Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
alleen

alleen

23-04-2018 om 13:25

Vermoeden dat mijn zoon rookt

Ik heb het vermoeden dat mijn zoon rookt. Ik heb laatst nog een gesprek met hem gehad en hij zei dat het niet rookte. Want hij had sigaretten in zijn jas en moest dit bewaren voor een vriend. Gisteren stuurde hij zijn broer een berichtje of hij peuken wil gaan halen. En hij zegt ook dat hij rookt.

Hoe kan ik beste een gesprek met hem aangaan

juf Ank

juf Ank

23-04-2018 om 13:47

tja

Als het zo is dat hij stiekem rookt en zo uit alle macht probeert dit voor jou verborgen te houden, dan weet hij allang dat jullie ertegen zijn en het een slechte zaak vinden.

Ik neem aan dat jullie het allang uitgebreid met hem besproken hebben. Dus vraag je af, voor je je afvraagt hoe je het gesprek wilt aangaan: Wat wordt het doel van het gesprek?

Kaaskopje

Kaaskopje

23-04-2018 om 14:16

Hoe oud is zoon?

Je zoon vertoont typisch 'ik mag niet roken, maar doe het toch'-gedrag. Mijn persoonlijke ervaring is, dat straf, boosheid e.d. niets helpt, maar stiekem gedrag bevordert. Je dwingt hem daarmee min of meer tot liegen en dat wil je ook niet.

Ik zou zelf wel boos zijn als ik door zou hebben dat een kind van mij rookt. Ik denk dat je ook wel mag uiten dat je het waardeloos vindt. Je zou dat moment kunnen benutten door hem lastig te vallen met vervelend beeldmateriaal e.d., maar vervolgens is het zaak dat ook weer af te sluiten. Je zou kunnen vragen of hij erover na wil denken om er weer mee te stoppen eventueel geholpen met anti-rookmiddelen die jij betaalt. Wil hij dat niet en krijgt hij nog zakgeld, dan zou ik het deel wat hij uitgeeft aan sigaretten in mindering brengen. Desnoods net zo lang tot er amper iets van overblijft. Het mag zo zijn dat zakgeld naar eigen inzicht uitgegeven mag worden, maar ik zou niet mee willen betalen aan slechte gewoontes als roken. Dus hij mag zelf folders gaan rondbrengen of een ander baantje naast school zoeken als hij wil roken.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-04-2018 om 14:24

Tegenstrijdig

Ik schreef dat o.a. stiekem gedrag in de hand werkt en dat meen ik ook, dus het afknijpen van zakgeld zou dan ook niet mogen, maar dat koppel ik dan toch maar even los van het algemene 'straf'. Ik zou het uitleggen als een principekwestie. Ik geef geen geld uit aan roken, omdat ik roken ongezond vind. "Ja maar, jij hebt ook gerookt!", zou een kind van mij gezegd kunnen hebben. Zeker, dat is zo, dat was dan ook niet verstandig. Ze hebben mij overigens nooit meegemaakt als roker, mijn man wel en dat vonden ze buitengewoon smerig gelukkig.

Eerlijk

Je kan tegen hem zeggen dat je signalen hebt ontvangen zoals de sigaretten in zijn jas, en dat je het op prijs stelt als iemand eerlijk antwoord geeft op de vraag of hij wel eens rookt.
Dat je zijn acties op school bij hem legt, maar dat je niet wilt dat hij in huis rookt.
En dat je roken het voorbeeld vindt van geldverspilling. Straffen heeft geen zin, het aanschaffen is al een straf op zich. Let wel op dat er toevallig geen geld uit jouw portemonnee verdwijnt

Je kan hem nu eenmaal niet aan het handje houden maar wel aangeven dat hij thuis te maken heeft met huisregels.

alleen

alleen

27-04-2018 om 13:19

Gesprek gehad

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een gesprek gehad met mijn zoon (nu 15 jaar) nadat mijn andere zoon hem had zien roken. En ik heb tegen mijn zoon gezegd dat ik het zelf heb gezien.

En mijn vermoeden klopt. Nu blijkt dat hij al een hele tijd rookt en heeft geprobeerd te stoppen 2 dagen.

Maar al zijn vrienden roken.

Hij geeft aan dat het moeilijk is om te stoppen. Hij weet ook niet of hij wil stoppen.
Hij krijgt af en toe sigaretten of laat iemand anders voor hem kopen.

Hoe kan ik mijn zoon helpen om hem te laten stoppen met roken (hij weet zelf niet of hij het wil). Ik heb al aangeboden om hem 100 euro te geven (terwijl hij anders dit altijd wil) maar ook dat geeft niet de doorslag.

en gevraagd of de andere jongens ook willen stoppen, maar dat willen ze niet.

Kan iemand mij en mijn zoon helpen of advies geven. Of gewoon door laten roken.

Zijn vader weet het nog niet.

Poekie

Poekie

27-04-2018 om 13:35

Stoppen

Echt stoppen kan alleen als hij gemotiveerd (dus als hij wil). Als zijn vrienden allemaal roken wordt het sowieso een lastig verhaald denk ik.

Je kunt de nadelen van roken benadrukken (geen preken, dat helpt niet), verbieden thuis of in/om huis te roken, geen rookwaren voor hem kopen of overwegen überhaupt geen zakgeld te geven omdat dit aan rookwaren wordt uitgegeven.
En verder laten gaan. Kinderen doen vaker domme dingen, maar hebben uiteindelijk zelf ook hun eigen verantwoordelijkheid.
Aangezien hij dit blijkbaar (?) mede is gaan doen omdat zijn vrienden het ook doen, denk ik dat het wel belangrijk is met hem in gesprek te blijven. Laat het roken niet tussen jullie komen. Je keurt zijn keuze om te roken duidelijk af, maar hem niet. En ook zijn vrienden niet!

Je hebt hem honderd euro geboden, heb je dit je andere zoon ook geboden?

Triva

Triva

27-04-2018 om 15:23

hier

Ik heb altijd gezegd dat er in mijn huis en tuin niet gerookt mag worden en dat ik er geen cent aan uitgeef. Mijn kinderen weten dus dat ze geen zakgeld meer krijgen als er gerookt wordt en dat ze ook altijd de tuin uit zouden moeten om aan hun verslaving te werken. Op school mag alleen gerookt worden op het schoolplein als ouders toestemming geven dus dat werkt ook niet mee.

Ze roken hier dus niet maar niet om al die regels gewoon omdat ze nooit in de verleiding kwamen.

Mijn zoon zegt dat hij moet gaan vapen (elektrisch)

Suze

Suze

27-04-2018 om 21:24

vapen

Of je zoon aan vapen wil is de vraag.
Maar bovendien is de vraag of dat nou een beter alternatief is:
http://www.google.nl/url?q=https://yoo.rs/xandra/blog/is-vapen-veiliger-dan-roken-1521283181.html&sa=U&ved=0ahUKEwjG9aaRltvaAhWSaFAKHVhyA6kQFggiMAc&usg=AOvVaw2raLe_qOYGwKnGa9g8h5-L

Ik hoop dat de link het doet.

Wok

Wok

01-05-2018 om 13:37

Nee niet vapen

Het mag dan misschien minder schadelijk zijn het helpt je niets van de verslaving tussen je oren af. Daarbij nodigen de verschillende sterktes uit tot niet minderen.
Daarbij vind ik het persoonlijk staan of je ventolin staat te snuiven of wanhopig aan het zuurstof hangt, maar dat terzijde.

Ik heb 33 jaar gerookt. Het vapen was voor mij totaal geen bevrediging die de sigaret wel voor mij was. Het leek er niet op.

Ik weet niet hoeveel hij rookt, maar als hij zo kan stoppen zou dat qua verslaving denk ik mijn voorkeur hebben.
Zelf ben ik succesvol m.b.v. medicatie gestopt (champix) maar dat is een zwaar middel.
Zonder de wil om te stoppen lukt het niet. En door er bovenop te zitten krijg je het denk ik ook niet voor elkaar.
Eerste stap: voorlichting zonder dwang of oordeel en hopen dat hij zelf gemotiveerd raakt.

mirreke

mirreke

01-05-2018 om 15:55

Huisarts

Roken is een verslaving, boos worden, verdrietig worden enz. enz. helpt niet. Als je zoon echt wil stoppen zou ik met hem naar de huisarts gaan.
Vroeg beginnen met roken is erg slecht, ook op de lange termijn (ook al stop je ooit).

Neem de verslaving serieus. Een van onze kinderen rookt ook (helaas). Hij is zelf echt niet gek en weet heus wel hoe het zit. Zeuren van onze kant helpt echt niet en drijft alleen maar een wig tussen ons in.
De verslaving serieus nemen helpt hopelijk echt beter.
Wat ook kan helpen is het financiële plaatje. Roken is namelijk ook heel duur.

Gelegenheidsroker

Is de jongen nu echt verslaafd of een gelegenheidswoord?
Een gelegenheidsroker rookt in de pauzes gezellig met de anderen mee, kan gewoon naar huis fietsen zonder peuk in de vingers, kan op vakantie zonder een peuk op te steken, kan de laatste sigaret in het pakje voor morgen bewaren, hoeft niet een sigaret op het sportveld te roken als anderen teamspelers ook niet roken.

Wilde hij stoppen met roken omdat hij het te duur is gaan vinden? Moedig hem aan te stoppen door het geld wat hij zich zo uitspaart, door hem te laten sparen voor een doel.vb scooterrijbewijs of een helm of een scooter.
Als zijn vrienden dan vragen waarom hij niet rookt, heeft hij een goed excuus. Iets wat jongelui begrijpen.

PS,
wat als hij ook blowt? Als hij kan stoppen met roken, kan je die stap tot blowen mogelijk voor zijn

superpapa

superpapa

30-06-2018 om 18:05

roken

wat mij verbaast is en niet alleen bij u hoe was u als puber nooit gespeelt met tabak alcohol wiet. pubers doen dat ik als puber ook blowen zuipen xtc is allemaal voorbij gekomen en nu als 34 jarige een koophuis goede baan leuke vrienden kan met een glimlach die tijd terug halen mn ouders zijn echt open minded hun waren in hun pubertijd geen haar beter.

Vogel

Vogel

01-07-2018 om 08:46

Maar superpapa

Wij weten nu, in tegenstelling tot onze ouders destijds, zoveel beter hoe schadelijk roken en drinken zijn. Dat vind ik wel een goed argument in de gesprekken met mijn pubers over waarom ik niet wil dat ze roken of drinken: het is gewoon ontzettend slecht voor je lijf en de ontwikkeling van je hersens.

Triva

Triva

01-07-2018 om 09:45

maar vogel

Deze persoon is 34, wil je zeggen dat 20 jaar geleden men nog niet goed wist hoe schadelijk roken en drinken is?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-07-2018 om 10:38

Drinken niet Triva

Toen was alcohol op 16-jarige leeftijd nog heel gewoon. En ook qua roken zie ik wel een ommekeer. Toen was roken nog echt stoer. Nu gelukkig niet meer.....

Tamara

Tamara

21-07-2018 om 10:25

Mijn dochter

heeft recent verteld dat ze toen ze 13 was wel een periode heeft gerookt (via via kwam ze aan sigaretten). Ze heeft ook gezegd dat ze soms wel eens een sigaret aan neemt, maar weigert nu zelf sigaretten te kopen. Ze vind het nu (ze is nu 16) niet eens leuk/lekker meer, maar door groepsdruk doet ze het wel eens. Ik prijs haar wel voor haar eerlijkheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.