Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
13-01-2025 om 16:04
Mijn tiener stiefzoon gamed elke minuut die hij hier aan kan besteden. Als we niets te doen hebben in het weekend, dan zit hij gerust van 9.00u tot 22.30 (exclusief ontbijt, avondeten en drinken) achter zijn beeldscherm.
Vaak zijn het online games met vrienden van school of die online kent via bekenden. Waar ik er eerst moeite mee had dat hij zoveel achter een beeldscherm zit, merk ik dat ik het nu eigenlijk wel prima vind. Hij vraagt minder aandacht en heeft sociale contacten. Maar als je naar de maatschappij kijkt en op internet kijkt is de hele dag gamen erg slecht en is het een no-go. Ik kan nergens vinden dat er stiefouders of ouders zijn, die het ook prima vinden dat hun kind zoveel achter de pc/playstation etc. zitten.
Hij heeft het ook niet van een vreemde... zijn vader besteed zijn vrije tijd ook graag achter de pc.
Zijn hier meer stiefouders of ouders die het vele gamen probleem ook niet zien?
14-01-2025 om 06:49
Hier ook een zoon die nooit veel buiten heeft gespeeld. Lag altijd prima in de groep, vmbo diploma behaald en nu iets in de ICT. Gaat altijd mee naar school activiteiten.
Eet altijd met ons mee, speelt weleens een spelletje, kijkt graag films met zijn jongere broertje of zusje.
Maar kan gerust 12 uur gamen per dag. Is altijd stipt wakker en heeft veel sociale interactie online. Het is geen uitgaanstype en van drinken houdt hij al helemaal niet.
Het is je stiefzoon, beter niet mee bemoeien 🫢
14-01-2025 om 08:04
Anne1234! schreef op 13-01-2025 om 22:06:
Onze zoon heeft ook een paar jaar heel veel gegamed. Hij is inmiddels 17 en het is, vanzelf, echt veel minder geworden. Van mij mocht zoonlief eigenlijk wel bijna onbeperkt gamen als hij maar naar school ging, zijn schoolwerk maakte, bleef sporten (hij voetbalt al zijn hele leven), beneden kwam om te eten en te drinken, af en toe iets gezelligs met ons of zijn vrienden bleef doen, genoeg nachtrust kreeg, etc. Ik hoopte wel altijd dat het gamen vanzelf weer minder zou worden en dat is gelukkig gebeurd. Nu gaat hij zuipen met vrienden
Dit herken ik ook!
M'n oudste is net 18 geworden en waar hij vroeger hele dagen zat te gamen heeft hij nu meer andere interesses. Regelmatig meisjes over de vloer en vaak op stap met vrienden. Toen hij nog jonger was kwamen er wel eens vriendjes aan de deur om te vragen of hij buiten kwam spelen en toen koos hij er altijd voor om toch te blijven gamen. Daar was ik niet zo blij mee maar het is gelukkig goed gekomen. Hij kan nu ook nog steeds uren gamen maar hij kan het nu heel makkelijk laten vallen om iets anders te gaan doen.
M'n jongste zoon van 15 kan op zaterdag, als er geen voetbal is, ook rustig een hele dag gamen. Beide jongens zitten overigens op voetbal en trainen 2x per week en meestal dan op zaterdag wedstrijd. Hij is nog wel iets gekker op t gamen maar ook bij hem merk ik al dat hij andere interesses krijgt. Hij gaat nu ook wat vaker met de vrienden waar hij ook mee gamed naar buiten of bij iemand thuis chillen.
Kortom... ik denk dat het te verwachten is dat ze, naarmate ze ouder worden, minder zullen gaan gamen. Als het nu niet TE obessessief is en school e.d. er verder niet onder lijden dan soit.
14-01-2025 om 17:54
Hij is vrolijk en komt nog wel mee eten enzo. Vader is wat makkelijker met toegeven als hij geen gezamenlijke activiteit met zijn drieën wilt doen in de avond. Ik hoef het ook niet iedere dag, maar een paar keer per week is wel zo gezellig. Bewegen? Wat is dat?
Ik hoop ook dat hij later ook andere interesses krijgt, maar ik vraag het me af....