Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Appeltaart

Appeltaart

17-05-2016 om 13:05

telefoon stuk reparatie: moet puber betalen?

Telefoon van puberzoon (15) is stuk gevallen (scherm is gebarsten) op vakantie (eigen schuld, onhandigheid, uit handen laten vallen)). De reisverzekering vergoedt reparatie maar wel met eigen risico van 100 euro. Zoon krijgt 20 euro per maand zakgeld. Heeft zelf de telefoon (zo'n 200 euro) dik een half jaar geleden aangeschaft van bij elkaar gespaard geld.
Hij maakt niet vaak iets stuk, gaat redelijk met zijn spullen om. Af en toe raakt hij wat kwijt, bv. gymspullen, die we hem al vaker zelf hebben laten kopen.

Hij krijgt voldoende: kleding, af en toe eens wat geld om naar de bios te gaan, of extraatjes om tijdens uitjes met vrienden te trakteren op een ijsje o.i.d. Eigenlijk spaart hij zijn geld meestal op om "grote" dingen van te kopen.

Nu is het dus de vraag: wie gaat de kosten betalen van het repareren van de telefoon (het eigen risico dus). Aan de ene kant vind ik: wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten, zelf betalen dus, dat moet ik ook als ik mijn telefoon laat vallen. Aan de andere kant verdien ik natuurlijk veel meer als wat hij aan zakgeld krijgt. Een reparatie die mij vijf maanden salaris zou kosten zou ik ook buitensporig vinden. Wat zouden jullie doen met de kosten: kind alles laten dragen (hij heeft nu nog maar 20 euro op zijn rekening), zelf maar betalen, of bijvoorbeeld 50/50?

zelf

Mijn 15 jarige zou ik zoiets zelf laten betalen.

Egel

Egel

17-05-2016 om 14:10

ligt eraan

Het ligt er een beetje aan. Ik heb het voor mijn beide kinderen betaald. Het zijn voorzichtige kinderen en over het algemeen best dankbaar. Gymspullen nooit kwijt, zeuren niet om meer geld of spullen.
Dus na een paar weken met het kapotte scherm heb ik dat als verrassing laten repareren, was iets van 60 euro dacht ik. Voor mijn dochter direct een beter hoesje erbij gekocht.
Ik vond het leuk om mijn kinderen eens te verrassen omdat we dat buiten verjaardag/sinterklaas praktisch nooit doen met goederen.

Maar het ligt aan de rest en aan jullie financiën.

Lusithania

Lusithania

17-05-2016 om 14:26

hangt er van af

Een 15-jarige kan een beetje zoeken om kosten als deze te betalen.

Over het algemeen vind ik het niet de bedoeling om de kosten op mij te nemen. Ook een goedoplettende puber mag merken wat het kost en dat doen ze niet als je het maar betaalt 'want het is vijf keer zijn zakgeld'.

Heeft jouw zoon al gegoogled waar het goedkoopste is om een scherm te vervangen? Mijn zoon heeft het voor minder laten doen dan 100 euro.

Wat ik wel eens gedaan heb is om wel de kosten voor eigen rekening te laten zijn maar later een keertje iets gekocht wat ze anders zelf hadden moeten kopen/betalen.

tante Sidonia

tante Sidonia

17-05-2016 om 14:49

compromi

Misschien een deel betalen. Ik zou het bijv. ook laten afhangen van eigen aandeel. Mijn kind liet een telefoon stuk vallen terwijl ik al tig keer gezegd had dat er een hoes/bumper omheen moest...maar ja niet doen he. Nou dan betaal ik niets!

Hortensia

Hortensia

17-05-2016 om 14:59

klusjes doen

Eén van mijn kinderen had door een onnozel ongeluk een verbrijzeld scherm in de gloednieuwe telefoon waar hij zo hard voor hard gewerkt (werk dat inmiddels afgelopen was, ook dat nog). Dit gebeurde in een voor hem heel zware tijd waardoor die telefoon net even de druppel was.

Ik heb hem toen aangeboden een deel van het eigen risico (40 euro) te betalen, maar dan moest hij daar wel extra klusjes voor doen. Je mag namelijk best voelen dat dingen geld kosten als ze stuk gaan, maar dit was wel heel schrijnend.

In real life is het inderdaad: dat, of niet bellen. Maar zo af en toe zijn er redenen om even de hand over je ouderhart te halen, vind ik.

Misschien is dat een alternatief? Of dat hij het in termijnen terug betaalt?

Hier ook klusjes

Als dochter extra geld nodig heeft, ook voor dat soort reparaties, mag ze klusjes doen die ze normaal niet hoeft te doen. Administratie (bonnen invoeren in excel), de blauwe regen snoeien, keukenkastjes schoonmaken, dat soort dingen. Voor haar vaste klusjes (vaatwasser uitruimen, eigen troep opruimen, een keer koken als ik laat ben) betaal ik haar niet.

Pennestreek

Pennestreek

17-05-2016 om 17:22

Wij hebben het destijds voor zoon betaald

Hij was in tranen, want het ding was net nieuw, een week of 2 oud. Tja, shit happens, maar om hem dat nou zelf te laten betalen... Wij hebben ervoor gekozen om dat voor hem te doen. Maar inderdaad kan ik me wel wat voorstellen bij het laten doen van klusjes om toch een beetje te laten voelen dat er wel consequenties aan het hebben van een telefoon zitten. Ook al ben je er normaal heel voorzichtig mee.

Consequenties

Kinderen snappen hier heel goed dat er consequenties zijn. Shit happens en als ik het heb dan wordt het gewoon vergoed. Ze gaan al goed met hun geld om. Als ik zelf iets heb hoef ik ook geen overuren te maken. Alleen als dat nodig zou zijn. Gelukkig zijn het wat dat aangaat geen 'brekebenen'. Ik kan me voorstellen dat als je een kind hebt dat voortdurend van alles kwijtraakt of stuk laat gaan dat je daar anders over gaat denken. Ook niet per se effectief.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-05-2016 om 19:31

Hoeveel?

De telefoon kost nieuw 200 euro. Klopt het dan wel dat een nieuw scherm meer dan 100 euro kost? Ik zou eens navragen bij zo'n reparatiewinkeltje, er zijn er verschillende van te googelen (ook met ervaringen).
Waarschijnlijk zou ik wel het grootste gedeelte van de kosten betalen. Het is tenslotte ook mijn eigen zuinigheid dat ik zo'n hoog eigen risico op de reisverzekering heb, en ik heb er belang bij dat ze telefonisch bereikbaar zijn.

Tango

Tango

17-05-2016 om 22:25

Kosten delen

Ik zou de kosten delen en bijv. het deel dat hij betaalt deels inhouden van zijn zakgeld. Had hij geen hoesje om de telefoon? Bij de volgende telefoon dan ook maar meteen aanschaffen.
Dochter hier had overigens een half jaar geleden ook zoiets. Liet haar telefoon in de wc vallen. Deed niets meer. Was een goedkope telefoon trouwens. Daarna moest en zou ze een Iphone. Ze heeft toen tweedehands een Iphone 4S gekocht voor 80 euro. Dit bedrag heeft ze deels in termijnen afbetaald. Inmiddels is ze een half jaar verder en wil weer een andere telefoon, een Iphone 5S. Tja, die zijn een stuk duurder natuurlijk, ook tweedehands. Ik heb nu met haar afgesproken dat ik haar telefoon overneem voor een bepaald bedrag (moet zelf ook een ander) en dat ze dan de rest van het geld zelf bij moet leggen. Evt. krijgt ze nog wat geld als ze over is naar de vierde klas op school. Hier kon ze zich wel in vinden.
Ik heb helaas geen geld om een nieuwe Iphone te kopen. Dochter vindt dit erg jammer. Maar verder vind ik het ook wel goed dat ze leert dat ze niet alles wat ze wil zomaar krijgt.

Astrid

Astrid

17-05-2016 om 23:00

kan gebeuren

en op die leeftijd en zeker bij een eerste keer zou ik dat gewoon betalen op die leeftijd. Zijn ze er gewaarschuwd en toch onhandig mee dan houdt het op.

MerelR

MerelR

18-05-2016 om 09:01

Zelf repareren

Herkenbaar probleem. Als je handig bent kun je proberen om het scherm zelf te vervangen. Googel maar even de naam van de smartphone, er staan meestal veel filmpjes op Youtube hoe je dat moet doen en ook zijn er voldoende aanbieders van (goedkope!)losse schermpjes. Het is het proberen waard zeker bij een niet al te dure telefoon omdat je voor de reparatiekosten meestal bijna een nieuwe hebt.
Ook zou ik het er met je zoon over hebben hoe het komt dat zijn mobiel is gevallen om te voorkomen dat het niet nog een keer gebeurt (of in ieder geval een poging doen daartoe). We hebben hier thuis afspraken over gemaakt. Ik zie namelijk veel pubers nogal slordig met hun telefoon omspringen zoals appen tijdens het fietsen, en als ie dan valt is het scherm zeker stuk.
Ten derde hebben ze hier een telefoonhoesje en een extra scherm op hun telefoon geplakt zitten.

Tamara

Tamara

18-05-2016 om 09:26

mediamarkt

http://www.mediamarkt.nl/nl/shop/smartphoneschermreparatie.html?gclid=CLvlmaWM48wCFagy0woddu0NVg&gclsrc=aw.ds

Ik zou alleen betalen als er een hoesje omheen zat. Ik kan niet tegen pubers die een hoesje niet cool vinden maar dan wel willen dat je betaalt.

Hortensia

Hortensia

18-05-2016 om 09:37

hoesjes

Wat hoesjes betreft kan ik niet genoeg pleiten voor een bookcase die goed past. Ik ben een prachtige telefoon kwijtgeraakt door een hoesje waar mijn telefoon spontaan uit viel. Godzijdank was ik vanuit mijn werk goed verzekerd, maar je zit niet op die ellende te wachten.

Een bookcase beschermt het toestel aan alle kanten. Ik heb een spotgoedkope maar zeer praktische siliconen bookcase gevonden op https://www.bol.com/nl/p/iparts4u-siliconen-gel-tpu-samsung-galaxy-s4-book-case-boekhoesje-trsp/9200000027449640/

Niet het meest charmante model, maar oerdegelijk, beschermt de telefoon aan alle kanten en de doorzichtigheid vond ik een extra voordeel. Na ruim 2 jaar zit hij nog steeds prima en hij heeft ervoor gezorgd dat mijn telefoon enkele lompe acties wél heeft overleefd.

Ik heb er ook eentje voor de iPhone gevonden: http://www.iparts4u.nl/iphone-5-5s-bookcase-siliconen-hoesje-transparant.html

Vesper Lynd

Vesper Lynd

18-05-2016 om 09:50

Lelijk

Ik heb van mijn werk een flitsend toestel (6S met 64 G, en verplicht een bookcasehoesje. Lelijk ding Om onze eigen telefoons hebben we hoesjes met alleen achter- en zijkantbescherming, maar we zorgen voor onze mobiel alsof het ons liefste bezit is.

Tamara

Tamara

18-05-2016 om 10:05

Vesper

Hoe kun je iets als dit nu lelijk vinden: http://www.smartphonehoesjes.nl/selencia-luxe-book-case-motorola-moto-g-3rd-gen.html?gclid=CKefrr-U48wCFUeeGwod4s4CJA

Ik doe beide: voorzichtig zijn met mijn telefoon en zo'n ding gebruiken. Na 2,5 jaar zijn er al aan drie kanten een stukje af van het plastic deel maar is er nog steeds niets mis met mijn telefoon zelf.

Niets als ie het nog doet

Toevallig heeft mijn vijftienjarige, ook geen onbesuisd type, hem ook vorige uit laten vallen. "Ik zat op de schommel en hij gleed zomaar uit mijn zak". Na even slikken en verborgen snikken , appt en gamet hij nu toch gewoon vrolijk verder. Zelf ben ik echt ziek onhandig, al mijn electronica is beschermd met bookcases. Heb ik de kinderen ook aangeraden, wilde ze zelfs in een gulle bui nog voor hen betalen. Dat aanbod werd honend afgeslagen. Na ja, jammer dan. Het mooie van zo'n apparaat is er af na zo'n smak. Maar als hij functioneert kun je het verder zo laten, Een reparatie van de helft van de aanschafwaarde voor een apparaat dat 2 jaar meegaat (lees na die tijd uit de gratie raakt bij mijn jong volk)vind ik ook zonde.

Goudvis

Goudvis

18-05-2016 om 10:33

vakantiewerk

Ik zou de reparatie voorschieten. En hem adviseren een vakantiebaantje te nemen voor de afbetaling. Dan kun je hem later altijd nog een stukje kwijtschelden, als hij nu tenminste een hoesje gebruikt.
Mijn zoon heeft een samsung zonder hoesje. Steeds als ie valt valt het ding in stukken uit elkaar. Maar daarna doet ie het nog. Er zit geen hoesje omheen, geen verzekering hiervoor dus kapot laten vallen betekent zelf een nieuwe kopen. Die puber van mij gooit ook gewoon met dat ding. :-p

yvonne

yvonne

18-05-2016 om 11:04

vaak

Steeds minder mensen laten hun scherm repareren, ook omdat dat vooral bij nieuwere telefoons erg duur is. Een tijdje geleden heb ik gelezen dat zo'n 10% van de Nederlanders rondloopt met een kapot scherm en dat dat onder jonderen 1 op 3 zou zijn. Een hoesje hoeft niet altijd te helpen. Mijn kinderen hebben zo'n hoesje met alleen een achterkant en ze hebben allemaal wel eens een kapot scherm gehad. Ze hebben alle 3 doorgelopen met een kapot scherm maar wel met zo'n folie erop. Eentje heeft het onlangs begeven en er is een niet zo'n dure huawei voor in de plaats gekomen. Gelukkig hoeven ze niet zo'n dure telefoon. Ze sparen en kunnen er dan 1 kopen. Tweedehands iphones hebben ze wel eens gehad maar daar was toch altijd wel wat aan of heel traag (of ze vetrouwden de herkomst niet en hebben hem toen niet gekocht). Liever een nieuwe huawei dan een tweedehands iphone. Zo'n mapje helpt inderdaad het beste.

Appeltaart

Appeltaart

18-05-2016 om 14:10

net de bon opgezocht

Ding is 9 maanden oud en heeft 140 euro gekost. Tsja, ik neig dan toch naar of een heel goedkope reparatie laten uitvoeren (en dan misschien sam sam), of doorlopen met dikke sterren erop.
Zoon vind hoesje inderdaad niet prettig/mooi. Voor zijn Ipod heeft hij destijds wel een hoesje gekocht, maar hij vond wel dat het hoesje het design van de Ipod verpestte......Drie jaar geleden was hij verstandiger dan nu

Vesper Lynd

Vesper Lynd

18-05-2016 om 14:37

Oh ja

Een telefoon van 140 euro zou ik niet laten repareren. Grote kans dat hij binnen een half jaar toch al de geest geeft of onwerkbaar traag wordt.

Theeleut

Theeleut

18-05-2016 om 14:48

Dochter

Heeft dit ook gehad een half jaar geleden. De reparatie was 50 euro. WIj hebben dit wel betaald voor haar. Ze is er doorgaans heel zuinig op en dit was de eerste keer. Ook geen klusjes laten doen om het terug te betalen. Dochter is over het algemeen erg zuinig op haar spullen. Dit was echt even een pechmomentje.

MerelR

MerelR

18-05-2016 om 14:49

Niet laten repareren

Nee, nee niet laten repareren. Binnen no-time is ie zo meteen weer kaduk.
'Zoon vindt hoesje inderdaad niet prettig/mooi.' Amehoela, een hoesje erom anders sowieso geen nieuw scherm of tefefoon meer.

yvonne

yvonne

18-05-2016 om 14:59

nee

Een telefoon van 140 zou ik ook niet laten repareren. Een nieuw scherm is misschien nog wel duurder dan een nieuwe telefoon. Ik zou gewoon wachten tot hij het definitief begeeft, evt met zo'n beschermfolie erop.
Wel zou ik afspraken met je kind maken: sparen voor nieuwe telefoon, wie betaalt evt een scherm bij de volgende telefoon, betalen jullie mee als hij geen hoesje wil etc
Een ongelukje met vallen zit in een klein hoekje, hoe voorzichtig je ook bent. Het zijn kwetsbare dingen, telefoons.

Tamara

Tamara

18-05-2016 om 16:36

ja maar

'Een hoesje hoeft niet altijd te helpen. Mijn kinderen hebben zo'n hoesje met alleen een achterkant en ze hebben allemaal wel eens een kapot scherm gehad. '

Ja logisch, alleen een achterkant beschermt het scherm toch ook niet.

Theeleut

Theeleut

18-05-2016 om 16:46

Ik wel

Als de kosten niet hoger zijn dan 50 euro dan vind ik het nog wel waard om de telefoon te laten repareren.

Jaina

Jaina

18-05-2016 om 17:41

Nee

In dit geval zou ik niet betalen omdat er geen hoesje werd gebruikt. Dan is het toch een geval van pech.
Sowieso zou ik geen 100 euro uitgeven om een telefoon van 140 euro te laten reparen.
Dan maar met sterren rondlopen. Dat doen zoveel mensen. Mooi is anders maar wel weer een wijze les

Ik wil best een keer betalen als ze per ongeluk iets laten vallen maar alleen als ze zelf voorzorgsmaatregelen hebben genomen. Geen beschermhoesje want niet hip = geen voorzorgsmaatregelen nemen. Dus dan betaal ik niet maar mogen ze zelf betalen.

Naast veel leuks ook veel gedoe

Tien jaar terug hadden jongeren van die leeftijd niet zulke dure kwetsbare spullen. Er is veel leuks en handigs toegevoegd aan ons bestaan, tegelijk met gedoe op z'n tijd.

Wat zouden we aan extra stroom gebruiken door alle schermpjes die elke avond aan hun electriciteitsinfuusje moeten
voeg daarbij het groeiende leger e-bikes. Maar kom, dat is of topic.

Ik zou de kosten samen delen. En geen hoesje omdat dat niet cool is - kom op zeg, dat is net zoiets als geen helm op omdat de styling van je haar wordt aangetast.
.

Kylie  Newman

Kylie Newman

26-11-2020 om 21:27

bedankt

Deze informatie was nuttig, bedankt!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-11-2020 om 12:27

Wat grappig

Wat grappig, zo’n oud draadje. Ik kon hem me niet herinneren, maar zou nog exact hetzelfde reageren als vier jaar geleden. Standvastig type of weinig gegroeid
Toevallig hebben we net een nieuwe telefoon voor mijn dochter gekocht (meeste zelf betaald). De screen protector krijgt ze van mij en het hoesje van Sinterklaas. Dat vind ik toch wel vereisten voor dure apparaten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.