Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Chrissie

Chrissie

06-09-2020 om 10:45

Vaak geld overmaken naar 'vriend'

Zoon van 16 heeft een vriendengroep waar een paar rare types tussen zitten. De meesten heb ik wel eens gezien, maar die rare types niet. Ze willen niet langs willen komen, altijd capuchon dragen en van verhalen van de anderen.
Nu zie ik dat hij regelmatig geld overmaakt naar één van hun.
Bedragen variëren tussen de 10 en 40 euro per week. Als ik vraag waar dat voor is, dan krijg ik een grote mond en bij doorvragen krijg ik als antwoord shag of drank. Ik vertrouw dit niet.
Wat kan ik doen? Gesprek met ouder van die jongen?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2020 om 10:53

Bijzonder

Uiteraard is mijn eerste gedachte dat het om iets drugsachtigs gaat of lachgas, maar welke dealer wil dat nou op de bankrekening gestort krijgen?? Ik ben er nooit bij, maar ik verdenk sommige figuren in onze woonomgeving van ruilhandel. Spul tegen contant geld. Dat lijkt mij gebruikelijker als je geen koffieshop hebt met voor de belasting controleerbare boekhouding.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2020 om 10:55

Trouwens

Is shag en drank nog niet genoeg om over aan te slaan bij een 16-jarige?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2020 om 10:58

Tot slot

Werkt je zoon? Is het zijn geld? Waarom controleer jij zijn bankgegevens? Los van je vraag vind ik dat ook wel opvallend genoeg om er naar te vragen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-09-2020 om 11:08

Kaaskopje

Geen idee hoe dit bij andere banken is maar bij ing is de kind/jongeren rekening gekoppeld aan de rekening van de ouder.
Tot twee weken terug had ik ook gewoon inzage in wat er op de rekening van dochter gebeurde. Als ik mijn bankapp open zie ik in één oogopslag wat er op alle rekeningen staat. Dat gaat vanzelf.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-09-2020 om 11:15

Chrissie

Je kan er weinig mee lijkt me. Misschien is het iemand van 18+ en is hij degene die de shag of alcohol mag kopen. Dan klopt het verhaal dus.

Per maand kan het om veel geld gaan dus. Hoe komt je zoon aan dit geld? Zelf verdiend?
Hier was het regel dat zelf verdiend geld ook naar eigen inzicht mocht worden uitgegeven.
Zak- en kleedgeld hadden een specifiek doel.
Als dit bij jullie ook zo is kan je bijv het kleedgeld stoppen en kind weer ouderwets meenemen naar de winkel indien nodig.

Ik vrees dat ík als ik de andere ouder zou kennen daar wel even een praatje mee zou gaan maken. Maar of dat dan ook verstandig zou zijn weet ik niet.

@Emma

@Emma

06-09-2020 om 11:20

Chrissie

"Wat kan ik doen? Gesprek met ouder van die jongen?"

Zeker niet!!! Het is al bijzonder dat je de bankgegevens kunt inzien van je zoon en hem daarop aanspreekt. Als je de ouders van zijn vrienden gaat benaderen wordt zijn reactie alleen maar erger.
Zijn er ouders die je al goed kent van andere vrienden met wie je dit kunt bespreken? Waar hoor je die verhalen over de capuchons ed.?
Ik begrijp je zorgen overigens wel, nu je dit weet. Ik denk dat ik zelf naar de wijkagent zou gaan of naar school, als die jongens daar ook zitten.

Poms

Poms

06-09-2020 om 11:32

Bankgegevens

Zoals iemand anders al zegt; bij sommige banken kun je automatisch de rekening van je minderjarige kind zien. Er is geen optie het níet te zien zeg maar.

Contact opnemen met die ouders zou ik niet zo snel doen. Misschien maakt je zoon wel geld naar die jongen over voor z’n eigen voordeel. Misschien koopt die vriend drank/sigaretten/drugs voor jouw zoon. Zou dat ook nog kunnen?

Ik zou eerst toch met je zoon in gesprek. Die grote mond ten spijt.

Jesse_1

Jesse_1

06-09-2020 om 11:45

Wat is het probleem?

Je zoon verklaart dat het voor shag of drank is. Geloof je dat niet (omdat je zegt 'dat vertrouw ik niet')?
Rookt en drinkt je zoon niet, of hoe komt hij anders aan die zaken aangezien hij 18- is?

Want ik snap je probleem anders niet helemaal (je vriend betaalt iemand geld en verteld jou ook waarvoor, dus waarom vertrouw je dat niet).
Ervan uitgaande dat je zoon drinkt en rookt en dat jij hier vanaf weet en mee oké bent.

Chrissie

Chrissie

06-09-2020 om 11:53

Reactie

Zoals al is gezegd zie ik de bankgegevens van mijn zoon als ik zelf inlog. Controleren wil ik eigenlijk helemaal niet doen. Viel me alleen op dat er nu erg weinig op zijn rekening stond.
Hij werkt en het is zijn eigen geld.
Lachgas is misschien wel de reden. Ik weet dat hij dat een keer eerder heeft gedaan. Ben daar niet blij mee.

juf Ank

juf Ank

06-09-2020 om 13:37

hoe dan ook

De jongen is nog maar 16 en inzage in de bankrekening is nog heel normaal tot 18 jaar. Als ouder zijnde is het vaak goed om mee te kijken wat er gebeurt; zeker om dat ze op deze leeftijd erg gevoelig kunnen zijn voor groepsdruk en hij misschien wel gechanteerd wordt door die jongen. Ongeacht of ze werken of niet.
Overigens zou ik ook aan slaan op drank en shag gaat als het om zulke grote bedragen gaat. Drinken zou ik sowieso niet goed vinden tot 18 en roken ook niet. Niet dat ik het keihard zou verbieden maar als het om zulke hoge bedragen wekelijks gaat, ging ik mij er zeker mee bemoeien.

@Emma

@Emma

06-09-2020 om 14:14

18 jaar?

Ik dacht vanaf 16 jaar geen inzage meer door ouders. Zo werkt Magister ook, maar bij de bank tot 18 dus.
Je kunt zelf inschatten of het zorgelijk is met drugs ed. Ik zou het niet prettig vinden, een gesprek kijkt me niet makkelijk als hij zo reageert.

vlinder72

vlinder72

06-09-2020 om 14:30

@emma

Dat klopt niet. Twee van mijn kinderen zijn 16+. Geen van beiden hebben ooit iets moeten aangeven in Magister.

Zo staat het op magister.

Op grond van artikel 23b van de Wet op het voortgezet onderwijs is de school verplicht om de vorderingen van de leerlingen aan hun ouders, voogden of verzorgers te rapporteren, totdat deze leerling meerderjarig en handelingsbekwaam is. Zodra de leerling 18 jaar oud is (en hij/zij handelingsbekwaam is), vervalt deze verplichting en is het aan de leerling zelf of er door de school nog aan zijn ouders gerapporteerd dient te worden. Deze functionaliteit is beschikbaar binnen Magister

Je hebt dus sowieso tot 18 jaar inzage in magister net als op de rekening. Gelukkig maar. In de meeste gevallen is dat helemaal niet nodig maar er zijn kinderen die wat meer hulp nodig hebben. Wij hebben ook 1 kind die veel meer hulp nodig heeft bij dagelijkse zaken dan andere kinderen. Meer uitleg. Meer begeleiding. En dat terwijl zijn jongere zus en zijn 2 jongere broers niet die hulp nodig hebben. Hij wel. Hoewel hij nu 18 is en inmiddels en stuk zelfstandiger is geworden. Het komt ook bij hem helemaal goed verwacht ik.

Bankgegevens controleren.

Dat deed ik ook, tenslotte ben je als ouder ook nog eens financiëel aansprakelijk bij misstanden.
Ik zou zeker ook gevraagd hebben naar wat grotere terugkerende uitgaves. Je zoon heeft geantwoord dat het geld voor shag en drank is. Dan ben je het daar wel of niet mee eens. Misschien wilde hij ergens voor sparen, misschien mag alles op, geen idee, maar een gesprek over financiën is niet gelijk "mee bemoeien".
En ieder kind is anders, maar wat inzage bij een 16 jarige kan heel verstandig zijn.

Lou

Lou

06-09-2020 om 15:57

Communicatie met zoon

Ik zou proberen de communicatie met zoon te verbeteren. Makkelijk gezegd, dat snap ik, maar het lijkt me toch de enige manier die er is. Je maakt je zorgen en ik vind dat terecht, 10 tot 40 euro per week overmaken aan een vriend die ook nog eens van het louchere type is, daar mag je als moeder best wat meer over willen weten. Het is veel geld, shag en alcohol zijn geen kinderspel, en je vraagt je af of het nog om andere duistere zaken gaat ook.

Hoe gaat het in het algemeen met hem? Vertelt hij daar wel eens wat over?

Kun je op zo'n moment je zorgen misschien uitleggen, bijvoorbeeld gewoon lekker rechttoe rechtaan zeggen dat je nog altijd verantwoordelijk bent voor zijn gezondheid en dat je graag zou willen dat hij sterk genoeg is om niet ergens aan verslaafd te raken. Of zo.

Ik hoop dat je een weg vindt om met hem in contact te komen.

Emmawee

Emmawee

06-09-2020 om 16:57

Grote mond

Tja... Ik zou toch eerst in gesprek gaan over die grote mond. Ten eerste omdat ik geen grote mond wil, ten tweede omdat ik juist die grote mond zou zien als teken dat er iets niet klopt.

Bier en shag zou ik trouwens ook een problematische geldbesteding vinden voor een 16-jarige. Zeker als het om zulke bedragen zou gaan. Maar het lijkt erop dat jij dat niet zo'n punt vindt. Goed om daarover duidelijkheid te scheppen naar hem, wat je wel en niet acceptabel vindt en wat consequenties kunnen zijn.

Ik zou beginnen bij het punt dat het echt normaal is dat jullie hierover op normale toon met elkaar praten en dat meer vrijheid samengaat met meer verantwoordelijkheid.

Zonnehoed

Zonnehoed

06-09-2020 om 16:59

Ik zou dit niet ok vinden

Ik zou geen enkele goede reden kunnen bedenken waarom een jongen van 16 wekelijks zoveel geld aan een leeftijdsgenoot zou moeten overmaken. Als je geen normaal gesprek met hem kunt voeren zou ik op een andere manier ingrijpen. Zak- en kleedgeld inhouden bijvoorbeeld als dat aan de orde is. Misschien kun je de rekening van die vriend blokkeren via online bankieren?

Jesse_1

Jesse_1

06-09-2020 om 17:59

Maar

Ik probeer het nog steeds te begrijpen.
Jij bent er oké mee als voor shag en drank is, maar je denkt dat het voor lachgas is, waar je niet oké mee bent?

Ik weet er niet zoveel van, maar een pakje shag kost makkelijk een tientje zie ik. Dus met een pakje per week zit je al op die €10 en daar komt de drank dan nog bij.
Ik weet niet hoe stevig hij rookt en drinkt, maar het zou een plausibele verklaring kunnen zijn?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2020 om 18:23

Meekijken

Oké ik loop kennelijk achter 😀. Toen de dochters zo oud waren was dat niet de situatie bij ons.

juf Ank

" Drinken zou ik sowieso niet goed vinden tot 18 en roken ook niet. ""
Nu weet ik natuurlijk niet hoe gehoorzaam jouw kinderen zijn/waren op hun 17e Of hoeveel controle jij op ze hebt. Maar ik was er niet bij als ze bij hun vrienden waren. Dus zou zo maar kunnen (sterker het was zo) dat mijn kinderen voor de leeftijd van 18 al eens rookten of dronken.. Mijn ervaring is dat er over praten wat meer doet dan denken dat je het kunt verbieden. (overigens rookte en dronk ik zelf ook voor mijn 18e en ik ben vast niet de enige hier)

Bosbes

Bosbes

06-09-2020 om 19:38

nee maar Alkes

Alkes, ik kreeg drank (aangelengd met water, meestal) vanaf mijn kindertijd bij mijn vader thuis. Bij mijn moeder mocht het vanaf mijn 16e, toen mocht het overal.

Maar sorry, bij mijn kinderen doe ik het anders. Er is nu gewoon nog meer bekend over de schadelijke effecten. Ik ben heus niet naïef, dat ik denk dat ze voor hun 18e niet drinken, maar thuis niet. En erover praten, in de hoop dat het elders zo min mogelijk gebeurt.

Roken is thuis een non-onderwerp, dat zien zij ook als iets voor losers, net als bijna al hun vrienden.

Afpersing?

Zou dat kunnen? Tsjor

juf Ank

juf Ank

07-09-2020 om 10:47

alkes

Het is wetenschappelijk bewezen dat kinderen die van huis uit een verbod meekrijgen op alcohol en roken, het toch echt minder doen.

En even voor de goede orde: een verbod betekent niet dat er verder niet over gepraat wordt en ook niet dat er een sfeer ontstaat van angst en stiekem doen. Wat ik deed is veel uitleg geven (mijn zoon heeft een lichte beperking dus extra uitleg was echt nodig) en op gelijkwaardige basis praten met elkaar er over.
Ook heb ik bij mijn zoon extra uitgelegd dat sommige zaken zoals drank en wiet anders kunnen uitpakken bij hem omdat hij ADHD heeft en omdat hij medicijnen gebruikt.
Ik heb met hem ook gesproken over 'straf' als hij dit wel deed. Ik heb hem gezegd dat ik hem niet ging straffen omdat ik wilde dat hij altijd bij mij terecht zou kunnen en niet angstig moet zijn om iets te bekennen. Ik heb wel gezegd dat als hij bijv. structureel zou gaan roken ik zijn zakgeld stop zou zetten omdat ik dan niet van plan ben om dit te financieren.

Toen mijn zoon op een bepaald moment dan ook wel wiet had gebruikt heeft hij dit geweten: hij kreeg last van hallucinaties en is angstig geweest. Hij heeft me dit ook gewoon verteld. Daarna heeft hij het naar mijn weten niet meer gedaan. Wel heeft hij nog eens een experimentje met lachgas gedaan. Oei oei...ik vond het maar wat spannend.
Die jeugd denkt steeds maar dat het zonder gevaar is.

juf Ank

juf Ank

07-09-2020 om 10:50

sorry chrissie

vorig bericht was wwn zijweggetje.

Maar ik heb eerder ook al afpersing gesuggereerd. Zie je dat als mogelijkheid?

Bosbes en juf Ank

Mijn kinderen mogen niet thuis roken en kregen hier geen druppel voordat ze 18 waren. Maar ik heb geen grip op wat ze buitenshuis deden behalve duidelijk maken wat schadelijk effecten zijn etc. Ik vond bericht van juf Ank nogal stellig.
Mijn zoon heeft gerookt (net gestopt), zijn vrienden roken. Allemaal leuke jongens verder (hard studerend,vrij ruimdekend, lief voor hun ouders). Schijnbaar denken jouw kinderen daar anders over (losers) nou ja, je kunt ook niet vroeg genoeg beginnen om neer te kijken op mensen die andere keuzes maken dan jijzelf.

Bosbes

Bosbes

07-09-2020 om 14:05

nounou Alkes

Nou Alkes zeg, waarom zo onaardig.

Bosbes

Bosbes

07-09-2020 om 14:06

verder eens

Maar verder eens, klinkt alsof wij het dan helemaal niet anders doen op dat gebied

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.