Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Wilmama

Wilmama

13-07-2020 om 09:25

Studenten OV MBO 2, 3 en 4 (gift of niet)

Ik start hier geen vraag of discussie, ik wil alleen wat verduidelijken over prestatiebeurs en ov. In een ander draadje kwam iets naar voren over wel/niet een studentenreisproduct nemen als je twijfelt of je kind gemotiveerd aan het MBO begint. Het was toen niet helemaal duidelijk wanneer je wel of niet OV moet terugbetalen. Ik heb contact gehad met DUO en dit kwam er uit:

- niveau 2 'prestatiebeurs en OV zijn een gift. Ook als je geen diploma haalt'
- niveau 3 en 4: 'prestatiebeurs en OV zijn een tijdelijke schuld. Als je binnen 10 jaar nadat de beurs/ov is verstrekt een diploma haalt, vervalt de schuld. Het diploma moet minimaal op niveau 3 zijn - ook als je op 4 gestart bent.

- Ben je op niveau 3 of 4 gestart maar ga je terug naar niveau 2?
Dan moet je na 10 jaar wél de beurs/ov terugbetalen voor het jaar/de jaren dat je op niveau 3/4 zat.
De jaren dat je op niveau 2 studeert en OV/beurs , hoef je nooit terug te betalen. Die zijn meteen een gift.
Stroom je later weer op naar minimaal niveau 3 en haal je daar een diploma (binnen 10 jaar) dan hoef je dus ook je de rest van je beurs/ov niet terug te betalen.

bieb63

bieb63

14-07-2020 om 11:45

wilmama

dat klopt allemaal inderdaad

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.