Millytje
19-08-2020 om 23:50
Stress middelbare school
Mijn dochter heeft ineens zoveel stress na haar eerste 2 dagen op de middelbare school. Huilen, buikpijn, angst...
De drukte in de gangen, op de trappen en bij de kluisjes kan ze niet aan. Ze kan niet bij het kluisje, want andere (Oudere) hangen daar tegenaan. Het alleen met het OV is ineens een berg waar ze tegenop ziet. Al die vreemde mensen in de bus is niet fijn, bang om verkeerd te rijden, bang dat de bus te laat is of de overstap te missen. En steeds volle bus en bang dat ze er niet uit kan of niet durft te vragen of ze er langs mag. De angst om de lokalen niet te vinden en te laat te komen.
Wat moet ik hiermee? Is dit normaal?
Maro
20-08-2020 om 00:50
Ja is normaal
Had mijn zoon ook en zijn klasgenoten ook (hoorde ik van de ouders). Precies zo. Het duurt nog een aantal maanden of weken, dan is het normaal geworden. Ik kan me je bezorgdheid voorstellen: het is heel stressvol voor je kleine meisje.
Je hoeft er niets mee. Misschien is er een ouderapp waar je kan vragen of er nog meer leerlingen met die bus moeten.
Triva
20-08-2020 om 05:25
Nounou
Dat duurt geen máánden hoor.
Bus: adviseer haar te blijven staan of te gaan staan als het drukker wordt. Ze zal er uitgaan bij een halte waar er meer uitgaan. Als ze het niet durft te vragen moet ze een halte teruglopen dus zal ze een bus eerder moeten nemen (down to earth benadering).
Zorg dat ze niet tussendoor bij haar kluisje hoeft en oefen in een gesprek: hai, sorry, mag ik even bij mijn kluisje?
Drukte gangen: neem die bus eerder, sta na de pauze een minuutje eerder op, volg tussendoor het kielzog vd klas.
Triva
20-08-2020 om 05:29
hanteer dus niet de termen "heel stressvol" en "kleine meisje"...dat straal je ook uit. Met mijn kinderen was het zinvol om alle mogelijke rampen te bespreken zodat ze er op voorbereid waren. Dus, ja je hoeft er niks mee maar je kúnt je grote dochter wél helpen en voorbereiden.
Famke
20-08-2020 om 06:38
Een bus eerder
zou wel eens heel goed kunnen helpen tegen drukte in de bus. Ik ben hier (middelgrote stad) nog nooit een bus tegen gekomen waarin het niet mogelijk was om afstand te houden (vijf passagiers of zo). Maar misschien is het elders, in een grote stad of juist in het streekvervoer, wel druk.
ElenaH
20-08-2020 om 07:07
Dat was hier ook zo. Ik denk dat mijn dochter zich pas na de herfstvakantie wat meer ging ontspannen. Het wordt beter, maar het kost even tijd.
AlisonH
20-08-2020 om 08:41
Ja dat is normaal
Het is erg wennen, na de kleine en veilige basisschool waar ze de oudste was. Komt goed. Intussen: ik werk op het VO en ik heb veel leerlingen die nooit hun kluisje gebruiken, vanwege de drukte. Nou hebben ze bij ons iPads en weinig boeken. Sowieso alleen in pauzes boeken wisselen denk ik. Op tijd op school zijn en aan het eind van de pauze op tijd naar het lokaal vertrekken.
Verder die bus: is het echt volslagen onmogelijk om te fietsen? Gezonder en veel minder stress want je weet: als ik op tijd vertrek kom ik op tijd.
Tot een kilometer of 10 enkele reis is prima te doen, ik moest er zelf 16 maar dat was wel erg ver.
Triva
20-08-2020 om 09:31
overigens
Bedoelde ik niet te zeggen dat men veel sneller gewend is dan in een paar maanden maar déze onzekerheid hoeft geen maanden te duren. Alle genoemde punten hebben oplossingen en je kunt haar helpen in te oefenen wat ze kan zeggen (in de bus, bij het kluisje). Dan komen er weer andere onzekerheden (de eerste proefwerken, mondelinge vragen in de klas moeten beantwoorden, van alles) je kunt haar laten zien dat als ze al die punten met jou bespreekt ze op een gegeven moment zelf het vertrouwen krijgt dat het wordt opgelost, dat het minder erg wordt, dat ze sneller zelf de oplossing vindt. Dat vertrouwen is iets wat je haar kunt leren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.