Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Toetsen


Chrissie80 schreef op 18-10-2024 om 09:13:

Ik herken het niet zo, school had in de onderbouw geen toetsweken en het maximum was 4 in de week. Als er dan een 5e werd gepland kwam de klas collectief in opstand en moest de leerkracht de toets verplaatsen. Er waren wel bepaalde periodes dat er meer en minder toetsen waren. Het is nu het einde van een blok waar veel methodes op gebaseerd zijn, hopelijk is het hierna weer minder. Maar dan nog, mijn zoon(s) hebben zelden 1,5 uur huiswerk gemaakt, zeker niet in het 1e jaar. Ik zou eens informeren bij de mentor waarom dit zo moet.

Wat was een toets? Een proefwerk of een so? Of een afronding van een in de klas geschreven essay?etc? 

Dealing with the pressure of exams can be really tough, especially during puberty when everything feels magnified. It's helpful to create a balanced study schedule and remember to take breaks to recharge. Sharing tips and techniques can also make a big difference for everyone facing these challenges!

Wij als ouders helpen ons kind (3 vmbo) hiermee, omdat ze weinig tot geen overzicht heeft in hoeveelheden en manieren om het aan te pakken. We doen 7 dagen per week een uur. We maken samen een planning van wat belangrijk is (op grond van soort toets, datum of hoe ze ervoor staat bij een vak). Leren en huiswerk worden beide opgenomen in de planning. Iedere dag kijken we er eerst samen naar en dan gaat ze aan de slag. Zo voorkomen we dat er dikke paniek ontstaat dat huiswerk niet af is of rondom de toetsen. Want anders zou ze het echt niet redden. De leerstof is echt niet te moeilijk, maar het is wel heel erg veel. En het tempo ligt voor haar best hoog. Gelukkig gaat het op deze manier heel goed. Dit levert de minste stress op voor haar en voor ons als ouders. Een uur per dag is prima en ze is helemaal gewend aan de structuur en het ritme. Alleen als we op vakantie zijn doen we niks. 

Decembermamma

Decembermamma

18-10-2024 om 13:15 Topicstarter

haarklover schreef op 17-10-2024 om 20:46:

honderd woorden frans in 1 klap?
Ik denk dat ik in de hele brugklas maar 200 woorden geleerd heb.

In 4 VWO kregen we ongeveer 40 woorden per week. Nou ja, misschien 50.
(met woorden bedoel ik natuurlijk lemma's. Een meervoud tel ik niet als een nieuw woord)

Oke correctie even geteld het waren 96 woorden, tellen van 0-100, het werkwoord avoir in tegenwoordige tijd, 36 standaard zinnen, regelmatige werkwoorden op -er en ontkenningen.

En dat met 45 minuten les in de week.

Decembermamma schreef op 18-10-2024 om 13:15:

[..]

Oke correctie even geteld het waren 96 woorden, tellen van 0-100, het werkwoord avoir in tegenwoordige tijd, 36 standaard zinnen, regelmatige werkwoorden op -er en ontkenningen.

En dat met 45 minuten les in de week.


Nou ja, dat vind ik zo kwalijk inderdaad, ook in mijn eigen werk. Het lesgeven is hopeloos uit de mode, leerlingen moeten zelf maar thuis de kennis tot zich nemen met boeken, youtube, podcasts, leersystemen, tutorials etc want "dan kan ieder het in zijn eigen tempo doen". Ja, daar zit best wat in, maar ondertussen mis je heel veel interactie in de klas met de docent en dat je gewoon wat vaker uitlegt of er nog eens een anekdote bij kan vertellen of een spelletje bij doen of een liedje bij zingen. Een beetje betrokkenheid en emotie en gebruik van andere zintuigen helpt ook om te onthouden en te begrijpen.

In plaats daarvan is het toetsen toetsen toetsen, dat is in de plaats gekomen van leren en onderwijzen. De verhouding is behoorlijk gekanteld.

Ginevra schreef op 18-10-2024 om 13:23:

[..]


Nou ja, dat vind ik zo kwalijk inderdaad, ook in mijn eigen werk. Het lesgeven is hopeloos uit de mode, leerlingen moeten zelf maar thuis de kennis tot zich nemen met boeken, youtube, podcasts, leersystemen, tutorials etc want "dan kan ieder het in zijn eigen tempo doen". Ja, daar zit best wat in, maar ondertussen mis je heel veel interactie in de klas met de docent en dat je gewoon wat vaker uitlegt of er nog eens een anekdote bij kan vertellen of een spelletje bij doen of een liedje bij zingen. Een beetje betrokkenheid en emotie en gebruik van andere zintuigen helpt ook om te onthouden en te begrijpen.

In plaats daarvan is het toetsen toetsen toetsen, dat is in de plaats gekomen van leren en onderwijzen. De verhouding is behoorlijk gekanteld.

In die goeie ouwe tijd: elke week sotje Frans hoor. En Grieks, en Latijn en Engels etc. Elke les ook nog kans op onverwachtse overhoringen. 

Ginevra schreef op 18-10-2024 om 13:23:

[..]


Nou ja, dat vind ik zo kwalijk inderdaad, ook in mijn eigen werk. Het lesgeven is hopeloos uit de mode, leerlingen moeten zelf maar thuis de kennis tot zich nemen met boeken, youtube, podcasts, leersystemen, tutorials etc want "dan kan ieder het in zijn eigen tempo doen". Ja, daar zit best wat in, maar ondertussen mis je heel veel interactie in de klas met de docent en dat je gewoon wat vaker uitlegt of er nog eens een anekdote bij kan vertellen of een spelletje bij doen of een liedje bij zingen. Een beetje betrokkenheid en emotie en gebruik van andere zintuigen helpt ook om te onthouden en te begrijpen.

In plaats daarvan is het toetsen toetsen toetsen, dat is in de plaats gekomen van leren en onderwijzen. De verhouding is behoorlijk gekanteld.

O, gaan ze zo om met het lerarentekort? Je kan het werk aantrekkelijker proberen te maken, maar je kan de functie natuurlijk ook gewoon weginnoveren...

Decembermamma schreef op 18-10-2024 om 13:15:

[..]

Oke correctie even geteld het waren 96 woorden, tellen van 0-100, het werkwoord avoir in tegenwoordige tijd, 36 standaard zinnen, regelmatige werkwoorden op -er en ontkenningen.

En dat met 45 minuten les in de week.

1 uur Frans is de helft van wat ze hier op school in de brugklas krijgen. Misschien compenseren ze dat met veel huiswerk? Ze zullen na een paar jaar toch op hetzelfde niveau moeten zitten als de scholen met meer uren Frans.

Nog even terugkomend op die 1.5 uur huiswerk per dag.  Ik heb altijd begrepen dat dat gaat om een gemiddeld aantal uren per jaar. En of Pietje iedere dag 1.5 uur doet en dat Marietje die de week niet zoveel doet maar de hele zondag in de boeken kruipt dat maakt niet uit. 
Mijn kinderen deden meestal iedere dag wel iets maar op de dag dat ze vroeg uit waren wat meer dan op de dag dat ze pas om 17.00 de tuin in kwamen. 
Zeker mijn dochter deed op zondag het meest,  lekker lang aan een werkstuk werken zonder afgeleid te worden door andere dingen die ook nog moesten.

Ik vind dat ook erg veel hoor.  Mijn kinderen hebben beide vwo gedaan op verschillende scholen.  Mijn zoon gymnasium en mijn dochter atheneum.  Mijn zoon is vorig jaar geslaagd en mijn dochter zit nu in 6VWO en zij hebben nooit zoveel toetsen gehad en nooit zoveel tijd aan huiswerk besteed.  Nou moet ik eerlijk zeggen dat er voor formatieve toetsen ook niet zo serieus geleerd werd hier.  Dat bewaarden ze voor toetsen die daadwerkelijk meetellen

Temet schreef op 18-10-2024 om 13:32:

[..]

O, gaan ze zo om met het lerarentekort? Je kan het werk aantrekkelijker proberen te maken, maar je kan de functie natuurlijk ook gewoon weginnoveren...

Het wrange is dat het leraren helemaal niet minder tijd kost. Je bent tegenwoordig zoveel tijd kwijt aan nakijken, feedback en feedforward geven dat je de lesuren die wegvallen ruimschoots compenseert in werkdruk. 

Mevrouw75 schreef op 18-10-2024 om 13:28:

[..]

In die goeie ouwe tijd: elke week sotje Frans hoor. En Grieks, en Latijn en Engels etc. Elke les ook nog kans op onverwachtse overhoringen.

Dat was bij ons niet. Huiswerk werd geregeld overhoord en als je het niet had geleerd dan kreeg je een minnetje in de agenda van de leraar maar dat maakte niet heel veel uit. De reprimande was erger Af en toe een onverwacht so maar dat was misschien twee keer per vak per trimester of zo. 
Maar we hadden wel alle vakken twee of drie keer per week. Dus er was veel lestijd en er werd veel tijdens de les geoefend. 

Renmuis schreef op 18-10-2024 om 14:47:

[..]

Het wrange is dat het leraren helemaal niet minder tijd kost. Je bent tegenwoordig zoveel tijd kwijt aan nakijken, feedback en feedforward geven dat je de lesuren die wegvallen ruimschoots compenseert in werkdruk.

Juist. En ik wil absoluut niet de discussie over de werkdruk van de leraar weer openen, daar gaat het me helemaal niet om, maar ik vind het werk vrij vervelend geworden. Ik wil studenten tegenover me hebben en dingen bespreken en uitleggen. Of dat ze presentaties en discussies in mijn bijzijn en onder mijn begeleiding doen. 
Die uren zijn grotendeels afgeschaft, in plaats daarvan zit ik op een laptop dingen in te vullen. Rubrics en feedback en formatieve beoordelingen en wat niet al. En al helemaal als de studenten thuis dingen met chatgpt hebben gemaakt.Zij hebben drie minuten werk, ik een uur. Doodzonde, ik zou zoveel leukere en nuttiger dingen met mijn tijd willen doen. 

Zoveel toetsen in de eerste vind ik bijzonder. Ik geef zelf les op een categoraal gymnasium en onze leerlingen krijgen acht cijfers per vak per jaar. Dit zijn de summatieve toetsen die over grote hoeveelheden stof gaan (ook in de eerste), maar voor de summatieve toets wordt afgenomen zijn er meerdere formatieve toetsen geweest.

Er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn met je zoon:
Het niveau is te hoog (een cito vwo betekent niet automatisch dat het kind daadwerkelijk vwo kan)
Hij leert niet effecfief en heeft geen goede leerstrategieen
Hij neemt het te serieus
Hij benut de lessen onvoldoende

Anderhalf uur huiswerk per dag is redelijk normaal en veel docenten geven tijdens de les tijd om (een deel van) het huiswerk te maken. 

Ik zou met de mentor om te tafel gaan en kijken hoe jullie je zoon kunnen helpen.

Ginevra schreef op 18-10-2024 om 15:32:

[..]

Juist. En ik wil absoluut niet de discussie over de werkdruk van de leraar weer openen, daar gaat het me helemaal niet om, maar ik vind het werk vrij vervelend geworden. Ik wil studenten tegenover me hebben en dingen bespreken en uitleggen. Of dat ze presentaties en discussies in mijn bijzijn en onder mijn begeleiding doen.
Die uren zijn grotendeels afgeschaft, in plaats daarvan zit ik op een laptop dingen in te vullen. Rubrics en feedback en formatieve beoordelingen en wat niet al. En al helemaal als de studenten thuis dingen met chatgpt hebben gemaakt.Zij hebben drie minuten werk, ik een uur. Doodzonde, ik zou zoveel leukere en nuttiger dingen met mijn tijd willen doen.

Dan bespreek je met elkaar als leraren toch dat je daar op jullie school gewoon mee stopt. Of regel het via een een beroepsvereniging ofvakbond. Change begint bij jezelf

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.