Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-06-2023 om 15:31
Mijn dochter van net 15 is alleen maar op haar mphone. Heb van 4de tot 13de jaar dochter alleen opgevoed. Vader belde steeds af met allerlei excuses. Wegens rug klachten en hevige pijn door slijtage, heb ik ander half jaar geleden gevraagd of vader wil helpen ( met zijn vriendin). Daar gaat ze nu om de week heen voor 1 week. Daar zijn geen regels. ( naast mobiele regels denk ik ook geen andere regels) Ze mag van vader elke uur op haar mobiele. Heb hem uitgelegd hoe slecht dit is, kijk, kijken op je mobiel naar tiktok of whatever andere app is eenrichtingsverkeer! Je hoeft er geen moeite voor te doen. En juist moeite doen is essentieel voor de opgroeiende brein. Denk aan al die verbindingen die hun weg zoeken. Gezien dochter steeds op mobiel zat, zei ik vaak, geef hier, nu, geef dat ding, eraf. Ze slaat mij, wordt agressief, complete ruzie.
Ze ziet niets anders ,ziet niet vieze borden in de woonkamer, slaapkamer een puin, vraagt waar is dit? heb je mijn...gezien? waar is? Ze zegt inmiddels "ik haat je" en "rot op". Gezien de ruzies heb ik momenteel even mijn gedrag aangepast. IN die zin, ik laat haar even op aar mobiel. want ben compleet overspannen hierdoor. En moet even reflecteren, wat is next? Waar zoeken jullie hulp?
09-06-2023 om 14:30
WendelmoedM schreef op 04-06-2023 om 16:27:
Apps en social media platforms zijn speciaal ontworpen om verslavend te zijn. Een beetje wilskracht is echt niet opgewassen tegen een heel team psychologen en marketeers. Komt het sociale aspect ook nog bij.
Lees 'Verkeerd verbonden' van Cees Zweistra. Niet perse puberlectuur maar wel heel zinnig om je als volwassene zelf wat bewuster te maken van wat 'de schermpjes' met je doen.
09-06-2023 om 14:35
Moradora schreef op 04-06-2023 om 15:44:
laat haar. Ik heb hier 3 pubers( 13 16 en 19) die ook verkleefd zijn met hun telefoon. En ik zie dat overal om me heen. Het hoort erbij. Hun hele leven speelt zich af via hun mobiel. Dat is ondersteunend aan het IRL zien van vrienden/klasgenoten etc.
Pick your battles maar deze zou ik laten gaan die ga je toch niet winnen.
Of het ondersteunend is??? Neg. Het is een geniepige verslaving die je langzaam maar zeker losweekt van het gewone leven waarin je rondloopt. Of in elk geval je aandacht zwaar versnippert. Kijk naar de ouders met kindjes in de wagen en mobiel in de hand, naar mensen die met de hond wandelen, ogen gericht op het schermpje. Dat die versnippering werkt is bewezen, waarom zou er anders zoveel reclame opduiken in de digitale zijlijn. Gaat enorm veel geld in om.
Dit is echt wat anders dan het vele lezen van ooit.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.