Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Verhuizen met pubers

Wij wonen in een dorp en kijken al langere tijd naar huizen met meer grond in de omgeving. Nu hebben we een prachtig huis met veel grond gezien in de omgeving - maar... aan de overkant van de rivier. Een groot huis met een tweede woning voor bezoek/kinderen, een enorme tuin met een grote vijver, ruimte voor kippen en geiten, een boomhut, een zwembad.


De kinderen (9 en 13) zien dit helemaal zitten, maar gaan er wel van uit dat ze op dezelfde school blijven. Dat betekent concreet een grotere afstand voor beiden, waarbij we de jongste (als we op de fiets willen gaan) met een pontje zullen brengen.


Het kan allemaal, maar ik vraag me af hoe makkelijk het zal zijn om aan de ene kant de oude vrienden aan te houden (komen vriendjes nog als we 20 minuten met de auto van school wonen?), en aan de andere kant hoe makkelijk het is om nieuwe vrienden op te doen in een nieuwe omgeving als je er niet naar school gaat. Mijn kinderen zitten allebei op een individuele sport en hebben weinig interesse in de 'gebruikelijke' (team)sporten. Het zijn geen kinderen die overal en altijd vrienden maken. Op dit moment heeft mijn zoon 2 vriendjes in onze buurt die spontaan aan komen lopen, dat zal daar vermoed ik anders zijn. Mijn dochter heeft 1 vriendin in ons huidige dorp, die de helft van de tijd elders woont ivm scheiding ouders. Haar andere twee/drie vriendinnen wonen in de stad waar ze naar school gaat.


Mijn dochter zou van 9,5 km fietsen naar school naar 13 km gaan. Dat vindt ze zelf geen probleem zegt ze, maar haar school ligt op een plek die vanuit dit nieuwe dorp niet logisch is, dus er zullen geen anderen zijn om mee te fietsen (overigens fietst ze nu ook grotendeels alleen). Qua busverbinding maakt het allemaal niet zoveel verschil.


Het huis is fantastisch, mijn man durft niet te gaan kijken omdat hij bang is dat hij dan is verkocht. Mijn kinderen zien het helemaal zitten. Ik zie mezelf daar helemaal wonen en ik maak doorgaans ook snel nieuwe contacten, maar ben dus wat bezorgd over mijn kinderen.


Zijn er hier mensen met ervaring met verhuizen of op afstand wonen van school en het vriendschappen behouden? Mijn dochter heeft na een moeilijke start in de brugklas eindelijk haar draai gevonden met vriendinnen. Zij wil niet naar een andere school, wat ik me helemaal kan voorstellen. Wat zouden jullie doen?


Er zijn drie dingen belangrijk bij een huis: locatie, locatie, locatie! Dat zei onze makelaar destijds en het klopte.
Dus mijn advies: als iedereen locatie goed vindt, go for it! Zo niet, dan (wellicht) toch maar niet. 

Wij wonen dicht bij school en dat vind ik wel heel fijn voor onze dochter. Maar zij zou ook niet willen verhuizen (en wij ook niet), dus dat is geen graadmeter voor jullie.

Misschien niet helemaal de reactie die je zoekt, maar Ik woonde op de middelbare school aan de ene kant van de school op een minuut of 20 fietsen en mijn beste vriendinnen op ca 20 min fietsen de andere kant op. En dat was geen probleem.
Ik weet niet of het nodig is of je vrienden hebt die 'even aan komen lopen', dat ligt heel erg aan hoe je bent en wat je wilt.
Mogelijk wel als ze iets ouder zijn en ze willen uitgaan, kan dat of moet jij ze dan altijd halen/brengen? Maar dat is ook iets voor later en lost zichzelf op.
Onze kinderen woonden ook een eind van school en niet de kant op waar hun vrienden wonen.

Belangrijkste is dat de kinderen het zelf zien zitten!

Maak een afspraak voor een bezichtiging. Neem de kinderen mee en ga op de fiets met startpunt hun school. Dan hebben ze gelijk een idee van hoever het fietsen is.

Cato45

Cato45

03-06-2024 om 17:26 Topicstarter

Lizzyliz schreef op 03-06-2024 om 17:09:

Er zijn drie dingen belangrijk bij een huis: locatie, locatie, locatie! Dat zei onze makelaar destijds en het klopte.
Dus mijn advies: als iedereen locatie goed vindt, go for it! Zo niet, dan (wellicht) toch maar niet.

Wij wonen dicht bij school en dat vind ik wel heel fijn voor onze dochter. Maar zij zou ook niet willen verhuizen (en wij ook niet), dus dat is geen graadmeter voor jullie.

Dank je Lizzyliz! Heel eerlijk: de locatie is minder goed dan waar wij nu wonen. Wij wonen in een heel mooi dorp, maar ons huis is meer dan 100 jaar oud, alle mogelijkheden om te verduurzamen hebben we wel gedaan en nog is het in de winter best koud in huis. Dit, en meer grond/ruimte, is een reden waarom we rondkijken. Een combinatie van beide is in ons dorp niet te krijgen of echt volstrekt onbetaalbaar. Het huis dat we nu zien, heeft dit wel, maar is dus echt een ander dorp. Moeilijk moeilijk!

Ik zou incalculeren dat je - zowel jij als man - tot de kinderen 16 zijn en zelf op een scooter kunnen héél véél aan het rijden bent voor hen. Naar school, naar hobby's, naar vrienden, naar winkels, ...

Heb je dat ervoor over? Heb je heel concreet die tijd? (Als je beiden full-time werkt kan je het al vergeten.)

Die paar kilometer extra maakt bij goed weer niet uit, maar bij slecht weer of als de pont niet vaart mag je rijden.
Als kind op bezoek wil bij vrienden én zeker 's avonds mag je ook rijden.
Hobby's hetzelfde.

Ik zou ook niet gaan verwachten dat schoolvrienden of buurt-vrienden wel jullie kant op komen, want het zijn jullie die verder gaan wonen. En zij die dus ook voor alles hun ouders en een auto nodig hebben - als er al een auto is - terwijl ze even goed kunnen spelen met een vriendje dat wél in de buurt woont en waar ze wél te voet of op de fiets naartoe kunnen.

Ik ben niet verhuisd tijdens mijn middelbare schooltijd, maar woonde wel 12 km van mijn school en moest met de pont. Ik had eigenlijk geen vrienden in het dorp maar maakte wel vrienden op school. En dat die dus ook allemaal 12 km verderop wonen was geen probleem. Er werd wat meer gelogeerd dan misschien gebruikelijk (de pont stopte er ook mee om 22.00) en mijn ouders hebben echt niet heel veel hoeven rijden met mij, stond in geval van een lekke band of kapotte brommer, of inderdaad als de pont uit de vaart was. Dus de situatie is mi goed te doen. Maar jullie komen wel vanuit een iets andere uitgangspositie natuurlijk. 

Oh, en vergis je niet in hoeveel werk grond en dieren opleveren. Het klinkt idyllisch maar je zit zo ongeveer nooit meer

Mijn ervaring is dat vriendschappen verwateren met afstand. Jongeren gaan die moeite niet meer doen. En dan moet je gaan afspreken. Als ouder ben ik dan 2x 20 minuten aan het halen en brengen. Onhandig. Maar op de middelbare spelen kinderen niet meer af. In de praktijk verblijven jouw kinderen veel bij vrienden in het dorp. Daar gaan ze heen na school om te hangen of huiswerk te maken etc. En met het uitgaan of feestjes blijven ze daar slapen. 

Ik zou overigens zelf niet afhankelijk willen zijn van een pond. Denk ook aan bijbaantjes, sport en jullie eigen activiteiten. Zo'n pondje heeft beperkte tijden (weekend, feestdagen) en met slecht weer of in de winter veel uitval. Geen goede ervaringen mee. Ik liet de betreffende vriendin bij mij komen. Ze had er zelfs standaard overnachtingsspullen liggen bij ons. 

Izza schreef op 03-06-2024 om 18:18:

Mijn ervaring is dat vriendschappen verwateren met afstand. Jongeren gaan die moeite niet meer doen. En dan moet je gaan afspreken. Als ouder ben ik dan 2x 20 minuten aan het halen en brengen. Onhandig. Maar op de middelbare spelen kinderen niet meer af. In de praktijk verblijven jouw kinderen veel bij vrienden in het dorp. Daar gaan ze heen na school om te hangen of huiswerk te maken etc. En met het uitgaan of feestjes blijven ze daar slapen.

Totaal onherkenbaar verhaal, onze dochters hebben vriendinnen op minimaal 15 kilometer afstand, maar ze spreken regelmatig af, soms in de stad wat school staat, soms na school, maar in het weekend bij elkaar. En ja, dan moet je als ouder weleens (of vaker) rijden, het OV is niet super hier, maar we zijn gewend te rijden en dat hoort er nu eenmaal bij. Misschien denk ik er wat gemakkelijk over, maar ik ben niet anders gewend, we moeten bijna overal voor rijden, boodschappen, tandarts, familiebezoek. 

Cato45 schreef op 03-06-2024 om 17:26:

[..]

Dank je Lizzyliz! Heel eerlijk: de locatie is minder goed dan waar wij nu wonen. Wij wonen in een heel mooi dorp, maar ons huis is meer dan 100 jaar oud, alle mogelijkheden om te verduurzamen hebben we wel gedaan en nog is het in de winter best koud in huis. Dit, en meer grond/ruimte, is een reden waarom we rondkijken. Een combinatie van beide is in ons dorp niet te krijgen of echt volstrekt onbetaalbaar. Het huis dat we nu zien, heeft dit wel, maar is dus echt een ander dorp. Moeilijk moeilijk!

Snap ik . Ga met elkaar kijken en misschien knap je wel af 🤓

Is er straks trouwens een baantje te krijgen in het dorp bij de plaatselijke Appie of de plaatselijke pizzeria?

Of moeten ze daar ook weer 15 km voor gaan fietsen elke zaterdag?

Ik zou gaan kijken. Kinderen zijn niet eeuwig klein en wonen ook niet de rest van hun leven bij jullie. Bovendien vinden de kinderen het leuk. Ja, je zal vaak moeten rijden. Kan dat, qua werk? Dan doen. 

“De kinderen (9 en 13) zien dit helemaal zitten, maar gaan er wel van uit dat ze op dezelfde school blijven. Dat betekent concreet een grotere afstand voor beiden, waarbij we de jongste (als we op de fiets willen gaan) met een pontje zullen brengen.”

Even een korter stuk gequote. 

Ik lees een stuk over aan de overzijde van de rivier en een pontje. Ik woon relatief dicht bij een pont. Deze kan door hoog en laag water ook een tijdje uit de vaart worden genomen. Afhankelijk van de situatie kan het in redelijk uitzonderingen voorkomen dat het een pont wekenlang uit de vaart is. Gelukkig is het vaker van kortere duur. Maar toch iets om rekening mee te houden. 
Bij het dagelijkse gebruik voor bijvoorbeeld school is het wel handig dit mee te nemen. 
Hoever zou omrijden bijvoorbeeld betekenen. 

Ga gewoon verhuizen en doe je jongste kind op een nieuwe school dichtbij en oudste kan het zelf uitzoeken als ze op dezelfde middelbare school wil blijven. Ze kan met de fiets of ov. Een basisschoolkind is daar te jong voor die afstanden en moet gewoon zelf lopend of fietsend naar school kunnen in de buurt en naar zijn nieuwe vriendjes. Dat zou wel loslopen met nieuwe vriendjes maken.

Ik zou in elk geval gaan kijken. De kinderen zijn enthousiast en ach, zo'n pontje is best geinig (wel duur, zeker met de auto). Ik ken het verschijnsel van 'aan de overkant van de rivier wonen' waar de tuinen groter zijn en de huizen een stuk minder duur. 
Als jullie erg van dieren houden en jullie en de kinderen zijn niet supersociaal, in de zin van dat iedereen zichzelf heel goed kan vermaken, dan lijkt het me heel tof. 
Maar inderdaad: met een grote tuin en dieren lever je een hoop fysieke rust in. Altijd wel wat te onderhouden of te maaien, snoeien, op te ruimen. Ook weer gezond natuurlijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.