Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
VenKaj

VenKaj

16-07-2020 om 16:29

Vanaf hoe oud alleen thuis?

Hi all,

Ik heb een baan waarbij ik al vroeg kan beginnen, ik heb nu een aangepaste dienst omdat de opvang 7 uur opent. Normaal gesproken zou ik om half 7 van huis weg moeten, volgend jaar gaat mijn zoon naar de middelbare school toe (12 jaar). Is het dan verantwoord om hem te laten liggen in bed en zijn ontbijt klaar te zetten en hem zelfstandig laten wakker worden, ontbijten en op weg naar school te laten gaan.

Hoor graag jullie meningen!

Pirata

Pirata

16-07-2020 om 16:39

Jawel

Ja, wij deden dat indertijd wel.
Ik zou 'm dan in het begin even bellen om te zorgen dat hij echt op tijd opstaat.

Koffiekop

Koffiekop

16-07-2020 om 16:48

Ja hoor

Maar ik zou zelf wel als het even kan zorgen de eerste week/eerste twee weken een beetje meer thuis te zijn (of je partner natuurlijk). Het is echt wel wennen, die middelbare school. Dus hem in het begin op weg helpen en/of juist wat eerder thuis komen zodat hij zijn verhaal kwijt kan en op weg helpen met huiswerk is dan wel fijn.
Die eerste weken vonden mijn beide kinderen erg vermoeiend, ze vonden het fijn dat man en ik wat meer tijd thuis waren.

Dees

Dees

16-07-2020 om 17:16

Vanaf groep 5

Vanaf dat ik in groep 5 zat regelde ik het zelf in de ochtend, dus opstaan ontbijt maken en tussendoortje pakken lunch klaarmaken en schooltas pakken incl denken aan de gym.

Ik denk dus dat je zoon van 12 dit ook wel kan, maar dat hangt wel van je kind af. Waarom heb je dit in het laatste schooljaar op de basisschool niet alvast uitgetest? Ik ken veel kinderen die ergens in groep 6/7 al een dagje niet naar de BSO hoeven en als dat allemaal.goed loopt wordt dat uitgebreid.

Stickertje

Stickertje

16-07-2020 om 17:26

Corona was spelbreker

==== Waarom heb je dit in het laatste schooljaar op de basisschool niet alvast uitgetest? ====

Ik weet nog dat ik met mijn jongste na zijn 12e verjaardag (eind februari) ben begonnen met dat zelfstandig opstaan voor een keer, incidenteel alleen maar huis laten gaan.
Steeds een beetje vaker en langer.
Als hij dit jaar in groep 8 had gezeten was dat heel moeilijk geweest. Ineens half maart waren we allemaal altijd thuis.

Mijn oudste was een heel ander kind die was al vanaf 11 jaar zover dat ze alleen kon opstaan en thuiskomen. Die heb ik daar niet op hoeven trainen. Was wel een meisje, misschien dat dat scheelt.

Triva

Triva

16-07-2020 om 17:33

Deed ik vanaf groep 8 maar ik heb wel ochtendmensen in huis die makkelijk uit bed komen. Inderdaad belde ik even om jongste te spreken.

Zonnehoed

Zonnehoed

16-07-2020 om 17:33

Ja hoor

Hier maken al vanaf een jaar of zeven / acht zelf ontbijt en lunchpakket. Ik zou wel even oefenen vooraf en hem inderdaad bellen/appen als hij op moet staan en als hij naar school moet vertrekken. De eerste week hebben ze waarschijnlijk toch een aangepast rooster dus dan kan hij even inkomen.

Flavia

Flavia

16-07-2020 om 17:40

Rooster

Ze zullen wel moeten op die leeftijd toch?
Ze zullen niet altijd het eerste of 2e uur hoeven beginnen. Dochter had in de 2e periode brugklas 2 dagen dat ze pas om 11 uur moest beginnen.

Beertje37

Beertje37

16-07-2020 om 17:45

Ontbijt klaarzetten voor een 12-jarige???

Hoogste tijd voor wat meer zelfstandigheid!

Leuk toch

Is leuk toch om een ontbijtje voor een kind te maken. Waarom zou dat niet goed zijn. Ik die het ook mijn kind is ook 12. Zeer zelfstandig op heel veel punten. Maar ik maaknook regelmatig een lekker ontbijtje voor hem. Vind ik als moeder leuk om te doen.

ElenaH

ElenaH

16-07-2020 om 18:07

Beertje37

'Hoogste tijd voor wat meer zelfstandigheid!'

Waarom? Het duurt nog minstens zes jaar voor een 12-jarige op kamers gaat wonen. Dus waarom zo'n haast?

Zelfstandigheid.

Ik maakte ook ontbijtjes en pakte lunchtrommels in. Heeft met zelfstandigheid weinig te maken. Iets voor elkaar doen en over hebben is ook gezellig toch?
Ik kan prima koken, ben heel zelfstandig, maar ik vind het heerlijk als ik bij thuiskomst niets hoeft te doen omdat zoon gekookt heeft en de tafel gedekt.

Jesse_1

Jesse_1

16-07-2020 om 18:23

Verantwoord

"Is het dan verantwoord om hem te laten liggen in bed en zijn ontbijt klaar te zetten en hem zelfstandig laten wakker worden, ontbijten en op weg naar school te laten gaan."

Verantwoord is het zeker wel, in principe is hij oud genoeg. Hoe laat moet hij weg? Dat kan voor sommigen wel lastig zijn als dat een stuk eerder is dan gewend.

In hoeverre je ontbijt of lunch voor hem klaar zet is een kwestie van smaak zoals je leest.
Ik ben wel gewend dat de tafel wel gedekt is voor kinderen / jonge pubers. Het ontbijt en lunchtrommel klaarmaken deden ze hier vanaf een jaar of 6 (groep 3), maar ik ken ook volwassenen waarbij de partner de lunchtrommel nog klaarmaakt.
Zolang er niemand last van heeft, mag iedereen dat op zijn eigen manier invullen toch?

Jesse_1

Jesse_1

16-07-2020 om 18:24

Beertje37

Ik las het meer als in: zorgen dat er een bord, brood en beleg klaar staat op tafel. Dat is niet vreemd toch? Het geeft ook een beetje uitstraling van: ik heb aan je gedacht.

Verwennen

Een moeder mag haar kind toch best wat verwennen.

Mijn moeder maakte ook soms als ik het superdruk had voor school savonds nog wat gehaktballetjes of een tosti voor me. Is gewoon leuk om dat gevoel te krijgen dat iemand wat voor je doet en je wat steunt.

Ik kon ook zelf een boterham smeren of een tosti maken. Uiteraard. Maar de tosti van een moeder is net even lekkerder op dat moment.

Beertje37

Beertje37

16-07-2020 om 18:41

En de vader?

Wat is de rol van de vaders eigenlijk? Als ik diagonaal door de draadjes heen lees lees ik dat moeders graag verwennen en meisjes eerder zelfstandig zijn. Wat is de rol van de vaders? Die kunnen toch ook tosti’s maken en ontbijt klaar zetten?

Dat kan

Maar niet elke vrouw is gezegend met een inwonende vader van de kinderen die tosti's maakt

ElenaH

ElenaH

16-07-2020 om 19:12

Rare opmerking Beertje37

'Wat is de rol van de vaders? Die kunnen toch ook tosti’s maken en ontbijt klaar zetten?'

Hier is de vader altijd bereid om dochter weg te brengen en op te halen, al is het midden in de nacht. En hij rijdt ook vrolijk kilometers om om vrienden en vriendinnen op te halen of weg te brengen. Net zo verzorgend dus, maar niet identiek.

Ik vraag me sowieso af waarom je vindt dat beide ouders exact dezelfde dingen zouden moeten doen. We zijn toch geen klonen?

Spullen klaar zetten

Een avond van te voren. Dus samen naar rooster kijken, wat nodig, welke boeken schriften, portemonnee klaar, eventueel ov en mondkapje.

Zeker de eerste weken is dat handig avond van te voren, anders wel heel veel aan denken in de ochtend

Ontbijt en lunch zou hij zelf moeten kunnen denk ik?

Yaron

Yaron

16-07-2020 om 22:20

Kan prima

Dochter van 12 kan prima alleen opstaan, ontbijten en naar school gaan, maar als er geen bord, mes, brood en beleg op tafel staat vergeet ze gewoon te ontbijten. Ze heeft ook niet zo snel trek, dus een lunchpakket zou ze ook niet klaarmaken. Net als drinken, daar zou ze niet eens aan denken en ook niet missen denk ik, dus zorg ik ervoor dat alles klaarstaat, alles opruimen doet ze wel zelf, dat hoef ik niet te zeggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.