Eerstepuber
16-09-2018 om 09:03
Tot hoe laat mag jullie 15 jarige zoon uit
Mijn zoon is 15 en heeft het uitgaan ontdekt. Hij gaat naar de stad met vrienden en gaat bv shoarma eten en bowlen of naar de bios. Super leuk voor hem natuurlijk. Heeft een stationsfiets en kan met de trein naar huis komen (wonen in dorp)
Tot hoe laat mag jullie kind van 15 uit?
Hebben jullie nog meer regels hierover? BV zondag huiswerk af?
Hij doet t goed op de havo en dat wil ik natuurlijk graag zo houden, sterker nog, huiswerk gaat voor.
Hoe pakken jullie dat aan?
Kaplablokje
16-09-2018 om 09:22
Laatste trein
Ik heb geen 15jarige zoon en mijn 13jarige heeft het uitgaan nog niet ontdekt, maar als hij afhankelijk is van de laatste trein naar een dorp kan het toch nooit echt laat worden? Als het geen probleem is dat hij nog alleen naar huis fietst, lijkt me dat dit op vrijdag en zaterdag sowieso wel kan. De activiteiten die hij onderneemt duren ook niet tot heel laat. Op de andere dagen zou ik er meer moeite mee hebben, omdat hij de volgende dag weer naar school moet. Bovendien is twee dagen per week wel voldoende, lijkt me. Het moet ook financieel te behappen zijn. Ik vind het nu lastig in te schatten wat ik voor een 15jarige wenselijk zou vinden, maar ik denk dat hij op die dagen uiterlijk rond 23.00 uur thuis zou moeten zijn. Dat zou meer incidenteel zijn, wat mij betreft, en misschien dat ik dat een avond of maximaal twee keer per week goed zou vinden, maar dus niet structureel.
Kaaskopje
16-09-2018 om 09:48
In principe niet
maar als jij het goed vindt, ben ik het verder wel eens met Kaptablokje.
Emmawee
16-09-2018 om 11:33
Vandaag thuis
Dat is de regel. En soms al eerder. 23:00 uur. Ligt een beetje aan de situatie.
Verder denken we hardop met hem mee. Is het verstandig om nu te gaan? Wat moet je nog doen? Past het dan in je programma? Heb je geld? Hoeveel nog? Is dat genoeg of kom je dan volgende week tekort? Best lastig allemaal.
In de vakantie is hij een paar keer blijven slapen op een feestje. Was heel leuk en het werd bizar laat. Dat vinden wij in een vakantie wel goed, maar niet in een gewoon weekend. Dat vindt hij erg jammer, maar door het hardop denken snapt hij het wel.
Emmawee
16-09-2018 om 11:35
Eigenlijk
Meestal om 23:00 uur, bedenk ik mij nu. Voor middernacht was ook de vakantieregel.
Lou
16-09-2018 om 11:42
Huiswerk gaat voor plus gezondheid
Huiswerk gaat voor natuurlijk. Hoewel dat ook de volgende dag kan. Zaterdagavond uit, zondag huiswerk maken. Verder gaat gezondheid ook voor: slaapt hij voldoende, drinkt hij niet, heeft hij voldoende energie? Dat soort dingen. Als het uitgaan prima in te passen is in zijn programma en hij kan het betalen, dan zou ik er niet zo'n punt van maken. Voor middernacht thuis en alleen uit in het weekend. Je kunt ook nog zeggen: of op vrijdag of op zaterdag uit, maar niet allebei, dus één keer per weekend.
Goed samen met je zoon doorspreken inderdaad, dat zou ik ook belangrijk vinden.
Phryne Fisher
16-09-2018 om 11:50
Doordeweeks niet toch?
Moet jullie 15-jarige doordeweeks om 23.00 uur thuis zijn? Hier toch wel een stuk vroeger, een uur of 21.00 vind ik dan een mooie tijd.
In een weekend middernacht, maar dan haal ik haar wel op. En ook zeker niet elke week (hebben ze gelukkig ook geen behoefte aan).
Dendy Pearson
16-09-2018 om 11:58
Doordeweeks niet
Doordeweeks gaat onze 16-jarige dochter niet uit. Wil ze niet, maar zou ik ook niet goed vinden.
In de weekenden denken wij ook zo’n beetje hardop mee. Ze gaat meestal met de trein naar Utrecht, dus moet ze de laatste trein terug halen.
Kyana
16-09-2018 om 12:57
Uitgaan
De activiteiten die je noemt vind ik niet echt uitgaan. onder uitgaan versta ik meer kroeg en disco bezoek en dat vind ik voor 16 niet goed ((school)feesten mogen wel.).
Dingen als bioscoop bezoek, koopavond in de stad, ergens wat eten dat zie ik niet als uitgaan.
Dat mag van mij altijd wel. Ik heb ook geen vaste thuiskomst tijd. Ze komen terug met de bus en de laatste bus doordeweeks is voor 0.00 in het dorp. Dus dan zijn ze sowieso thuis. Meestal nemen ze echter een eerdere bus want dan is de activiteit wel over.
Ik heb hier geen vaste regels voor en het gaat eigenlijk vanzelf wel goed en daar vinden ze een balans in. Ze hebben geen geld om elke avond ergens heen te gaan en ze hebben natuurlijk ook andere verantwoordelijkheden (school, hobbies) dus dat komt er ook niet van.
Mijn oudste zoon gaat gemiddeld 3 avonden per week iets doen in de stad met vrienden. Mijn dochter en pleegzoon veel minder vaak maar zijn hebben ook meer hobbies die tijd vragen en besteden daar tijd aan.
Leen13
16-09-2018 om 15:44
Bespreken
Mijn zoon ging op die leeftijd in het weekend wel eens naar een soort buurthuis, in de regio. Ik had het liefste dat hij dan bleef slapen. en dat deed hij. Hij heeft er nog een paar goede vrienden aan over gehouden. Want midden in de nacht over straat ben ik toch minder van. En anders was het inderdaad met de laatste trein. Hoewel ik hem ook wel eens van het station heb laten halen omdat de laatste bus dan weg was en hij te moe was om te lopen (zo'n 2 uur maar dat had hij al vaker gedaan)
Sinilind
16-09-2018 om 16:23
Middernacht
Toen zoon 15 was was 24:00 de uiterste tijd dat hij thuis mocht komen. En dat was alleen op vrijdag of zaterdagavond. Hij wordt binnenkort 17 maar heeft eigenlijk het grote uitgaan niet ontdekt. Wij wonen op 1,5 km van het centrum van de stad, en de weg terug is goed verlicht via woonwijken. Iets anders dan een dorp.
Tja, het grote loslaten is aan de gang
Sini
Emmawee
16-09-2018 om 16:29
Doordeweeks
Zoon gaat 's avonds wel een skaten. Hij blijft ook wel eens eten bij een vriend. Dan moet hij zo rond half tien wel binnen zijn.
vlinder72
16-09-2018 om 18:51
Mijn zoon
Toen hij net 15 jaar was moest hij op vrijdag en zaterdag om 23.00 thuis zijn. Dit schoof in de loop van het jaar op tot 01.00 uur. Hij ging niet uit maar was bij vrienden thuis. Wij weten ook waar en het is altijd in de buurt.
Nu is hij 16 en vindt hij dat hij het vooral zelf mag weten. Zolang hij het niet bont maakt, mag dat ook. Heel soms gaat hij uit naar de enige 18- bar in de stad (15 minuten fietsen).
Op vrijdag maakt hij het nooit laat omdat hij op hoog niveau voetbalt en zijn coach gooit op vrijdag feestende pubers zonder pardon uit de selectie gooit.
Door de week is hij nooit laat thuis.
Marianna
16-09-2018 om 22:31
Hier
Doordeweeks 21.00 binnen, op vrijdag of zaterdag 1.00. Kind is dan wel in het dorp. Als wij al naar bed zijn, moet hij ons wakker maken wanneer hij thuis is. Ik heb mijn wekker op 1.05 staan; als die afgaat omdat hij me niet wakker heeft gemaakt omdat hij te laat is, is het tijd voor een stevig gesprek.
Kind van 16 is meestal tot 2.00 weg met dezelfde wekkerregel, maar we hebben bij alle kinderen liever dat ze samen fietsen en later zijn dan dat ze alleen naar huis gaan. Dit moeten ze wel even laten weten.
romiej
17-09-2018 om 21:33
Mijn zoon
Mijn zoon is nu 16 en doordeweeks mag hij rond 22.00 thuis komen weekends is het 00:00 uitzonderingen bij een feestje. Merk wel dat vrijheid bij hem andersom werkt hoe meer ik het geef hoe minder hij er gebruik van maakt. Hij komt altijd z'n afspraken na en doet goed z'n best op school. Laat hem veel eigen keuzes maken zodat hij meer controle heeft en bewegingsruimte. Hij is meer open en eerlijker waardoor hij het fijner vindt om ook wel thuis te zijn. Dus niet van: het is hier zo gezellig ik blijf nog even en kom te laat, maar meer van: ik heb plezier gehad, heb nu wel zin om naar huis te gaan morgen nieuwe dag. Bios, bowlen en naar de film gaan zijn normale dingen om te doen en daarvoor kom je ook niet echt al te laat thuis.
mc
29-09-2018 om 12:49
15 jaar
15 jaar is 21.15 door de weeks, weekend 21.30. en heel soms als ze bij iemand binnen zijn 22u.
ik wil niet dat hij buiten zwerft zolaat over straat
met een feestje rond 23.30, maar dan haal ik hem wel op.
en met schoolfeest de tijd dat het klaar is.
hij heeft geen behoefde om verder uit te gaan, zoals disco.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.