Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vanaf welke leeftijd kinderen alleen thuis laten

Vanaf welke leeftijd zouden jullie je kinderen alleen thuis laten, terwijl je zelf met je man uit eten bent (weg van ca 18.00 tot 20.30 op 10 min van huis, in de zomer dus nog licht buiten)? Mijn kinderen schelen twee jaar in leeftijd en als ze zelf ondertussen tv mogen kijken met chipjes gaat dat wel goed.


Naar mijn mening moet de minimumleeftijd om te overwegen 13 zijn voor het geval je uit eten gaat of totdat het licht uitgaat. Eenzame tijd kan hen helpen een verantwoordelijkheidsgevoel te ontwikkelen. En aangezien er 2 kinderen zijn, is er minder om je zorgen over te maken. Maar als het voor een kortere tijd is, zoals je zei 10 minuten of zo voor wat snel werk, dan denk ik dat 10-jarigen prima zullen zijn voor die korte periode.

Ik vind niet dat je kan zeggen dat twee kinderen samen zorgt voor minder zorgen. Dat ligt aan de karakters en hoe ze samen gaan. Man en ik vinden dat onze oudste prima 10 minuten alleen kan blijven als hij rustig op de bank tv kijkt en ik de jongste wegbreng. Anderen vinden hem daar veel te jong voor. Maar pas op je 10e alleen thuisblijven vind ik dan weer echt heel laat. Vanaf 8-9 jaar lopen/fietsen kinderen in de wijk hier alleen naar school wat ik gevaarlijker vind dan tien minuten alleen thuisblijven.

Ik denk dat dat afhankelijk is van het kind. Mijn zoon bleef alleen thuis (geen uren, gewoon als ik even boodschappen ging doen of iets dergelijks) toen hij een jaar of 8/9 was. Hij was (nog steeds) een rustig en verantwoordelijk kind, dus had er vertrouwen in. Mijn neef daarentegen, haha, dat was zo'n onstuimig jochie, die had waarschijnlijk zonder dat hij daar erg in had het huis in de fik gestoken.   
Bij wijze van spreken dan, maar je begrijpt wat ik bedoel.

Due-scimmie schreef op 12-02-2022 om 07:37:

Ik vind niet dat je kan zeggen dat twee kinderen samen zorgt voor minder zorgen. Dat ligt aan de karakters en hoe ze samen gaan. Man en ik vinden dat onze oudste prima 10 minuten alleen kan blijven als hij rustig op de bank tv kijkt en ik de jongste wegbreng. Anderen vinden hem daar veel te jong voor. Maar pas op je 10e alleen thuisblijven vind ik dan weer echt heel laat. Vanaf 8-9 jaar lopen/fietsen kinderen in de wijk hier alleen naar school wat ik gevaarlijker vind dan tien minuten alleen thuisblijven.

Ja inderdaad een valide punt. Het zal zeker variëren afhankelijk van hun karakter en acties. Dan moeten de ouders een idee krijgen.

Truusdemier schreef op 12-02-2022 om 07:45:

 Mijn neef daarentegen, haha, dat was zo'n onstuimig jochie, die had waarschijnlijk zonder dat hij daar erg in had het huis in de fik gestoken.

Zoveel zorgen over kinderen. 😂

Afhankelijk van het kind inderdaad.
Mijn kinderen liet ik alleen tijdens een etentje in de avond toen ze 12 en 10 waren. Ging prima paar uurtjes. Laatst deed ik het weer (nu ruim 11 en 14). De oudste vind het heerlijk, ook overdag uren alleen (thuisonderwijs bv terwijl ik werk) geniet hij van. De jongste vond het laatst ‘s avonds toch een beetje spannend. Die belde me om 22u om dat te zeggen en toen ben ik naar huis gekomen. Jongste zit nu sowieso in een fase dat hij bang is dat mensen om hem heen dood gaan en voor overvallen etc. Dus ook dat: afhankelijk van leeftijd, maar ook hoe zelfstandig een kind is én hoe hij zich (veilig) voelt.

Vanaf de middelbare school doen we dat hier. Jaar of 12, 13 dus.

Truusdemier schreef op 12-02-2022 om 07:45:

Ik denk dat dat afhankelijk is van het kind. Mijn zoon bleef alleen thuis (geen uren, gewoon als ik even boodschappen ging doen of iets dergelijks) toen hij een jaar of 8/9 was. Hij was (nog steeds) een rustig en verantwoordelijk kind, dus had er vertrouwen in. Mijn neef daarentegen, haha, dat was zo'n onstuimig jochie, die had waarschijnlijk zonder dat hij daar erg in had het huis in de fik gestoken.
Bij wijze van spreken dan, maar je begrijpt wat ik bedoel.

Onze jongste klinkt als jouw neef 😅

Geen kind is hetzelfde, geen gezin is hetzelfde. Ik heb er bij mijn kinderen dus geen regels voor. De een kan een verantwoordelijkheid eerder aan dan de ander. Bovendien heb ik er vier en zit er 8 jaar tussen de oudste en jongste. Dus het hing er helemaal vanaf in welke samenstelling ze thuis moesten blijven. 

Als je kinderen twee jaar verschillen, geen domme dingen uithalen en je buren hebt waar ze naartoe kunnen in geval van problemen, dan zou ik ze wel een paar uur alleen vertrouwen vanaf dat de oudste +/- 12 is. 

Hoe oud zijn die van jou, Caroline? 

Dat is inderdaad per kind verschillend maar vanaf een jaar of 12 kan het vaak wel een  poosje. Zou het ook een keer oefenen met een uur ofzo.

Caroline80

Caroline80

12-02-2022 om 14:39 Topicstarter

Mijn kinderen zijn 9 en 11. Wil sowieso wachten tot ze 10 en 12 zijn.

Tot 20.30 uur zou ik doen als ze niet meer vroeger dan dat naar bed hoeven, dus vanaf een jaar of 9.

Zoals Magnoliatakje al aangeeft, binnenkort eerst eens proberen met een uurtje of anderhalf uur alleen thuis. En eventueel een buurvrouw die een oogje in het zeil kan houden of waar ze zelf kunnen aanbellen.

Vanaf 12/13
Middelbare  school  leeftijd dus
Dan moeten ze sowieso  al rap zelfstandig  worden ivm afwijkende schooltijden ten opzichte van het werk van ouders, reizen van en naar school,huiswerk ed
Dus dat lijkt me dan de leeftijd waar van af ik het zou doen. Jonger zeker niet

Mijn kind is zes en gaat alleen naar school (vijf minuten lopen), speelt zelfstandig buiten in de straat, kan ook best een half uur/drie kwartier alleen blijven als ik een boodschap ga doen maar dan wel overdag. 
Met zijn tweeën vind ik ook anders dan alleen. Wel is het rond etenstijd dus ze moeten zelfstandig eten kunnen maken/opwarmen. 
Ligt natuurlijk ook aan de aard van je kinderen, maar bij rustige kinderen die de tent niet afbreken zou ik vanaf een jaar of 10 wel oké vinden. 10 en 12 lijkt me dan zeker kunnen.

Ik denk ook inderdaad dat dat verschilt per kind. Zelf hebben wij de Kids altijd lekker mee genomen als we uit eten gingen. Ze houden ook van lekker eten 😋

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.