Karin1985
11-09-2024 om 21:23
Verdrietig op middelbaar
Mijn dochter zit sinds dit schooljaar op het middelbaar. Voorheen een zelfverzekerd meisje, met een aantal vriendinnen, maar plotseling zo onzeker. In eerste instantie had ze het naar haar zin op het middelbaar, maar ineens is ze heel verdrietig omdat ze het moeilijk vindt om leuke/ nieuwe vrienden te maken. In eerste instantie had ze wel meisjes leren kennen, maar die doen plotseling raar.
Dus als advies gegeven om die dan maar links te laten liggen.
Nu hebben we elke dag een huilend meisje omdat ze denkt geen vrienden te maken op school en daardoor alleen zal blijven.
We hebben ook al uitgelegd dat vrienden maken even kan duren, en dat ze geduldig moet zijn en vooral zichzelf moet blijven (als lief en vrolijk meisje)
Hebben hier meer pubers last van en komt het uiteindelijk goed?
Nu niet alleen met een intens verdrietige dochter, maar ook een bezorgde moeder.
FruitMoeder
13-09-2024 om 07:26
Prachtwacht schreef op 12-09-2024 om 19:11:
Ik lees vooral meisjes, vriendinnen. Maar met jongens kun je ook leuke vriendschappen hebben. Ik had ook moeite met aansluiting zoeken. Mijn strategie was vroeger: kijken wie er ook een beetje een eenzaam bij staat, en daar contact mee leggen. En ik woonde in een dorp en toen ik bij een bepaalde sport ging kreeg ik ook vriendinnen die op mijn school zaten.
Ik zou zelf nooit voor de eenzame kinderen gaan. Niet lullig bedoelt maar er is vaak wel een reden waarom ze alleen zijn. Ik had toen ik jong was dat ook geprobeerd en of ze hebben geen behoefte aan je of ze denken dat je ze zielig vind of ze worden heel claimerig. Ik heb er slechte ervaringen mee.
Prachtwacht
13-09-2024 om 10:27
FruitMoeder schreef op 13-09-2024 om 07:26:
[..]
Ik zou zelf nooit voor de eenzame kinderen gaan. Niet lullig bedoelt maar er is vaak wel een reden waarom ze alleen zijn. Ik had toen ik jong was dat ook geprobeerd en of ze hebben geen behoefte aan je of ze denken dat je ze zielig vind of ze worden heel claimerig. Ik heb er slechte ervaringen mee.
Zo sta ik er niet in. Maar jij hebt een andere ervaring en dat kan natuurlijk. Voor mij heeft het wel gewerkt, samen is beter dan alleen, ben je ook minder doelwit. En ja het werkt ook niet altijd. Ik had ook een eenzame knul in mijn klas. Heel beschermd opgevoed, suikerziekte en overal bij piepen. Kwam die vriendschap ook niet op gang. Maar dat betekent niet dat het nooit kan werken.
IMI-x2
13-09-2024 om 12:11
FruitMoeder schreef op 13-09-2024 om 07:26:
[..]
Het probleem lag evenzeer bij jou: jij had duidelijker grenzen moeten stellen.
Als iedereen zo zou denken als jij, komt er nog veel eenzaamheid in de wereld. Dat zou triest zijn.
Ingrid18
17-09-2024 om 10:47
Mijn oudste dochter had dit destijds ook in de brugklas. Ze ging daar met een goede vriendin naartoe maar ze voelde zich helemaal niet op haar gemak op die school. Werd er doodongelukkig, omdat dit helemaal niet bij onze dochter paste heb ik dit wel direct serieus genomen. Ze vertelde al snel dat ze veel liever naar die andere school had willen gaan maar wij hadden haar meer naar deze school gepusht, domste wat we ooit hebben gedaan. Ik ben gaan praten met die andere school en ze kon daar vrijwel direct terecht. In een klas met 1 bekende maar ze heeft daar echt de mooiste 5 jaren gehad, zoveel vrienden daar op gedaan. Bij haar was het echt een gevoel wat maakte dat ze zich helemaal niet op haar gemak voelde. Ik zou het wel serieus nemen. Ze moet daar nog heel lang naartoe en om dit nu 4/5/6 jaar met tegenzin te doen, daar wordt niemand gelukkig van.
Sterkte ermee, ik weet hoe ellendig het voelt als je kind zo verdrietig is.
FruitMoeder
17-09-2024 om 14:44
IMI-x2 schreef op 13-09-2024 om 12:11:
[..]
Het probleem lag evenzeer bij jou: jij had duidelijker grenzen moeten stellen.
Als iedereen zo zou denken als jij, komt er nog veel eenzaamheid in de wereld. Dat zou triest zijn.
Ik vind het ook zo denigrerend. Alsof Dochter van TO alleen maar goed genoeg is om met de eenzame kinderen bevriend te worden.
Prachtwacht
18-09-2024 om 10:34
FruitMoeder schreef op 17-09-2024 om 14:44:
[..]
Ik vind het ook zo denigrerend. Alsof Dochter van TO alleen maar goed genoeg is om met de eenzame kinderen bevriend te worden.
Nee hoor. Maar je alleen voelen op school vond ik erger dan een vriend maken die in hetzelfde schuitje zit. Ze is toch zelf ook eenzaam nu.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.