Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Verlof nemen voor je tiener in de vakantie

Mijn kinderen zijn 13 en 15.Ik heb altijd verlof genomen in de schoolvakanties maar nu is het de 1 ste zomer dat ik merk dat ik er zelf niet zoveel aan heb.Ze spreken af met vrienden,willen niet meer mee.Mijn jongste dochter wel nog eens maar niet dagelijks...Ze slapen lang of mijn zoon zit smorgens op PlayStation en gaat smiddags voetballen ofzo.Ik zou persoonlijk meer hebben aan mijn verlof als ze naar school zijn.Het huis voor ons alleen en eens een dagje weg of naar de wellness ofzo...Hoe verdelen jullie dat...?En blijven jullie tieners alleen thuis als je gaat werken,dat knaagt soms bij mij....Maar ik denk dat ik daar meer last van heb dan zij...haha

juf Ank

juf Ank

16-08-2018 om 19:57

zo gaat dat...

In principe kun je kinderen van deze leeftijd over het algemeen best alleen laten voor de uren dat je werkt. Maar het ligt ook aan je werktijden en je kinderen, wat ze aankunnen.
Kun jij op andere momenten verlof nemen.

Natje1812

Natje1812

16-08-2018 om 20:46 Topicstarter

Ik werk

Van 8-16 en 2 dagen van 8-12..weekends thuis.Dus 3 dagen zijn ze een hele dag alleen thuis.

Kaori

Kaori

16-08-2018 om 20:52

Zeker

Dochter heeft 12 weken vakantie waar ik er 6 van moet invullen. Zelf heb ik maar 5 weken verlof en die uren heb ik ook nodig voor de mantelzorg voor mijn moeder.
Dus sinds ze in groep 7 zit is ze regelmatig een dagje alleen thuis. Vaak ga ik dan wel thuis lunchen want ik woon dicht bij mijn werk.

Vakantieganger

Vakantieganger

16-08-2018 om 21:26

Ik werk ook korte dagen

Begin vroeg, puber slaapt toch uit, en afhankelijk van de bekende plannen ben ik meestal om een uur of 3/4 weer thuis. Als ik weet dat puber naar vrienden gaat, draai ik normale uren.
Soms vraag ik mijn ouders om even langs te komen als ik werk. Vinden zij leuk, even exclusieve puber-aandacht. Puber vindt het wat minder, haha.
Maar sinds de middelbare zeker, ben ik vakanties meer en meer gaan werken. Juist in schooltijden hadden ze mij harder nodig, dan nu in vakantietijd.

Zeer herkenbaar.

Het gevoel dat je er moet zijn met je kopje thee maar niemand wil het gezellig samen met je drinken

Ik vond het ook een lastige leeftijd om met werktijden te schuiven. Echt "nodig" ben je niet thuis maar teveel werken voelt ook niet prettig. Of je ze verwaarloos. Beetje overleggen lukt wel weer op deze leeftijd. Ik kortte mijn dagen wat in en als het later werd kwam mijn man wat vroeger thuis.
De avonden waren wel wat langer als compleet gezin, in de vakantietijd ging mijn puber laat naar bed. Ging ik nog gezellig doen terwijl ik stiekem aan mijn vroege wekker dacht.

Steeds wat uitbreiden, minder verlof in de vakantie's opnemen om over te houden voor andere momenten. Inderdaad, de tijd dat je samen weer dingen, zonder kinderen, gaat ondernemen breekt langzamerhand aan.

juf Ank

juf Ank

17-08-2018 om 17:15

natje 1812

Hoezo een hele dag alleen thuis? Ze slapen tot 12 uur, over een paar uurtjes is mama er weer. Ideaal!

Nou

Van uitslapen hebben ze hier nog nooit gehoord !
Ze zijn áltijd vroeg wakker, zo rond 7.00-7.30 uur. Maakt niet uit hoe laat ze erin liggen.
Als ik geluk heb, wordt het soms een keer tot 8.00-8.15 uur dat ze slapen, maar dat is vaker niet dan wel.
De oudste is 14 maar zij zitten dus beiden al beneden te gamen als ik naar mijn werk vertrek. Zucht. Zucht.

Dus ik kort mijn werkdagen in en wissel af met man die dan ook eerder naar huis komt.
Of ik begin later en mijn man komt eerder naar huis zodat ze een paar uur alleen zijn. Maar hen een hele dag van 8.00-16.30 alleen laten vind ik te lang.

En de jongste speelt nog wel lekker buiten met vriendjes, maar de oudste....? Héle dag gamen, telefoon, tv.
Hier woont niemand van zijn klas in de buurt en volgens kind zit iedereen de hele dag ook te gamen. Dan zitten ze weleens samen online maar echt afspreken en op pad gebeurt hier niet. Echt gekmakend, zo’n hangend kind.
En eerlijk: ik zie ook níemand van zijn leeftijdsgenoten nog buiten op straat. Dat is het kennelijk gewoon niet meer.

Hier

Mijn man en ik werken gewoon door als de kinderen vakantie hebben. De jongste kinderen gaan naar de opvang en de tieners zijn thuis. Wij hebben allebei redelijk flexibel werk dus we kunnen wel vaak vanuit huis werken. Toch merk ik dat ik juist tijdens de vakanties juist regelmatig naar kantoor ga omdat de kinderen soms juist erg aanwezig zijn. Niet dat ze me perse storen maar vrienden die langskomen, ze gaan weg, ze komen terug, ze willen even wat zeggen, de televisie staat aan, ze maken ruzie of hebben juist enorm veel lol samen.... Ook al zit ik in de studeerkamer ik krijg toch veel mee. Dus na een dag thuiswerken ga ik de volgende dag weer fijn naar mijn werk.

En inderdaad de kinderen hebben me niet echt nodig. Mijn dochter staat vroeg op tijdens de vakantie en gaat naar de stallen en brengt een groot deel van de dag door op de manege. Daarnaast gaat ze zwemmen of skaten met vrienden. En als ze thuis komen er vrienden langs of leest ze een boek of gaat ze gamen. Mijn zoon slaapt lang uit en daarna komen er vaak vrienden langs of gaat hij zelf naar vrienden toe. Ze gamen, kijken films of maken samen muziek. Of hij gaat zwemmen of de stad in. Mijn pleegzoon is ook meestal vroeg op. Die is het meest op zichzelf van de drie maar die doet veel vakantiewerk op de boerderij, hij rijdt ook paard dus gaat ook vaak naar de manege of hij is thuis met iets bezig of hij gaat mountainbiken samen met dochter... Ik ben eigenlijk vrij overbodig gezelschap.

Af en toe ga ik wel eens iets leuks met ze doen (bioscoop, ergens wat eten, pretpark, bowlen, paardrijden..) Dat plannen we dan in en dan neem ik een dagje vrij. Ik vind het ook leuk om een keer 1 op 1 wat met ze te doen en dat vinden ze ook gezellig. Maar niet elke dag want ze hebben hun eigen sociale leven en bezigheden.

Voor mijn man geldt hetzelfde. Mijn man gaat regelmatig mountainbiken met dochter en pleegzoon en hij neemt de kinderen vaak mee uit zeilen. Dus dan plannen ze af en toe een dag in en dan neemt hij vrij van werk of ze gaan juist in het weekend.

We hebben niet eindeloos verlof dagen dus ik neem liever af en toe een dagje op dan heel veel. De dagen die ik zo over hou kunnen we dan van op vakantie met elkaar.

ik nam

bv een keer een middag vrij en werkte dan tot 14 uur. Smorgens ging ik gewoon werken. Ik nam vaker toen ze zo oud waren wel extra middag vrij als er een toets week was om extra te kijken of t lukte, wat lekkers te maken en zoon achter zn broek te zitten Dikke knipoog hahha

Tamar

Tamar

18-08-2018 om 14:57

Verlof

Ik neem alleen vrij als ik met ze afspreek dat we samen iets gaan doen. Anders is het zonde. Ze slapen uit en binnen een paar uur ben ik er toch weer.

verlof in vakantie

Ik doe hetzelfde als Tamar. Ik neem verlof (middag of paar uur) als we afspreken iets te gaan doen. Soms ga ik thuis lunchen (werk dicht bij huis). Dat ging prima de afgelopen jaren.
O ja en ik ga met de jongste nog op vakantie. Dan zijn we sowieso twee weken op pad.

Tango

Tango

19-08-2018 om 12:26

Vind het ook lastig

Dochter hier is 17 en daar hoef ik echt geen rekening meer mee te houden. Die gaat haar eigen gang wel. Zoon is 13 en afgelopen week moest ik weer aan het werk. De dagen dat ik werkte konden zijn vrienden steeds ook niet afspreken dus is hij veel alleen geweest. Ik voel me daar wel schuldig over en heb dan het gevoel dat ik de avonden van alles met hem moet doen, terwijl ik daar dan de energie niet altijd voor heb.
Op woensdagmiddag was ik vrij en ben iets met hem gaan doen, terwijl er eigenlijk thuis van alles te doen was. Uiteindelijk was het wel heel gezellig.
Vrijdag was ik ook vrij maar toen had hij de hele dag vrienden over de vloer. Had ik gelukkig de tijd om een en ander thuis te doen.
Nu heeft hij nog 1 week vakantie. Komende week begint al wel de voetbal weer en al zijn vrienden zijn weer thuis dus beschikbaar. Ze zitten nu ook al met z'n 4-en te gamen in zijn kamer. Grappig ook weer hoe die gasten veranderen in zo'n zomervakantie. Eentje heeft echt ineens zo'n lage stem gekregen

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-08-2018 om 12:42

Wisselend

De vakantie is hier omgevlogen. Van de zeven weken is jongste (13) vier weken op vakantie geweest, twee met mij en twee met haar vader. De overige drie weken heb ik deels gewerkt en heeft zij nog bij een vriendin gelogeerd. Thuiswerken in de schoolvakantie vind ik onhandig, ze gaan er toch een beetje vanuit dat ik dan ook voor hen beschikbaar ben (ook die van 19), en het is gewoon rumoeriger in huis.
Nu gaan we de laatste week in. Oudste gaat nog een paar dagen weg en jongste komt medio deze week weer thuis. We moeten nog een stuk of 15 boeken kaften (leuk!) en dan toch echt aftellen tot het echte leven weer begint.

Natje1812

Natje1812

20-08-2018 om 13:14 Topicstarter

Vandaag

En morgen thuis.Mijn zoon heeft de hele morgen op de PlayStation gezeten,vanmiddag afspreken met vrienden en vanavond werken op zijn vakantiejob.Dochter in bed tot 10u30 komen eten om 12 uur en terug naar kamer.Ik kan wel even een beetje huishoudelijk werk inhalen wat ook eens moet natuurlijk.Ik heb nog 1 week verlof over die ga ik nemen wanneer het terug school is.

Ook op vakantie gaan zonder de kinderen vind ik nu moeilijk.Vroeger ging mijn man en ik wel eens een week naar de zon zonder kinderen.Ze vonden het dan fantastisch om een weekje naar oma te gaan maar nu willen ze dat niet meer en is het ook een grote verhuis.Kledij,boeken,sportkleding voor verschillende hobby’s..Vorig jaar zijn we 3 dagen naar Londen geweest en is mijn moeder bij ons komen slapen.Maar dat was dan maar 2 nachtjes.Een hele week is natuurlijk weer wat anders ik weet niet of ze dat zou willen.Maar de komende jaren thuisblijven zie ik ook niet zitten.

En hoewel ik tot nu toe nog brave ouders heb vind ik dit toch een moeilijke periode,...

Verdelen.

Ik verdeel mijn vakantie uren. Ik neem meestal de laatste 2 weken van de zomervakantie. Dan gaan we niet weg. Meer schoolspullen kopen. Winkelen dat soort dingen. Verder is kind druk met vrienden dus mag ik zitten te wachten te ze thuis komt. (Zelf even netflix kijken dus). En wij gaan altijd weg in de herfstvakantie. Dus dan neem ik ook nog vrij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.