Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vakantie en nu?

Nu is het dan vakantie. Hoewel ik de tijd voor de vakantie wel lekker vond, begin ik nu blij als vakantie voorbij is. Ik weet niet wat ik met de tijd moet. Kinderen willen helemaal niks. Zitten alleen op hun kamer, of met de telefoon of PlayStation. Ik vraag vanalles om te doen, lopen/fietsen, maar op alles krijg ik een "nee". Dan denk ik ga maar een keer afspreken, maar ook dat zit er niet in. Hoe gaat dit bij jullie tieners? Is dit normaal of niet?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-04-2020 om 09:39

Hier

Mijn tiener heeft wel contact buiten de deur. Met vriendje en haar beste vriendin. Daarmee spreekt ze ook gewoon af om te fietsen, ijsje te halen. Of gewoon hier of daar thuis.
Maar met ons wil ze ook niet echt meer iets. Vind ik wel logisch ook.

Moet eerlijk zeggen dat ik de afgelopen weken ook best pittig vond en twee weken weinig of niks doen zat ook in mijn planning.

Kikki39

Kikki39

28-04-2020 om 09:45 Topicstarter

Oja

Als ze met vrienden iets doen is het ook prima. Maar het is hier helemaal niks...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-04-2020 om 09:57

Hier ook

Afspreken met vriendinnen wil niet echt lukken. Die meisjes worden door hun ouders binnenshuis gehouden. Bijbaantje geprobeerd op te dringen, maar hoe vaker ik daarover begin, des te meer gaan de hakken in het zand. Nu heeft ze zich aangemeld als vrijwilliger bij de manege, maar die hadden op hun verzoek binnen een paar minuten tientallen reacties.
Volgende week, na de vakantie, wordt het natuurlijk niet veel beter. Ze komt alleen buiten de deur als ik haar meeneem ergens heen.

Pom

Pom

28-04-2020 om 12:26

Hier

Om de grote verveling tegen te gaan hebben we hier allemaal Post-its op de muur geplakt met ‘mogelijkheden’. Wafels bakken, shirts tie-dyen, Mario Kart wedstrijd, bbqen, nieuwe vissen voor het aquarium kopen. Etc. Allemaal door de pubers zelf bedacht en opgeplakt. Er tuurt er nu eentje naar de muur en overweegt de textiel verf tevoorschijn te halen. Naar buiten willen ze alleen om te skateboarden, dat een soort opleving kent.

Verder zit er ook vrij weinig actie in. Maar het ziet er niet uit alsof ze zich vervelen. Bij jou wel Kiki? Of heb jij vooral het gevoel dat je iets met ze moet?

Groet Pom.

Opdrachten

Mijn zoon lijkt zich uitstekend te vermaken met de PlayStation, de laptop en de telefoon. Meestal met oortjes in, dus van interactie met de rest van het gezin is amper sprake. Ik kan hem voorstellen naar buiten te gaan, maar dan is het antwoord gewoonlijk nee.
Dus ik vraag niet, ik kondig aan en draag op . Zo heb ik zoon meegedeeld dat hij deze week als ik moet werken een keer het avondeten moet verzorgen, en dat hij zowel zijn bureau als zijn kledingkast moet opruimen. En eergisteren kwam ik terug na een rondje fietsen en kondigde ik aan dat de kinderen de volgende dag (gisteren dus) met me mee naar buiten moesten. Inspraak is overschat.

Dus ik wil maar zeggen: ik kijk van je verhaal niet op. Als ik mijn puber niet in beweging zou schoppen deed hij niks anders dan gamen. Best een leuk joch verder, maar actief, nou nee.

Groeten,

Temet

Kikki39

Kikki39

28-04-2020 om 16:49 Topicstarter

Oke

Dus niet echt veel.anders dan hier. Ik word er zelf zo verveeld van...

Kikki39

Kikki39

28-04-2020 om 16:50 Topicstarter

Maar

Jullie maken er dus geen drama van?

Flavia

Flavia

28-04-2020 om 18:27

Neuh

Waarom er een drama van maken?
Het is even niet anders. Op dit moment zijn we vooral aan het wachten tot alles weer normaal wordt. Als het normaal sterk veranderd ga ik wel wat sleutelen aan de hangerig heide maar nu nog niet.

Pom

Pom

28-04-2020 om 18:39

Net als temet

Ik vraag niet, ik draag op. Doen mijn pubers het prima op, een opdracht. Kunnen ze daarna lekker een beetje mopperen en werktuigelijk zuchten dat ze zo’n zwaar leven hebben. En uiteindelijk vinden ze het eigenlijk altijd wel lekker even buiten geweest te zijn of iets gedaan te hebben. Al is het maar een brood halen of een verplicht ommetje

Groet pom

Pom en Temet

Ik ook. En grappig genoeg wordt er weinig gemopperd.
Verder hangen ze veel. Dat doen pubers nu eenmaal.

Suus

Suus

29-04-2020 om 10:46

Herkenbaar

Het had mijn tekst kunnen zijn.

Hier net zo. Hangen, hangen. Soms gaat jongste wel naar buiten naar de skatebaan met een vriendje, en dan gaat de oudste puber ook nog wel mee. Dus dan komen ze nog wel even buiten.
Maar als het slecht weer is ....???? De hele dag op de telefoon, ik word er gallisch van. En oudste werkt af en toe 2 uurtjes per dag, maar daar vul je de dag ook niet mee.
En precies: álles wat je voorstelt wordt afgeschoten met een NEE.
Rondje wandelen, fietsen, auto wassen, onkruid wieden, tuin vegen, keertje koken, kamer poetsen. Simpele klusjes maar dat wordt meestal geweigerd. Ik kan wel opdragen maar levert doorgaans een hoop gezeik en discussie op “geen zin in, heb vakantie blablablabla, ben moe”.
Als ik geluk heb en ze zijn in een goede bui dan doen ze het zonder zeuren (keer stofzuigen, tuin vegen of vaatwasser uitruimen, zulke dingen).
En op dagen dat ik ook naar kantoor ben word er de hele dag sowieso gegamed en op de bank gehangen. Van 8.00-17.00 uur. Word je toch niet goed van. Helaas slapen ze hier niet uit (beiden nooit gedaan...grrrr) en zijn ze altijd rond 8.15 uur beneden, dus dan duurt de dag ook lang.

Dus wat mij betreft kan de herstart van fysiek onderwijs óp school niet snel genoeg zijn. Gewone ritme er weer in

Zomer

Zomer

29-04-2020 om 14:30

Ach

Je er minder druk om maken helpt al heel veel. Hier wordt ook niet veel gedaan maar ik vind dat prima. Ik werk nu alle dagen thuis. Tussen de middag en 's avonds wandel ik. Wie mee wil gaat mee. Ik leg er geen druk op of draag het op want dat werkt hier totaal averechts. Jongste ging in het begin mee. Nu al meer dan een week niet. Prima, komt vanzelf weer (of niet). Verder wandelen oudste en man bijna altijd mee anders ga ik alleen of met een vriendin. De kinderen kletsen lekker met vriendinnen online. Dan weer een game. Dan weer even vervelen, dan weer Netflixparty in de avond. Oudste is hier wel wat actiever moet ik zeggen. Ze slapen ook uit en dan vind ik heerlijk. Zo heb ik de woonkamer zeker tot 11.00 voor mijzelf en kan ik rustig werken! Ik heb sowieso niet gauw moeite met lui gedrag in de vakanties. Jongste laadt dan juist op en heeft het blijkbaar ook nodig.

Suus

Suus

30-04-2020 om 10:41

Als ze al uitslapen tot 11.00 uur dan scheelt dat al een boel ja.
Helaas ben ik gezegend (maar niet heus) met puber die standaard tussen 7.00-8.00 wakker zijn (en de jongste vaak nog vroeger). Maakt niet uit hoe laat ze naar bed gaan, ook op vakantie standaard hetzelfde.

Het valt me gelukkig nog mee hoe slecht weer het is, dus ze gaan over een uurtje wel naar buiten geloof ik. Weliswaar een variant op Pokemon Go of zoiets, dus wel weer gamend maar toch buiten en met iemand anders erbij.

Doen jullie pubers nu in de vakantie ook nog wat aan schoolwerk?
Voor mijn gevoel hebben ze sinds school wegviel al een soort van “vakantie”. Die paar uurtjes videoles stelt niet zoveel voor hier, hoe goedbedoeld ook. Dus ik probeer ze aan te sporen toch wel wat te blijven herhalen of woordjes leren/herhalen enzo om niet teveel achterop te lopen, maar ik krijg er weinig beweging in.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2020 om 11:18

Vervelen is gezond

Echt waar.

Ik heb geen pubers meer, maar ik vermoed dat de rare tijden ook echt wat met een puberbrein doen. School is best een gedoe thuis, de regels, ongehoorde zorgen die er wel zijn en nu misschien een beetje lamgeslagen door het gevoel van "en nu dan?". Ik denk dat ze uiteindelijk wel een keer in actie komen. Erover zeuren werkt slleen maar een ongezellige sfeer in de hand. Geef ze iedere dag één opdracht waar jij iets aan hebt. Boodschappen doen of zo.

Zus

Zus

30-04-2020 om 12:38

Boodschappen

Ik stuur mijn puber ook erop uit voor de boodschappen! Zij lopen minder kans om ziek te worden bij besmetting dan ik. Voor men het idee heeft dat ik mijn eigen kind opoffer voor mijn eigen gezondheid: kind vult in diezelfde supermarkt de vakken .
Verder moeten ze om de beurt koken. Ja, ik kom de tijd met pubers wel door .

Zomer

Zomer

30-04-2020 om 14:46

Uitslapen

Nou het is niet zo dat ze perse tot 11.00 uur uitslapen maar komen meestal niet eerder naar beneden. Soms ook wel. Het wisselt. Hier geef ik ze af en toe een opdracht maar meer ook niet. Schoolwerk, alleen als het moet. Dochter moet nog een verslag maken en daar moet ze volgende week wel een begin mee maken. Waarschijnlijk nog een toets inhalen dus daar moet ook voor geleerd worden maar dat is nog even te ver weg in de toekomst (volgens dochter) om daar nu al wat aan te doen. Volgende week donderdag heeft jongste sowieso weer online school. Hier doen ze best veel qua online. Dochter maakte voorheen zo weinig mogelijk huiswerk (daar waar ze er mee weg kwam i.i.g.). Omdat de cijfers verder over het algemeen goed zijn heb ik dat losgelaten en mij alleen gefocust op het leerwerk. Nu is de controle van maken van opdrachten veel strenger en komt ze er niet meer mee weg en maakt ze alles. Dus hier pakt het thuisonderwijs wel goed uit! Dit geldt alleen voor de jongste trouwens. De oudste redt zich prima! Voor de rest laat ik ze lekker hun gang gaan. Ik zit nu te werken (ok even pauze ) En jongste zit een game te spelen met haar vriendin (allebei online) en tussendoor lekker te kletsen. Helemaal goed!

Ik draag ook op!

Ben nu bezig het huis en de tuin op te knappen. Als zoon bij mij is: ik ga morgen dit en dat doen en jij gaat me daarbij helpen. En hij vindt het prima. Gaat ook lang wandelen met moeder en hond, boodschappen doen. Het hangen met oortjes in herken ik. Maar het niets willen doen niet. Ik moet zeggen dat ik ook weinig kaas heb gegeten van het onderhandelend opvoeden en ze van jongs af wisten dat wat mama zegt ook moet gebeuren. Franse moeders zijn dictatoren...😉
Sini

Suus

Suus

01-05-2020 om 15:25

Neeee

Nog erger.....gezien het slechte weer konden ze niet naar meer buiten dus mijn pubers besloten lekker film te gaan kijken met een dekentje op de bank.

Zetten ze NEW KIDS aan....!!!!! Ver-schrik-ke-lijk zeg. Ik kan er niet naar kijken naar dat gevloek maar zij vinden het hilarisch. Zucht.

Pirata

Pirata

01-05-2020 om 16:01

New Kidz

Die vind ik echt hilarisch.... vooral die met die zombies in Friesland. Klassiekertje wat mij betreft.

Hier is het overigens ook verveling troef. En ze wilden niet eens mee gaan wandelen (het is hier droog maar winderig).

vingerhoedje

vingerhoedje

03-05-2020 om 17:06

hier

Twee eindexamenkandidaten dus ze hebben heel lang vakantie.
De oudste zoekt werk, maar dat is lastig vanwege de coronacrisis. Ze is nu haar kamer aan het opknappen, kozijnen verven, ze koopt zelf een nieuw bed en een nieuwe kast. (lang leve Ikea die open is.)
Mijn jongste zoon heeft een baantje. Hij werkt 3-4 dagen per week. Ook hij is bezig met zijn kamer. Hij heeft ook een nieuw bed voor zichzelf gekocht wat hij nu in elkaar aan het zetten is.
Ze sporten samen in de tuin met gewichten en banden. Gelukkig is het veel mooi weer geweest en komt er weer mooi weer aan.
De oudste leest ook veel, ze kijken alle twee netflix en verschrikkelijke programma's als temptation Island en Ex on the beach. Ze zijn alle twee geen fan van gamen. De jongste kan wel eindeloos met vrienden en vriendinnen aan de telefoon zitten. Het gaat al met al best goed.
Ze hebben sowieso hun taakjes die ze doen in huis.

Wendelmoed

Wendelmoed

03-05-2020 om 20:15

Hier niet echt

Dochter werkt gewoon door in haar bijbaan, dus voor haar geen vakantie. Haar ene vriendin mag wat meer van d'r ouders inmiddels dus daar spreekt ze soms ergens mee af. Andere vriendin gaat ze heel af en toe heen. En verder gamet ze online en vermaakt zich met wat ze normaal zoal doet (kamer veranderen, muziek maken, tekenen, therapie, uitslapen, geen idee verder want ik mag daar niet allemaal bij zijn).
Ene zoon gamet de hele dag want even geen school, tenzij het mooi weer is en er een vriendje komt om samen een vlot te maken en er mee op de vijver te varen, of hij naar zijn baantje moet, of hij bedacht heeft dat er iets geknutseld danwel verbouwd moet, of hij gaat naar vrienden of met vrienden naar buiten om filmpjes te maken of te longboarden etc.
Andere zoon werkt stug thuis door aan zijn stage en hoopt dat dit nog lang zo blijft doorgaan, en gaat daarnaast mee de hond uitlaten en naar een of twee vrienden en verbouwt zijn kamer en zijn computers.
Taken in huis gaan natuurlijk gewoon door, scouting heeft een Minecraft server opgezet en sommige scouting bijeenkomsten gaan via Skype dus daar zijn ze ook wel druk mee.
Ja, er gaat veel achter de computer maar niet alles.
Vervelen doen ze zich geen moment, we moeten ze voor lunch en avondeten echt optrommelen. Hun ritme is wel verschoven, wij gaan om elf uur richting bed en zij "wat" later. Lunch is voor hun ontbijt.
Gelukkig begint maandag school weer, kan er eentje weer op tijd naar bed.
Eigenlijk hebben we er weinig omkijken naar, gehangen wordt er niet, wel veel meer vuile vaat en was (waar ik nog wel eens achteraan moet), en er gaat veel eten door dag en nacht.
Zeker de jongste heeft vroeger wel verzucht dat hij liever thuis wilde blijven in de vakantie omdat hij tijd wilde hebben voor al zijn "projectjes", dus die heeft nu zijn droomvakantie.
Ik vind pubers af en toe best ergerlijk maar zo in hun vakantie heb ik er weinig last van, dat is anders als je een basisschoolkind hebt lopen denk ik in deze lockdown tijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.