Anoniemst
21-06-2023 om 11:08
Sterfgeval in familie tijdens laatste toetsweek (PTA)
Volgens mij zitten er op dit forum meerdere mensen in het onderwijs en ben even benieuwd hoe andere scholen met het volgende omgaan. Ik weet dat ik niets heb aan hoe andere scholen te werk gaan, maar ben er gewoon toch benieuwd naar.
Hier een dochter in Havo 4 op een school die in dit jaar relatief weinig cijfers geeft. Schooljaar bestaat uit 4 periodes en in principe zijn er ook maar maximaal 4 cijfers per vak. Van deze maximaal 4 cijfers, zijn er vaak 2 van opdrachten en die tellen niet zo zwaar mee en 2 voor toetsen die zwaarder meetellen. De toetsen zijn dus best bepalend voor het gemiddelde. Alle cijfers waar ik het over heb, tellen mee voor het PTA.
Vorige week stonden de laatste toetsen gepland en vantevoren kregen we al een bericht waarin stond dat er geen inhaalmoment meer zou zijn.
De donderdag voor de toetsweek, werd mijn moeder (oma van mijn dochter) ernstig ziek en dat ging heel snel. Dochter had de toetsen eind van die week erop staan en zodra ik door had hoe ernstig de situatie was, heb ik contact opgenomen met school. Op dat moment leefde oma nog en in de eerste instantie was de reactie dat dochter maar gewoon moest leren. Toen de situatie verder verslechterde heb ik contact opgenomen met de examencommissie en zij gaven aan voor dit soort situaties normaal altijd uitstel te geven, maar gezien het moment in het jaar was het nu vrijwel niet mogelijk. De enige uitwijkmogelijkheid was maandag en dinsdag van deze week. Het ging om 5 toetsen en het was sowieso al niet mogelijk om ze alle 5 op die 2 dagen te doen. Bovendien wisten we niet hoe snel het zou gaan, maar een uitvaart op 1 van die 2 dagen was een realistisch idee. We hebben er daarom voor gekozen om 3 toetsen uit te stellen naar deze week, zodat we sowieso een dagdeel voor de uitvaart hadden. De andere 2 toetsen zou ze dan toch gewoon vorige week doen.
Uiteindelijk hebben ze mijn moeder vorige week op dinsdagavond in slaap gebracht en op woensdag is ze overleden. Door de situatie moest dochter die woensdag en ook die donderdag toch 2 schoolexamens maken. Vervolgens was het condoleren deze week op maandag en de crematie op dinsdag. Precies de dagen van de andere toetsen. Gisteren was het zelfs zo dat als dochter de volle tijd van de toets zou benutten, dat we mogelijk niet op tijd in het uitvaartcentrum zouden zijn. Uiteindelijk was ze gelukkig een half uur eerder klaar en ik stond toen al bij school, zodat we toch op tijd waren, maar voor dochter dus een hele lastige week.
Inmiddels zijn alle cijfers bekend en dochter staat nu 0.1 te laag om rechtstreeks over te gaan en zit dus in de bespreekzone. Ik hoop dat de leerkrachten begrip hebben dat ze juist deze week niet alles heeft kunnen geven, terwijl dat wel nodig was, maar ik vraag me af hoe andere scholen normaal met dat soort situaties omgaan. In een ander topic zag ik een van jullie al beschrijven hoe strak de planning voor die laatste weken is. Vanuit het oogpunt van scholen begrijp ik dat helemaal, maar vanuit het oogpunt van dochter was deze week gewoon echt niet te doen.
Bellebelle
21-06-2023 om 16:59
Mischien lees ik er overheen, maar is de overgangsvergadering al geweest? Zo ja, wat was de uitslag?
AnnaPollewop
22-06-2023 om 13:18
Is het echt heel erg als ze niet overgaat? Het klinkt alsof ze nogal wat voor de kiezen gehad heeft. School is belangrijk, maar het leven gaat ondertussen ook gewoon zijn gang en later kijkt niemand meer naar hoe lang je over een diploma gedaan hebt. Misschien is het jaar overdoen en in tussentijd wat steviger op de benen kunnen gaan staan niet eens zo slecht. Een vervolgopleiding is ook geen vakantie tenslotte en soms mag het best even een tandje lager.
MamaE
22-06-2023 om 13:43
AnnaPollewop schreef op 22-06-2023 om 13:18:
Is het echt heel erg als ze niet overgaat? Het klinkt alsof ze nogal wat voor de kiezen gehad heeft. School is belangrijk, maar het leven gaat ondertussen ook gewoon zijn gang en later kijkt niemand meer naar hoe lang je over een diploma gedaan hebt. Misschien is het jaar overdoen en in tussentijd wat steviger op de benen kunnen gaan staan niet eens zo slecht. Een vervolgopleiding is ook geen vakantie tenslotte en soms mag het best even een tandje lager.
Op zich is een keer blijven zitten geen ramp, maar in het geval van dit meisje lijkt het me weinig helpend. Er waren een tijdje problemen en toen was school even lastig, maar aangezien het nu lekker gaat en de goede kant op, zie ik de meerwaarde van doubleren niet zo. Het is kantje boord door de mindere start vanwege de omstandigheden destijds, maar er is geen reden om aan te nemen dat dit volgend jaar weer zo gaat zijn. Als het al het hele jaar kantje boord is qua cijfers is het een ander verhaal.
Anoniemst
22-06-2023 om 17:23
De leerlingbespreking is inmiddels geweest en ze is over. Fijn om dat even los te kunnen laten en nu even rust nemen en alle gebeurtenissen van afgelopen 2 weken even laten landen. Bedankt voor jullie steun.
MamaE
22-06-2023 om 17:28
Wat fijn, gefeliciteerd! Nu op naar 5 havo en hopelijk volgend jaar een mooi diploma.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.