Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Triva

Triva

19-07-2020 om 10:39

Verveling bij pubers

Al maanden thuis en ook nog zomervakantie; verveling onder tieners slaat toe - https://nos.nl/l/2341143

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-07-2020 om 10:52

Ik merk ook dat ik iebelig wordt van mijn rondhangende puber. Al maanden thuis. Heeft twee weken geplukt en is nu een paar weken thuis om daarna nog 3 weken te werken.
In afwachting van het starten van de studie waar het ook allemaal anders zal gaan. Maandag kan ze online zien hoe het eerste trimester zal verlopen, merendeel zal online zijn. Waarop zij afgelopen week eigenlijk heeft besloten dan de eerste maanden ook maar thuis te blijven wonen, want hospiteren is best lastig heeft ze gemerkt en geen noodzaak nu om je best daarvoor te doen. Ingekakt dus.
Inmiddels is ze al minder blij met mij, omdat ik er wel op aandring dat ze dan iig online info opzoekt.
Vriendje doet echt precies hetzelfde. Ze hangen hier rond of bij hem thuis.

Hier in de stad wordt ook niets georganiseerd. Jammer, want hier is ook een wijk waarvan ik denk dat dat wel goed zou zijn. Misschien dat daar nog initiatieven komen.

Leve het geldgebrek

Zoon van 14 is sinds half maart nauwelijks het huis uitgeweest. Hij verdeelde zijn tijd tussen schoolwerk op de laptop, gamen op de laptop, het bekijken van livestreams op de laptop en de tv. Vol jaloezie las ik hier postings over jongeren die buiten gingen sporten of rondhangen met vrienden: zoonlief deed niks
Maarrrrr ... hij wil een bepaalde spelcomputer. Daar heeft hij niet genoeg geld voor. Dus heeft hij nu besloten te gaan werken als vakkenvuller ( we zijn nu nog op vakantie maar in principe kan hij ergens volgende week beginnen).

Ik ben blij. Zoon komt straks eindelijk weer eens het huis uit, leert nieuwe mensen kennen en krijgt weer eens wat beweging. Leve het geldgebrek.

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-07-2020 om 17:58

Leve het geldgebrek

En de gameverslaving.

Zo komen zaken toch weer mooi samen.

Suus

Suus

21-07-2020 om 22:08

Herkenbaar

Hier heeft oudste bijbaantje bij een winkel. Maar heeft te laat doorgegeven dat hij in de vakantie wel extra kan werken, dus is dus nauwelijks extra ingepland. Is denk ik 2-3 dagen aan het werk, telkens voor een uurtje of 2 per dag. Dat schiet dus niet op. De rest van de dag, die hier altijd al vroeg begint want uitslapen kunnen ze beiden niet, is het alleen maar gamen. Op de dagen dat ie niet hoeft te werken is dat dus gerust van 8.30-22.00 ofzo. Afwisselend op telefoon, PS4 of laptop. En we sluiten af met tv kijken. Werkelijk. Iets anders dan dit is het niet. Hij ziet geen straaltje zonlicht op dat soort dagen. Heb het idee ook dat ie steeds bleker gaat kijken.
VRE-SE-LIJK vind ik het. Dat gehang.
Is dit nu een leuke manier van vakantie hebben, vroeg ik ook. Dan humt’ie wat en tsja...Maar ja, wij moeten nog werken, klasgenoten werken ook (en altijd weer net andere tijden dan hijzelf) én die willen ook niks ondernemen, en ook alleen maar gamen.

Was het maar net iets beter weer, dan konden we erop uit naar een recreatieplas lekker zwemmen. Dat vinden ze nog wel leuk. Maar ja, zo’n zomer wordt het voorlopig nog niet. Helaas.

Andere vraag die hier wel een beetje mee samenhangt: als wij zometeen ook vakantie hebben, wil ik wel wat dagjes uit cq activiteiten doen. Wat is leuk en betaalbaar met pubers en niet teveel hinder van coronagedoe?
Pretparken is altijd goed (maar niet goedkoop). Nu moet je echter vooraf reserveren, dat vind ik nog wel prima, maar nu moet je soms zelfs de attracties al vooraf reserveren met QR-codes en weet-ik-wat. Dat neemt wel alle spontaniteit van zo’n dagje weg, dus dat trekt me minder.
Tips anyone?

Pluk

Pluk

21-07-2020 om 22:26

Wij

Mijn pubers spreken regelmatig af in een groep, in de avond of voor een logeerpartij. De oudste werkt, maar ook maar heel weinig. Verder is het vooral hangen en gamen. Ik vind dat zelf niet zo’n probleem, ik hing vroeger ook dagenlang met een boek op de bank. We proberen regelmatig samen iets leuks te doen. Spelletje, zwemmen in het zwembad in de tuin, barbecuen, pitch and putt, uit eten. Telkens maar een uurtje of twee, dat is wel voldoende om er even wat peper in te krijgen en niet zoveel dat ze er geen zin meer in hebben.

Wij hebben een oude schuur in de tuin en de komende weken mogen de kinderen die met hun vrienden opknappen om er een hangplek van te maken. En we gaan nog een weekje weg. Eigenlijk vind ik het wel goed zo.

40er

40er

22-07-2020 om 07:11

Ik moet zeggen

Dat hier van verveling nog geen sprake is. Werkt wel wat, gamed (?), heeft opa al geholpen met zijn computer. Hij laat ook minimaal 1x per dag de hond uit en kookt 1x per week. Eigenlijk loopt het best lekker zo 😁

Pluk, wat leuk dat ze bij jullie een 'keet' krijgen. Zouden ze hier ook wel willen denk ik.

Suus, klimbos of een keer mountainbiken? Kanoën?
De mijne maak ik blij door een keer ergens te gaan lunchen, of bv tapas op een terrasje.

ElenaH

ElenaH

22-07-2020 om 07:16

Hier ook niet

Mijn dochter is al maanden thuis (eindexamenjaar) en heeft zich nog niet verveeld. Ze mompelt af en toe iets van 'bijbaantje zoeken' of 'misschien naar de sportschool', maar daar blijft het bij.
Eerlijk gezegd houd ik mijn hart vast voor de start van het collegejaar. Dan moet ze ineens weer aan de bak en heeft ze 'nergens' meer tijd voor. Dat zal niet meevallen

verveling

Hier merk ik ook wel dat rek er soms wat uit is. Ze zijn natuurlijk al maanden thuis en 2 van mijn kinderen hebben wel heel minimaal schoolwerk gedaan de afgelopen periode. Zeeën van vrije tijd dus.
Mijn pleegzoon werkt veel in de vakantie wat eigenlijk wel heel fijn is want daardoor heeft hij toch een goed ritme. Hij heeft ook wat uren geregeld voor mijn dochter dus die werkt ook. Zoon helaas niet maar het is voor hem door zijn handicap ook veel lastiger om een baantje te vinden. Hij mist wel erg het ritme van de school en dergelijke.
Gelukkig hebben ze wel wat hobbies buitenshuis en daardoor zijn ze een deel van de dag ook wel bezig. Wel erg jammer dat het weer niet altijd even mooi is want ze gaan hier heel graag zwemmen en varen (ook met vrienden.) Verder gaan ze veel paardrijden en op de stalling hebben ze ook een leuke vriendengroep dus dan blijven ze daar wat langer hangen en zo.
In huis is het inderdaad veel gamen. Mijn zoon is het meeste thuis maar hij is gelukkig ook de creatiefste dus hij wil ook nog wel schilderen, tekenen, gitaar spelen en hij leest veel. Dus het is niet alleen gamen gelukkig.
Maar ik merk wel dat ze minder actief zijn dan normaal in de vakanties. Het duurt allemaal al zo lang voor ze.
Gelukkig gaan we straks nog wel als gezin twee weken weg. We hebben lang getwijfeld nadat onze plannen niet door konden gaan of we weg zouden gaan maar hebben nu toch besloten om te gaan. Het zal natuurlijk wel wat anders dan anders zijn maar in elk geval een andere omgeving,

Kopzorg

Kopzorg

22-07-2020 om 15:54

De verveling valt hier nog erg mee

Oudste deed eindexamen en is dus al een hele poos vrij maar voor haar vervolgstudie heeft ze niet het geheel juiste vakkenpakket. Zij heeft dus een spoedcursus gedaan voor dat vak. 4, 5 en 6 VWO in zeven weken afgesloten met een examen afgelopen vrijdag. Dat waren lange dagen naar school en veel huiswerk, voor dat ene vak, maken. Haar vakantie is nu op dag 3.
Jongste gaat om gezondheidsredenen naar een andere school en ook hij moet zelfstandig nog wat stof bijwerken om volgend jaar goed te kunnen starten. Dus hij zit iedere ochtend nog aan school hoewel hij al sinds 2 juli officieel vakantie heeft.
Er wordt wel af en toe gefietst en er was nog training van het ballen dus ze komen aan hun beweging.
En....
Zolang man/vader nog geen vakantie heeft wordt er hier ook nog even geholpen met huishoudelijke klussen. Jongste heeft vanochtend de ramen van zijn eigen kamer gelapt. Daar waren 2 slakken op aan het "walsen" geweest 2 bijna perfecte cirkels van slakkenslijm en een meeuw had het schilderij afgemaakt met een flats en wat kleine spetters.
Ik heb hem de stok met wisser/trekker gegeven en een emmer met sop. Het ziet er weer netjes uit. Hij kan aan zijn bureau zitten en naar buiten kijken zonder braakneigingen te krijgen.
Morgen gaan we de slaapkamers doen, pijnhoop van afgelopen schooljaar "archiveren" en klaar maken voor het nieuwe schooljaar.
Vrijdag begint de vakantie van man, dan gaan we de buitenboel schilderen en de schutting vervangen maar ook een paar dagen leuke dingen doen. Als het dagje zeilen niet door kan gaan vanwege het toch wat tegenvallende weer dan wordt er wel eens een device gestart voor een game vermoed ik zo maar het mag geen hele dagen.

Suus

Suus

23-07-2020 om 10:43

Weer

Man had ook al bedacht om een keer mountainbikes te huren met de jongens, jongste leek het iig wel wat.
Klimbos willen ze niet volgens mij (heb ik een poosje geleden gevraagd en was geen animo).

Het lastige is ook dat het de komende dagen gewoon wisselvallig weer wordt met best veel buien voorspeld, dus naar buiten en je nat laten regenen vinden ze hier ook geen goed plan.
Vanaf volgende week vrijdag lijkt het wat beter te worden, dus misschien kunnen we dan een dagje naar een recreatieplas. Ik hóóp het. Dat geeft tenminste ook vakantiegevoel, lekker zwemmen.
Maar verder.....pfffttttt

Wendelmoed

Wendelmoed

23-07-2020 om 11:51

Hier prima

De tieners hier waren wel aan vakantie toe, ze zijn nu ook meer ontspannen nou school echt "klaar" is.
Dochter zit met een vriendin een weekje in een vakantiehuis van vrienden, en vermaakt zich daar opperbest.
Zoons hebben allebei veel activiteiten met vrienden en/of scouting, dus die vervelen zich ook niet - na een lange dag fietsen en klimbos is een dagje uitslapen en rondhangen helemaal niet vervelend.
En ik vind het zelf heerlijk dat ze niets hoeven, dan hoef ik ze ook niet achter hun broek aan te zitten.
Wie zich lijkt te vervelen krijgt het dringende verzoek om de kamer op te ruimen of de hond uit te laten, dus ze zorgen wel dat ze er niet uitzien of ze zich vervelen.
Binnenkort maar eens wat uitjes plannen, we willen een keer naar het Kroller-Muller en ik heb ook nog AH-Efteling kaartjes liggen.
Andere musea zijn ook weer open (we hebben een museumjaarkaart) en een ander pretpark zie ik ook nog wel zitten, Toverland bv. of een dierentuin.
We gaan niet weg dit jaar, dus er is wel geld voor uitjes.
Gisteren nog naar een begrafenis geweest, dat is geen uitje maar het is wel even wat anders en je spreekt weer eens wat mensen.
Elke week is wel een van de kinderen weg, dat scheelt ook - met een kind minder is de sfeer toch weer anders, er is wat minder vaat en het eten gaat net iets makkelijker (er lust altijd wel iemand iets niet).
Manlief is weer wat vaker naar het werk, en dat is ook wel weer rustiger dan samen in hetzelfde huis werk proberen te doen.
Tot nu toe gaat het wel en we kijken maar niet te ver vooruit.
Iedereen hier hoopt op een "normale" start van het schooljaar in september, als dat niet gaat lukken door een tweede golf voorzie ik meer problemen.

UU-er

UU-er

07-08-2020 om 22:55

leuk Els

Leuk Els, we zijn vast indirecte collega's, want ik zie hier maar één universiteit bij staan en dat is de UU: https://taalbaas.nu/over-ons/

Ik kende het nog niet. Eén van mijn kinderen gaat komend jaar ook bij ons aan de UU studeren, de ander niet (doet ook Havo trouwens) en heeft het veel meer nodig dan mijn taalvaardige 1e.

groeten, een UU-er

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.