015 gevonden maar kon hier niet meer op reageren. Daarom nieuw onderwerp. Mijn dochter is 14 en wil het weekend logeren bij een vriendin. Er komt nog een vriendin dus ze zijn met hun drieën, de ouders zijn het weekend weg. Het is ongeveer 20 minuten rijden bij ons vandaan. Volgens de meiden houden de buren een oogje in het zijl. Ik vind het erg lastig om los te laten, maar aan de andere kant wil ik haar het vertrouwen ook geven en is ze een verantwoordelijke en slimme meid. Ome Google geeft alleen maar dezelfde resultaten op websites weer dat kinderen van 15 best overdag alleen kunnen zijn maar in de nacht niet. Nergens staan bronnen bij helaas dus waarop is dat gebasseerd denk ik dan. Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar meningen van andere ouders zodat ik een betere keuze kan maken of ik haar dit weekend laat gaan. 

Peiling

Zou jij je dochter van 14 een nacht laten logeren bij een vriendin zonder dat de ouders aanwezig zijn?
93 stemmen
52%
29%
19%

Dat is geheel afhankelijk van hoe je dochter is en hoe die andere twee meiden zijn.

Het zou voor mij wel belangrijk zijn dat ik de twee vriendinnen goed ken en daar vertrouwen in heb. Dat ik de ouders ook enigszins ken. Ook zou het voor mij uitmaken wat voor een kind mijn dochter is. Dus ik kan er nu geen eenduidig ja of nee op antwoorden 

Ja, ik zou dat doen.Is toevallig vorige week gebeurd. Ze zou met  vriendinnen blijven slapen bij een ander meisje. Moeder kreeg avonds laat telefoon en moest vanwege spoedgeval in de familie naar de andere kant vh land . Heeft ons en de andere ouders gebeld. Mochten ze blijven slapen (buren hielden een oogje in het zeil) of kwamen we de kinderen nu ophalen. Mijn dochter en de andere meiden vertrouw ik wel. Zijn rustige meiden. Ging ook helemaal goed.
Maar mijn dochter en die andere meiden passen ook vaak op. Ook wel tot 12 uur. Dan zijn ze ook alleen en hebben de verantwoording over jongere kinderen

Hoe is de dynamiek met die twee andere meiden. Je dochter is verantwoordelijk zeg je, maar zijn ze dat met z'n drieën ook? Jutten ze mekaar op tot 'actie' en het uitproberen van de drankvoorraad van pa en ma, of gaan ze series kijken en chips eten?
Daar zou het voor mij van af hangen. En als ik die andere meiden niet ken zou ik ze eerst eens willen zien.
Met 3 kan veiliger zijn dan met 2, maar ook juist onveiliger, en dat hangt af van hoe ze op elkaar reageren.

Als ik kids zou hebben: No way. Ik weet hoe man en ik waren op die leeftijd. Mijn neefjes en nichtjes waren ook geen lieverdjes. En als ik soms de kleedkamergesprekken van pubers hoor… echt no way. 

Ja. Op die leeftijd kunnen ze ook oppassen op jongere kinderen en dan zijn er ook geen ouders bij én hebben ze verantwoordelijkheid over die jonge kinderen.
Tenzij je je kind of die vrienden écht niet vertrouwt maar dan is het ook de vraag of je ze overdag wel alleen laat. Het gaat denk ik ook om het aantal nachten en om de vraag of ze helemaal alleen zijn of niet. Een 14-jarige zou ik geen week helemaal alleen thuis laten als ik op vakantie zou gaan, maar een nachtje met vriendinnen logeren wel.

moedervanjekyllandhyde

moedervanjekyllandhyde

03-11-2021 om 15:16 Topicstarter

Heel erg bedankt alvast voor al deze reacties! Goede punten allemaal! Ik ken de andere meiden een beetje en heb een goed beeld van de ouders. Ik neig er nu naar om ja te zeggen, vooral omdat mijn dochter weinig zelfvertrouwen heeft en een laag zelfbeeld. Dit zal haar goed doen. De dynamiek tussen hun drieën is puberend maar geloof niet dat ze gekke dingen zullen doen zoals drinken. Mocht ik daar achter komen kan ze tot ze uit huis gaat logeren shaken Ik ga er nog even een nachtje over slapen en ga dan mn beslissing maken. Nogmaals bedankt allemaal, ook aan de stemmers!

Dat hangt echt van je kind af. Als je een verantwoordelijk kind hebt ook al wel eerder dan 14. Maar als ze erg de grenzen opzoekt, dan niet.

Bij mijn oudste zou ik dat hebben toegestaan: ik kende op die leeftijd vrijwel al haar vrienden en vond dat altijd een betrouwbare groep. 
Bij mijn jongste zou het afhankelijk zijn van wie er verder aanwezig zou zijn. Er waren er bij die, zelfs als wij aanwezig waren, vrijwel niet tot normaal gedrag te corrigeren waren. Dat corrigeren was mijn jongste op 14 jarige leeftijd zeker niet gelukt en dan hadden er rare dingen kunnen gebeuren in dat huis. Niet alleen met het huis, maar ook met de aanwezigen (vuur, rare spelletjes etc.). 
Kortom, erg persoons afhankelijk.

Een laatste overweging: kun je grenzen stellen aan wat ze (vooraf) delen op social media over hun weekendje alleen?
Er kan nl ook gedoe ontstaan met ongenode gasten die ze niet in de hand hebben.

Mijn dochter van toen 13 heeft met drie vriendinnen alleen in de caravan geslapen deze zomer. Familie in de caravan ernaast hield een oogje in het zeil. Hele rustige meiden en ze mochten geen kaarsjes aan. Ging prima, andere ouders vonden het ook prima.  Alleen dat ik om 02:00 een foto geappt kreeg (met vrolijke meiden erop) vond ik nachtrustgewijs iets minder   

Volgens mij was mijn dochter 15 toen ze voor het eerst thuis bleef met een vriendin. Ik vond dat toen wel bijzonder dat het van de andere ouders mocht, maar het is helemaal goed gegaan. De buurvrouw van haar vader was ingeseind en kwam ‘s avonds ook nog even buurten.

Zoals hier al veel gezegd , het hangt er vooral van af hoe die meiden zijn he , dat kan google niet weten . Jouw dochter lijkt me wel ok , maar hoe goed ken je die andere twee ? Mijn dochter is ook 14 en is nu net tijdens deze vakantieweek ook twee dagen gaan logeren bij haar beste vriendin waar ze dikwijls een hele tijd alleen zijn (de ouders werken overdag) . Geen idee dus wat ze daar uitspoken en wat de huisregels daar zijn ,maar ik vertrouw er gewoon op dat ze geen al te domme dingen doen . Die twee zijn geen heilige boontjes (zo roken ze beide) maar ergens moet je ze wel loslaten en niet alles verbieden he . Ik hoop vooral dat ze een leuke tijd hebben , dat wens ik jouw dochter ook toe .

Als je haar vertrouwd en ze is over het algemeen (net als haar vriendinnen) rustig en verantwoordelijk? Ja hoor. Ik zou wel een Áls/dan gesprek met haar voeren. Even nagaan wat ze in verschillende moeilijke situaties zou doen.

ja hoor kan makkelijk vind ik of je dochter moet rare dingen uithalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.